CAPITOLUL 2
REGRESUL
„Dumnezeu ne-a
creat compleţi; orice altceva este lucrarea omului” (*)
Leopold Kronecker
(*) Din Familiar Quotations de John Bartlett’s,
ed. Emily Morison Beck, 15th ed. (Boston: Little Brown, 1980), p. 592.
Pentru a
înţelege integritatea, în primul rând trebuie să înţelegem că sunt două forţe
care acţionează în lumea
noastră
de astăzi: (1) Dumnezeu, care pune toate lucrurile împreună, şi (2) păcatul,
care le rupe. Dumnezeu ne vrea întregi; Satan vrea să ne fracţioneze. Scopul
lui Dumnezeu este „să unească iarăşi într-unul, în Cristos, toate
lucrurile" (Efeseni 1:10). El nu poate accepta neutralitatea. „Cine nu
este cu Mine este împotriva Mea; şi cine nu adună cu Mine, risipeşte" (Luca
11:23). În final, programul lui Dumnezeu se va împlini şi într-o zi universul
Său va fi un tot glorios. Dar până se va împlini aceasta, tu şi eu trebuie să
locuim într-o lume fracţionată şi să ne confruntăm cu dificultăţile care
rezultă din această fragmentare.
Biserica
lui Dumnezeu este instrumentul principal pentru punerea lucrurilor împreună în
această lume; şi pentru a proceda corect, Biserica însăşi trebuie să fie întreagă.
Dacă este vreun loc unde oamenii fărâmiţaţi din societatea noastră aşa de
fragmentată, ar trebui să găsească integritate, acesta este în Biserica locală.
În definitiv, noi, creştinii, suntem împăcaţi cu Dumnezeu şi uniţi unul cu
altul, aşa că oamenii au tot dreptul să se aştepte să găsească integritate în
Biserică.
Ce este
integritatea? Dicţionarul englezesc Oxford arată că acest cuvânt vine din
latinescul integritas, care înseamnă totalitate, întregime, plinătate. Rădăcina
cuvântului este integer care înseamnă neatins, intact, întreg. Integritatea
este, pentru caracterul personal sau social, ceea ce este sănătatea pentru trup
şi o vedere de 100 % pentru ochi. O persoană integră nu este divizată (aceasta
ar însemna duplicitate), nici nu se preface că este (aceasta ar fi ipocrizie).
El sau ea este un întreg; viaţa este pusă împreună şi toate lucrează împreună
în mod armonios. Oamenii integri nu au nimic de ascuns şi nimic de care să se
teamă. Vieţile lor sunt cărţi deschise. Ei sunt întregi. Iată cum a descris Domnul
Isus integritatea: „Nu vă strângeţi comori pe pământ, unde le mănâncă moliile
şi rugina şi unde le sapă şi le fură hoţii; ci strângeţi-vă comori în cer, unde
nu le mănâncă moliile şi rugina, şi unde hoţii nu le sapă, nici nu le fură.
Pentru că unde este comoara voastră, acolo va fi şi inima voastră”.
„Ochiul
este lumina trupului. Dacă ochiul tău este sănătos, tot trupul tău va fi plin
de lumină; dar dacă ochiul tău este rău, tot trupul tău va fi plia de
întuneric. Aşa că, dacă lumina care este în tine este întuneric, cât de mare
trebuie să fie întunericul acesta!"
„Nimeni
nu poate sluji la doi stăpâni. Căci sau va urî pe unul şi va iubi pe celălalt;
sau va ţinea la unul şi va nesocoti pe celălalt. Nu puteţi sluji lui Dumnezeu
şi lui Mamona" (Matei 6:19-24).
Domnul
Isus a arătat clar că integritatea implică întreaga fiinţă interioară; inima,
intelectul şi voinţa. Un individ integru are o singură inimă. El nu încearcă
să iubească şi pe Dumnezeu şi lumea în acelaşi timp. Inima lui este în cer şi
acolo este şi comoara lui. „Nu iubiţi lumea, nici lucrurile din lume. Dacă
iubeşte cineva lumea, dragostea Tatălui nu este în el" (1 Ioan 2:15). O
persoană integră ia această poruncă în mod foarte serios: „Să iubeşti pe
Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima..” (Matei 22:37).
O
persoană integră are de asemenea un singur cuget, o singură perspectivă (ochi),
care ţine viaţa pe adevărata direcţie. La urma urmei, perspectiva ajută la
determinarea consecinţelor; „un om nehotărât (este) nestatornic în toate căile
lui" (Iacov 1:8). Lot era un om nestatornic, ceea ce ne ajută să ne
explicăm de ce a ales o casă în Sodoma, în loc de un cort pe câmpia sfântă a
lui Avraam (Geneza 13:6). Ceea ce l-a ajutat pe Avraam să-şi păstreze direcţia
a fost că a avut o singură perspectivă. El era străin şi călător pe pământ, cu
ochii credinţei fixaţi ferm la Dumnezeu şi la cetatea cerească (Evrei
11:13-16).
Domnul
Isus a spus de asemenea că persoana integră are o singură voinţă şi caută să
servească un singur stăpân. Peter T. Forsythe a avut dreptate când a spus: „Prima
datorie a fiecărui suflet este să-şi găsească Stăpânul nu libertatea”. Odată ce
ţi-ai găsit Stăpânul, pe Isus Cristos, vei găsi şi libertatea. “Deci, dacă Fiul
vă face slobozi, veţi fi cu adevărat slobozi" (Ioan 8:36). Nimeni nu poate
sluji cu succes la doi stăpâni. A încerca să faci aşa ceva înseamnă să te
împărţi, şi o persoană împărţită nu are integritate. Este o persoană cu inima
împărţită, cu intelectul împărţit, cu voinţa împărţită.
Dintre
toţi slujitorii binecunoscuţi ai lui Dumnezeu, cu care am avut prilejul să
lucrez, nici unul n-a întruchipat mai bine integritatea decât Theodore H. Epp,
fondatorul emisiunii „Înapoi la Biblie". În mod repetat, el amintea
conducerii şi personalului că Dumnezeu nu l-a chemat nici pe el, nici
organizaţia sa, să încerce să facă toate lucrurile. „Fac un singur lucru"
era principiul lui. A refuzat în mod delicat câteva dintre „cele mai bune
sugestii" ale mele, fiindcă a sesizat că ele ne vor duce pe un drum
ocolit. Nu era numai temător de ocolişuri, dar îi era frică să nu devină un
„predicator popular", care să-i mulţumească pe toţi.
Într-o
perioadă din timpul activităţii sale, a ajuns la concluzia că ceva nu era în
ordine, fiindcă nu primea scrisori critice. (Cei mai mulţi evanghelişti s-ar
bucura de aceasta.) S-a retras pentru o scurtă perioadă de odihnă, şi-a
cercetat inima şi a venit înapoi cu planuri pentru o serie de mesaje care să-i
provoace pe ascultătorii săi. Nu încerca să fie un cruciat, care să caute în
mod voit după probleme; el voia doar să nu fie laş, încercând să evite
problemele.
El
spunea: „Mi-e teamă că atunci când sunt pe placul fiecăruia, nu sunt pe placul
lui Dumnezeu; să fiu agreat de Dumnezeu este ceea ce contează”.
Domnul
Isus a explicat că „un singur ochi" lasă lumina, în timp ce „doi
ochi" - două perspective şi doi stăpâni în viaţă - creează întuneric
interior. El a atenţionat că persoana fără integritate crede de fapt că
întunericul este lumină! Acest înfricoşător proces de degradare morală şi
spirituală este descris de apostolul Ioan: „Vestea, pe care am auzit-o de la El
şi pe care v-o propovăduim, este că Dumnezeu este lumină, şi în El nu este
întuneric. Dacă zicem că avem părtăşie cu El şi umblăm în întuneric, minţim şi
nu trăim adevărul” (1 Ioan 1:5-6).
Acesta
este primul pas spre întunericul interior - ipocrizia, minţind pe alţii despre
părtăşia noastră cu Dumnezeu. Sunt multe căi prin care putem să facem aceasta:
predicând ceea ce nu practicăm, rugându-ne pentru ceea ce de fapt nu simţim
nevoie, pretinzând că facem ceea ce de fapt nu facem. Dar a pretinde este numai
începutul, pentru că problema devine şi mai gravă. Apostolul Ioan spune mai
departe: “Dacă zicem că n-avem păcat, ne înşelăm singuri şi adevărul nu este în
noi" (1 Ioan 1:8).
Situaţia
devine într-adevăr mai serioasă, pentru că acum nu numai că îi minţim pe alţii,
dar ne minţim pe noi înşine şi mai şi credem. Ipocrizia a devenit acum duplicitate.
Nu ne mai prefacem; minciuna a devenit un mod de viaţă pentru noi şi noi nu
vedem nimic greşit în aceasta. Ipocrizia a dat cale liberă duplicităţii.
Şi unde
duce aceasta? ”Dacă zicem că n-am păcătuit, Îl facem mincinos, şi Cuvântul nu
este în noi” (1 Ioan 1:10).
Acum nu
numai că îi minţim pe alţii şi pe noi înşine, dar încercăm să minţim pe
Dumnezeu şi prin aceasta Îl facem pe Dumnezeu mincinos. Putem chiar să citim Cuvântul
lui Dumnezeu şi să nu simţim condamnarea păcatului. De ce? Din cauză că
decăderea morală dinăuntru a schimbat lumina în întuneric. Ipocrizia a devenit
duplicitate şi duplicitatea a produs apostazia. Şi totul a început cu o inimă
împărţită, care a încurajat o minte nestatornică şi o voinţă divizată.
Singura
cale pentru a evita această tragedie este să „umblăm în lumină" şi să
păstrăm fiinţa interioară cinstită şi curată înaintea lui Dumnezeu (1 Ioan
1:7,9). Trebuie să devenim oameni de „un singur lucru": „Fac un singur
lucru" (Filipeni 3:13); „un lucru cer şi-l doresc" (Psalmul 27:4);
„un singur lucru trebuieşte" (Luca 10:42). Trebuie să urmăm sfatul
apostolului Pavel: “Dacă deci aţi înviat împreună cu Cristos, să umblaţi după
lucrurile de sus, unde Cristos sade la dreapta lui Dumnezeu. Gândiţi-vă la
lucrurile de sus, nu la cele de pe pământ" (Coloseni 3:1-2).
Ceea ce
a spus apostolul Ioan cu privire la credincios, ca individ, se aplică
Bisericilor şi oricăror organizaţii, pentru că aceste organizaţii sunt
alcătuite din credincioşi individuali şi toţi sunt mădulare ale Trupului lui
Cristos. Aparţinem unii altora, avem nevoie unii de alţii, ne influenţăm unii
pe alţii, nu putem scăpa unii de alţii.
De
aceea, când ipocrizia (minciuna faţă de alţii) şi duplicitatea (minciuna faţă
de tine însuţi) încep să câştige teren, integritatea se erodează în mod
treptat, până când în final este distrusă. Rezultatul este întotdeauna apostazia
(omul Îl face pe Dumnezeu mincinos) şi treptat lumina devine întuneric. Şi
toate acestea au loc în timp ce persoana sau organizaţia respectivă menţin
ceea ce pare a fi o relaţie de credincioşie cu Dumnezeu. Când intervine
căderea, oamenii sunt surprinşi, uluiţi, şocaţi. De fapt păcătoşii înşişi sunt
surprinşi; ei chiar se vor apăra contra acuzatorilor. Lumina a devenit
întuneric şi ei nu mai pot să deosebească ce este drept de ceea ce este greşit.
Integritatea
înseamnă că lumina luminează în interior, fiindcă persoana sau grupul are o
singură inimă, o singură minte şi o singură voinţă. Ipocrizia înseamnă că s-au
format fragmente şi umbrele s-au mutat înăuntru. Duplicitatea înseamnă că
lumina a devenit întuneric, ce este greşit a devenit drept şi păcatul a devenit
acceptabil. Aceasta este persoana pe care o avea în vedere Domnul Isus când a
spus: „Nu orişicine-Mi zice: “Doamne, Doamne!”, va intra în Împărăţia
cerurilor, ci cel ce face voia Tatălui Meu care este în ceruri. Mulţi uni vor
zice în ziua aceea: “Doamne, Doamne! N-am proorocit noi în Numele Tău? N-am
scos noi draci în Numele Tău? Şi n-am făcut noi minuni în Numele Tău?” Atunci
le voi spune curat: “Niciodată nu v-am cunoscut; depărtaţi-vă de la Mine, voi
toţi care lucraţi fărădelege!”" (Matei 7:21-23).
Poţi să
spui cuvintele potrivite, să ai diplomele potrivite, să predici din textele
potrivite, să ajuţi oamenii în problemele lor şi chiar să faci minuni, şi cu
toate acestea să nu faci voia lui Dumnezeu. Tragedia zilelor noastre este că
mulţi oameni nu pot să vadă diferenţa dintre adevăr şi fals; şi ceea ce
majoritatea numeşte „binecuvântare", poate fi în realitate o judecată a
lui Dumnezeu.
Probabil
că cel mai bun exemplu despre tragedia aceasta este naţiunea Israel. Aşa că să
mergem înapoi în istorie şi să întâlnim doi oameni curajoşi şi integri: Neemia
şi Ieremia. Ei pot să ne înveţe mult despre ceea ce se întâmplă astăzi în
Biserică şi despre ceea ce ar trebui să facem: tu şi eu.