Biserica sau Adunarea > Filadelfia


FILADELFIA

Am ajuns la epistola adresată de Domnul adunării a şasea, celei din Filadelfia. Această adunare nu e amintită în alt loc în Noul Testament şi nu se ştie de cine a fost întemeiată. N-a făcut mare zgomot în lume, dar cuvintele Domnului ne arată credin­cioşia ei şi cum o preţuieşte El. Iată ce-i spune: „Îngerului Bisericii din Filadelfia scrie-i: „Iată ce zice Cel Sfânt, Cel Adevărat, Cel care are cheia lui David, Cel care deschide şi nimeni nu va închide, Cel care închide şi nimeni nu va deschide: „Ştiu faptele tale; iată, ţi-am pus înainte o uşă deschisă, pe care nimeni nu poate s-o închidă, pentru că ai puţină putere şi ai păzit Cuvântul Meu şi n-ai tăgăduit Numele Meu. Iată, îţi dau din cei care sunt în sinagoga Satanei, care zic că sunt iudei şi nu sunt, ci mint; iată, îi voi face să vină să se închine la picioarele tale şi să ştie că te-am iubit. Fiindcă ai păzit cuvântul răbdării Mele, te voi păzi şi Eu de ceasul încercării care are să vină peste toată lumea, ca să încerce pe cei care locuiesc pe pământ. Eu vin curând. Păstrează ce ai, ca nimeni să nu-ţi ia cununa!"

„Pe cel care va birui, îl voi face un stâlp în Templul Dum­nezeului Meu, şi nu va mai ieşi afară din el. Voi scrie pe el Numele Dumnezeului Meu şi numele cetăţii Dumnezeului Meu, noul Ierusalim, care se coboară din cer de la Dumnezeul Meu, şi Numele Meu cel nou." „Cine are urechi, să asculte ce zice Bisericilor Duhul" (Apocalipsa 3:7-13).

Mai întâi, vedem că Domnul nu îndreaptă nici o mustrare îngerului acestei adunări, ca şi la Smirna. Adunarea din Smirna venea după cea din Efes, care părăsise dragostea dintâi. Trecea prin necaz, dar a rămas neclintită; de aceea Domnul o îndeamnă să nu se teamă de nimic şi-i dă promisiuni de viaţă. Tot aşa, Filadelfia vine după Sardes, care făcea zgomot că trăieşte, când de fapt era moartă. Filadelfia avea puţină putere, dar Domnul o iubea, pentru că ea păzea cuvântul şi Numele Său. Astfel, Domnului îi place o inimă neclintită în încercare şi credincioasă în slăbiciune.

Scriind Adunării din Filadelfia, Domnul Isus i Se prezintă ca Cel Sfânt şi Cel Adevărat. Acestea sunt însuşirile lui Dumnezeu, cum vedem în mai multe locuri din Scriptură (Isaia 40:25; 57:15; 1 Ioan 2:20; 5:20). Isus este Dumnezeu şi de aceea ia aceste titluri. Cel Sfânt înseamnă că este despărţit de orice rău. Domnul Isus este sfânt în El Însuşi, şi această însuşire Şi-a arătat-o pe pământ în tot ce a făcut. Cel Adevărat înseamnă acela care este adevărat în toate lucrurile: în fiinţa Sa, făcându-Se cunoscut ca adevăratul Fiu al lui Dumnezeu în cuvintele şi faptele Sale, făcând cunoscut pe Dumnezeu ca dragoste şi lumină şi des­coperind pe Tatăl.

Pe de altă parte, ca om, Isus era sămânţa lui David (Apocalipsa 22:16); aşadar, are cheia lui David, adică autoritatea desăvârşită ca să cârmuiască, întrucât este Cristosul făgăduit. În Isaia 22:15-23 vedem că un oarecare Şebna era investit cu anumită autoritate în casa împărătească din Ierusalim. Dar, nefolosind-o decât pentru a se mândri şi a se slăvi în mărirea şi bogăţiile sale, Domnul a trimis pe profetul Isaia să-i spună că va pieri ca un nenorocit, iar autoritatea îi va fi luată şi dată lui Eliachim, un rob credincios al Domnului, „în ziua aceea, zice Domnul, voi chema pe robul Meu Eliachim, fiul lui Hilchia, îl voi îmbrăca în tunica ta, îl voi încinge cu brâul tău şi voi da puterea ta în mâinile lui. El va fi un tată pentru locuitorii Ierusalimului şi pentru casa lui Iuda. Voi pune pe umărul lui cheia casei lui David: când va deschide el, nimeni nu va închide, şi când va închide el, nimeni nu va deschide." Astfel, Eliachim a fost îmbrăcat cu autoritate ca să administreze casa lui David: să primească în slujba împăratului pe acei pe care-i credea el vrednici, să izgonească pe alţii - şi aceasta fără să dea cuiva socoteală. În felul acesta, Eliachim preînchipuie pe Domnul Isus. În cel dintâi capitol din Apocalipsa, Domnul spune despre El Însuşi: „Eu ţin cheile morţii şi ale Locuinţei morţilor", adică are putere deplină asupra morţii şi asupra locului nevăzut, în care merg sufletele după ce se despart de trup. El are putere să învieze morţii (Apocalipsa 1:18). Lui Petru îi dăduse cheile Împărăţiei cerurilor (Matei 16:19), adică puterea ca, prin vestirea Evangheliei, să deschidă uşa Împărăţiei, mai întâi iudeilor şi apoi neamurilor. Şi Petru a făcut aceasta, după cum citim în capitolul 2 şi 10 din Faptele Apostolilor.

Am amintit aceste lucruri ca să înţelegem rostul cheilor: puterea de a primi înăuntru sau de a da afară. Domnul Isus Se prezintă Adunării din Filadelfia, ca unul care are această putere deplină. El este Acela care deschide sufletelor uşa binecuvântă­rii, a credinţei, a mântuirii. Nimeni nu-L poate împiedica să binecuvinteze şi să mântuiască (Faptele Apostolilor 14:27). Toate silinţele Satanei şi ale lumii nu pot să oprească râul de binecuvântări pe care-l revarsă Domnul. Vedem aceasta în Fap­tele Apostolilor. Suferinţele prin care au trecut creştinii şi apostolii au făcut ca Evanghelia să se răspândească şi mai mult (Citiţi îndeosebi: Faptele Apostolilor 8:1-8; 11:19-21; 16). Dom­nul deschide slujitorilor Săi uşa, ca ei să-şi împlinească slujba, şi Satan n-o poate închide. Este aşa cum spunea Pavel: „Voi mai rămâne totuşi în Efes până la Cincizecime, căci mi s-a deschis aici o uşă mare şi largă, şi sunt mulţi potrivnici" (1 Corinteni 16:8,9). Cât de scump este acest lucru pentru slujitorii Domnului şi cum ar trebui să ne îndemne să ne rugăm pentru vestirea Cuvântului! (Coloseni 4:3).

Domnul Isus S-a prezentat Adunării din Filadelfia ca Cel Sfânt, Cel Adevărat şi ca Acela care are putere deplină să deschidă şi să închidă. Să ascultăm acum ce spune sfinţilor care alcătuiau această adunare.

Cel dintâi lucru pe care-l spune este: „Ştiu faptele tale". Nu arată însă cum sunt aceste fapte. Mai departe însă Domnul adaugă: „Eu te-am iubit." Socotim deci că erau fapte care-I plăceau, fiindcă izvorau din nişte inimi pline de El. Nu e nevoie ca faptele pe care le face cineva să fie mari şi să atragă privirile şi admiraţia oamenilor; nu, fapte mărunte, nebăgate în seamă, săvârşite în fiecare zi, în feluritele îndeletniciri ale vieţii, dar făcute din dragoste pentru Domnul, sunt fapte despre care El poate să spună cu bucurie: „Eu le ştiu." E destul de limpede că sfinţii din Filadelfia nu căpătaseră multă preţuire în ochii lumii: „Tu ai puţină putere", le spune Domnul. Dar tocmai starea lor de slăbiciune făcea să fie iubiţi de Domnul Isus. În slăbiciunea şi neputinţa alor Săi, Domnului îi plăcea să-Şi arate puterea. Fericitul apostol Pavel ştia aceasta. El spunea: „Mă voi lăuda mult mai bucuros cu slăbiciunile mele, pentru ca puterea lui Cristos să rămână în mine... căci când sunt slab, atunci sunt tare" (2 Corinteni 12:9,10).

Credincioşii din Filadelfia aveau „puţină putere"; poate că erau puţini la număr, săraci, fără însuşiri alese şi în adunare n-aveau poate decât puţine daruri. Ei aveau însă ceea ce le era de neapărată trebuinţă, fără care toate celelalte nu preţuiau nimic; ei aveau ceea ce ar trebui să avem şi noi şi fiecare adunare. Domnul spune: „Tu ai păzit Cuvântul Meu şi n-ai tăgăduit Numele Meu."

Iată ce vedea Domnul Isus în viaţa şi în inimile lor, iată ce preţuia El mai presus de orice. Slăbiciunea lor nu-i împiedicase să rămână alipiţi de Cuvântul şi Persoana Domnului Cristos, cu toate silinţele Satanei şi suferinţele venite din partea lumii. Credincioşii din Filadelfia trebuiau însă să păzească acest Cuvânt, să-l păstreze în inimă, nu numai să-l aibă în casă sau în minte. A păzi înseamnă a-l preţui ca pe un lucru foarte scump. Totodată nu trebuiau să tăgăduiască Numele Domnului Isus. Pe vremea Adunării din Filadelfia, suferinţele îndurate de sfinţi în toiul persecuţiilor făceau ca unii din cei care mărturiseau că sunt creştini să tăgăduiască uneori pe Domnul Cristos.

Să vedem ce spune Domnul mai departe Adunării din Filadel­fia. Pentru că avea puţină putere şi totuşi a fost credincioasă, El îi spune: „Iată, ţi-am pus înainte o uşă deschisă, pe care nimeni nu poate s-o închidă." El este Acela care deschide un drum pentru cei slabi şi nimeni - nici Satan, nici lumea - nu-i poate împiedica să meargă pe acest drum.

Pe lângă Adunarea din Filadelfia, iubită şi încuviinţată de Domnul, mai era pe vremea aceea, sub călăuzirea altui stăpân, o altă ceată religioasă, o altă adunare de oameni, care socoteau că ei sunt adevăraţii credincioşi. Ei sunt numiţi sinagoga sau adunarea Satanei. Ce nume îngrozitor! Cine erau aceşti oameni? Nu erau păgâni, căci îşi ziceau „iudei", adică se lăudau că şi ei cred în Dumnezeu, că au Cuvântul lui Dumnezeu, o lege şi porunci date de Dumnezeu, că sunt poporul lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte, erau foarte religioşi. Cu toate acestea ei nu mai erau poporul lui Dumnezeu, fiindcă lepădaseră pe Fiul Său, pe Domnul Isus Cristos, Cel vestit de proroci, şi astfel, cu toată lauda lor, erau o sinagogă a Satanei. Toate pretenţiile lor religioase nu erau decât minciună în ochii Domnului.

Va veni vremea când toate pretenţiile mincinoase vor fi judecate şi când adevăraţii creştini vor fi arătaţi la lumină. „Ca să cunoască lumea că Tu i-ai iubit, cum M-ai iubit pe Mine", spunea Domnul Isus Tatălui, vorbind despre ucenicii Săi; aici, vorbind despre cei care-şi ziceau iudei, dar dispreţuiau pe creştini, spune: „Îi voi face să ştie că te-am iubit." Cât de scump este să ştim că Tatăl ne iubeşte şi că ne iubeşte şi Domnul Isus! Acum, această iubire e o taină între El şi noi, lumea nu ştie nimic. Dar, când va veni Domnul Isus şi ne vom arăta împreună cu El în slavă, lumea întreagă va şti cât de mult am fost iubiţi. Despre Domnul Isus se spune că „orice genunchi se va pleca înaintea Lui." Noi vom fi cu El, în aceeaşi slavă, şi astfel lumea va recunoaşte că sfinţii, atât de dispreţuiri şi nebăgaţi în seamă odinioară, erau cu adevărat vrednici de cinste. Atunci se va împlini acest cuvânt: „Îi voi face să vină să se închine la picioarele tale şi să ştie că te-am iubit."

Domnul arată apoi o altă însuşire a Adunării din Filadelfia: „Tu ai păzit cuvântul răbdării Mele", spune El. Ce însemnează aceste cuvinte „răbdarea Mea", adică răbdarea Domnului Isus? Să încercăm să le înţelegem. Ce doreşte Domnul? Vrea să aibă pe preaiubiţii Săi împreună cu El în slavă: „Tată, vreau ca acolo unde sunt Eu, să fie împreună cu Mine şi aceia pe care Mi i-ai dat Tu, ca să vadă slava Mea" (Ioan 17:24). Iată cuvintele Sale. El aşteaptă cu răbdare clipa pe care a hotărât-o Tatăl pentru aceasta. Dar sfinţii ce doresc? Să fie cu Mântuitorul lor, departe de lume şi de păcat. „Duhul şi Mireasa zic: „Vino." Ca şi Domnul Isus, şi ei aşteaptă cu răbdare. Astfel, ei au acelaşi gând ca şi Domnul Isus şi păzesc cuvântul răbdării Sale, adică aşteaptă venirea Lui.

Celor care păzesc cuvântul răbdării Sale, Domnul le dă o făgăduinţă. Se apropie o clipă însemnată. O încercare grozavă va veni asupra întregului pământ locuit. Domnul nu ne spune cum va fi această încercare, însă socotim că e vorba de nenoroci­rile grozave care vor veni asupra locuitorilor de pe pământ. Cine trebuie să se aştepte la aceste nenorociri? Aceia a căror inimă, gânduri şi umblete sunt la lucrurile de pe pământ, care sunt cetăţeni ai pământului şi care trăiesc în plăceri pe pământ. Cei care păzesc cuvântul răbdării Sale sunt însă din cer, de unde aşteaptă pe Domnul. „Domnul întârzie", ar putea să gândească ei, văzând frământarea lumii: veşti de războaie, răscoale ş.a. Domnul însă nu va întârzia, sfinţii nu vor mai fi pe pământ, când va veni acea mare încercare cu nenorocirile ei: ei vor fi cu Domnul. Ce fericire că ne putem sprijini pe această promisiune de preţ: „Eu te voi păzi!"

Cuvintele care urmează ne ajută să vedem bine că El va veni să ia pe sfinţii Săi şi că-i va păzi de toate nenorocirile care vor veni. El spune: „Eu vin curând." Acest lucru îl amintea şi Pavel tesalonicenilor, care se întorseseră la Dumnezeu „ca să aştepte din ceruri pe Isus, care ne scapă de mânia viitoare" (1 Tesaloniceni 1:10). El va veni „în curând"; fiecare zi ne apropie de această clipă fericită.

Însă, în legătură cu aceasta, Domnul adaugă un îndemn: „Păstrează ce ai, ca nimeni să nu-ţi ia cununa." Deci e vorba de o primejdie; credincioşii au duşmani care stau la pândă să le smulgă ce au de preţ, ceea ce face podoaba şi slava lor. Ce înseamnă „ce ai"? Este tot ce ne-a dat Domnul: Cuvântul Său, cunoştinţa. Sa, dragostea Sa, bucuria a ceea ce este El, siguranţa mântuirii, legătura noastră de copii cu Tatăl, aşteptarea venirii Sale, toate adevărurile sfinte ale Cuvântului Său. Iată ce trebuie păstrat cu tărie, ca lucrul cel mai de preţ, fiindcă Satan ar vrea să ni-l răpească. „Cununa" este chiar Domnul Cristos; El este lauda şi cununa celui credincios, în ochii lui Dumnezeu, şi cu El poate să se laude. Această cunună, pe care lumea o dispreţuieşte şi n-o bagă în seamă, va străluci în veci pe fruntea celui răscumpărat.

Urmează apoi, ca totdeauna, făgăduinţele pe care le face Domnul celor care au biruit, care au ţinut cu tărie ce au avut. E bine să ne aducem aminte că, deşi toţi câţi cred sunt mântuiţi, totuşi o răsplată deosebită va fi dată celor care au fost credin­cioşi în mijlocul greutăţilor. „Pe cel ce va birui, îl voi face un stâlp în templul Dumnezeului Meu", zice Domnul Isus. Stâlpul este semn de statornicie, de tărie, şi totodată şi o podoabă. Cei care pe pământ au avut puţină putere, vor străluci în cer ca nişte monumente nepieritoare ale harului; nimic nu-i va mai putea mişca; vor împodobi altarul ceresc, templul Dumnezeului Dom­nului Isus Cristos, şi aceasta pentru veşnicie: „nu va mai ieşi afară din el.” În al doilea rând, Domnul spune: „Voi scrie pe el Numele Meu", în semn că este al Dumnezeului Domnului Isus Cristos. Aceasta e o pecete ce nu se poate şterge; nimeni nu poate şterge ce a scris Domnul Isus pe ei şi e minunat că-i aduce Dumnezeului Său. Domnul adaugă: „Şi numele cetăţii Dumnezeului Meu, Noul Ierusalim, care are să se coboare din cer de la Dumnezeul Meu." Ei aparţin acestei cetăţi descrise în capitorul 21 din Apocalipsa, cetate cerească şi dumnezeiască, în originea ei; ei sunt părţile din care e făcută, nu numai nişte locuitori, căci cetatea e Mireasa, soţia Mielului, Biserica. Şi, în cele din urmă, Domnul spune: „Şi Numele Meu cel nou", Numele Său ca Răscumpărător înviat şi slăvit. Iată ce aşteaptă pe biruitorul credincios: să fie pentru totdeauna înainea lui Dumnezeu, în templul din cer, în care străluceşte slava Sa, ca unul care este al lui Dumnezeu şi al Domnului Cristos.



Persoane interesate