Biserica sau Adunarea > Efes, Smirna şi Pergam


EFES, SMIRNA ŞI PERGAM

Ioan, când a văzut Persoana slăvită a Domnului Cristos, a căzut la picioarele Lui ca mort. Şi-a venit în fire însă prin atingerea mâinii binecuvântate şi prin cuvinteie pline de har ale Domnului. Apoi i s-a spus: „Scrie, deci, cele ce ai văzut, cele ce sunt şi cele ce vor fi după acestea!"

Lucrurile pe care le văzuse Ioan erau: Domnul Cristos în gloria Sa ca Judecător; cele ce sunt înseamnă: cele cu privire la Biserică, care durează încă şi vor ţine până la întoarcerea Domnului pentru a răpi pe cei sfinţi; cele ce vor fi după ele sunt: întâmplările care se vor petrece pe pământ de la răpirea Bisericii până la arătarea în glorie a Domnului Isus Cristos.

După aceea, Domnul pune pe Ioan să scrie „îngerilor", adică celor ce reprezintă înaintea Lui cele şapte biserici ale Asiei. Atragem luarea aminte că aceste biserici, sau mai degrabă starea în care le vede Domnul, reprezintă diferite stări ce urmează, una după alta, în întreaga Adunare de pe pământ.

Fiecăreia din aceste adunări, Domnul i Se prezintă sub tră­sături deosebite, potrivite cu starea lor. El spune că a luat cunoştinţă de starea lor: „Ştiu faptele tale"; sau: „ştiu necazul tău"; sau: „ştiu unde locuieşti". Ce lucru însemnat să ai a face cu Acela căruia nu-I scapă nimic: nici bine, nici rău!

Domnul recunoaşte şi arată binele care se găseşte în fiecare adunare, dar atrage luarea aminte şi asupra răului pe care-l vede; în cele din urmă, dă fiecăreia dojană sau mustrare, îndemn sau încurajare. Pentru două din ele, n-are cuvinte de mustrare: este Smirna în necaz şi Filadelfia în slăbiciune. Amândouă au fost credincioase.

După aceea, Domnul Isus îndeamnă pe cel ce are urechi să asculte ce zice Bisericilor Duhul. Aceasta priveşte pe fiecare din noi în parte. Şi, în sfârşit, celor care vor fi învins, adică celor ce vor rămâne credincioşi în mijlocul greutăţilor, piedicilor şi luptelor, Domnul le dă promisiunile cele mai pline de încurajare.

În scrisorile adresate celor din urmă patru adunări, îndemnul de a asculta urmează după promisiunea dată biruitorului. Asta înseamnă că, în cele trei dintâi, îndemnul este pentru toţi cei din Adunare, pe când în cele din urmă „cel care ascultă" este deosebit de Adunare.

Cea dintâi adunare căreia Se adresează Domnul este cea din Efes. El i Se prezintă ca având stăpânirea deplină în Biserică şi ia cunoştinţă de toate lucrurile. Avea multe lucruri de lăudat acolo, lucruri din acelea care arată evlavia, credincioşia şi râvna. El spune: „Ştiu faptele tale, munca ta şi răbdarea ta şi că nu poţi să suferi pe cei răi; că ai pus la încercare pe cei care zic că sunt apostoli şi nu sunt şi i-ai găsit mincinoşi; ai suferit din pricina Numelui Meu şi n-ai obosit." La acestea, Domnul adaugă: „Ai însă lucrul acesta: că urăşti faptele Nicolaiţilor (cei care făceau din har o îndreptăţire ca să păcătuiască), pe care şi Eu le urăsc" (Apocalipsa 2:6). Ce frumos tablou despre starea unei biserici! Ce lipsea deci acestor creştini? Ah! ochiul pătrunzător al Dom­nului vede dincolo de ceea ce vedem noi. El cercetează inima. Inima o vrea El, dragostea. Şi tocmai inima lipsea la Efes. Domnul Isus spune: „Dar ce am împotriva ta este că ţi-ai părăsit dragostea dintâi" (Apocalipsa 24). Iată ce le lipsea; şi aceasta era un lucru însemnat. Apostolul Pavel scria corintenilor: „Chiar dacă mi-aş împărţi toată averea pentru hrana săracilor, chiar dacă mi-aş da trupul să fie ars, şi nu aş avea dragoste, nu-mi foloseşte la nimic" (1 Corinteni 13:3). Ei bine, aceasta era starea din Efes, acesta era răul cel mare, cel dintâi pas spre cădere. „Cristos a iubit Biserica" (Efeseni 5:25). Nu e drept ca şi ea, la rândul ei, să-L iubească? Lucrul acesta îl cere inima Lui de la noi şi, dacă lipseşte această iubire, cele mai frumoase fapte nu-L mulţumesc. Seriozitatea acestei stări ne este arătată în îndemnul Domnului: „Adu-ţi dar aminte de unde ai căzut; pocăieşte-te şi întoarce-te" la faptele care erau rodul dragostei. La aceasta, Domnul adaugă o ameninţare, ce dă de gândit: „Altfel, voi veni la tine şi-ţi voi lua sfeşnicul din locul lui, dacă nu te pocăieşti" (Apocalipsa 2:5). Prin aceasta vrea să spună că biserica va înceta să fie recunoscută de Domnul, că nu va mai fi o mărturie pentru El în lume.

Cărui timp din istoria Bisericii se potriveşte ce este spus despre Efes? Este timpul care începuse încă de pe când trăia Pavel, când scria: „Toţi umblă după foloasele lor şi nu după ale lui Isus Cristos" (Filipeni 2:21). Iar la sfârşitul călătoriei sale, tot Pavel scrie: „Cei ce sunt în Asia, toţi m-au părăsit" (2 Timotei 1:15). Răul acesta era întins când Ioan a avut viziunile sale; de aceea Domnul a dat Bisericii o înştiinţare serioasă. Rădăcina oricărui rău care a adus ruina Bisericii, a fost părăsirea dragostei dintâi. Urmarea va fi că, într-un timp, poate destul de aproape de noi, sfeşnicul va fi ridicat, Biserica va fi lepădată. Astfel, în cel dintâi timp al istoriei sale, Biserica în afară are evlavie, credincioşie şi râvnă pe care Domnul le recunoaşte; înăuntru însă îi lipseşte dragostea dintâi, care este singura însuşire a faptelor după voia lui Dumnezeu. Domnul termină adresându-Se biruitorului, adică celui ce va păstra în inimă „dragostea dintâi", aceluia pentru care Domnul Isus n-a încetat să fie cea mai de seamă şi singura ţintă a dragostei sale. „Celui ce va birui, îi voi da să mănânce din pomul vieţii, care este în raiul lui Dumnezeu" (Apocalipsa 2:7). Acolo nu va mai fi nici o cădere, nici o părăsire a dragostei. Totul va fi desăvârşit pentru vecie.

Al doilea timp din istoria Bisericii ne este arătat în Adunarea din Smirna. Este timpul persecuţiilor pe care Domnul le îngăduie ca să aducă din nou inimile la El, prin întristare. Pentru a încuraja pe sfinţi în suferinţă, El li Se prezintă mai întâi în caracterul Său dumnezeiesc: „Iată ce zice Cel dintâi şi Cel de pe urmă", ca şi cum le-ar spune: „Domnul în care credeţi voi şi pentru care suferiţi este Dumnezeul Cel atotputernic din veşni­cie. Aveţi dar îndrăzneală!" Apoi le aminteşte că şi El a fost om pe pământ şi că, în această stare, şi El a suferit necaz şi moarte, dar acum este viu: „Cel ce a murit şi a înviat." Ce mângâiere pentru creştinii care treceau prin suferinţe! „Dacă răbdăm, vom şi împăraţi împreună cu El."

Iată ce spune Domnul acestor sfinţi din Smirna: „Ştiu necazul tău şi sărăcia ta (dar eşti bogat) şi batjocurile din partea celor ce zic că sunt iudei, şi nu sunt, ci sunt o sinagogă a Satanei" (Apocalipsa 2:9). Ei îndură necaz, adică prigonire. Şi am văzut mai înainte cât de grozave erau uneori prigonirile. Veneau chinuri, lipsuri şi dispreţ, care se adăugau la sărăcie. Şi după cum am văzut, îndeosebi în istoria lui Pavel, iudeii care se lăudau că sunt poporul lui Dumnezeu erau cei mai înverşunaţi împotriva creştinilor (1 Tesalonicei 2:14-16). Dar ce mângâiere pentru cei prigoniţi! Domnul cunoştea toate suferinţele; privirea Lui era îndreptată asupra lor şi inima Lui suferea împreună cu ei. În mijlocul suferinţelor, Domnul Isus era cu ei, ca să-i sprijinească. Erau îmbogăţiţi cu o bogăţie pe care nimeni nu le-o putea răpi: îmbogăţiţi cu bogăţiile veşnice ale lui Dumnezeu (citiţi Romani 8:17,18; 35-37).

Chiar în timpul apostolului Ioan, creştinii fuseseră prigoniţi; chinurile lor însă nu se sfârşiseră. Domnul îi înştiinţa că vor mai avea să îndure şi altele: „Nu te teme nicidecum de ce ai să suferi. Iată, Diavolul are să arunce în temniţă pe unii din voi, ca să vă încerce. Şi veţi avea un necaz de zece zile" (Apocalipsa 2:10). De aici se vede cine este cel care stătea la spatele prigonitorilor şi-i îndemna la rău. Era Diavolul, vrăjmaşul Domnului Cristos, acela care de la început este ucigaş. El dădea târcoale ca un leu care răcneşte, căutând să înghită pe creştini (1 Petru 5:8). Şi Dumnezeu îngăduia aceste suferinţe, ca să încerce credinţa şi dragostea lor pentru Domnul Cristos şi ca să alipească şi mai mult inimile lor de Mântuitorul lor scump (1 Petru 1:6-9). Pe de altă parte, Domnul, care ţine totul în mâinile Sale, le vesteşte că încercarea lor va avea margini: „Veţi avea un necaz de zece zile."

S-a crezut că aceste zece zile ar însemna cele zeci mari prigoniri care s-au abătut asupra creştinilor până la domnia împăratului Constantin. Însemnat lucru însă e că vedem pe Domnul Isus ţinând totul în mâinile Sale şi că până şi suferinţele pe care le îndură ai Săi sunt spre binele lor.

Se putea să suferi până la moarte. Câte mii de mii de sfinţi au suferit chinuri nemaiauzite! Dar ceea ce sprijinea pe martiri în suferinţele lor şi le făcea moartea luminoasă era perspectiva că vor primi cununa vieţii, a acelei vieţi glorioase şi veşnice cu preaiubitul lor Mântuitor. Domnul Isus spune: „Cel ce va birui, nicidecum nu va fi vătămat de a doua moarte" (Apocalipsa 20:4-6).

„Îngerului Bisericii din Pergam scrie-i: „Iată ce zice Cel ce are sabia ascuţită cu două tăişuri". Sabia ascuţită care iese din gura Domnului este Cuvântul Său (Evrei 4:12), fie că el pătrunde şi judecă inima şi conştiinţa, fie că se luptă împotriva vrăjmaşilor adevărului, fie că loveşte cu moartea pe cei răzvrătiţi. Aici, Domnul Se arată înarmat cu această sabie, pentru că în Pergam erau oameni care aduseseră învăţături greşite, faţă de care credincioşii trebuiau să se împotrivească. Şi arma creştinului cu care are să lupte împotriva învăţăturii greşite este „sabia Duhului, care este Cuvântul lui Dumnezeu" (Efeseni 6:17).

Domnul adaugă îndată: „Ştiu unde locuieşti: acolo unde este scaunul de domnie al Satanei" (Apocalipsa 2:13). Domnul cunoaşte nu numai faptele pe care le facem, ci ştie şi unde locuim, cum şi în ce tovărăşie ne aflăm. A locui înseamnă a sta pe loc, nu a merge. Şi Biserica locuia unde era scaunul de domnie al Satanei! Satan are un scaun de domnie, o putere; el domneşte deci. Satan este „stăpânitorul acestei lumi", a spus Domnul. Lumea a lepădat pe Domnul Cristos şi L-a dat la moarte; din clipa aceea, Satan stăpâneşte lumea (Ioan 12:31; 14:30; 16:11). El o stăpâneşte cu ajutorul poftelor şi patimilor firii păcătoase (1 Ioan 2:16; Efeseni 2:2-3). Creştinul însă nu este din lume (Ioan 17:14; 15:19), aşa cum nici Domnul Cristos nu este. El trebuie să treacă prin această lume ca un străin, nu să-şi aşeze locuinţa în ea. Era deci nepotrivit pentru Biserica din Pergam să locuiască acolo unde era scaunul de domnie al Satanei; în felul acesta, ea se găsea în tovărăşia lumii.

Domnul putea însă să recunoască şi ceva vrednic de laudă la Pergam: „Tu ţii Numele Meu şi n-ai lepădat credinţa Mea nici chiar în zilele acelea când Antipa, martorul Meu credincios, a fost ucis la voi, acolo unde locuieşte Satan" (Apocalipsa 2:13). Numele Domnului arată tot ce se cuprinde în fiinţa Sa vrednică de a fi slăvită: Dumnezeu adevărat şi om adevărat, singurul Fiu al lui Dumnezeu şi Mântuitorul lumii. A ţine cu tărie Numele Său înseamnă a păstra în inimă şi a mărturisi cu gura tot ceea ce este El. A nu lepăda credinţa înseamnă a rămâne credincios învăţăturilor Cuvântului lui Dumnezeu. Lucrul acesta îl făcuse Biserica din Pergam chiar în mijlocul prigonirii, când Antipa îşi dăduse viaţa din pricina mărturiei pentru Domnul. Cine era Antipa? Nu mai ştim nimic altceva despre el. Şi totuşi, ce nume slăvit îi dă Domnul Isus: „Martorul Meu credincios!" Domnul îl cunoştea, şi aceasta era de ajuns. El fusese dat la moarte pentru Domnul Cristos; de aceea Domnul i-a dat „cununa vieţii".

Vedem că Domnul repetă: „la voi, acolo unde locuieşte Satan". Prin aceasta, El vrea să atragă Bisericii luarea aminte asupra locului primejdios în care se află. Biserica locuia acolo unde locuia şi Satan. Ce primejdie într-o astfel de legătură!

Domnul mai găseşte la Pergam şi alte lucruri vrednice de mustrare. El spune: „Dar am ceva împotriva ta. Tu ai acolo nişte oameni care ţin de învăţătura lui Balaam, care a învăţat pe Balac să pună o piatră de poticnire înaintea copiilor lui Israel, ca ei să mănânce din lucrurile jertfite idolilor şi să se dedea la desfrânare. Tot aşa, şi tu ai câţiva care, de asemenea, ţin învăţătura Nicolaiţilor" (Apocalipsa 2:14-15).

Ştim cine era Balaam: un om care trecea drept profet, care avea cunoştinţă despre Dumnezeu, dar a cărui inimă era plină de iubire pentru bani (2 Petru 2:15). Pentru câştig, el s-a pus în slujba lui Balac, ca să blesteme pe copiii lui Israel. Dumnezeu însă nu i-a îngăduit aceasta; dimpotrivă, l-a silit să binecuvin­teze pe acest popor. Ce-a făcut el atunci? A dat lui Balac sfatul să poftească pe israeliţi la sărbătorile păgâneşti, ca astfel să se amestece cu lumea şi să-şi atragă asupră-le pedeapsa lui Dum­nezeu. Iată dar ce vedea Domnul în Biserica din Pergam: învăţătorii mincinoşi, ca Balaam, care îndemnau pe creştini să se amestece cu lumea şi ale căror învăţături ţinteau să restatornicească închinarea la idoli, sub o nouă înfăţişare.

În acelaşi timp, alţii din această Biserică ţineau învăţătura Nicolaiţilor, pe care Domnul o ura. Aceştia erau, fără îndoială, aceia despre care vorbeşte Iuda în epistola sa, când spune: „s-au strecurat printre voi unii oameni... oameni neevlavioşi, care schimbă în desfrânare harul Dumnezeului nostru" (versetul 4), oameni care făceau din har o pricină ca să păcătuiască. Se vede că erau îngăduiţi, ba chiar primiţi la ospeţe şi mese de dragoste (Iuda 12; 2 Petru 2:13). Aşadar Biserica se întovărăşise cu lumea şi nu mai era despărţire de rău; de aici venea urmarea tristă că locuia acolo unde locuia şi Satan.

Domnul însă avea ochiul îndreptat asupra acestei stări neplă­cute şi iată de ce adresează Bisericii o serioasă înştiinţare: „Pocăieşte-te dar! Altfel, voi veni la tine curând şi Mă voi război cu ei cu sabia gurii Mele" (Apocalipsa 2:16). Înţelegem ce înseamnă acest „Pocăieşte-te". Binele care se găsea în Pergam nu acoperea răul pe care-l lăsaseră să intre. Răul nu poate fi ispăşit prin bine. Îngerul Bisericii n-ar fi putut să se dez­vinovăţească, zicând: „Dar Tu vezi, Doamne, că eu am ţinut cu tărie Numele Tău şi n-am lepădat credinţa Ta"; nici: „Nu-i vina mea dacă sunt în lume, întrucât trebuie să trăiesc"; nici: „Dacă oamenii vin cu învăţături greşite, eu n-am ce să le fac". Nu. Nimic nu dezvinovăţeşte răul pe care-l facem; şi dacă am fost târâţi în el, trebuie să ascultăm de Domnul şi să ne pocăim, adică să judecăm tot răul în care am căzut şi să-l părăsim. Îngerul trebuie să înceteze de a mai locui acolo unde-şi avea Satan scaunul de domnie; trebuia s-o rupă cu lumea, să-şi reia locul de străin pe pământ şi să alunge cu îndrăzneală pe învăţătorii mincinoşi şi învăţăturile lor. Iată ce înseamnă: „Pocăieşte-te". Cum putem face aceasta? Prin Cuvântul lui Dumnezeu. În adevăr, atunci când Cuvântul rămâne în noi, suntem întăriţi şi în stare să biruim pe Cel Rău şi să scăpăm de influenţa lumii (1 Ioan 2:14-16; 5:4-5). Şi dacă vreunul nu se pocăieşte, atunci Domnul ia El Însuşi în mână sabia judecăţii. Aceasta ne priveşte şi pe noi, căci Domnul spune: „Cine are urechi, să asculte ce zice Bisericilor Duhul" (Apocalipsa 2:7-29; 13:22).

Cine ascultă glasul Duhului va fi biruitor; şi iată ce-i promite Domnul: „Celui ce va birui, îi voi da să mănânce din mana ascunsă şi-i voi da o piatră albă; şi pe piatra aceasta este scris un nume nou, pe care nu-l ştie nimeni decât acela care-l primeşte" (Apocalipsa 2:17).

Ne aducem aminte că mana era pâinea pe care Dumnezeu o trimitea din cer, ca să hrănească pe poporul Său în pustie. Mana care hrănea trupul nu era însă decât semnul unei pâini cu mult mai bună, a pâinii sufletului: e vorba chiar de Domnul Cristos. El Însuşi a spus: „Nu Moise v-a dat pâinea din cer, ci Tatăl Meu vă dă adevărata pâine din cer; căci Pâinea lui Dumnezeu este aceea care se coboară din cer şi dă lumii viaţa... Eu sunt Pâinea vieţii... Dacă cineva mănâncă din pâinea aceasta, va trăi în veac" (Ioan 6:31-35, 48:51). Mana ascunsă, potrivit poruncii lui Dum­nezeu, era pusă într-un vas de aur şi păstrată în Locul Preasfânt, înaintea lui Dumnezeu, ca aducere aminte a purtării Sale de grijă în pustie (Evrei 9:4; Exod 16:33-34). Domnul Cristos, Pâinea vieţii, este acum în cer, loc înfăţişat odinioară prin Locul Preasfânt. El este la Dumnezeu, ascuns de ochii lumii şi este acelaşi Cristos care era pe pământ. Gândindu-ne la tot ce a fost El pe pământ, ca bunătate, blândeţe, sfinţenie, smerenie, răbda­re, dragoste şi gustând mereu din El, inimile noastre sunt hrănite şi întărite şi astfel suntem în stare să biruim lumea. Un luptător are nevoie de hrană.

Dar piatra albă, ce înseamnă? În alegerile din Grecia, pe o piatră albă se scria numele celui dorit să fie ales. Piatra albă e deci un semn tainic de încuviinţare, când putea să spună: „Ştiu în cine am crezut... Domnul a stat lângă mine." Da, e de mare preţ să auzi glasul tainic al Domnului spunându-ţi: „Lucrul acesta îmi place." El însă nu poate încuviinţa decât pe acela care luptă şi biruie în Numele Său.

Şi „un nume nou", ce-ar putea să însemne? Nu ne arată aceasta un semn deosebit al iubirii Domnului faţă de noi? Când iubim pe cineva, nu-i dăm adesea un nume drăgăstos, pe care-l păstrăm numai pentru acea persoană? Iată deci răsplata biruito­rului: Domnul Cristos i Se dă ca hrană cerească, să-l întărească; îi face parte de încuviinţarea Sa, ca să-l încurajeze, şi-l aduce într-o cât mai strânsă legătură cu El, ca să-i umple inima de bucurie. Ce har! Nu vrei să fii şi tu biruitor?

Acum, dacă întreabă cineva: pentru ce vreme a Bisericii se potrivesc cele spuse despre Pergam? Răspundem: pentru vremea care a urmat după prigoniri. Cea din urmă prigonire generală, cea mai groaznică din toate, s-a petrecut sub împăratul Diocleţian. Au fost lupte între cei ce doreau sa pună mâna pe domnie. Constantin i-a biruit pe ceilalţi şi a ajuns împărat. El a fost totdeauna binevoitor faţă de creştinism; în cele din urmă chiar l-a îmbrăţişat, măcar în lucrurile dinafară, căci nu se ştie sigur dacă el s-a întors la Dumnezeu cu adevărat. Din această clipă, creştinii, în loc să mai fie prigoniţi, au ajuns în cinste în faţa autorităţilor, iar păgânismul şi-a pierdut puternicul său sprijin. Împăratul a susţinut şi a apărat Biserica, iar Biserica s-a sprijinit pe el. Ea s-a aliat cu lumea.



Persoane interesate