Biserica sau Adunarea > Persoana Domnului


PERSOANA DOMNULUI

Apocalipsa, pe care a scris-o Ioan la sfârşitul vieţii sale aşa de lungi, este „descoperirea lui Isus Cristos, pe care I-a dat-o Dumnezeu, ca să arate robilor Săi lucurile care trebuie să se întâmple în curând" - acestea sunt judecăţile care vor lovi lumea, ca să aducă statornicirea Împărăţiei Domnului Isus Cristos. Ele sunt prezentate cu începere de la capitolul al 6-lea. Mai înainte însă, Domnul are de spus ceva Bisericii de pe pământ şi anume lucrurile cuprinse în capitolele al 2-lea şi al 3-lea. E bine să le cercetăm, înainte de a continua istoria Bisericii sau Adunării după moartea apostolului Ioan, ucenicul pe care-l iubea Domnul Isus.

Într-adevăr, în aceste epistole pe care Domnul le-a trimis celor şapte adunări, prin robul Său Ioan, avem o istorie profetică despre ceea ce a avut loc şi despre ceea ce avea încă să se întâmple în Biserică, până la întoarcerea Domnului pentru sfinţi.

Domnul Se arată mai întâi lui Ioan în măreţia slavei Sale, ca Fiu al omului, gata să aducă la îndeplinire judecata. Însă Dumnezeu începe cu judecata casei Sale (1 Petru 4:17). De asemenea, Ioan vede pe Domnul în mijlocul celor şapte sfeşnice de aur, care reprezintă cele şapte adunări. Aceste adunări sunt cele ce erau în fiinţă atunci, la Efes, Smirna, Pergam, Tiatira, Sardes, Filadelfia şi Laodiceea, toate şapte în Asia, nu prea departe de Efes, şi poate acelea pe care le vizita apostolul mai des în călătoriile sale.

Pentru ce, va întreba cineva, a ales Domnul şapte adunări şi le-a ales pe acestea şi nu pe altele? Mai întâi trebuie să amintim că numărul şapte înfăţişează totdeauna în Scriptură un număr deplin, desăvârşit (de exemplu, cele şapte zile ale săptămânii); înţelegem deci că Domnul a avut în vedere Biserica în întregimea ei, însă în şapte perioade sau stări deosebite, până la sfârşit. Şi apoi, Domnul a ales adunările amintite, întrucât fiecare avea o trăsătură anumită, foarte potrivită ca să înfăţişeze o stare a Bisericii într-un anumit timp.

Pentru ce, va mai întreba cineva, bisericile sunt prezentate prin sfeşnice de aur? Aurul e metalul cel mai preţios. El înfăţişea­ză ceea ce place lui Dumnezeu, stării Sale de faţă. Înăuntrul cortului sfânt, locuinţa lui Dumnezeu, totul era de aur (vezi Exod 25:10-40; 26:29). Aurul este semnul dreptăţii dum­nezeieşti. Sfeşnicele sunt de aur ca sa arate că sunt ale lui Dumnezeu, orânduite de El şi întemeiate pe dreptatea Sa. Şi după cum sfeşnicele au rostul de a răspândi în jurul lor lumină, tot astfel Biserica a fost rânduită de Dumnezeu să fie un vas care să răspândească în lume lumina adevărului cu privire la Dum­nezeu şi la Fiul Său preaiubit.

Apoi, Domnul este prezentat mergând prin mijlocul sfeşnice­lor. Aceasta ne arată că El vede şi judecă totul în Biserică.

Înfăţişarea sub care Se arată Domnul faţă de Ioan este însemnată: „semănând cu Fiul omului". Domnul Se arată în starea Sa omenească, deoarece Tatăl „I-a dat putere să judece, întrucât este Fiu al omului" (Ioan 5:27). Ca Fiu al omului a fost dispreţuit, lepădat şi răstignit pe cruce; ca Fiu al omului va veni în măreţia slavei Sale, ca să judece (Luca 9:22,26; Matei 25:31; Apocalipsa 14:14-20). Era „îmbrăcat cu o haină lungă până la picioare şi încins la piept cu un brâu de aur". Haina lungă arată ţinuta liniştită a unui judecător, iar brâul de aur însemna că va judeca potrivit cu dreptatea lui Dumnezeu. Când scumpul nos­tru Mântuitor a vrut să facă cunoscut alor Săi, pe care i-a iubit până la capăt, slujba pe care o îndeplineşte pentru ei în cer, ca să fie vrednici de starea de faţă şi de părtăşia cu Dumnezeu, ia înfăţişarea unui slujitor; Se dezbracă de hainele Lui, ia un ştergar cu care se încinge şi spală picioarele ucenicilor, pe care apoi le şterge (Ioan 13:4,5: Comparaţi cu 1 Ioan 2:1). Aici însă are înfăţişarea de judecător. Mai departe, Ioan zugrăveşte înfăţi­şarea Domnului: „Capul şi părul Lui erau albe ca lâna albă, ca zăpada". Ca să înţelgem însemnătatea acestor trăsături, să citim câteva cuvinte despre viziunea minunată pe care a avut-o Daniel: „Mă uitam la aceste lucruri până când s-au pregătit nişte scaune de domnie şi Cel Bătrân de zile S-a aşezat. Haina Lui era albă ca zăpada şi părul capului Lui era ca nişte lână curată; scaunul Lui de domnie era ca nişte flăcări de foc şi roţile Lui un foc aprins. Un râu de foc curgea şi ieşea dinaintea Lui. Mii de mii de slujitori îi slujeau şi de zece mii de ori zece mii stăteau înaintea Lui. S-a ţinut judecata şi s-au deschis cărţile" (Daniel 7:9-10). Deci: va fi o judecată. Dar cine este „Cel Bătrân de zile"? Vedem că Domnul Isus Se înfăţişează aici ca şi Cel Bătrân de zile. Aceasta ne descoperă dumnezeirea Sa. El este Fiu al omului, dar şi Dumnezeu adevărat, Dumnezeu binecuvântat în veci (1 Ioan 5:20; Romani 9:5).

Apoi, Ioan vede că „picioarele Lui erau ca arama strălucitoare, arzând într-un cuptor". Picioarele sunt mădulare pe care se sprijină omul. Arama este ceva tare; în acelaşi timp, mai înseam­nă dreptatea lui Dumnezeu, arătată în judecata împotriva răului. Altarul, pe care se ardeau jertfele, era de aramă (Exod 27:1-8). Focul, de asemenea, este un semn sau o preînchipuire a judecăţii care trebuie să ardă pe cei păcătoşi (Marcu 9:43-48). Astfel, ceea ce vede Ioan arată hotărârea neclintită cu care Domnul îşi va aduce la îndeplinire judecata. Cât de însemnat este acest lucru! Ioan ne mai spune: „Glasul Lui era ca vuietul unor ape multe." Nu mai era glasul acela duios şi plin de milă, care zicea: „Veniţi la Mine, toţi cei trudiţi şi împovăraţi şi Eu vă voi da odihnă" (Matei 11:28); nu mai era glasul atât de dulce pe care aveau să-l asculte oile şi să-l urmeze (Ioan 10:27); nu, era glasul măreţ şi înspăimântător care vesteşte judecata care trebuie să vină, aşa cum se aude de departe vuietul unor ape mari, ce nimicesc totul în calea lor. Ce înştiinţare! Picioarele Domnului care, când era pe pământ, îl duceau din loc în loc să vestească pacea şi mântuirea, atunci vor fi hotărâte să aducă la îndeplinire judecata; glasul ce rostea cuvinte de har va aduce groază în inimi.

O stea închipuie pe cineva care are slujbă înălţată şi care este răspunzător să împrăştie lumina ce a primit (Isaia 14:12-14; Daniel 12:3; Apocalipsa 9:1,2). Mai departe Ioan spune: „În mâna Lui cea dreaptă ţinea şapte stele." Puţin mai târziu, ni se arată că „cele şapte stele sunt îngerii celor şapte Biserici." Sunt aceia care, datorită lucrării pe care o au în adunări, le reprezintă înaintea lui Dumnezeu (Faptele Apostolilor 10:36-38; Matei 12:19). Ei trebuie să răspândească lumina pe care le-a dat-o Dumnezeu. Domnul îi ţine în mâna Sa, căci El este Cel care are stăpânirea în adunări, nu omul, oricât de priceput ar fi.

„Din gura Lui ieşea o sabie ascuţită cu două tăişuri." Aceasta închipuie Cuvântul lui Dumnezeu (Evrei 4:14; Efeseni 6:17), care atinge şi pătrunde până în adâncul cugetului celui păcătos; Cuvântul Său, care luptă şi astupă gura vrăjmaşilor adevărului; Cuvântul Său, care judecând pe cei ce se vor ridica împotriva Domnului Isus la sfârşit, îi va lovi de moarte şi-i va nimici.

„Şi faţa Lui era ca soarele când străluceşte în puterea lui." Aceasta este cea din urmă trăsătură. Ne arată pe Domnul îmbrăcat cu cea mai mare putere de stăpânire, al cărei semn este soarele. Este vorba de puterea cu care va fi îmbrăcat când îşi va întemeia Împărăţia pe pământ, când în Numele Său se va pleca „orice genunchi al celor din ceruri, de pe pământ şi de sub pământ, şi orice limbă va mărturisi, spre slava lui Dumnezeu Tatăl, că Isus Cristos este Domn" (Filipeni 2:10-11) şi când măreţia slavei Sale va străluci în ochii tuturor. Petru, Iacov şi Ioan L-au văzut aşa cum va fi în Împărăţia Lui; L-au văzut atunci când pe muntele sfânt S-a schimbat la faţă înaintea lor, încât faţa I-a strălucit ca soarele şi hainele I s-au făcut albe ca lumina (Matei 16:28; 17:2). Aşa S-a arătat Domnul lui Ioan, ucenicul preaiubit, înainte de a-i da înştiinţările pentru cele şapte adunări. Ce va fi simţit el în urma acestei viziuni slăvite? Ce ochi ar putea să sufere strălucirea slavei cu care a îmbrăcat Dumnezeu pe Fiul Său preaiubit, ca om înviat, pe care L-a pus să fie judecător? Ce ureche omenească ar putea să asculte şi să nu fie înspăimântată de glasul Celui ce va veni să rostească pedeapsa celor răi? (Daniel 10:9). De aceea, când Ioan a văzut pe Domnul în strălucirea aceasta - pe Acela pe care-L cunoscuse blând şi smerit cu inima - a căzut ca mort la picioarele Lui. Domnul însă n-a vrut să lase pe scumpul Său ucenic sub povara simţământului de groază. Şi-a pus mâna dreaptă peste el, mâna aceea a cărei atingere vindeca altădată pe bolnavi şi a rostit aceste cuvinte binecuvântate, care arată că Domnul Isus, care iubeşte pe ai Săi cu o dragoste ce alungă teama, este totdeauna acelaşi: „Nu te teme!" Sunt cuvintele spuse lui Petru, ca să-i alunge tulburarea cugetului trezit prin recunoaşterea păcatelor sale (Luca 5:10); tot aceste cuvinte au fost spuse şi lui Pavel, ca să-l încurajeze în lucrul său şi în luptele de la Corint (Faptele Apostolilor 18:9). El are dreptul şi puterea de a izgoni teama din inima omului păcătos şi de a-l învia, căci zice lui Ioan: „Eu sunt Cel dintâi şi Cel de pe urmă, Cel viu." Adică, El este Creatorul tuturor lucrurilor şi Acela pentru care au fost făcute; Cel viu este Acela în care locuieşte viaţa şi din care porneşte întreaga viaţă. Nu ne arată aceasta ce este Dumnezeu? Da, şi încă nu putem să spunem îndeajuns şi să întipărim în inimile noastre: Isus este Dumnezeu, aşa cum spune Ioan în Evanghelie: „Cuvântul era Dumnezeu" (Ioan 1:14 şi 1 Ioan 5:7,20). El este Cuvântul care S-a făcut trup; a fost un om, care a locuit printre noi şi a murit pentru noi. Acest lucru caută Domnul să-l arate lui Ioan, căci adaugă: „Am fost mort şi iată, sunt viu în vecii vecilor. Eu ţin cheile morţii şi ale Locuinţei morţilor." Cel ce este Dumnezeul cel viu, care are viaţa în El Însuşi, Creatorul tuturor lucrurilor, S-a făcut om ca să treacă prin moarte: „Am fost mort", zice El. E vorba aici de firea omenească a Domnului Isus. El vorbeşte de moartea Sa, pentru că, dacă atunci părea că Satan L-a învins, totuşi lucrurile nu erau aşa: dimpotrivă, moartea Domnului Isus i-a zdrobit capul şi i-a nimicit puterea. Dar ca om, Domnul Isus a ieşit din lanţurile morţii; El a biruit-o, fiind înviat prin puterea lui Dumnezeu; şi este viu pentru totdeauna, ca Om înviat şi glorificat. El are putere asupra morţii şi asupra Locuinţei morţilor, adică asupra locului nevăzut, unde merg sufletele celor ce trec în veşnicie. Într-o zi, prin această putere va învia pe cei ce au adormit în El, ca şi pe cei ce au murit fără El. Însă ce deosebire! Unii pentru viaţa fericită, lângă Dum­nezeu, ceilalţi penru judecata şi condamnarea veşnică (Ioan 5:28,29).

Iată Persoana slăvită pe care a văzut-o Ioan: Fiul omului şi totodată adevăratul Dumnezeu; Cel care a fost mort, dar care trăieşte în vecii vecilor şi care, în smerenia Sa, n-a încetat niciodată să fie Cel viu.

Să cercetăm acum înştiinţările pe care Domnul Isus le-a dat solului Său pentru cele şapte adunări.



Persoane interesate