Biserica sau Adunarea > Jean Calvin


JEAN CALVIN
Anii tinereţii

Dintr-o familie onorabilă din Noyon, în Picardia, unde s-a născut la 10 iulie 1509, Jean Calvin a fost destinat din copilărie bisericii; fiind încă un copil, a primit o orientare eclesiastică. La Paris, şi-a început studiile superioare într-o şcoală unde a avut ca profesor pe savantul Mathurin Cordier, căruia i-a încredinţat mai târziu direcţia Colegiului din Geneva. Cordier nu a aderat la Reformă decât mai târziu, dar a urmărit cu atenţie evoluţia ei şi este posibil ca el să fi iniţiat pe elevul său în noile idei. Acest pedagog creştin se ridica plin de convingere contra tratamen­tului greşit aplicat copiilor şi voia să-i înveţe pe copii „să iubească pe Cristos, să-L respire pe Cristos". „Numele lui Isus Cristos! Pune-l, picătură cu picătură, în sufletul elevilor tăi, introdu-l acolo, fă-l să pătrundă în ei." Mai târziu, tânărul Calvin a fost tranferat la Colegiul Montaigu, cu tendinţe mai clericale şi unde domnea un ascetism sever şi o murdărie de nedescris. Erasmus studiase acolo mai înainte şi Ignaţiu de Loyola, care a întemeiat mai târziu ordinul iezuiţilor, a intrat acolo chiar în anul în care Calvin îl părăsea. El a fost de asemenea în legătură cu Robert Olivetan, unul dintre viitorii traducători ai Bibliei; se spune că acesta a fost primul pe care Calvin l-a auzit predicând deschis.

Câţiva ani mai târziu, fie pentru a asculta de dorinţa tatălui său, care căuta să dea fiului său o carieră într-adevăr lucrativă, fie că a urmat unei înclinări naturale a spiritului său, Calvin a abandonat teologia pentru studiile juridice, la Orleans şi la Bourges. Pasionat de această nouă disciplină, a făcut progrese atât de repezi, încât peste un an - spunea Theodore Beza - „nu-l mai puteai socoti ca pe un elev, ci ca pe un profesor." Este cert că rigurozitatea metodelor juridice convenea inteligenţei lui Calvin, menită să-şi înfăţişeze totul sub o formă raţională; regulile stricte pe care le-a impus, mai târziu, oraşului şi bisericii din Geneva, poartă pecetea aceasta. A frecventat cu stăruinţă cursurile lui Melchior Wolmar, elenist eminent, care interpreta rând pe rând pe autorii profani şi Biblia, deşi mai puţin public; el învăţase s-o cunoască în Germania. „În ea se găseşte - spunea el - răspunsul la toate problemele, remediul la toate abuzurile, odihnă pentru sufletul trudit, atât pentru savanţi cât şi pentru oamenii din popor."

Ce răsunet au produs asupra lui Calvin lecţiile învăţatului său profesor? Este aproape cu neputinţă de precizat. Spre deosebire de Luther, care simţea plăcerea să-şi istorisească experienţele personale, Calvin, plin de o adâncă modestie, temându-se să nu aducă vreo necinste slavei lui Dumnezeu, lăudând pe om, ascundea pe cât îi sta în putinţă toate prin câte a trecut, spunând: „Este adevărat că mie nu-mi place să vorbesc despre mine însumi.” În prefaţa comentariului său asupra psalmilor, singura lucrare în care dă ceva amănunte despre sine însuşi, se mulţumeşte să amintească doar că mai înainte era „mai mult ca oricine, ataşat superstiţiilor papale", dar fără nici o dată, nici o precizare. Iată tot ce spune el despre starea sa spirituală, dintr-un anumit timp: „...eram departe de a avea un cuget împăcat. Ori de câte ori coboram în mine însumi sau îmi îndreptam inima spre Dumnezeu, o mare groază mă cuprindea că nu ar putea exista nici o cruţare, nici o satisfacere care să mă poată vindeca. Şi, cu cât mă cercetam mai de aproape, cu atât mai aspre înţepături îmi mustrau conştiinţa, încât nu-mi mai rămânea alt ajutor decât să mă înşel eu însumi, uitând de mine." Dar Domnul a avut milă de el. „Deşi am fost cu încăpăţânare dedat super­stiţiilor papale, încât era foarte greu să mă scoată cineva din această mlaştină, Dumnezeu m-a îmblânzit şi mi-a îndreptat inima spre El, printr-o întoarcere neaşteptată, deşi - având în vedere vârsta - eram prea învechit în astfel de lucruri.” În scrisoarea către Sadolet, Calvin înfăţişează pe „un om din popor care îşi istoriseşte felul în care s-a îndreptat spre Evan­ghelia harului lui Dumnezeu", în nişte cuvinte din care el înţelege, fără îndoială, un ecou al sentimentelor prin care autorul însuşi trecuse: „Odată, fiindu-mi prezentată mântuirea, tulburat de această noutate, abia dacă am vrut să-mi plec urechea s-o aud şi mărturisesc că i-am rezistat vitejeşte. Un lucru nu mă lăsa să cred pe aceşti oameni: era veneraţia pe care o aveam pentru „biserică". Când, în sfârşit, spiritul lui s-a deschis faţă de adevăr, „fiind foarte înmărmurit şi îngrozit de mizeria în care căzusem şi mai ales de cunoştinţa morţii veşnice, care îmi era aproape, după ce condamnasem în plâns şi în gemete felul meu trecut de viaţă, n-am socotit nimic altceva mai necesar decât să mă predau Domnului şi Mântuitorului."

Prietenii lui Calvin şi-au dat în curând seama de schimbarea care se petrecuse în el. A fost văzut schimbându-şi profesorii; a fost îndemnat să înveţe el pe cei care - şi erau numeroşi - se interesau de adevărurile veşnice. „Am crezut, de aceea am vorbit" (Psalmul 116:10): acest cuvânt se împlinea în el, cu tot caracterul lui timid. Iată ce istoriseşte el însuşi: „Înainte de a fi trecut anul, toţi cei care arătau vreo dorinţă după învăţătura curată se strângeau pe lângă mine ca s-o înveţe, cu toate că eu nu făceam altceva decât abia s-o încep pentru mine însumi." El era „cu totul surprins, cu atât mai mult cu cât", adăuga el, „eram din fire puţin cam singuratic şi ruşinos şi mi-a plăcut totdeauna odihna şi liniştea. Am început deci să caut vreo ascunzătoare şi vreun mijloc de a mă retrage dintre oameni; dar nu mi-am putut împlini deloc dorinţa. Toate ascunzişurile şi locurile mele de retragere îmi erau ca nişte şcoli publice."

Drumul s-a deschis atât de clar înaintea lui Calvin încât s-a angajat pe el cu hotărâre. A renunţat la studiile sale juridice, s-a întors la Noyon, pentru a rupe ultimele legături exterioare care îl ţineau încă de biserica romană şi a venit să se stabilească la Paris, unde bântuiau persecuţii violente. Creştinii se strângeau în adunări secrete. Calvin a luat parte activă la ele, predicând cu acea autoritate cu care îl însufleţea credinţa. El îşi termina în mod obişnuit discursurile cu aceste cuvinte: „Dacă Dumnezeu este cu noi, cine va fi împotriva noastră?" (Romani 8:31). Un catolic înverşunat, vrăjmaş declarat al Reformei, Estienne Pasquier, dă astfel mărturie despre neobosita activitate a lui Calvin şi despre influenţa lui, deja foarte întinsă: „În mijlocul cărţilor sale şi al studiului său, arată o minte vioaie pentru progresul sectei lui. Am văzut uneori închisorile noastre pline până la refuz de sărmani oameni înşelaţi, pe care el mereu îi îndemna, îi consola, prin scrisori; şi nu era lipsit de oameni în faţa cărora porţile închisorii să fie închise, cu toate că temnicerii erau foarte vigilenţi. Iată procedeele pe care le-a avut el la început, prin care a câştigat, bucată cu bucată, o parte din Franţa noastră."

O împrejurare neprevăzută a atras atenţia asupra lui. Unul dintre prietenii lui, Nicholas Cop, rector al Universităţii din Paris, trebuia, potrivit obiceiului, să rostească un discurs într-o biserică, de ziua „Tuturor sfinţilor". Fiind tulburat, l-a rugat pe Calvin să i-l compună. „Acesta a fost - istoriseşte Theodore Beza - un discurs cu totul altfel decât cum era obiceiul.” În adevăr, îndreptăţirea prin credinţă era în el foarte clar arătată, fără vreun merit al faptelor. Sorbona a rămas înmărmurită. Cop a judecat potrivit să fugă la Basle. Calvin, a cărui răspundere se cunoştea în această treabă, a scăpat fugind pe o fereastră, deghizat în viticultor şi a ajuns în sudul Franţei. Abia părăsise locuinţa, că poliţia a şi făcut percheziţie în casa lui, ridicându-i toate scrisorile, fapt care a avut urmări juridice contra lui.

În cursul anului următor, el a dus o viaţă rătăcitoare care l-a condus la Angouleme, unde a stat câtva timp la un prieten, apoi a trecut la Nerac, la curtea ospitalieră a Margaretei de Navara, care i-a făcut o primire călduroasă şi a căutat să-l reţină. Bătrânul Lefevre şi-a unit împreună cu regina cererea de a-l reţine. Farel tocmai plecase şi bătrânul, descurajat, se întreba pe cine va ridica Dumnezeu pentru a înălţa steagul adevărului, când a apărut Calvin. Cei doi creştini n-au întârziat să lege o prietenie trainică, deşi deosebindu-se când era vorba de a preciza metoda pe care o aveau de urmat. Lefevre credea în adevăr în refacerea bisericii prin ea însăşi şi ar fi vrut să păstreze pe noul său prieten pe lângă el, pentru a colabora la această lucrare. Dar Calvin vedea zădărnicia unei asemenea încercări; el l-a convins pe Lefevre că nu există decât un remediu, radical: a dărâma înainte de a construi, a pune securea la rădăcina pomului şi a-l tăia.

Pentru acest motiv, şederea paşnică la Nerac nu se potrivea tânărului reformator, care ardea de nevoia de a acţiona rapid şi energic. El a părăsit deci pe Lefevre, care cu regret l-a văzut plecând, ştiind bine că nu se vor mai întâlni aici pe pământ, şi s-a întors la Paris, unde n-a rămas decât puţin timp, pentru că nu trebuia să atragă atenţia poliţiei asupra lui. Scandalul placardelor provocase o violentă înnoire a persecuţiilor, iar afacerea Cop era încă în amintirea tuturor. Calvin a judecat deci necesar să caute un adăpost unde să-şi poată relua şi continua în linişte studiile şi s-a îndreptat spre Strasburg, fiind în cea mai mare lipsă; unul dintre servitorii care-l însoţeau, a fugit, furându-i mica valiză în care erau şi banii pe care îi avea Calvin. La Strasburg, prietenul său Bucer i-a oferit ospitalitatea cu toată inima. Dar Basle îl atrăgea mai mult; s-a dus acolo înspre începutul lui februarie 1535 „pentru ca acolo - spunea el - să pot locui în linişte, în vreun colţ necunoscut, cum am dorit totdeauna." Dar Domnul nu i-a dat această linişte necesară studiilor savante. El scria, în acesta privinţă: „În timp ce eu aveam mereu acest scop, de a-mi trăi viaţa în casa mea, fără să fiu cunoscut, Dumnezeu m-a plimbat în aşa fel şi m-a condus prin diferite schimbări, încât niciodată nu mi-a lăsat timp de odihnă în vreun loc, până când, cu tot felul meu de a fi, El m-a scos la lumină şi m-a făcut să intru în joc, cum se zice.” În Franţa, persecuţiile bântuiau cu violenţă; pentru a le îndreptăţi în ochii oamenilor rău informaţi, reformaţii erau vorbiţi de rău, fiind numiţi „anabaptişti şi oameni răzbunători, care răstoarnă orice ordine politică". Pentru a-i apăra de aceste învinuiri neadevărate, Calvin a încercat să prezinte o expunere scurtă a doctrinei lor, întitulată: „Instituţia religiei creştine", publicată la Basle, în latineşte, într-un mic volumn. Apoi a fost tradusă în franceză şi după aceea dezvoltată, până ce a devenit un adevărat monument apologetic.

Nu este locul de a analiza aici, chiar şi numai sumar, această enormă lucrare care conţine o expunere completă, foarte bine legată, a doctrinei evanghelice. Deşi în câteva puncte ar fi de făcut unele rezerve serioase, nu trebuie uitat că, în momentul când cartea a apărut, Reforma era încă la primele ei începuturi; lipseau unele lumini care ne-au fost date mai târziu. Dar, pentru aceasta, nu rămâne mai puţin adevărat faptul că „Instituţia creştină", cum se numeşte de obicei, a adus reformaţilor din secolul al XVI-lea servicii foarte mari. Cartea aceasta a fost în mâinile lui Dumnezeu un instrument minunat pentru a le întări credinţa şi a-i lumina, pentru că ei aveau totul de învăţat. În prefaţă, Calvin dedică lucrarea sa regelui Francis I, care cu siguranţă, nu şi-a dat nici măcar osteneala s-o citească. Merită să dăm câteva citate din această prefaţă.

„Mi s-a părut de folos - scrie Calvin - să fac ca această carte să servească, atât ca instruire pentru cei pe care i-am învăţat, cât şi ca mărturisire de credinţă faţă de Majestatea Voastră, Sire, pentru ca să cunoaşteţi care este învăţătura contra căreia, cu o asemenea furie, sunt aprinşi cei care, prin foc şi sabie, vă tulbură astăzi împărăţia... Ştiu, de câte informaţii oribile v-au umplut ei urechile şi inima... Deci, nu în zadar doresc ei ca Majestatea Voastră sa nu luaţi cunoştinţă deplină despre această cauză... Eu susţin cauza comună a tuturor credincioşilor şi chiar a lui Cristos, care astăzi este în aşa fel sfâşiată şi călcată în picioare în împărăţia Majestăţii Voastre, încât pare să te facă să deznădăjduieşti... pentru că puterea vrăjmaşilor lui Dumnezeu a reuşit ca adevărul lui Cristos să fie ascuns şi îngropat ca ceva ruşinos şi ca sărmana biserică să fie prăpădită prin omoruri sălbatice sau atât de înspăimântată prin ameninţări şi torturi, încât ea nu mai îndrăzneşte să spună nici un cuvânt... Şi totuşi nimeni nu se ridică spre a se opune acestor furii.

Dar, dacă se întâmplă ca vreunul să favorizeze adevărul, se spune că trebuie să ierţi „imprudenţa" şi „ignoranţa" oamenilor simpli, căci aşa se vorbeşte: se numesc imprudenţă şi ignoranţă cele mai sigure adevăruri ale lui Dumnezeu.

Regele deci să asculte, nu pentru a face o favoare victimelor, ci pentru a primi el însuşi adevărul, care nu se poate să nu devină clar celui care îl aude. Dacă nu ascultă, vai de el, căci se înşală cine aşteaptă prosperitate într-o împărăţie care nu este guver­nată de sceptrul lui Dumnezeu, adică „Sfântul Lui Cuvânt". Va respinge oare regele adevărul, pentru că cei care-l propovădu­iesc sunt „oameni sărmani şi de jos"? Sărmani sunt ei, în adevăr, mizerabili, dar înaintea lui Dumnezeu sunt ca toţi oamenii, ca toţi păcătoşii; şi tocmai pentru aceasta, ei se îndreaptă spre această învăţătură, care este puterea lor, bogăţia lor, bucuria lor, adică mântuirea prin credinţă, învăţătură care nu este a noastră, ci a Dumnezeului Celui viu şi a Cristosului Lui. Ea se rezumă într-un singur punct: „mântuirea prin Isus, numai prin Isus". Regele să caute deci cel puţin să citească ce-i prezintă autorul şi mânia lui va dispărea. Prin aceasta n-am pretins să compun vreo apărare, ci doar să potolesc inima Majestătii Voastre. Dar, dacă dimpotrivă, uneltirile celor răuvoitori împie­dică în aşa fel auzul Majestătii Voastre, încât acuzaţii să nu mai aibă nici un mijloc de a se apăra şi dacă aceste furii violente, fără ca Majestatea Voastră să le fi recomandat, îşi vor arăta mai departe cruzimea, prin închisori, bătăi, tăieri, arderi, noi, desi­gur, ca nişte oi bune pentru măcelărie, vom fi aruncaţi în aceste chinuri, dar prin răbdarea noastră ne vom câştiga sufletele şi vom aştepta mâna puternică a Domnului, care - fără îndoială - Se va arăta în casa Sa, atât ca să scape pe cei sărmani de necazurile lor, cât şi ca să pedepsească pe cei dispreţuitori, care se bucură cu atâta neruşinare în prezent. Domnul, Împăratul împăraţilor, să întărească tronul Majestătii Voastre în dreptate şi locuinţa Majestăţii Voastre în curăţie."

Puţin timp după publicarea „Instituţiei creştine", Calvin a făcut o călătorie despre care nu ştim decât puţin lucru. Răspun­zând chemării ducesei de Ferrara, Renee de France, fiica lui Ludovic al XII-lea, el s-a dus unde a fost chemat, legând cu ducesa relaţii epistolare de stimă deosebită, pe care numai moartea reformatorului le-a întrerupt. El n-a încetat a îndruma pe corespondenta sa regală, cu o admirabilă sinceritate, având bucuria să audă despre întoarcerea ei la Dumnezeu, puţin timp după ce a revenit în Franţa. Ceva mai înainte, Calvin îi scria: „Oricum ar fi, problema aceasta prea mult se întârzie, Doamnă, şi dacă nu aveţi milă de dumneavoastră, nu se ştie dacă veţi găsi mai târziu remediul pentru răul dumneavoastră. În afară de cele ce v-a arătat Dumnezeu de mult timp, prin Cuvântul Său, vârsta vă avertizează să gândiţi că moştenirea şi odihna dumneavoas­tră veşnică nu sunt aici. Şi Domnul Isus Cristos să vă facă să uitaţi şi Franţa şi Ferrara." Tot lui Renee i-a adresat Calvin ultima scrisoare (la 4 aprilie 1564): „Doamnă, vă rog să mă scuzaţi dacă vă scriu prin mâna fratelui meu, din cauza slăbiciunii în care sunt şi a durerilor de care sufăr... De asemenea, vă rog să mă scuzaţi dacă această scrisoare este atât de scurtă faţă de dum­neavoastră."

De la Ferrara, Calvin s-a întors în Elveţia prin valea Aoste, unde Evanghelia se răspândea repede, dar ura clerului l-a obligat să fugă de acolo în grabă. Hărţuit de aproape de către vrăjmaşii săi, el ar fi sărit printr-o ferească, de la mare înălţime; dar acest fapt pare să fie controversat.

După aceea îl regăsim pe Calvin la Noyon, unde avea de pus în ordine treburi casnice, fără să ştim cum a reuşit să intre iar în Franţa. Şi-a pregătit întoarcerea cât mai repede la Basle, împreună cu una din surorile sale, Maria, şi cu Anton, singurul frate care îi rămăsese şi care avea să fie tovarăşul lui, în umbră dar devotat al întregii sale vieţi. Ei îşi propuneau să ajungă la Basle, prin Germania. Dar războiul care se aprinsese din nou între Francis I şi Carol al V-lea i-a împiedicat şi i-a obligat să meargă prin Franţa. Aşa sunt căile lui Dumnezeu. El conduce pe slujitorii Săi pe drumuri pe care ei nu le prevăd, nici nu le înţeleg. În felul acesta, Calvin a ajuns la Geneva.

Prima şedere la Geneva

În secolul al XVI-lea, cetăţenii din Geneva au cucerit multe libertăţi pe care le apărau cu o deosebită tărie, fie contra episcopiei, fie contra casei de Savoia, care ar fi vrut să stăpâneas­că oraşul, piaţă comercială însemnată şi punct strategic de mare valoare. Două partide se formaseră: cel al mamelucilor, par­tizani ai Savoiei, şi cel al hughenoţilor* (* Cuvântul francez „hughenoţi" este de la cuvântul german Eidgenossen, adică „cei care sunt legaţi prin jurământ".) vrăjmaşi între ei. Datorită celor dintâi, ducele a ajuns să ocupe pentru un timp viteazul oraş, dar răzbunarea cruntă pe care a arătat-o faţă de vrăjmaşii lui, i-a provocat pe aceştia la rezistenţă. Genevezii au încheiat o alianţă cu Fribourg, mai întâi, apoi cu Berna.

Chiar în momentul acela, ideea Reformei frământa spiritele; ea a găsit un teren favorabil la cei care se temeau de autoritatea episcopală şi, cum episcopii depindeau de casa regală de Savoia, mişcarea religioasă s-a complicat mult, cu tendinţe politice. De altă parte, guvernul din Berna încredinţase lui Guillaume Farel, grija să evanghelizeze ţinuturile care îi scăpaseră în urma războaielor din Bourgogne; el a trecut deci prin ţara de Vaud, a vizitat Neuchatel, unde Berna pretindea să aibă interese, apoi s-a dus în văile vaudezilor din Piemont. La întoarcere, el s-a oprit la Geneva, în 1532. Apariţia lui a stârnit o agitaţie grozavă; clerul care era numeros (trei sute de preoţi şi călugări, la o populaţie de douăsprezece mii locuitori), veghea ca nu cumva să-i fie ştirbită influenţa. Un martor al situaţiei istoriseşte, în termeni pitoreşti, starea de spirit a vremii:

„De ce mergi de colo-colo, tulburând tot pământul? - întreba cu asprime pe Farel, oratorul preoţilor adunaţi la vicarul epis­copiei - cine te-a făcut să vii în acest oraş? Spune-ne cu ce autoritate predici tu? De ce ai venit să tulburi acest oraş?" „Nu eu am tulburat pământul, nici acest oraş - a răspuns Farel - ci voi şi ai voştri aţi tulburat nu numai acest oraş, ci întreaga lume, prin tradiţiile voastre, prin vieţile voastre atât de dezmăţa­te." La auzul acestor învinuiri, oamenii bisericii s-au repezit asupa lui, furioşi: „A hulit - spuneau ei - nu mai avem nevoie de martori; e vrednic de moarte, în Ron cu el! Este mai de folos ca acest rău Luther să moară decât să tulbure astfel poporul." Două zile după ce a sosit, Farel a trebuit să părăsească Geneva, trecând lacul.

Unul dintre compatrioţii lui, Antonie Froment, l-a înlocuit. Pentru a nu stârni bănuieli, a deschis o şcoală, în care, învăţând pe elevi să citească, el le explica Scriptura.

Surprinşi de această noutate, părinţii au început să însoţească pe copii; în curând au devenit atât de numeroşi, încât sala nu-i mai putea cuprinde. Atunci Froment a ieşit în stradă şi la 1 ianuarie 1533 a predicat despre: „Păziţi-vă de prorocii min­cinoşi, care vin la voi îmbrăcaţi în haine de oi, dar pe dinăuntru sunt lupi răpitori" (Matei 7:15). După această predică, autorită­ţile i-au interzis să mai predice în Geneva, neascultarea l-ar costa trei lovituri cu funia împletită. Froment a trebuit să se depărteze, din cauza tulburării pe care o făceau partizanii vechii tradiţii religioase. Pentru un timp mişcarea părea că rămâne pe loc, dar Berna i-a dat un nou impuls, declarând guvernului din Geneva că punea ca o condiţie a menţinerii alianţei - de curând făcută - libera predicare a Evangheliei în acest oraş. Episcopul, înspăimântat, a plecat, ca şi ducele, care nu s-a mai întors.

Agitaţia religioasă devenind din ce în ce mai mare, Tribourg, oraş credincios principiilor catolice, a rupt legătura cu Geneva. Farel s-a prezentat din nou aici, însoţit de Viret şi de Froment. Ei au deschis porţile dezbaterii publice, la care, la început, nici unul din clerul catolic n-a îndrăznit a asista; ignoranţa preoţilor era aşa de mare, încât nu puteau să ţină piept luptelor, căci Farel le aducea mereu înainte Sfânta Scriptură, pe care ei n-o cunoş­teau. Câţiva, în sfârşit, au încercat să intre în discuţie; printre ei, un savant dominican, doctor la Sorbona. Acesta a fost fără succes pentru cauza lor şi după patru săptămâni de dezbateri, Reforma triumfa la Geneva. Farel a invitat pe magistraţi să se pronunţe în favoarea Evangheliei: „Nu mai îngăduiţi ca Dum­nezeu să fie necinstit în oraşul vostru..." Avântul popular a antrenat autoritatea mai departe decât ar fi vrut ea să meargă. Evanghelicii au despuiat biserica de ornamentele ei, cu o adevă­rată frenezie. „Cei două sute" au hotărât ca mesa să fie în mod provizoriu înlăturată şi la 21 mai 1536, cetăţenii adunaţi în consiliul general, printr-un vot unanim şi solemn, au acceptat noua învăţătură.

Dar o astfel de hotărâre nu putea transforma inimile. Înfrân­gerea catolicilor n-a făcut decât să trezească două rele mari care au invadat oraşul: imoralitatea şi necredinţa. Farel le-a atacat cu energia lui obişnuită, arătând că numai Evanghelia putea să aducă remediul necesar acestei nenorocite stări de lucruri. Greutăţile se înmulţeau prin atacurile reînnoite ale ducelui de Savoia contra acestui oraş: toate preocupările se îndreptau spre probleme militare. Dar Farel nu-şi pierdea curajul; se simţea îndatorat să stăruie, să lupte, fără să-şi îngăduie ceva timp de odihnă. Dacă lucrarea lui Dumnezeu avea să nu reuşească la Geneva, trebuia ca cel puţin slujitorul Domnului s-o susţină până în ultima clipă. Mic de statură, slăbuţ, ca apostolul Pavel (2 Corinteni 10:1-10), el se dovedea mare în faţa rebelilor, cu toată demnitatea credincioşiei sale. Ochii se plecau înaintea lui; murmurele îl însoţeau, dar de departe şi ca să amuţească de îndată ce el se întorcea la catedră; nu cruţa nimic şi pe nimeni. Cuvântul lui suna ca un tunet, reproşurile lui planau peste cei care dispreţuiau Evanghelia.

Dar Viret îl părăsise pentru a răspunde unei chemări pe care o primise de la Neuchatel şi Farel nu se simţea în stare să susţină singur lupta mult timp. El dărâma ce era rău, dar îşi dădea seama că nu era el omul care să poată reconstrui pe mormanele de ruine pe care le făcea. Ca şi Luther, îi trebuia un Melanchton.

Aflându-se în această situaţie, într-o zi a venit la el Louis de Tillet, un canonic pe jumătate reformat, care primise odinioară pe Calvin la Angouleme, unde, în bogata bibliotecă a prietenului său, reformatorul a urzit pentru prima oară planul „Instituţiei creştine". Auzind că însuşi Calvin avea să sosească la Geneva, Tillet a crezut că trebuie să-l informeze pe Farel. Acesta n-a ezitat o clipă şi s-a dus în grabă la hotelul unde trăsese Calvin, care credea că nu va petrece acolo decât o noapte şi că va pleca a doua zi spre Basle. Fără nici o introducere, Farel i-a spus scopul vizitei sale: Calvin avea înaintea lui o lucrare bine precizată la Geneva; cu orice preţ, el trebuia să se oprească acolo, să-şi întrerupă călătoria şi orice altă lucrare pe care ar avea-o de făcut, pe care ar fi încercat-o; Dumnezeu Însuşi îi rânduise fără ocoliri drumul pe care avea să-l urmeze. Calvin a respins propunerea care i-a fost făcută. El nu se simţea calificat pentru acea slujbă. El voia mai bine să fie un lucrător al Domnului în marele seceriş care se pregătea, la nevoie, un ostaş al Domnului în bătălie; dar a desţeleni un câmp, a accepta paza unui post bine determinat, aceasta nu era pentru el. Dacă el a adus ceva foloase, n-a făcut acest lucru printr-o carte, rod al muncii şi al studiului? Să fie lăsat deci să meargă acolo unde va putea să scrie şi altele. Farel a insistat. Cartea era gata, făcută; care alta ar fi putut avea valoare, decât comentariul pe care autorul l-ar adăuga, punând în practică principiile care se găseau în ea? Cine avea dreptul, de altfel, atunci când, din toate părţile, trâmbiţa suna, să spună că el era gata doar să studieze, să scrie? Dovada că Dumnezeu aştepta de la Calvin un alt lucru era că Farel se găsea pe drumul lui şi-i cerea colaborarea, în Numele lui Dumnezeu. Arunci Calvin a invocat alte motive noi, căutând, se pare, să respingă cu asprime pe Farel, descriindu-i defectele omului care ar deveni colegul lui. El se cunoştea, se ştia că este stăruitor, încăpăţânat. Încă odată, să fie lăsat să se ascundă în studiile lui, numai acolo ar putea şi el să facă ceva. Atunci, Farel a izbucnit.

„Când Farel a văzut - istoriseşte chiar Calvin - că nu câştigă nimic prin rugăminţile lui, a ajuns până la blestem, cerând ca Dumnezeu să binevoiască să blesteme odihna mea şi liniştea studiului pe care o căutăm, dacă, într-o aşa măsură şi aşa de mare nevoie eu mă retrag şi refuz să dau ajutor. Acest cuvânt m-a înspăimântat şi m-a cutremurat în aşa fel, ca şi cum Dumnezeu ar fi întins de sus mâna Sa peste mine, pentru a mă opri acolo, încât am renunţat la călătoria pe care o începusem. Totuşi, simţind ruşinea şi timiditatea mea, n-am vrut deloc să mă oblig să primesc vreo sarcină oarecare."

Calvin a cedat deci, dar aşa cum trebuia să cedeze un caracter ca al lui, adică doar cu convingerea profundă că el ceda lui Dumnezeu, nu unui om. Dar acest om i-a rămas totdeauna scump şi demn de cinste. Îi plăcea să-şi amintească această scenă, acest „argument care te înspăimântă". În zilele rele, el îşi relua curajul, la gândul acestei mâini „întinse de sus" pentru a-l apuca şi a-l susţine, iar în zilele fericite îi mulţumea Domnului că l-a ales şi l-a susţinut; fără îndoială, şi-a adus aminte de aceste clipe, atunci când bătrânul Farel a venit să-l vadă pentru ultima oară, pe el, mai tânăr cu atâţia ani, dar consumat înainte de vreme. Farel nu mai venea în acea zi pentru a-l „opri", ci pentru a-i dori fericirea plecării la Domnul şi fericirea odihnei fără sfârşit.

Calvin se afla astfel, fără să vrea, situat pe câmpul de lucru unde Domnul îl destinase. Afară de un scurt interval, el a rămas aici până la sfârşitul vieţii sale, adică timp de aproape 28 de ani, pe care i-a întrebuinţat ca să facă din Geneva „Roma protes­tantă".

Sunt foarte multe rezerve de făcut asupra organizaţiei pe care el a precizat-o până în cele mai mici detalii, totdeauna urmând înclinarea, foarte logică, a spiritului său, în loc de a se lăsa călăuzit de Duhul lui Dumnezeu. Totuşi, nu se poate să nu admiri tăria cu care el a ţinut piept asalturilor neîncetate pe care le-a suferit, pe care le-a respins mereu în numele adevărului, pe care l-a apărat cu încăpăţânare, faţă de toţi şi împotriva tuturor.

Împreună cu Farel, el a întocmit o „Mărturisire de credinţă, un formular scurt de învăţătură şi disciplină", cum spunea Theodor Beza, şi un „catehism" pentru instruirea celor tineri. Prima din aceste lucrări, o sinteză a principiilor schiţate în „Instituţia creştină", merită să ne retină atenţia.

Lepădând orice tradiţie ecleziastică, Calvin cere supunerea întregii vieţi, literei Cuvântului lui Dumnezeu, fără a amesteca în el nici un lucru, fără a adăuga sau a scădea ceva. „Dumnezeu este Duh şi cei care I se închină, trebuie să I se închine în Duh şi în adevăr" (Ioan 4:24). Deci nici un loc pentru „ceremonii şi respectarea unor rânduieli trupeşti, ca şi cum Dumnezeu S-ar delecta cu astfel de lucruri." Nici o încredere „în vreo creatură oarecare." Nici un chip în templu, nici o reprezentare a lui Dumnezeu. „După cum Dumnezeu este singurul Domn şi Stă­pân, noi mărturisim că toată viaţa noastră trebuie să fie călăuzită de îndrumările Sale sfinte şi că nu trebuie să avem altă regulă de a trăi, nici să inventăm alte fapte bune, pentru a fi plăcuţi Lui, decât cele ce sunt cuprinse în Cuvânt."

„Orb" în starea lui de păcat, „stricat şi făţarnic cu inima", „omul nu poate, prin sine însuşi, nici să ajungă la adevărata cunoştere a lui Dumnezeu, nici să fie în stare să poată face binele" (Romani 7:18-20). El are, deci, nevoie să fie „luminat de Dumnezeu" şi adus la ascultarea de dreptatea lui Dumnezeu. Ca urmare a acestui lucru, omul trebuie „să caute în altă parte decât în sine, mijlocul mântuirii sale."

Isus ne-a fost „dat de Tatăl" pentru ca în El să putem primi tot ce ne lipseşte. „Prin sângele Lui" suntem spălaţi de păcatele noastre.

Aşa este lucrarea Duhului. Voinţa noastră ajunge să se potri­vească voii lui Dumnezeu. Noi suntem „eliberaţi de robia păca­tului" (Romani 6:6) şi numai aşa suntem „în stare să facem fapte bune" (2 Timotei 2:21). Totuşi, cu toată naşterea din nou, rămâne în noi mult rău şi nedesăvârşire. De aceea noi „avem mereu nevoie de îndurarea lui Dumnezeu" şi mereu trebuie „să căutăm îndreptăţirea noastră în Isus Cristos, neatribuind nimic faptelor noastre."

Toate aceste binefaceri ne sunt date, dar „numai prin îndura­rea şi bunătatea lui Dumnezeu, fără nici o legătură cu meritele sau faptele noastre." Şi totuşi, faptele „pe care le facem, în credinţă", îi sunt plăcute, pentru că, neţinând seamă de nedesă­vârşirea lor - fiindcă sunt ale noastre - El nu vede în ele decât „ceea ce izvorăşte de la Duhul Său." Credinţa este „intrarea în aceste bogăţii." Ea constă în a crede în promisiunile Evangheliei şi a primi pe Domnul Isus Cristos „aşa cum ne este El înfăţişat prin Cuvântul lui Dumnezeu." Toate ne vin de la Dumnezeu, prin mijlocirea Domnului Isus Cristos; orice altă rugăciune, „care nu porneşte din dragostea care se găseşte în inimă, este zadarnică." Nici o poruncă nu este îndreptăţită, decât cele ce sunt întemeiate pe Cuvântul lui Dumnezeu; deci sunt fără rost „pelerinajele, călugăriile, oprirea de a mânca carne, de la căsăto­rie, spovedania şi altele asemănătoare." Urmează apoi instrucţi­uni privitoare la cină şi la botez.

Până aici, Calvin rămâne numai pe tărâmul Evangheliei. Dar îl abandonează cu totul în articolele sale privitoare la rânduiala în biserică, care dau putere autorităţilor civile să caute şi să pedepsească orice călcare a legilor creştine; pastorilor, dreptul de a face rânduiala pe care ei o găsesc necesară, de a semnala magistraţilor abaterile şi de a indica pedeapsa. După ce procla­mase foarte frumos îndurarea lui Dumnezeu, harul Lui faţă de păcătosul care se pocăieşte, Calvin pune iar Geneva sub jugul unei legi neînduplecate. El constituia „statul creştin", fără să-şi dea seama că această denumire rămâne fără roade, atâta timp cât cei care fac parte din acest stat nu sunt ei înşişi creştini.

Credinţa este o chestiune individuală, care nu se poate impune colectivităţii. Cum să pui alături, sub acelaşi steag, pe cei întorşi şi pe cei neîntorşi la Dumnezeu? Sistemul lui Calvin dădea naştere în mod fatal făţărniciei. Aplicat cu o rigurozitate ex­cesivă, a constrâns pe cei care voiau să scape de pedepsele diavoleşti prevăzute pentru cei care călcau rânduiala fixată, să ducă doar o viaţă în aparenţă potrivită Bibliei.

Dar lucrul acesta nu putea dura la nesfârşit. Într-o zi sau alta, câte o abatere era făptuită şi aducea după ea pedeapsa sau chiar provoca revolta. Nu este deloc de pus la îndoială evlavia şi sinceritatea unei mari părţi din populaţia Genevei, dar chiar în aceste cercuri domnea un formalism capabil să omoare viaţa spirituală, stricta observare a datoriilor religioase fiind obiectul unui control sever. Şi cum s-ar fi putut face cercetarea fiecărei inimi? Cum să te asiguri de realitatea întoarcerii la Dumnezeu, din moment ce orice libertate era înlăturată şi prima datorie era să se urmeze drumul trasat de legea omenească şi nu de îndemnurile Scripturii?

Calvin, s-a spus, urma aici linia generală a epocii sale, în care, cu mult timp înaintea lui, totul se limita la exagerări. La sfârşitul Evului Mediu, din lipsa unei organizaţii politice solid stabilită, magistraţii luau adesea măsuri riguroase pentru a împiedica, de exemplu, cheltuielile fără rost ale cetăţenilor, pentru că altfel aceştia nu mai ajungeau să-şi achite impozitele şi oraşele aveau să ajungă la ruină. Pentru a nu cita decât Geneva, aici s-au dat, puţin înainte de Reformă, patru ordonanţe contra jocurilor de noroc, alte patru contra abuzurilor de dans, altele contra desfrâului, beţiei, Westernurilor, altele destinate să prevină excesele în modă. Dar este de regretat, cu atât mai mult, să-l vezi pe Calvin, cu Evanghelia în mână, urmând practici asemănătoare, fără a arăta mai dinainte adevăratul remediu: mântuirea per­sonală, prin credinţa în lucrarea Domnului Isus.

La Geneva, luptele prelungite contra ducelui de Savoia şi a episcopului au stimulat foarte mult sentimentul libertăţii. Cetătenii şi-au câştigat acest sentiment de libertate, prin propriile lor eforturi, fără nici un ajutor din afară, fără sprijin din partea celor din Berna. Mândri, pe drept cuvânt, de această inde­pendenţă politică, câştigată cu puterea lor, ei nu tolerau nici cea mai mică încălcare a drepturilor cetăţii. Aceeaşi tendinţă se regăsea în relaţiile zilnice: fiecare pretindea că trăia pentru sine şi îşi ducea viaţa cum îi plăcea; puţin îl interesa de cei din jur. Individualismul era dus la exagerare; unitatea nu se reconstruia decât pentru a ţine piept vrăjmaşilor din afară. Se înţelege deci că măsurile disciplinare prevăzute de Calvin au produs o im­presie foarte rea. Totuşi li s-au supus, la început, cu speranţa - fără îndoială - că în practică se vor arăta mai puţin supărătoare decât păreau. Totuşi s-au auzit murmure.

„Calvin - se spunea - este însărcinat cu explicarea Scrip­turilor; cu ce drept se apucă el să facă altceva: să vorbească despre moravuri, să cenzureze? Ar face bine să arate că nu vrea nici mesă, nici papă, nici spovedanie şi toate celelalte. Pretinde el să aibă o altă autoritate, să devină temnicerul oraşului?" Calvin nu-şi făcea iluzii cu privire la tăria acelor atacuri. „Noi suntem în faţa unor greutăţi foarte mari - scria el prietenului său Bullinger, păstor la Zürich - poporul, zdrobind jugul preoţilor, crede că a înlăturat orice autoritate în această lume. Unii cetăţeni spun: „Cunoştinţa Evangheliei ne este de ajuns; noi ştim s-o citim, iar faptele noastre nu vă privesc". Cei mai mulţi dintre ei sunt dispuşi mai degrabă să ne privească doar ca predicatori, şi nu ca păstori. Ce lucru greu este ridicarea biseri­cii! Va trebui luptat contra celor mai rele inspiraţii ale cărnii şi sângelui."

Dar Calvin şi Farel erau dintre cei care se întăreau în pericolul pe care-l prevedeau. Ei au insistat pe lângă consiliul oraşului asupra nevoii absolute, pe care o vedeau, de a se lua măsuri imediate şi energice în vederea restabilirii moravurilor; magis­traţii le-au dat dreptate, nu fără să fi obţinut mici îmbunătăţiri; şi executarea planului trasat a început.

S-au închis casele de joc; nişte jucători au fost prinşi asupra faptului şi unul dintre ei a fost condamnat să stea expus timp de o oră la St. Gervais, cu cărţile de joc în jurul gâtului. Unul care trăise în păcatul desfrânării, a fost plimbat împreună cu femeia pe străzi, ca să le fie ruşine. Actorul unei mascarade a trebuit să-şi ceară iertare în genunchi, în catedrală. Un om vinovat de jurământ fals a fost suit pe o schelă şi lăsat acolo mai multe ore cu mâna dreaptă ridicată. O coafeză, care împodobise fără modestie pe o tânără mireasă, s-a văzut condamnată la două zile de închisoare. Nişte părinţi au avut de îndurat unele pedep­se, pentru că au neglijat sau au refuzat să-şi trimită copilul la şcoală. Totuşi Calvin spunea: „Eu nu sunt, de fapt, contra distracţiilor; dansul şi jocurile de cărţi nu sunt în sine un păcat; dar cât de uşor pot aceste plăceri să stăpânească pe cel care se ocupă des cu ele! Acolo unde necurăţia a ajuns o veche obişnuin­ţă, trebuie evitat tot ce aduce pericolul de a cădea iarăşi în ea!"

Această poliţie morală a fost la început bine primită; cei bogaţi îi erau supuşi, ca şi cei săraci; cei mari ca şi cei mici; nici o legătură de familie, nici un merit politic nu scutea pe cineva. Un om de seamă, prins în greşeală, amintea lui Calvin de serviciile făcute Genevei în zilele ei de pericol, pentru inde­pendenţa naţională. „Este un act rău de cetăţean - i-a răspuns Calvin - când ţi-ai vărsat sângele pentru patrie, să ceri ca răsplată, dreptul de a păcătui şi de a da exemple rele."

Trebuie adăugat că cei doi reformatori nu se mărgineau numai să înfiereze aceste rele. Ei ştiau că mult contează să atingi inimile şi conştiinţele şi să lucrezi cu putere asupra sufletelor. Astfel, ei şi-au mărit relaţiile, vizitele, învăţătura pe care o dădeau în mijlocul familiilor. Ei căutau să facă să fie înţelese toate învăţăturile şi rânduielile lor şi se sileau să cunoască părerile cetăţenilor şi să-i alăture, să încurajeze pe credincioşi, să-i lumineze, să întărească pe cei care aveau îndoieli. Această lucrare a dat rezultate binecuvântate, de care vrăjmaşul tot­deauna s-a servit pentru a-şi dubla împotrivirea. Pasiunile opuse s-au aprins, s-au format partide şi s-au separat. Atunci s-a format grupul „libertinilor", cuvânt căruia nu trebuie să-i dăm înţelesul defavorabil pe care-l are astăzi, deşi unii dintre ei l-ar fi meritat. În principiu, libertinii erau independenţi, vrăjmaşi ai oricărei subjugări politice, morale sau religioase, vrăjmaşi declaraţi, prin urmare, noii stări de lucruri. Era timpul ca ei să spună: „Ce rămâne din vechile libertăţi ale oraşului? Au fost ele oare păstrate, fără duce şi fără episcop, doar ca să se impună, în numele religiei, nişte legi la care episcopul niciodată nu gândise şi pe care niciodată nu le-a dat?"

Făcând un pas mai departe, păstorii au cerut ca mărturisirea de credinţă să fie imprimată şi prezentată fiecăruia din locuitorii oraşului, pentru ca ei să declare, prin semnătura lor, dacă sunt de acord cu ea sau nu. Rezultatul era de aşteptat: în afară de cei care au acceptat cu bucurie şi de alţii, mai puţin numeroşi, care s-au opus, s-a găsit un anumit număr care n-a spus nici da nici nu. Potrivit concepţiilor secolului al XVI-lea, aceştia făceau prin asta un act de revoltă, fapt pentru care au fost foarte mult dezaprobaţi, mai ales de Corault, un coleg al lui Calvin şi al lui Farel, altădată călugăr, apoi predicator la curtea de Navara - bătrân, orb şi vorbăreţ, cu un fel necioplit de vorbire, dar puternic. Excesele lui de vorbire, în această împrejurare ca şi în altele, au obligat pe magistraţi să-l ducă la închisoare pentru câteva zile; este adevărat, el n-a ieşit de acolo, decât pentru a se aştepta la condamnarea exilului. A murit, puţin timp după aceea.

Alegerile care au urmat au dat majoritate libertinilor în consiliul oraşului. Din patru administratori, trei erau de-ai lor. În curând s-au văzut, reapărând „unele moravuri rele, atât noaptea, cât şi ziua, cântece şi cuvinte necuviincioase." Noii magistraţi au căutat să pună în ordine aceste lucruri, dar cum să facă să fie respectată autoritatea lor, când era cunoscută dezaprobarea lor faţă de măsurile luate mai înainte contra acestor moravuri? Ei ezitau totuşi, în faţa perspectivei luptelor în care, de vreo 18 luni, pasiunea partizanilor şi a lor îi mâna zi de zi.

O întâmplare de ordine bisericească a adus explozia. Consiliul oraşului a adoptat o modificare a ritualului stabilit, fără să ceară consimţământul autorităţilor bisericeşti. Şi, cum era vorba de celebrarea cinei, Calvin şi Farel au declarat că ei nu o vor da celor ce admiteau inovaţia propusă. Ei s-au ridicat la catedră, de Paştele anului 1538, nu pentru a vorbi despre Domnul, ci pentru a critica pe adversarii lor, magistraţi şi cetăţeni. De aici a urmat o agitaţie mare şi a doua zi cei doi pastori au primit ordinul de a „părăsi oraşul în trei zile."

Sunt, desigur, multe lucruri care li se pot reproşa. Totuşi, pentru a aprecia la dreapta ei valoare atitudinea lor agresivă şi puţin în armonie cu principiile Evangheliei, trebuie să o situezi în mediul acestei epoci. Fiind foarte violent atacată, Reforma era provocată să se apere tot atât de aprig. Aceşti slujitori ai lui Dumnezeu au făcut greşeli; dar noi cunoaştem totuşi dorinţa lor arzătoare de a urma şi a sluji Domnului umblând în dependenţă de El şi nu putem şti dacă, lucrând într-un fel, care nu ar fi de criticat azi, ei s-ar fi putut impune în epoca în care trăiau. Calvin s-a explicat aşa: „Ori de câte ori mă gândesc cât de nenorocit am fost la Geneva, tremur în toată fiinţa mea; grija pentru starea sufletelor, de care într-o zi Dumnezeu îmi va cere socoteală, îmi aducea mari chinuri atunci când trebuia să împart cina. Deşi credinţa multora dintre ei mi s-a părut dubioasă, suspectă chiar, ei veneau toţi la cină, fără deosebire. N-aş putea arăta exact, de ce chinuri era asaltată conştiinţa mea, zi şi noapte."

Farel s-a reîntors la Neuchatel; despărţire dureroasă pentru cei doi prieteni, a căror dragoste se întărise în luptele susţinute în comun. Calvin s-a dus la Strasburg, unde a ajuns să ocupe slujba de pastor şi profesor. În fiecare dimineaţă, el dădea o lecţie asupra Evangheliei după Ioan. În jurul catedrei lui se grupau numeroşi ascultători, printre care se vedeau mulţi refugiaţi francezi, însetaţi să audă explicându-se Cuvântul lui Dum­nezeu. Însărcinat cu mai multe misiuni în Germania, Calvin a intrat astfel în legătură cu protestanţii din această ţară. În aceste diferite întâlniri, în care se discutau probleme foarte importante şi profunde, ca şi controverse spinoase, el a arătat un spirit moderat, mânat de felul de a gândi al Domnului. Nu înseamnă că el nu condamna, fără milă, ereziile care se strecuraseră printre creştini, dar acolo unde se putea, depunea toată puterea sa pentru a evita dezbinările, pentru a apropia inimile pe terenul adevărului, îndemnând pe fiecare să renunţe la pornirile personale şi să caute legătura cu copiii lui Dumnezeu. Nu dorise el să aibă acest rol, după cum scria: „Am căutat mult să rămân aşa cum eram, adică să nu doresc să apar în mari adunări şi totuşi nu ştiu cum am fost dus, parcă de o putere, în aşa-zisele adunări în care, vrând-nevrând, a trebuit să fiu în tovărăşia multor oameni."

Lucru curios, Calvin, nu l-a întâlnit pe Luther şi a regretat mult acest lucru. „Nimic nu este mai important - scria el unui prieten - decât să se menţină o adevărată armonie între toţi oamenii cărora Dumnezeu le-a încredinţat o influenţă mare. Asupra acestui punct, Satan îşi are ochii fixaţi; el nu lucrează nimic altceva mai mult, decât să stârnească dezbinarea printre noi şi să ne izoleze unii de alţii.” În schimb, Calvin a legat o prietenie bună cu Melanchton, cu toate însuşirile diferite ale caracterelor lor; pe cât era Calvin de precis şi cu tărie de spirit, pe atât prietenul său era blând, primitor de influenţe diferite, uşor de înduplecat şi de intimidat, fie de către cei apropiaţi ai lui, fie de adversarii săi, înclinaţi spre a ceda, numai să evite lupta. Fiind izbit de aceste înclinări şi de neajunsurile pe care le aduceau ele pentru cauza lor comună, Calvin a fost pentru Melanchton un supraveghetor de bunăvoie şi potrivit adevăru­lui, punându-l în gardă contra slăbiciunilor lui, fără ca totuşi să-l rănească; dimpotrivă, scrisorile lui sunt pline de cea mai mare îngăduinţă, unite cu o tărie bine precizată.

În adevăr, orice s-ar spune, Calvin era un om cu inima foarte ataşată de prietenii săi şi simţea nevoie de dragostea lor. „Inima lui era în capul lui", s-a spus; dar el simţea nevoia unui des­tinderi pentru munca sa intensă. S-a gândit să se însoare. Dacă nu va găsi uşor tovarăşa care îi trebuia, tot ce dorea în această situaţie, nu era decât să rămână sub îndrumarea specială a Domnului. El a făcut, în sfârşit, cunoştinţa unei văduve cu 3 copii - Idollete Starder, originară din orăşelul de Bure, în Gueldre. Bucer o urmărise îndeaproape. El văzuse calităţile ei alese şi temeinice, dezvoltându-se şi în timpul văduviei ei, sub povara încercărilor şi a datoriei. Alegerea lui Calvin s-a făcut repede. Idollete îi aducea ca zestre, o mare evlavie, o dragoste, o inimă gata de orice sacrificiu. Ea a fost pentru el o tovarăşă devotată şi Calvin a întâlnit într-adevăr, în ea „ajutorul potrivit pentru el". Scrisorile lui, în care vorbeşte atât de des despre soţia sa, pot preciza fizionomia ei morală; sunt trăsăturile unei creştine, credincioasă tuturor îndatoririlor chemării ei. A vizita pe cei săraci, a mângâia pe cei amărâţi, a găsi adăpost străinilor care băteau la uşa sau poarta soţului ei, a veghea la căpătâiul lui în timpul zilelor de boală sau când era chinuit de o durere care nu-l mai lăsa să facă aproape nimic încât lui „aproape îi era ruşine să trăiască aşa de inutil", a-l susţine în ceasurile de descurajare şi dezamăgire; a se ruga, în sfârşit singură, ascunsă în locuinţa ei, atunci când răscoala urla din toate părţile şi când pe străzi se auzeau strigăte de moarte contra slujitorilor lui Dumnezeu, iată grijile care au umplut viaţa Idolletei.

În acest timp, la Geneva, administraţia libertină producea roade dezastruoase, care au adus după ele grave pericole politice. Era atacată mărturisirea de credinţă, erau concediaţi, sub pretext de nesupunere, profesorii Colegiului întemeiat de Cal­vin. În fiecare noapte, în plină stradă se petreceau scene grosola­ne de destrăbălare. De asemenea, catolicii ridicaseră capul. O conferinţă s-a ţinut la Lyon „pentru a căuta şi a pune în aplicare mijloacele de a stabili în Geneva vechea religie." Cei exilaţi, din partea lor, gândeau să pună mâna pe oraş. În sfârşit, adevăraţii patrioţi au început să se mişte.

În faţa acestor intrigi văzute de toţi, creditul libertin a scăzut repede şi oamenii ordonaţi şi evlavioşi au început să se arate. Exprimată mai întâi în mod timid, ideea de a rechema pe reformatorii exilaţi şi-a făcut drum şi ei au fost informaţi. La început, Calvin a refuzat categoric acest lucru, cu toate insis­tenţele lui Farel, care nu putea totuşi să părăsească Neuchatel: „Ştiam bine - îi scria prietenului său - că tu mă vei presa, dar ai avea milă de mine, dacă ai şti ce groază m-a cuprins când am primit această ştire; abia de mai eram stăpân pe mine. Când îmi aduc aminte ce viaţă am dus acolo, tremur până în adâncul sufletului meu, la gândul unei reîntoarceri. Cu mare greutate mi-am înăbuşit atunci gândurile fugii, care se ridicau înăuntrul meu, mă simţeam cu mâinile şi picioarele legate de acest oraş, prin voia lui Dumnezeu. Şi acum, când harul lui Dumnezeu mi-a dat libertatea, să merg din nou de buna mea voie, să mă cufund în acest adânc, ale cărui murdării şi pericole le cunosc aşa de bine! Şi totuşi, cu cât mă simt înclinat să mă depărtez cu groază de această situaţie, cu atât mă cuprinde neîncrederea în mine. Las deci toată treaba asta să meargă de la sine şi rog pe prietenii mei să nu preseze. Nu voi abandona, în nici un caz, biserica din Geneva, care îmi este mai scumpă decât viaţa; nu caut como­ditatea mea, nici motive să fug de la datorie; dar trebuie ca voia lui Dumnezeu să-mi fie clară, pentru ca să pot merge în siguranţă şi sub binecuvântarea Lui."

Această voie s-a arătat tot mai clar. Consiliul general al Genevei a anulat ordinul de exil dat cu trei ani mai înainte şi a declarat că „socoteşte pe Calvin şi Farel drept oameni de bine, oameni ai lui Dumnezeu şi aprobă tot ce a făcut Consiliul de Stat pentru a-l aduce înapoi pe Calvin şi tot ce va mai putea face încă."

Calvin a rezistat mult timp încercărilor făcute pe lângă el în acest oraş, atât de mult îl obsedau amintirile groaznice pentru el, ale primei lui şederi acolo. „Mai bine o sută de alte feluri de moarte - îi scria lui Farel - decât această cruce, pe care de mii de ori pe zi va trebui să o simt." El a sfârşit prin a ceda argumentelor lui Viret şi mustrării lui Farel. „Cu cât duhul meu dă înapoi de groază în faţa acestei poveri, cu atât devin mai suspect pentru mine însumi... Nu ce vreau eu, o! Dumnezeule, ci ce vrei Tu!"

Mult timp după aceasta, istorisind spaima lui din acel timp, el spune: „În sfârşit, gândul la datoria mea, pe care o priveam cu respect şi conştiinciozitate, m-a câştigat şi m-a adus iar la turma de la care altădată fusesem smuls; acest lucru l-am făcut cu tristeţe, lacrimi, mari griji şi deznădejde. Domnul îmi este martor.” În grabă un crainic s-a dus să-l caute la Worms, unde era el atunci. Doi consilieri au primit misiunea de a-l instala în casa care îi era destinată. Registrul oraşului dă interesante amănunte în această privinţă. S-a ordonat să se cumpere nişte postav, pentru a i se face o haină. S-a cerut casierului să dea bani pentru hainele maestrului Calvin. Ca om de mare ştiinţă şi bine pregătit pentru îndreptarea bisericii creştine, şi care suportă cheltuieli cu oaspeţii, s-a hotărât să i se asigure un salariu pe an de cinci sute de florini, douăsprezece măsuri de grâu şi două butii de vin.

Reîntors la Geneva, Calvin s-a păzit mult ca să nu arate teama pe care o simţea. A cerut doar consiliului să pună ordine în biserică şi ca aceasta să se facă în scris. Duminica următoare, când s-a urcat la catedră, n-a rostit un discurs mişcător, la care mulţi se aşteptau; n-a făcut nici cea mai mică aluzie la trecut, ci doar a reluat, simplu, explicaţia Scripturii de la versetul la care rămăsese cu trei ani în urmă. Poporul l-a primit cu bucurie: „El a fost primit, astfel, cu o deosebită dragoste - spune Theodore Beza - pentru că era înfometat de a asculta pe credinciosul său pastor şi dorea să-l aibă mereu cu el." Consiliul din Strasburg a refuzat la început să-l lase pe Calvin celor din Geneva; au trebuit multe insistente discuţii, pentru ca Strasburgul să consimtă, în sfârşit, să renunţe a-l mai vedea întorcându-se.

A doua şedere la Geneva

Aceasta a durat 23 de ani, adică până în ziua morţii lui. Nu este loc pentru a ne opri prea mult asupra acestei perioade din viaţa lui. Multe din trăsăturile ei amintesc pe prima. Calvin a mai dezvolatat principiile expuse în „Instituţia creştină", folosindu-se de experienţele sale, care i-au impus o oarecare moderaţie, fără ca pentru aceasta să şovăie în lucrurile pe care le socotea esenţiale, adică în privinţa absolutei supuneri a întregii popula­ţii în faţa învăţăturii Evangheliei, dată prin Sfânta Scriptură, ameninţând pe cei îndărătnici cu pedepsele cele mai severe. Biserica şi statul rămâneau strâns legate, însă cu rolurile lor, mai bine delimitate ca în trecut; în caz de nevoie, ele îşi dădeau ajutor reciproc.

Calvin a avut o grijă deosebită să vestească mereu cu hotărâre şi să menţină în întregime autoritatea Cuvântului lui Dumnezeu, drept călăuză a vieţii de toate zilele şi singura temelie a oricărei predici. Aceasta trebuia să se bazeze totdeauna pe un loc biblic, de la care pastorul nu avea să se depărteze sub nici un pretext pentru a face digresiuni morale sau de alt fel. Calvin le recoman­da pastorilor să fie scurţi şi cu o atitudine hotărâtă, să evite orice vorbire lungă, care ar risca să obosească pe ascultători. „Este un lucru despre care vreau să-ţi vorbesc - scria el într-o zi lui Farel - se spune că lungimea predicii tale este o pricină de care unii se plâng. Tu însuţi mi-ai spus de mai multe ori că ai vrea să fii atent în această privinţă. Nu uita, te rog foarte mult, să nu oboseşti pe cei care te ascultă... Şi, pentru că nu pentru propria noastră zidire ne cheamă Domnul să ne urcăm la catedră, ci pentru a zidi poporul, este de datoria ta să fii moderat, în aşa fel încât Cuvântul lui Dumnezeu să nu fie păgubit, pentru că tu ai obosi oamenii." Aceeaşi observaţie o face cu privire la rugăciu­ne, deşi Farel - după spusa celor din timpul lui - se ruga admirabil. „Este bine să te rogi mult în particular, dar scurt în adunare. Dacă aştepţi de la toţi aceeaşi înflăcărare ca a ta, te înşeli."

Calvin dădea şi cântecului o mare importanţă. Aşteptând să adune cântece mai multe, se cântau psalmi, traduşi de Clement Marot şi de Theodore Beza. Calvin avea o asemenea grijă de a nu se depărta niciodată de textul biblic, încât a făcut să fie imprimată, pe partea de jos a fiecărei pagini, traducerea exactă - în proză - a textului ebraic, nevrând deloc să atribuie psalmistului ceea ce se putea datora cerinţelor versificării.

În toată această muncă de organizare, Calvin a găsit colabora­tori printre cei care contribuiseră la întoarcerea sa la Geneva. Acest nucleu s-a menţinut, prin toate furtunile care au venit. Domnul n-a rămas deci fără martori în acest oraş, Geneva, despre care ştim că adesea a fost atât de orbit faţă de adevăr şi atât de înclinat să nesocotească binecuvântarea de care avea parte.

Este bine să precizăm în ce măsură Calvin se ocupa de administrarea oraşului. Unii îşi fac câteodată păreri exagerate în această privinţă. Autoritatea lui a rămas numai morală şi ecleziastică, dar era obiceiul să fie consultat în privinţa celor mai diferite lucruri, fără ca pentru aceasta să se urmeze neapărat părerea lui. Oamenii i se adresau când era vorba de a se încheia un tratat cu Berna, ca şi atunci când era vorba de introducerea unui nou mijloc de încălzire; i se încredinţa redactarea unei note diplomatice; era însărcinat chiar şi cu diferite tranzacţii cu statele vecine.

Trebuie spus că bogata cultură a lui Calvin îl indica în mod natural spre unele misiuni delicate. Dar ar fi o nedreptate să se vorbească despre o „tiranie" pe care el ar fi exercitat-o asupra oraşului. Deseori nu erau urmate sfaturile lui. Lucrările lui erau supuse cenzurii, ca tot ce se imprima la Geneva. I se impuneau unele corectări şi el trebuia să le accepte. În schimb, în domeniul moravurilor, Calvin a avut o autoritate de netăgăduit, care a dat oraşului o înfăţişare cu totul deosebită: nu mai erau sărbători lumeşti, spectacole, dansuri, destrăbălări; luxul a fost înlăturat; simplitatea domnea în îmbrăcăminte şi la masă; crimele, fur­turile, care înainte erau dese, s-au rărit. Totul arăta ordine, cinste, curăţie, cuviinţă, pioşenie.

Dar din nou Satan a pus totul în mişcare pentru a împiedica munca celor care susţineau Cuvântul lui Dumnezeu. Învăţând din greşelile pe care le făcuseră, libertinii au crezut că fac o bună politică ţinându-se într-o bună şi deosebită rezervă, deşi urmând de aproape acţiunile reformatorului. Isteţimea lor, mereu trează, le-a dat posibilitatea să se folosească de greşelile făcute de Calvin în aplicarea prea rigidă a sistemului său. Ei au ştiut să ridice populaţia contra a ceea ce ei socoteau lovituri aduse vechilor libertăţi ale Genevei, lucru drept, în aparenţă, dacă libertatea stă în a face ce vrei fără să ţii seama de aproapele sau de învăţătura Scripturii, dar cu totul nedrept, când priveşti sub adevărata ei lumină înnoirea morală pe care o urmărea Calvin, arătând cetăţenilor căile Domnului şi mai ales făcându-i să vadă unde se poate găsi mântuirea sufletelor lor.

Din nou jigniri fără număr scornite de libertini, pentru a împiedica lucrările lui Dumnezeu. Gălăgie, orgii de noapte, destrăbălări, nimic nu-i oprea. Într-o zi Calvin conducea un studiu biblic; în faţa lui erau strânşi sute de oameni, iar printre ei şi mulţi viitori predicatori şi viitori martiri. Deodată s-a auzit afară o mare zarvă, râsete fără măsură, strigăte, propuneri ruşinoase, care au silit pe Calvin să-şi întrerupă expunerea. Erau vreo douăzeci de libertini, care din ură faţă de reformator, dădeau exemplu de felul lor de comportare şi de ceea ce numeau ei libertate. Contra unor astfel de oameni ieşiţi din fire, care spre ruşinea lor asistau încă la serviciile religioase, Calvin nu avea decât o armă de întrebuinţat, aceea a excomunicării. El s-a folosit de ea şi de aici a rezultat o astfel de vijelie, încât se aştepta la o nouă sentinţă de exil. El a anunţat acest lucru într-una din predicile sale, în care avea ca subiect cuvintele de rămas bun ale lui Pavel către credincioşii din Efes (Faptele Apostolilor 20:17-38). Toţi ascultătorii au izbucnit în lacrimi când el şi-a terminat cuvântarea, chiar cu cuvintele apostolului: „Vă încredinţez în mâna lui Dumnezeu şi a Cuvântului harului Său." Dar Domnul a intervenit în favoarea lui; El a înclinat inimile magistraţilor spre o mai bună înţelegere a evenimentelor şi Calvin a ieşit cu bine din această aspră încercare.

Problema refugiaţilor a servit ca nou pretext pentru ura libertinilor. Geneva considerea ca o datorie şi o onoare să primească, cu o atentă ospitalitate, pe numeroşii fugari din Franţa „pentru cauză de religie", care veneau şi cereau adăpost; multora li se acorda dreptul de cetăţenie. Dar libertinii s-au arătat nemulţumiţi, văzându-i înmulţindu-se în oraş; ei nu pricepeau nimic din acest pios eroism, care-i făcuseră să pără­sească castele şi moşii pentru a deveni nişte simpli supuşi ai unei foarte mici republici şi a fi de acord cu unele rânduieli rigide, în faţa cărora, ei, cetăţeni ai oraşului, nu voiau să se plece. Contra acestor oameni, care îşi câştigau pâinea prin munca mâinilor lor, libertinii au asmuţit pe meşteşugarii oraşului, făcându-i să se teamă de o concurenţă care i-ar ruina, reproş din cele mai nemeritate, pentru că peste tot unde s-au stabilit aceşti refugiaţi aduceau, împreună cu exemplul unei munci conştiin­cioase şi stăruitoare, procedee noi. Domnul a îngăduit ca ei să fie o binecuvântare materială pentru cei din jurul lor. El a făcut să nu se aleagă nimic din uneltirile murdare ale libertinilor contra acestor nobili martori ai adevărului. Răscoala urzită contra lor a dat greş, într-un mod vrednic de milă. Revoltaţii au putut prea bine să strige şi să facă pe alţii să strige că refugiaţii vor prăda oraşul; cetăţenii nu s-au sinchisit de aceste cuvinte, au rămas doar impresionaţi, încât unii au trecut în rândurile prietenilor ordinului dat de autorităţi în privinţa primirii refugi­aţilor. Libertinii păreau că ei înşişi căutau să nu merite nici o îngăduinţă. Mai mulţi dintre ei au ajuns să sufere pedeapsa cu moartea, alţii au fugit; restul au fost exilaţi.

În toiul acestui conflict a izbucnit problema cu Michael Servetus. Spaniol de origine, făcuse, în mai multe lucrări, nişte teorii foarte dezordonate, materialiste şi panteiste şi contesta învăţătura despre Treime. În politică, se dădea drept revoluţio­nar. Stabilit la Vienne, în Dauphine, a scăpat printr-o fugă grabnică de o sentinţă de condamnare la moarte prin foc, dată de tribunalul catolic. Mai târziu îl găsim la Geneva. Calvin l-a semnalat de îndată justiţiei, ca pe un individ periculos. A urmat un lung proces, în cursul căruia s-au dat acuzatului toate posibilităţile de a se apăra şi totodată de a-şi recunoaşte abateri­le. El a respins orice i s-a spus, vorbind cu un ton de superioritate şi legându-se mai ales de Calvin, pe care l-a acoperit de insulte. „Mizerabilule, i-a strigat el, tu nu ştii ce spui; tu stărui să condamni ceea ce nu înţelegi. Crezi tu că vei zăpăci pe judecători prin lătratul tău? Tu ai auzit prost, încât nici nu poţi înţelege adevărul. Ai minţit, ai minţit, calomniator ignorant."

În faţa unei asemenea încăpăţânări, o condamnare se im­punea şi, potrivit legilor de atunci, aceasta era moartea. Dar, înainte de a se pronunţa, judecătorii, simţind gravitatea îm­prejurărilor, au luat avizul autorităţilor din Basle, Berna, Schaffhausen şi Zürich. Răspunsurile lor unanime se rezumau la cel de la Zürich: „Să nu lăsaţi să înainteze intenţia rea a prizonieru­lui vostru, care este în totul împotriva religiei creştine şi produce mari scandaluri." Consiliul de la Geneva s-a alăturat acestei păreri şi Servetus a fost ars de viu.

S-a exploatat cu violenţă acest fapt, contra lui Calvin. El însuşi s-a explicat prin aceste cuvinte: „De când Servetus a fost convins de ereziile lui, eu n-am făcut nici o cerere pentru a fi condamnat la moarte; despre ceea ce spun, toţi oamenii de bine îmi vor fi martori.” Încă o dată trebuie ţinut seama de spiritul secolului; în prezenţa rugurilor, care în Franţa, mai ales, se aprindeau în toate colţurile, se înţelege că noţiunea de toleranţă cu greu îşi mai putea croi un drum. Condamnând acest fel de a proceda, să fim recunoscători de ceea ce putem învăţa din acest lucru; să ne fie teamă de rău, de învăţăturile greşite, sub orice formă s-ar prezenta ele şi să luăm ca regulă de purtare aceste cuvinte de la 1 Ioan 2:6: „Cel ce spune că rămâne în El, trebuie şi el să trăiască aşa cum a trăit Isus."

Aceste conflicte neîncetate, lucrarea enormă care cădea în sarcina lui, au contribuit la agravarea stării sănătăţii lui Calvin, care totdeauna a fost delicată. După ce a avut durerea să vadă murind de tineri pe cei trei copii ai săi, el a avut parte şi de alta şi mai sfâşietoare, pierzându-şi soţia, abia după nouă ani de căsătorie. „Am pierdut - scria el lui Viret - pe minunata tovarăşă a vieţii mele, care niciodată nu m-a părăsit, nici în exil, nici în mizerie, nici în moarte. Ea îmi era un ajutor preţios, neocupându-se niciodată de ea însăşi... Îmi înăbuş durerea pe cât pot. Prietenii mei îşi fac datoria, da, ei şi eu, noi facem puţin lucru. Tu cunoşti iubirea inimii mele, ca să nu zic slăbiciunea ei."

Deşi încă tânăr (nu avea decât 39 de ani), Calvin nu s-a mai recăsătorit şi s-a consacrat cu mai multă ardoare treburilor nenumărate pe care le avea. Prin numeroşi refugiaţi, care tot veneau la Geneva, prin relaţiile pe care şi le făcuse, în cursul călătoriilor sale în Elveţia, în Franţa, în Germania şi în Italia, el era la curent cu tot ce privea Reforma în întreaga Europă. Numai această preocupare îl antrena la o corespondenţă foarte mare, în care trebuiau cuprinse nenumărate scrisori, pline de o mare înţelegere, pe care el le scria celor care sufereau pentru Evan­ghelie.

Calvin a publicat mult. Pe lângă „Instituţia creştină", pe care a modificat-o în timpul vieţii sale, dezvoltând-o la fiecare nouă ediţie (prima ediţie cuprindea 6 capitole, iar ultima 80 de capitole) şi numeroase scrieri de controversă, trebuie amintite şi comentariile lui asupra fiecărei cărţi din Biblie, comentarii pline de simplitate, de înţelepciune, de simţ practic. Mai ales studiul lui asupra cărţii Iov a avut pe timpul lui un mare renume; Coligny îl citea şi răscitea. Pentru atâţia oameni care treceau prin multe necazuri, Iov era personificarea acestor „tristeţi, temeri, dureri, îndoieli" de care inima omenească este asaltată. Una din ultimele lui griji şi totodată o mare bucurie a fost întemeierea „Academiei" din Geneva.

Calvin a trăit totdeauna într-o foarte mare simplitate, plin de grija de a nu impune nimănui nici cea mai mică cheltuială pentru el. Aceasta este trăsătura pe care papa Pius al IV-lea a binevoit s-o recunoască la el, când a auzit de moartea lui: „Ceea ce a făcut o forţă din acest eretic - spunea el - este că banii n-au fost niciodată nimic pentru el". Consiliul din Geneva abia îl făcea să primească din timp în timp câte un cadou, în vin sau în lemne.

Sănătatea i se înrăutăţea. Dureri în cap şi în picioare, dureri de stomac, scuipări de sânge, respiraţie grea, guta şi piatra, nimic nu lipsea acestei lungi îmbolnăviri; şi la începutul anului 1564 se vedea că o ieşire fatală din această situaţie nu era deloc îndoielnică. În februarie, în timp ce predica, o tuse violentă i-a oprit vorbirea şi gura i s-a umplut de sânge. Medicii i-au interzis orice fel de vorbire în public, dar el a continuat să lucreze în cabinetul său, cu toate opreliştele stăruitoare ale prietenilor săi. Mereu spunea că: „aceasta nu e nimic, nu-l oboseşte; e bine ca Dumnezeu să-l găsească mereu veghind şi ocupat cu lucrarea Lui, aşa cum putea, până în ultima clipă."

Simţind sfârşitul apropiindu-i-se, el a dorit să vorbească încă o dată magistraţilor şi le-a cerut audienţă. Consiliul a hotărât să se ducă în plenul lui în modesta casă de pe strada Chanoines, unde s-au văzut sosind, cu toată pompa ceremoniilor publice, cei douăzeci şi cinci de mai mari ai cetăţii. Registrele lor au păstrat rezumatul cuvintelor lui Calvin. El le-a mulţumit... „pen­tru faptul că i-au dat mai multă onoare decât o merita, rugându-i să-l scuze că a făcut atât de puţin şi totuşi a fost îngăduit atât de ei cât şi de Dumnezeu. Apoi le-a întins mâna"...

„Nu ştiu - spunea Theodore Beza - dacă au putut avea aceşti domni un spectacol mai trist ca acesta; pentru că toţi îl socoteau, şi pe drept cuvânt, ca reprezentând glasul Domnului, iar în ce priveşte sentimentele lor, ca fiind părintele lor, pentru că el le-a cunoscut şi le-a îndrumat o parte din tinereţe. A doua zi, el a dorit să vadă pe pastori. Le-a ţinut o cuvântare al cărei miez era ca ei să nu-şi piardă curajul; că Dumnezeu va menţine oraşul şi biserica, deşi ele au fost ameninţate din mai multe părţi. Fiecare să se întărească în chemarea sa; am fi vinovaţi înaintea lui Dumnezeu, dacă lucrurile, fiind avansate până aici, s-ar întoarce în dezordine din cauza neglijenţei noastre... El a strâns mâna la toţi, unul după altul, fapt care a întristat inimile tuturor, încât eu nu-mi pot aminti acele clipe, fără o mare tristeţe."

Farel, cel mai vechi prieten al lui Calvin, lipsea de la patul lui de moarte. El şi-a anunţat intenţia de a veni să-l vadă şi a stăruit să facă această călătorie, deşi Calvin însuşi a căutat să-l înduple­ce să-şi schimbe hotărârea: „Bunul şi iubitul meu frate - îi scria el - pentru că Dumnezeu vrea să fii lângă mine, aminteşte-ţi de legătura noastră frăţească, mereu aceeaşi, al cărei rod ne aşteaptă în cer, cum a fost şi aici de folos bisericii lui Dumnezeu. Nu vreau să te oboseşti pentru mine. Eu respir cu mare greutate şi aştept, din ceas în ceas, ca suflarea să-mi fie luată. Îmi este de ajuns să trăiesc şi să mor în Cristos, ceea ce este un câştig pentru ai Săi, în viaţă şi în moarte. Încă odată, la revedere, ţie şi fraţilor tăi colegi." Deşi avea optzeci de ani, Farel a făcut pe jos drumul de la Neuchatel la Geneva, unde n-a stat decât o zi. A doua zi dimineaţă, a predicat, apoi şi-a luat drumul înapoi.

„Ultimele zile ale lui Calvin - ne spune prietenul său - n-au fost decât o continuă rugăciune. Adesea el repeta aceste cuvinte din Psalmul 39: „Am rămas mut... căci Tu ai făcut aceasta" şi de la Isaia 38: „Gemeam ca o porumbiţă." Puţin câte puţin, rugăciu­nea şi mângâierea lui au ajuns mai degrabă nişte suspine decât cuvinte înţelese, dar însoţite de o astfel de privire încât, chiar şi numai ea, mărturisea credinţa şi nădejdea de care era însufleţit. La 27 mai 1564 părea că vorbeşte mai tare şi mai cu uşurinţă; dar acesta nu era decât ultimul efort al firii. Seara, spre ora opt, a murit şi în aceeaşi clipă soarele a apus şi o mare lumină care a fost în această lume, pentru biserica Domnului, a fost retrasă la El.” Înmormântarea lui Calvin s-a făcut cu cea mai mare simplita­te. El a lăsat scris ca totul să se facă după obicei, adică nici un monument să nu se ridice, pe nici un mormânt, oricât de renumit ar fi fost cel decedat. Doar pământul a acoperit sicriul lui Calvin şi n-a avut alt semn oficial decât aceste cuvinte scrise alături de numele său, în registrul Consistoriului: „Plecat la Domnul, sâmbătă, 27 mai 1564".

Concluzie

Calvin este socotit ca legislatorul Reformei. Această trăsătură rezultă şi din portretele pe care i le avem şi care îl arată deseori cu arătătorul de la mâna dreaptă ridicat, gest care îi era familiar şi este bine cunoscut celor ce caută cu orice preţ să se impună. Figura lui suptă, brăzdată de încreţituri şi prelungă, privirea lui ageră şi pătrunzătoare fac să se arate o inteligenţă gata să domine, în numele logicei de care este stăpânită.

Calvin nu râvnea totuşi după autoritate personală. Tempera­mentul lui timid şi rezervat îl mâna, mai degrabă, să se ascundă pe sine; el s-ar fi mulţumit să stea în dosul scenei, în timp ce ceilalţi să fie gata de luptă; dar nu era la el nici măcar un motiv de a bănui laşitatea; evenimentele au dovedit, din plin, con­trariul; îi lipsea însă caracterul unui luptător, care să fie tot­deauna primul în bătălie. Şi nu pentru sine însuşi lupta el, ci pentru un principiu esenţial, care a inspirat toată învăţătura lui: acela al suveranităţii lui Dumnezeu.

Cum s-a observat, pentru Luther, principala cerere din rugă­ciunea învăţată de Domnul Isus era: „Şi ne iartă păcatele noastre". Pentru Calvin era: „Sfinţească-se Numele Tău".

Puterea absolută a lui Dumnezeu se manifestă în lucrarea creaţiei ca şi în cea de răscumpărare. De aici până la a proclama predestinaţia nu mai era decât un pas. După Calvin, care, în această privinţă, a urmat pe mai mulţi părinţi ai bisericii, Dumnezeu a predestinat, în numele suveranităţii Sale, pe acei dintre oameni care vor fi mântuiţi; în acelaşi timp, cei care nu vor fi, nu vor putea fi mântuiţi. În felul acesta, soarta fiecăruia a fost fixată din veşnicie. Calvin a întrevăzut că această doctrină a lui ar părea să aibă ceva nepotrivit cu învăţătura despre harul lui Dumnezeu, care „aducea mântuire tuturor oamenilor" (Tit 2:11), acest har ce se oferă tuturor, fără nici o excepţie. Conşti­ent de această greutate de nedezlegat, Calvin declară că aceasta este o „taină" pe care omul n-o poate pătrunde. „Acestea sunt - spunea el - lucruri pe care Dumnezeu a voit să le lase ascunse şi a căror cunoaştere Şi-a reţinut-o; este înălţimea înţelepciunii Sale, care a voit mai degrabă să fie adorată de noi, decât înţeleasă omeneşte." Şi el adaugă în „Instituţia creştină": „Noi spunem că această predestinare cu privire la cei aleşi se întemeiază pe harul Lui, fără a fi vorba de vreo demnitate omenească. Dimpotrivă, intrarea în viaţă este închisă mai dina­inte tuturor celor pe care El vrea să-i lase condamnării; şi aceasta se face prin judecata Lui tainică şi de neînţeles, care totdeauna este dreaptă." Ca şi ceilalţi reformatori, el recunoaşte fără nici o rezervă autoritatea necondiţionată a Cuvântului lui Dum­nezeu.

Datorită acestei suveranităţi depline, el nu recunoaşte alt mijlocitor între Dumnezeu şi oameni, decât pe „omul Isus Cristos" (1 Timotei 2:5). Dintr-o lovitură, Calvin înlătură rolul pe care Biserica Catolică şi l-a luat în această privinţă. Astfel, făptuieşte o nelegiuire, oricine pretinde să se aşeze între cei doi, fie biserica, fie preotul. Numai lui Dumnezeu singur îi revine gloria de a atrage sufletul, chiar şi pe cel mai slab; noul născut nu are nici o nevoie, pentru a scăpa de pierzare, de sprijinul bisericii. Omul depinde deci în întregime de Dumnezeu şi sub nici un motiv de ceilalţi oameni. În acest sens, Viret a putut să scrie: „Creştinismul este, în lume, sămânţa nemuritoare a libertăţii."

Cum deci se explică regimul extrem de riguros impus de Calvin la Geneva? El nu avea să înfiinţeze un sistem până atunci necunoscut, dar trebuia să smulgă din rădăcini un rău de mult stabilit, obişnuinţe de mult fixate, să reformeze moravurile; toate acestea pentru gloria lui Dumnezeu. Aceasta nu înseamnă că răul era mai grav la Geneva ca în altă parte; peste tot inima omului este „de deznădăjduit de rea", de aceea Calvin ar fi lucrat la fel, oriunde l-ar fi aşezat Dumnezeu.

Neînfricat în pericol, dotat cu cele mai frumoase calităţi mielectuale, cu o vie evlavie, el a fost unul dintre cei mai statornici martori ai adevărului, din timpul său şi din toate timpurile. El a trăit mai ales această promisiune, făcută lui Pavel: „Harul Meu îţi este deajuns, căci puterea Mea în slăbiciune se desăvârşeşte" (2 Corinteni 12:9). În mijlocul moliciunii generale din zilele noastre este de mare folos să cercetezi viaţa şi gânduri­le lui Jean Calvin, care „alerga înainte, având ochii aţintiţi spre Isus, Căpetenia şi Desăvârşirea credinţei" (Evrei 12:1-2).




Persoane interesate