Biserica sau Adunarea > Laodiceea


LAODICEEA

Am ajuns, în sfârşit, la Laodiceea, cea din urmă din cele şapte adunări cărora Se adresează Domnul Isus. Ea reprezintă cea din urmă stare a Bisericii mărturisitoare: o stare tristă.

Căderea începuse de când Biserica şi-a părăsit dragostea dintâi. Domnul îngăduie suferinţe, ca să întoarcă spre El inima Bisericii, care se uneşte cu lumea şi lasă să pătrundă în sânul ei învăţături primejdioase, care în cele din urmă au dus-o la idolatrie şi la stricăciunea papismului. Din mijlocul acestei stări de lucruri, Domnul, în harul Său, a ridicat reformatori şi astfel a avut loc o mare trezire. Dar vai! Trezirea a fost urmată de o stare de moarte. Atunci Dumnezeu, prin slujitorii Săi, a căutat să scoată la iveală adevărurile Sale uitate sau dispreţuite. Cele mai de seamă au fost cele cu privire la Biserică sau Adunare, ca trup al Domnului Cristos, unită cu Capul ei în cer; locuirea, adică prezenţa şi lucrarea Duhului Sfânt în credincioşi in­dividual şi în Biserică; şi, în sfârşit, aşteptarea Domnului Cristos, pentru a veni să ia pe ai Lui, înainte de judecata lumii. În multe locuri, suflete trezite de strigătul din miezul nopţii: „Iată, vine Mirele", s-au alipit cu totul de persoana scumpă a Domnului şi de Cuvântul Său. Dar la ce s-a ajuns? Cuvântul lui Dumnezeu ne arată că omul nu e în stare să păstreze ce îi încredinţează Dumnezeu. Aşa a fost şi cu Biserica pe pământ. Ea trebuia să fie martorul credincios al Domnului; epistolele Domnului şi istoria Bisericii pe pământ ne arată însă că ea s-a abătut de la menirea ei şi cuvintele spuse Adunării din Laodiceea ne fac să înţelegem că Domnul e silit, în cele din urmă, „s-o verse din gura Sa", adică s-o lepede pentru totdeauna.

Adunarea laodiceenilor este amintită la sfârşitul Epistolei către Coloseni (Capitolul 4:13-16). Vedem acolo că adunarea din Colose trebuia să trimită în Laodiceea epistola primită de la Pavel şi că laodiceenii, la rândul lor, trebuiau să trimită la Coloseni o epistolă care, după cât se pare, nu e alta decât Epistola către Efeseni. Înţelegem că sfinţii din Laodiceea, în ce priveşte adevărul fuseseră bine învăţaţi prin aceste două fru­moase epistole, în care slava Persoanei Domnului Cristos este aşa de minunat prezentată, în care harurile măreţe ale Bisericii sunt amănunţit arătate şi în care ne este dat tot ceea ce ar putea să atragă inima spre El. Trebuie însă să amintim necurmat că, dacă rămâne singură, cunoaşterea celor mai de preţ şi mai înalte adevăruri duce la îngâmfare (1 Corinteni 8:1-3; 13:2). Adevărata cunoştinţă este aceea care rămâne în inimă şi care ne alipeşte de Dumnezeu şi de Domnul Isus. Aceasta însă lipsea Bisericii din Laodiceea, care se credea bogată şi se lăuda că s-a îmbogăţit, dar avea o inimă rece faţă de Domnul Cristos.

Să vedem mai întâi cum se înfăţişează Domnul adunării din Laodiceea: „Îngerului Bisericii din Laodiceea scrie-i: „Iată ce zice Cel care este Amin, Martorul credincios şi adevărat, începutul creaţiei lui Dumnezeu." Amin înseamnă că toate făgăduinţele lui Dumnezeu sunt împlinite şi se vor împlini în El şi prin El (2 Corinteni 1:20), cu toată căderea şi stricăciunea Bisericii. Cuvin­tele: „Martorul credincios şi adevărat" ne spun că Domnul Isus a fost cu adevărat pe pământ; că El este şi acum şi rămâne mereu aşa; El S-a arătat credincios în ceea ce priveşte slăvirea lui Dumnezeu, în timp ce omul, în Biserică, se abate tot mai mult de la adevăr şi se slăveşte pe sine. În cele din urmă, Domnul Se numeşte „începutul creaţiei lui Dumnezeu." Prin El a făcut Dumnezeu toate lucrurile; El este începutul şi izvorul a tot ce are fiinţă (Coloseni 1:16, 17; Evrei 1:2; Ioan 1:3). Dar, în ceea ce este spus Adunării din Laodiceea, prin creaţia lui Dumnezeu nu trebuie să înţelegem lumea - creaţia din jurul nostru, despre care se vorbeşte în cel dintâi capitol din Geneza. Această creaţie a fost ruinată şi stricată prin păcat şi în cele din urmă va fi nimicită prin foc (2 Petru 3:7,10,12). E vorba de o altă creaţie, care nu poate fi pătată de păcat şi unde Satan şi moartea nu pot să intre. Este creaţia despre care vorbeşte Dumnezeu, când zice: „Iată, Eu fac toate lucrurile noi" (Apocalipsa 21:5). Ea a început cu Cristos şi a fost arătată în învierea Lui dintre cei morţi, făcând cunoscută o viaţă în afara puterii păcatului, a morţii şi a lui Satan. Noi facem parte din ea de când credem în Cristos, pentru că „dacă este cineva în Cristos, este o creaţie nouă; cele vechi s-au dus; iată, toate s-au făcut noi" (2 Corinteni 5:17). Această nouă creaţie va fi întreagă şi va străluci în toată măreţia ei, când cerul şi pământul de acum vor pieri şi când va fi un cer nou şi un pământ nou (Apocalipsa 21:1). Biserica ar fi trebuit să arate lumii însuşirile acestei creaţii noi, cereşti, în afară de păcat. Ea n-a făcut aşa, ci s-a întors în lume şi la lucrurile creaţiei dintâi, cu care se laudă. De aceea, Domnul i Se înfăţişează şi-i spune: „Fiindcă Biserica s-a abătut de la adevăr, noua creaţie nu poate să mai locuiască în ea; această creaţie este în Mine, care sunt începutul ei."

Să vedem acum ce spune Domnul Adunării din Laodiceea. El începe, ca totdeauna, prin această mărturisire: „Ştiu faptele tale." Dar El cunoaşte nu numai viaţa care se arată în afară, ci şi starea lăuntrică: „Tu eşti nici rece, nici în clocot. O, dacă ai fi rece sau în clocot! Dar, fiindcă eşti căldicel, nici rece, nici în clocot, te voi vărsa din gura Mea." A fi rece faţă de Cristos este starea omului natural, necredincios, a cărui inimă de gheaţă n-a fost atinsă de harul şi de dragostea Domnului. A fi în clocot este starea unei inimi care, prin Duhul Sfânt, cunoaşte şi gustă dragostea Domnului Cristos, ce întrece orice cunoştinţă şi care este plină de râvnă. O astfel de inimă nu preţuieşte nimic în afară de Domnul Cristos şi-I este predată Lui în totul (Vezi Filipeni 3:7-12). Laodiceea era căldicică. Deşi avea cunoştinţe religioase, de care era mulţumită, totuşi Persoana Domnului Cristos nu-i mai stăpânea inima şi gândurile; îi lăsa sufletul nepăsător. Vedem că Domnul vrea mai degrabă răceala necre­dinţei decât o stare căldicică. Într-adevăr, inima necredin­ciosului care nu cunoaşte pe Domnul Cristos poate fi cuprinsă de har; dragostea lui Dumnezeu poate să-i topească gheaţa inimii. La cel necredincios, nepăsarea faţă de Domnul Cristos vine din necredinţă. Omul nu-L cunoaşte şi de aceea nu-i pasă de El. Dar să pretinzi că ai credinţă şi că-L cunoşti; să mărturi­seşti că eşti credincios şi totuşi să fii nepăsător faţă de El, acesta e un lucru pe care nu-l poate suferi: aceasta este făţărnicie. Nu rămâne decât o judecată grozavă: „să fii vărsat", lepădat ca netrebnic. Aici nu e vorba de fiecare creştin în parte, ci de întreaga Biserică: în întregime, ea a căzut în această stare căldicică. Totuşi, trebuie să cerem Domnului ca pe fiecare în parte să ne păzească, să nu fim în această stare faţă de El.

Care era cauza acestei stări? Mulţumirea de sine. Urmarea: Domnul Cristos ajunge nebăgat în seamă şi e lăsat afară. Domnul spune: „Pentru că zici: „Sunt bogat, m-am îmbogăţit şi nu duc lipsă de nimic." Bogăţiile cu care se laudă Laodiceea sunt vremelnice. Ea avea renume în lume, ştiinţă, cunoştinţă şi desfăşura şi o întinsă lucrare religioasă. Laodiceea se lăuda cu toate acestea, spunând că e bogată; ba mai mult, că şi-a dobândit toate aceste lucruri prin străduinţa ei. De aceea, socotea că nu mai are nevoie de nimic, şi astfel a lăsat pe Domnul Cristos la o parte. Acestea sunt trăsăturile triste ale stării din urmă a Bisericii, trăsături pe care le vedem destul de bine în vremea de faţă.

Dar ce amăgire! Domnul dă la o parte această perdea înşelă­toare, care acoperea mândria şi mulţumirea de sine, şi lasă să se vadă, în toată goliciunea ei, starea adevărată a Bisericii: „Tu nu ştii că eşti cel ticălos, vrednic de plâns, sărac, orb şi gol." Iată că toate pretenţiile ei înfumurate sunt nimicite, iar cei care se lăudau cu bogăţiile lor sunt arătaţi de Domnul ca nişte nenoro­ciţi, lipsiţi de toate. Aceasta înseamnă că nimic din ce s-a dobândit prin sine însuşi şi cu mijloace omeneşti, nu poate să îmbogăţească, să acopere şi să lumineze sufletul înaintea lui Dumnezeu. Totodată Domnul, în harul Său, arată singurul remediu potrivit pentru această stare de plâns. Se găseşte în El. De aceea spune: „Te sfătuiesc să cumperi de la Mine aur curăţit prin foc, ca să te îmbogăţeşti; şi haine aibe, ca să fii îmbrăcat cu ele şi să nu ţi se vadă ruşinea goliciunii tale; şi alifie pentru ochi, ca să-ţi ungi ochii şi să vezi." Aurul trecut prin foc, încercat şi în totul curat reprezintă dreptatea lui Dumnezeu, în Domnul Cristos, care înlătură dreptatea noastră. Hainele albe înfăţişează îndreptăţirea arătată în afară, sfinţenie în mersul zilnic - şi aceasta izvorăşte tot numai din Domnul Cristos. Doctoria pentru ochi înfăţişează pe Duhul Sfânt, singurul care dă adevărata înţelegere a lucrurilor lui Dumnezeu. Numai de la Domnul Cristos se dobândesc aceste lucruri; în El, cineva le poate avea şi se poate bucura de ele. Iată de ce El este aşa de scump pentru inima care-L preţuieşte. Atunci să cumpere aceste lucruri; dar cu ce preţ? Cu preţul lepădării tuturor bogăţiilor mincinoase cu care se lăuda.

În felul acesta, Biserica este chemată înapoi la simţământul ei de răspundere. Ca s-o facă să-l simtă şi să-i arate dragostea Sa, Domnul adaugă: „Eu mustru şi disciplinez pe toţi aceia pe care-i iubesc. Fii plin de râvnă, deci, şi pocăieşte-te!" Cuvinteie aspre pe care le-a adresat Bisericii sunt o dovadă că o iubeşte şi că ar vrea s-o smulgă din calea nenorocită, al cărei sfârşit ar fi să fie vărsată din gura Domnului. Pocăinţa îi stă la îndemână. Ce duioşie şi ce răbdare în inima Domnului Isus! Acest lucru îl vedem bine în cele ce urmează. Nepăsarea şi starea căldicică nu-I dau voie să stea înăuntru: El este afară. Ce va face El? Va pleca? Nu; El are încă răbdare. Poate că în această Biserică, ce urmează să fie vărsată din gura Lui este vreo inimă care nu vrea să răspundă la glasul Său. De aceea zice: „Iată, Eu stau la uşă şi bat." Ce loc pentru Mântuitorul! Să stea la uşă, cerând să intre, nu la un păcătos necredincios, care nu-L cunoaşte, ci la uşa acestei adunări, care altădată era plină de râvnă pentru El, iar acum, mulţumită cu ea însăşi, L-a lăsat afară! Da, precum odinioară S-a smerit ca să slujească, tot astfel acum Se smereşte bătând la uşă, în nădejdea că măcar un suflet va auzi şi-L va primi. Cât de fericit este omul ale cărui urechi au fost atinse de glasul Domnului! „Dacă aude cineva glasul Meu şi deschide uşa, voi intra la el, voi cina cu el şi el cu Mine." Se bucură astfel de starea de legătură cu Domnul Isus, de prietenia şi bucuria dragostei Sale.

Am văzut ceea ce ne spune Cuvântul lui Dumnezeu, în chip profetic, cu privire la Biserică sau Adunare. Din această clipă, nu mai este vorba despre ea, în Apocalipsa, ca văzută pe pământ. Dar, la sfârşitul cărţii, Biserica, alcătuită din toţi adevăraţii credincioşi, din toţi cei care au biruit, începând din ziua Cincizecimii şi până la întoarcerea Domnului Cristos, este văzută în slava cerească, atunci când la nunta Mielului, Mireasa Lui va fi sărbătorită în cântecele de laudă şi de bucurie ale cerului (Apocalipsa 19:6-9).



Persoane interesate