Călăuzire în înţelegerea Sfintelor Scripturi > 2. Numele lui Dumnezeu


CAPITOLUL 2
NUMELE LUI DUMNEZEU

În multe părţi ale globului, numele dat unei persoane simbolizează un anumit înţeles. În Biblie, numele dat oamenilor, locurilor şi chiar lui Dumnezeu, în diferite timpuri, reprezintă un înţeles special. Astfel, numele dat lui Dumnezeu în diferite locuri şi ocazii, ne arată felul în care este, acţionează şi lucrează El printre oamenii pe care i-a făcut. Este bine să cunoaştem însemnătatea simbolică pe care o reprezentau aceste nume în timpurile de demult. Cunoscând numele pe care le-au dat lui Dumnezeu, oamenii Îl poate cunoaşte mai bine pe Dumnezeu. Numele Său este deasupra oricărui alt nume. Vechiul Testament a fost scris în limba ebraică şi trei din cele mai importante nume date lui Dumnezeu îşi au originea în această limbă. Numele de mai jos sunt denumiri date lui Dumnezeu în limba română.

1. TREI DINTRE CELE MAI IMPORTANTE NUME ALE LUI DUMNEZEU ÎN VECHIUL TESTAMENT

A. Dumnezeu - Numele acesta înseamnă Puterea care guvernează. Chiar din primul verset al Bibliei este folosit acest cuvânt: "La început, Dumnezeu a făcut lumea şi pământul” (Geneza 1:1). Această putere a lui Dumnezeu le-a făcut şi guvernează peste ele.

B. DOMN - Numele acesta este scris cu majuscule. Nu este acelaşi cu Domn. Acesta înseamnă Viaţă sau Cel ce a fost, este şi va fi în veci. De asemenea, înseamnă Să fie şi Cel Unul, care nu are nevoie de nimic şi Cel ce vine. În Exodul 3:14 este scris că Dumnezeu i-a spus lui Moise: "EU SUNT CEL CE SUNT”.

C. Domn - Acesta este numele care ne arată că Dumnezeu este Guvernator peste om şi că omul s-a pus el însuşi sub legea lui Dumnezeu şi se încrede în El (Geneza 15:2). Aceasta înseamnă Stăpân sau Soţ. În Ioan 13:13 spune: "Voi Mă numiţi "Învăţătorul şi Domnul" şi bine ziceţi, căci sunt." Iar în 2 Corinteni 11:2-3, acelaşi cuvânt înseamnă Soţ. Cuvântul Domn, poate fi folosit şi pentru oameni, dar atunci se scrie cu "d" mic.

2. EXISTĂ ŞI ALTE NUME IMPORTANTE DATE LUI DUMNEZEU ÎN BIBLIE

A. Atotputernic Dumnezeu - înseamnă Cel Puternic, Dumnezeu care este suficient în toate, Cel care dă putere, Cel care are puterea să vadă totul şi Dumnezeu care are putere peste toate lucrurile (Geneza 16:13; şi Geneza 17:1-20).

B. Prea-înaltul Dumnezeu - înseamnă Cel Prea înalt sau Cel ce stăpâneşte cerurile şi pământul. Isaia în capitolul 66:1a spune: "Aşa vorbeşte Domnul: Cerul este scaunul Meu de domnie şi pământul este aşternutul picioarelor Mele!" De asemenea, din Deuteronom 32:8; Psalmul 83:18 şi Faptele Apostolilor 7:48-50, se poate trage aceeaşi concluzie.

C. Dumnezeu care rămâne în veci - înseamnă că Dumnezeu nu moare niciodată. De asemenea, înseamnă că El este Dumnezeul tuturor lucrurilor şi care nu va trece niciodată. Psalmul 90:2 spune: “Înainte ca să se fi născut munţii, şi înainte ca să se fi făcut pământul şi lumea, din veşnicie în veşnicie, Tu eşti Dumnezeu." Iar din Psalmul 102:25-26a, citim: "Tu ai întemeiat în vechime pământul şi cerurile sunt lucrarea mâinilor Tale. Ele vor pieri, dar Tu vei rămânea”.

D. DOMNUL Dumnezeu - este folosit pentru prima dată în Geneza 2:4. Numele acesta este folosit în două sensuri: (1) Dumnezeu, ca făcătorul omului (Geneza 2:7) şi (2) Dumnezeu ca şi conducător al lui Israel (Geneza 24:7; Exodul 3:15; Deuteronom 12:1). Este folosit şi ca şi Stăpân şi Conducător, precum şi Cel care salvează. DOMNUL Dumnezeu, este de asemenea folosit când Dumnezeu a vorbit sau a făcut promisiuni poporului Său ales. Câteodată, îl găsim scris sub forma Domnul Dumnezeu. (Observaţi diferenţa scrisului cu majuscule faţă de scrisul obişnuit - N.Tr.). Atunci însemnează Stăpân.

E. DOMNUL TUTUROR LUCRURILOR - este Numele lui Dumnezeu care ne arată puterea Sa şi cât a fost de minunat în războaiele poporului Său. De asemenea, exprimă faptul că poartă de grijă şi altora (1 Samuel 17:45; Psalmul 46:7,11; Isaia 47:4).

3. ALTE NUME ALE LUI DUMNEZEU FOLOSITE ÎN VECHIUL TESTAMENT CARE NE SPUN DESPRE EL ŞI DESPRE FELUL ÎN CARE LUCREAZĂ EL

A. DOMNUL care va da tot ce este nevoie - Numele acesta înseamnă Domnul care va purta de grijă de toate nevoile noastre. Numele acesta a fost folosit când Avraam a fost gata să-şi aducă fiul ca jertfă pe altarul lui Dumnezeu (Geneza 22:13-14).

B. DOMNUL care vindecă - El este Acela care vindecă trupul omului de boli şi dureri (Exodul 15:26).

C. DOMNUL care câştigă victoria pentru noi. - Este Dumnezeu care luptă împotriva lui Satan pentru noi. (Exodul 17:8-15).

D. DOMNUL pacea noastră - Este Dumnezeu care ne dă pacea (Judecători 6:24).

E. DOMNUL Păstorul Meu - Dumnezeu este Cel ce-l conduce pe om în timpurile grele şi prin locurile periculoase. (Vezi Psalmul 23 de la sfârşitul acestui capitol).

F. DOMNUL - viaţa lui Dumnezeu în noi - Aceasta vorbeşte de ziua când Cristos va fi rege al pământului; dar viaţa lui Cristos este acum în aceia care şi-au pus deplina lor încredere în El (Ieremia 23:6; 1 Corinteni 1:30).

G. Domnul este aici - Numele acesta, de asemenea, se referă, privind în viitor la ziua când Cristos va fi rege al pământului (Ezechiel 48:35; Apocalipsa 11:15; 17:14; 20:4; 21:3).

H. DOMNUL este Cel ce ne-a pus de-o parte şi ne-a făcut sfinţi pentru El - (Exodul 31:13; Leviticul 20:26).

I. DOMNUL este Cel care ne-a împăcat cu El însuşi (Ieremia 23:6).

J. "Dumnezeu este Cel care va da fiecăruia plata ce i se cuvine" sau "Domnul care va pedepsi pe fiecare după faptele lui" (Ieremia 51:56; Ezechiel 7:9; Romani 12:19).

K. Alfa şi Omega - Numele prin care se completează toate numele între ele sunt alfa şi omega. Acestea sunt prima şi ultima literă din alfabetul grecesc şi însemnează Primul şi Ultimul, începutul şi Sfârşitul tuturor lucrurilor. Aceste nume date lui Dumnezeu, sunt folosite în diferite părţi ale Sfintelor Scripturi (Apocalipsa 1:8). Un capitol al Bibliei care foloseşte multe din aceste diferite nume date lui Dumnezeu este Psalmul 23.

Psalmul 23

(1) Domnul este Păstorul meu. Nu voi duce lipsă de nimic. (Domnul este Păstorul meu).

(2) El mă paşte în păşuni verzi şi mă duce la ape de odihnă. (Domnul care îmi dă tot ce doresc).

(3) Îmi înviorează sufletul şi mă povăţuieşte pe cărări drepte, din pricina Numelui Său. (Domnul este Cel care ne-a făcut drepţi prin El Însuşi)

(4) Chiar dacă ar fi să umblu prin valea umbrei morţii nu mă tem de nici un rău, căci Tu eşti cu mine. Toiagul şi nuiaua Ta mă mângâie. (Domnul pacea noastră).

(5) Tu îmi întinzi masa în faţa potrivnicilor mei, îmi ungi capul cu untdelemn şi paharul meu este plin de dă peste el. (Domnul îmi dă tot ce am nevoie).

(6) Da, fericirea şi îndurarea mă vor însoţi în toate zilele vieţii mele şi voi locui în casa Domnului până la sfârşitul zilelor mele. (Domnul este aici!).



Persoane interesate