Creştinismul redus la esenţe > III. 8. Păcatul cel mare


8. Păcatul cel mare

Am ajuns astăzi la acea parte a moralei creştine care se deosebeşte radical de celelalte concepţii morale. Există un viciu de care nu este scutit nici un om din lume; un viciu pe care oricine îl dispreţuieşte când îl vede la altcineva; un viciu de care, cu excepţia creştinilor, foarte puţini oameni şi-au închipuit că ar fi vinovaţi ei înşişi. I-am auzit pe unii recunoscând că sunt nervoşi, că nu pot să nu-şi întoarcă capul după femei, că nu se pot opri de la băutură sau chiar că sunt laşi. Dar nu cred că am auzit vreodată pe cineva care nu este creştin acuzându-se că ar avea viciul despre care voi vorbi în continuare. În acelaşi timp, foarte rareori am întâlnit pe cineva care să nu fie creştin şi să dea o dovadă cât de mică de îndurare faţă de alţii care au viciul acesta. Nu este nici un neajuns care să-l facă pe un om mai neagreat, nici un neajuns de care să fim mai puţin conştienţi în ce ne priveşte. Cu cât îl avem mai mult noi înşine, cu atât mai mult ne displace la alţii.

Viciul despre care vorbesc este Mândria sau îngâmfarea, iar virtutea opusă lui, în morala creştină, este numită Umilinţă. Vă aduceţi aminte că atunci când am vorbit despre moralitatea sexuală v-am atras atenţia că nu acela era punctul central al moralei creştine. Ei bine, acum am ajuns la punctul central. Potrivit învăţătorilor creştini, viciul esenţial, răul suprem, este Mândria. Lipsa de castitate, mânia, lăcomia, beţia şi toate celelalte de felul lor, sunt doar bagatele în comparaţie cu mândria; prin Mândrie diavolul a devenit diavol; Mândria duce la toate celelalte vicii: este o stare a gândirii opusă în totalitate lui Dumnezeu.

Vi se pare că exagerez? Dacă da, mai gândiţi-vă o dată. Am arătat puţin mai înainte că cu cât are cineva mai multă mândrie, cu atât mai mult o va condamna la alţii. De fapt, dacă vrei să afli cât eşti de mândru, cel mai simplu mod de a o face este să-ţi pui întrebarea: „Cât de mult îmi displace când alţii îmi dau peste nas, când refuză să mă bage în seamă, când se amestecă în treburile mele, când mă tutelează sau când fac pe grozavii?" Ideea este că mândria fiecărui om este în competiţie cu mândria celorlalţi. Tocmai pentru că eu vreau să fiu în centrul atenţiei grupului sunt atât de deranjat când altcineva este în centrul atenţiei. Doi oameni de aceeaşi meserie nu sunt niciodată de acord. Lucrul care trebuie să ţi-l lămureşti este că Mândria este esenţialmente competitivă - este competitivă prin însăşi natura ei - în timp ce toate celelalte vicii am putea spune că sunt competitive numai accidental. Mândria nu află plăcere în a avea ceva, ci numai în a avea mai mult decât vecinul. Noi spunem că oamenii sunt mândri că sunt bogaţi sau deştepţi sau arătoşi, dar nu este aşa. Ei sunt mândri pentru că sunt mai bogaţi sau mai deştepţi sau mai arătoşi decât alţii. Dacă toţi ceilalţi ar deveni la fel de bogaţi, la fel de deştepţi sau la fel de arătoşi, nu ar exista nici un motiv de mândrie. Comparaţia este cea care te face mândru: plăcerea de a fi mai presus decât ceilalţi. Odată ce a dispărut elementul competitiv, mândria s-a dus. Acesta este motivul pentru care eu spun că Mândria este prin esenţa ei competitivă într-un mod diferit de celelalte vicii. Impulsul sexual îi poate aduce în competiţie pe doi bărbaţi dacă amândoi doresc aceeaşi femeie. Dar acesta este doar un accident; s-ar putea la fel de bine ca ei să dorească două femei diferite. Dar un om mândru va căuta să-ţi ia femeia iubită, nu pentru că o doreşte, ci doar pentru a dovedi că este un bărbat mai grozav decât tine. Lăcomia îi poate face pe oameni să intre în competiţie, dacă nu există bunuri suficiente pentru toţi: dar omul mândru, chiar dacă are mai mult decât îşi poate dori, va încerca să obţină şi mai mult, doar pentru a-şi dovedi puterea. Aproape toate relele din lume pe care oamenii le atribuie lăcomiei sau egoismului sunt în mult mai mare măsură rezultatul Mândriei.

Să luăm ca exemplu banii. Lăcomia îl determină pe un om să dorească bani, ca să aibă o casă mai bună, ca să-şi petreacă mai bine vacanţele, ca să aibă lucruri mai bune de mâncat şi de băut. Dar numai până la un punct. Ce îl face pe un om care câştigă 100.000 de lei pe an să dorească să câştige 200.000 de lei pe an? Nu este lăcomia după mai multe plăceri. 100.000 de lei îi pot da toate plăcerile de care se poate bucura un om. Ceea ce îl determină să vrea mai mulţi bani este Mândria - dorinţa de a fi mai bogat decât alt om bogat - şi (într-o măsură şi mai mare) dorinţa de putere. Desigur, puterea este lucrul care produce desfătare Mândriei: nu există nici un alt lucru care să-l facă pe un om să se simtă superior celorlalţi ca şi puterea de a-i manipula pe ceilalţi ca pe nişte soldaţi de plumb. Ce o determină pe o fată frumoasă să semene nefericire prin colectarea de admiratori pretutindeni unde merge? Nu este instinctul ei sexual: genul acela de fată este foarte adesea frigidă sexual. Este Mândria. Ce îl determină pe liderul politic al unei naţiuni să pretindă tot mai mult şi mai mult? Mândria. Mândria este competitivă prin însăşi natura ei: acesta este motivul pentru care ea nu se opreşte niciodată. Dacă eu sunt un om mândru, atunci câtă vreme există în întreaga lume un om mai puternic, mai bogat sau mai deştept decât mine, el este rivalul şi duşmanul meu.

Creştinii au dreptate: Mândria a fost cauza principală a nenorocirilor din orice naţiune şi din orice familie de la începutul lumii. Alte vicii pot uneori să-i aducă pe oameni laolaltă: poţi găsi prietenie şi glume între beţivi şi stricaţi. Dar Mândria înseamnă întotdeauna duşmănie - ea este duşmănie, şi nu numai duşmănie între oameni, ci duşmănie faţă de Dumnezeu.

În Dumnezeu găseşti ceva ce îţi este infinit superior în toate privinţele. Dacă nu-L cunoşti pe Dumnezeu în felul acesta - şi dacă, prin urmare, nu ştii că eşti neînsemnat în comparaţie cu El - tu nu-L cunoşti deloc pe Dumnezeu. Câtă vreme eşti mândru, nu-L poţi cunoaşte pe Dumnezeu. Omul mândru priveşte întotdeauna de sus la lucruri şi la oameni şi, bineînţeles, câtă vreme priveşti în jos, nu poţi vedea ceva ce este deasupra ta.

Aceasta dă naştere la o întrebare înspăimântătoare. De ce oameni care sunt în mod evident roşi de Mândrie pot spune că ei cred în Dumnezeu şi par să fie foarte religioşi? Mă tem că aceasta înseamnă că ei se închină unui Dumnezeu imaginar. Ei admit teoretic că nu sunt nimic în prezenţa acestui Dumnezeu fantomatic, dar de fapt îşi închipuie tot timpul că El îi aprobă şi îi consideră mult mai buni decât oamenii de rând: adică, ei vin cu un gram de umilinţă imaginară înaintea Lui şi pleacă cu un kilogram de Mândrie faţă de semenii lor. Cred că Cristos S-a gândit la asemenea oameni când a spus că unii vor predica despre El şi vor scoate demoni în Numele Lui, doar pentru ca la sfârşit să li se spună că El nu i-a cunoscut niciodată. Oricare dintre noi poate cădea în această capcană mortală la un moment dat. Din fericire, avem un test ca să ne verificăm singuri. Ori de câte ori descoperim că viaţa noastră religioasă ne face să simţim că suntem buni - şi mai ales că suntem mai buni decât altcineva - cred că putem fi siguri că în noi lucrează cineva, numai că nu este Dumnezeu, ci diavolul. Adevăratul test pentru a afla dacă eşti în prezenţa lui Dumnezeu este fie că tu uiţi cu desăvârşire de tine însuţi, fie că te vezi mic şi murdar. Cel mai bine este să uiţi cu desăvârşire de tine însuţi.

Este un fapt îngrozitor că cel mai rău dintre toate viciile se poate strecura până în centrul vieţii noastre religioase. Dar puteţi înţelege care este motivul. Celelalte vicii, mai puţin rele, vin de la diavolul, care acţionează asupra noastră prin natura noastră animală. Dar acest viciu nu vine nicidecum prin natura noastră animală. El vine direct din Iad. Este un viciu pur spiritual: în consecinţă, este mult mai subtil şi mai mortal. Pentru acelaşi motiv, Mândria poate fi folosită adesea pentru a diminua viciile mai simple. De fapt, învăţătorii fac deseori apel la Mândria unui băiat sau, cum o numesc ei, la respectul de sine, pentru a-l face să se poarte decent; mulţi oameni au învăţat să-şi înfrângă laşitatea sau pofta sau furia prin faptul că au învăţat să considere că aceste lucruri sunt mai prejos de demnitatea lor - adică şi-au folosit Mândria. Diavolul râde. El este perfect satisfăcut să vadă că devii mai curat, mai curajos, mai stăpân pe tine, cu condiţia ca, tot timpul, el să instaureze în tine Dictatura Mândriei - este ca şi cum el ar fi mulţumit să vadă că te-ai vindecat de degeraturi, dacă poate să-ţi dea în schimb un cancer. Mândria este un cancer spiritual: ea distruge însăşi posibilitatea de a iubi, de a fi mulţumit, ea distruge chiar şi judecata sănătoasă.

Înainte de a părăsi acest subiect, trebuie să vă atrag atenţia cu privire la câteva posibile interpretări greşite:

(1) Plăcerea de a fi lăudat nu este Mândrie. Copilul care este felicitat pentru că şi-a făcut bine lecţiile, femeia a cărei frumuseţe este lăudată de iubitul ei, sufletul mântuit căruia Cristos îi spune: „Bine, rob bun", sunt mulţumiţi şi ar trebui să fie mulţumiţi. Plăcerea aceasta nu provine din ceea ce eşti tu, ci din faptul că ai făcut pe placul cuiva pe care ai vrut să-l mulţumeşti (pe bună dreptate). Problema începe când treci de la gândul: „L-am satisfăcut; toate sunt bune", la gândul: „Ce om deosebit trebuie să fiu eu pentru că am făcut lucrul acesta". Cu cât îţi găseşti mai multă desfătare în tine însuţi, cu cât găseşti mai puţină plăcere în laudă, cu atât devii mai rău. Când găseşti plăcere numai în tine însuţi şi când nu-ţi pasă deloc de lauda altora, ai ajuns cât se poate de jos. Acesta este motivul pentru care vanitatea, deşi este un soi de Mândrie care se arată cel mai mult la suprafaţă, este în realitate cea mai puţin rea şi cea mai scuzabilă formă de mândrie. Persoana vanitoasă doreşte prea multe laude, aplauze şi admiraţie, şi întotdeauna tânjeşte după ele. Este o greşeală, dar una copilărească şi (într-un fel ciudat) o greşeală umilă. Ea arată că încă nu eşti complet mulţumit cu propria ta admiraţie. Îi preţuieşti suficient de mult pe ceilalţi oameni ca să vrei ca ei să te bage în seamă. De fapt, tu eşti încă om.

Adevărata Mândrie diabolică, întunecată, vine atunci când te uiţi de sus în jos la ceilalţi în aşa măsură încât nu-ţi pasă ce cred ei despre tine. Desigur, deseori este bine şi este de datoria noastră să nu luăm seama la ce gândesc oamenii despre noi, dacă facem lucrul acesta pentru un motiv bun, şi anume, pentru că ne interesează incomparabil mai mult ce crede Dumnezeu despre noi. Dar omul mândru are un motiv cu totul diferit pentru a nu-i păsa. El spune: „De ce să-mi pese de aplauzele prostimii, ca şi cum părerea lor ar însemna ceva pentru mine? Şi chiar dacă părerile lor ar avea vreo valoare, oare sunt eu genul de om care să roşească de plăcere când i se face un compliment, ca o fetişcană la primul ei dans? Nicidecum. Eu sunt o personalitate adultă, complet formată. Tot ce am făcut a avut drept scop să satisfacă propriile mele idealuri - sau conştiinţa mea artistică sau tradiţiile familiei mele - sau, într-un cuvânt, am făcut toate aceste lucruri pentru că eu sunt grozav. Dacă îi place gloatei, n-are decât. Ei nu au nici o valoare pentru mine". În felul acesta, putem deosebi Mândria atotcuprinzătoare de vanitate; aşa cum am spus anterior, diavolului îi place să ne „vindece" de o greşeală mică, dacă ne poate da una mai mare. Noi trebuie să încercăm să nu fim vanitoşi, dar să nu cerem niciodată ajutorul Mândriei ca să ne vindece de vanitate; mai bine în tigaie decât direct pe foc.

(2) Noi obişnuim să spunem că un om este „mândru" de fiul său, de tatăl său, de şcoala sa, de regimentul său, şi ne putem întreba dacă „mândria" înţeleasă în sensul acesta este un păcat. Cred că depinde de ce anume înţelegem prin „a fi mândru de ceva". Foarte adesea, în asemenea afirmaţii, expresia „a fi mândru" înseamnă „a avea o admiraţie din inimă" pentru cineva sau ceva. Bineînţeles că o asemenea admiraţie este foarte departe de a fi păcat. Dar ea poate să însemne că persoana în cauză îşi dă aere pe socoteala tatălui său distins sau pentru că aparţine unui regiment faimos. Lucrul acesta, desigur, este păcat; dar chiar şi în cazul acesta, este mai bine decât să fii mândru de tine însuţi. Dacă iubeşti şi admiri altceva decât pe tine însuţi, înseamnă că faci un pas de îndepărtare de ruina spirituală completă, deşi nu vom fi sănătoşi câtă vreme iubim sau admirăm ceva mai mult decât îl iubim sau îl admirăm pe Dumnezeu.

(3) Nu trebuie să credem că Mândria este ceva ce Dumnezeu ne interzice pentru că El este ofensat de ea, sau că Umilinţa este ceva ce El ne cere ca o recunoaştere a demnităţii Lui - ca şi cum Dumnezeu Însuşi ar fi mândru. El nu este îngrijorat deloc cu privire la demnitatea Sa. Ideea este că El vrea ca tu să-L cunoşti: vrea să ţi Se dăruiască ţie. Iar tu şi El sunteţi două lucruri de aşa natură încât dacă tu intri în contact cu El, în realitate, tu te vei umili - vei găsi desfătare în umilinţă, vei simţi o uşurare infinită pentru că ai scăpat o dată pentru totdeauna de nonsensul acela ridicol despre propria ta demnitate, care te-a făcut să fii neliniştit şi nefericit toată viaţa. El încearcă să te facă umil tocmai pentru ca să facă posibil acest moment: încearcă să dea jos costumul de bal-mascat ridicol şi urât cu care ne-am acoperit şi cu care ne fudulim ca nişte mici idioţi ce suntem. Aş vrea ca eu însumi să fi ajuns puţin mai departe cu umilinţa: dacă aş fi ajuns, probabil că aş fi putut să vă spun mai multe despre uşurarea şi mângâierea dezbrăcării de costumul de bal-mascat - despre dezbrăcarea de eul fals, cu toate laudele lui: „Ia uită-te la mine" şi: „Nu-i aşa că sunt un băiat bun?", cu toate grandomaniile lui. Să te apropii de această dezbrăcare, chiar şi pentru o clipă, este ca şi cum ai da apă rece unui om în deşert.

(4) Să nu vă închipuiţi că dacă veţi întâlni un om cu adevărat umil va arăta aşa cum cred oamenii din zilele noastre că este un om „umil": nu va fi un om linguşitor şi mieros, care îţi spune întruna că el nu este nimic. Probabil că tot ce vei constata este că e un om vesel, inteligent, care manifestă un interes real pentru ceea ce i-ai spus tu. Dacă nu-ţi place de el, este pentru că te simţi puţin invidios faţă de un om care pare să se bucure de viaţă cu atâta uşurinţă. El nu se va gândi la umilinţă: el nu se va gândi deloc la sine.

Dacă cineva ar vrea să dobândească umilinţă, cred că pot să-i spun care este primul pas. Primul pas este să-ţi dai seama că eşti mândru. Este adevărat că este un pas destul de mare, dar nu poţi face absolut nimic altceva înainte de a face pasul acesta. Dacă tu crezi că nu eşti înfumurat, înseamnă că eşti, de fapt, foarte înfumurat.



Persoane interesate