Boli evitabile < 18. Frica cea mai mare a omului redusă la tăcere


18. Frica cea mai mare a omului redusă la tăcere

Aproape fiecare cetăţean al Statelor Unite a fost cel puţin odată într-un magazin "J.C. Penney Store" unul dintre cele mai mari magazine de manufactură din lume, cu peste 1700 de filia­le în Statele Unite. Puţini oameni cunosc însă una din cele mai importante întâmplări din viaţa lui J. C. Penney, fondatorul.

În criza din anul 1929 afacerile lui J. C. Penney mergeau bi­ne. El făcu însă unele aranjamente comerciale imprudente şi deveni atât de îngrijorat încât nu putea dormi. Ca urmare el a contractat "Zona Zoster" care-i provocă mari neplăceri şi sufe­rinţe. A fost spitalizat, i s-au dat sedative dar nu obţinu nici o uşurare. Se zvârcolea toată ziua şi toată noaptea. Un complex de circumstanţe l-au dărâmat atât fizic cât şi psihic încât era co­pleşit de o frică de moarte. în această stare adresă scrisori de rămas bun soţiei şi fiului, pentru că nu mai avea speranţe să trăiască până dimineaţa.

În dimineaţa următoare, magnatul marilor tranzacţii comer­ciale auzi că în capela spitalului se cântă. Cu puterile ce-i mai rămăseseră, se târî cum putu şi întră în capelă în timp ce grupul cânta "Dumnezeu va avea grijă de tine". După aceea a urmat o predică şi o rugăciune.

Iată însăşi cuvintele lui Penney: "Deodată s-a întâmplat ceva. Nu pot să explic ce. Pot s-o numesc numai o minune. M-am simţit ca şi când aş fi fost instantaneu ridicat din întunericul unei carcere subterane la lumina caldă, strălucitoare a soarelui. M­am simţit ca şi când aş fi fost transportat din iad în paradis. Am simţit puterea lui Dumnezeu aşa cum n-am simţit-o niciodată înainte. Mi-am dat seama limpede că eu singur eram răspunză­tor pentru toate tulburările mele. Am ştiut că Dumnezeu cu dragostea lui a fost acolo ca să mă ajute. Din ziua aceea şi până astăzi, viaţa mea a fost eliberată de teamă. Sunt în vârstă de 71 ani şi minutele cele mai dramatice şi mai glorioase din viaţa mea au fost acelea pe care le-am petrecut, în acea capelă, în acea di­mineaţă: "Dumnezeu va avea grijă de tine". (Dale Carnegie op. cit. pag. 253-254).

Astfel, un om a fost eliberat de orice frică din cauză că s-a în­crezut în Tatăl Ceresc, iubitor şi gata să-l ajute în cele mai difi­cile situaţii ale vieţii.

William Ewart Gladstone fiind odată întrebat asupra secretu­lui seninătăţii neobişnuite pe care era în stare să şi-o menţină în ciuda încordărilor în diverse situaţii, răspunse: "La picioarele patului meu, unde pot să văd când mă culc şi când mă scol, se află cuvintele: Tu îl vei păstra în perfectă pace pe cel a cărui plăcere se odihneşte în Tiine, din cauză că el se încrede în Ti­ne” (Isaia 26:3).

Unii psihiatri care au scris manuale pentru medici au dat un ajutor care nu este deloc superficial. William Sadler sfătuieşte pe medici cum să obţină succese în aflarea cauzei tulburărilor oamenilor: "Rugăciunea este un mijloc puternic şi eficient pen­tru înlăturarea temerii. Bărbaţii şi femeile care au învăţat să se roage, pur şi simplu, cu o sinceritate copilărească, vorbind şi co­municând cu Tatăl Ceresc, sunt în posesia marelui secret prin ca­re ei pot să arunce asupra lui Dumnezeu grija lor, ştiind că El are grijă de noi. O conştiinţă limpede este un mare pas în bari­cadarea spiritului în drumul spre nevroză. Mulţi sunt victime ale fricii şi temerii din cauză că ei nu reuşesc cu adevărat să realize­ze hrănirea lor sufletească... Majoritatea oamenilor hrănesc în mod generos corpurile lor şi mulţi fac pregătiri abundente pen­tru hrana lor intelectuală, dar majoritatea lasă sufletul să moară de foame, dând o foarte mică atenţie hrănirii lor spirituale şi ca rezultat, latura spirituală este atât de slăbită încât nu este în sta­re să-şi exercite influenţa asupra minţii care ar putea s-o facă în stare să biruiască dificultăţile şi să se menţină deasupra conflic­tului şi disperării” (Practice of Psychiatry, St. Louis, C.V. Mosby Co., 1953 p. 1012-1013).

În continuare el sfătuieşte pe medici să încurajeze pacienţii lor să se angajeze în citirea sistematică şi zilnică a Bibliei. în acest manual pentru medici, Dr. Sadler publică 43 de versete diferite ca exemple a valorii terapeutice a Bibliei. Vom da aici numai opt dintre acestea. Fiecare din ele, dacă este memorizat, poate să realizeze mai mult decât un sedativ sau un calmant:

"Dacă ne mărturisim păcatele, El este credincios şi drept ca să ne ierte păcatele şi să ne cureţe de orice nelegiuire” (1 Ioan 1:9).

"Veniţi la Mine toţi cei trudiţi şi împovăraţi şi Eu vă voi da odihnă. Luaţi jugul Meu asupra voastră şi învăţaţi de la Mine, căci eu sunt blând şi smerit cu inima şi veţi găsi odihnă pentru su­fletele voastre” (Matei 11: 28-29).

"Iată Eu stau la uşă şi bat; dacă cineva aude vocea Mea şi de­schide uşa, voi intra la el, voi cina cu el şi el cu Mine” (Apoca­lipsa 3:20).

"Creiază în mine o inimă curată Dumnezeule şi pune în mine un duh nou şi statornic” (Psalm 51:10).

"Vă las pacea, vă dau pacea Mea. Nu v-o dau cum o dă lu­mea. Să nu vi se tulbure inima, nici să nu se înspăimânte” (Ioan 14:27)

"Iată, Dumnezeu este salvarea mea; voi fi plin de încredere şi nu mă voi înfrica, căci Domnul Dumnezeu este tăria mea şi pri­cina laudelor mele; El m-a mântuit” (Isaia 4:13).

"Şi Dumnezeul meu să îngrijească de toate trebuinţele vo­astre după bogăţia Sa în slavă în Isus Cristos” (Filipeni 4:19).

"Pot totul în Cristos care mă întăreşte” (Filipeni 4:13)

"Căci El va porunci îngerilor Săi să te păzească în toate căile tale şi ei te vor duce pe mâini ca nu cumva să-ţi loveşti piciorul de vreo piatră” (Psalm 91: 11-12).

Aceste versete au devenit vii şi reale numai după ce le-am ex­perimentat. Am rugat pe Dumnezeu în numele lui Cristos să­mi ierte păcatele. Am fost copleşit de un simţământ de vină şi de frică. După câteva momente de mărturisire şi iertare a păcate­lor, vina şi frica au dispărut şi o bucurie miraculoasă coborâtă din cer, a umplut fiinţa mea. în loc de a alerga pierzând timp şi cheltuind pe la cabinetul psihiatrului pentru a mă debarasa de o vină complexă producătoare de boală, am făcut o vizită la altar­ul lui Dumnezeu şi am fost eliberat de vina mea.

Biblia spune că Dumnezeu îndepărtează vina tot atât de de­parte "pe cât de departe este răsăritul de apus... (Psalm 103:12).

Din acest moment m-am simţit foarte recunoscător lui Dum­nezeu şi dragostea s-a cimentat între noi. Am realizat ceea ce Ioan a scris: "Ân dragoste nu există frică, ci dragostea desăvârşi­tă alungă frică... (1 Ioan 4:18).

Cu cât iubirea creşte, cu atât frică descreşte.

Vara trecută pe când şedeam în curte, o veveriţă se apropia de o vizuină doar la trei paşi de mine. Fălcile îi erau pline cu mâncare pentru puişorii ei. Din cauză că eram atât de aproape, ea ezită, dar nu mult timp. Dragostea pentru puişorii ei a biruit frică şi a sărit în vizuină.

Dragostea pentru Cristos şi Cuvântul Său a ajutat pe Jim Vaus atunci când a avut nevoie să fie eliberat de frică. înainte de convertirea sa, Jim era agentul de legătură pentru gangsterii lumii interlope ale lui Mickey Cohen din Los Angelos. A doua zi, după convertirea sa în timpul unei evanghelizări a lui Billy Graham, ziarele publicau povestea sa. Când Jim Vaus a citit zia­rele a început să-şi facă gânduri serioase. Ce acţiune vor între­prinde gangsterii în această problemă? La urma urmei, Jim cunoştea o multime de secrete care puteau să trimită pe câţiva gangsteri la puşcărie. Din punctul de vedere al gangsterilor, convertirea lui Jim însemna că el a devenit un trădător faţă de ei şi el eunoştea că o dezertare duce la o lichidare sigură. Nu mult după ce puse ziarul jos, uitându-se pe fereastră, văzu o li­muzină care se opri în faţa casei sale. Jim recunoscu câţiva gangsteri care erau renumiţi ca cei mai sângeroşi. Uitându-se cu băgare de seamă în susul şi în josul străzii ei s-au apropiat de poartă. A devenit Jim înfricoşat şi s-a pregătit să fugă pe poarta din dos'? Dacă un om avea motiv să fugă de frică pentru a-şi sal­va viaţa, atunci .lim avea. Dacă ar fi fost într-un asemenea peri­col cu 24 ore mai înainte, cu siguranţă el ar fi fugit şi probabil că ar mai fugi încă. El însă nu a fugit din cauză că iubirea lui Dum­nezeu a umplut fiinţa sa şi l-a întărit cu un verset pe care Dom­nul i l-a dat în acea dimineaţă când a deschis Biblia la întâmpla­re: "Când sunt plăcute Domnului căile cuiva, îi face prieteni chi­ar şi pe vrăjmaşii lui” (Proverbe 16:7).

Jim a deschis uşa gangsterilor. Aceştia i-au trasat imediat o sarcină de legătură pentru care trebuia să plece cu avionul ime­diat la St. Louis şi în alte părţi. Jim le-a spus însă franc că nu poate merge deoarece Domnul i-a schimbat inima. Când le-a descris convertirea sa, vizitatorii săi s-au privit uluiţi şi l-au pă­răsit.

Jim a simţit că Domnul a îndeplinit versetul pe care El i l-a dat. "Groaza de moarte" este fără îndoială cea mai mare teamă 0 omului. Totuşi milioane de bărbaţi şi femei au trecut prin va­lea umbrei morţii fără nici o frică. John Bunyan a exprimat fo­arte bine atitudinea multor creştini atunci când a scris: "Să vină moartea când va voi, ea nu poate să facă creştinului nici o vătă­mare, deoarece ea nu este decât o trecere dintr-o închisoare într-un palat, dintr-o mare de nelinişti într-un port de odihnă, dintr-o gloată de duşmani într-o tovărăşie de nenumăraţi prie­teni adevăraţi iubitori şi credincioşi, din ruşine, ocară şi dispreţ într-o glorie extrem de mare şi veşnică. "

Apostolul Pavel era în stare să învingă cea mai mare frică. Atunci când privind moartea în faţă exclama triumfător: "Când truput acesta supus putrezirii se va îmbrăca în neputrezire şi trupul acesta muritor se va îmbrăca în nemurire, atunci se va împlini cuvântul care este scris: „Moartea a fost înghiţită de biruinţă. Unde-ţi este biruinţa, moarte? Unde-ţi este boldul, moarte?" (1 Corinteni 15:54-55).

Într-adevăr, în toate timpurile Duhul şi Cuvântul lui Dumne­zeu au asigurat din belşug pentru creştini o salvare de frică şi de lungul său şir de boli. Chiar şi moartea, şeful tuturor temerilor, nu mai are nici o putere asupra credinciosului care are ochii aţintiţi asupra învierii şi a vieţii veşnice în bucurie. Numai cre­ştinul este în stare să priceapă sfatul lui Williarn Cullen Bryant: "Trăieşte, căci atunci când se vor uni apelurile tale la caravanele nenumărate care merg spre acea misterioasă împărăţie unde fiecare trebuie să-şi ia în primire camera sa în coridoarele liniştite ale morţii, tu nu vei merge asemenea unui sclav hăituit în noapte, osândit la închisoare, ci sprijinit şi mângâiat de o în­credere neşovăielnică, te vei apropia de mormântul tău aseme­nea unuia care-şi înfăşoară învelitorile în jurul său şi se culcă în visări plăcute" ("Thanatopsis").



Persoane interesate