Biblia şi ştiinţa > 5. Omul


Capitolul V
OMUL

În acest univers imens şi pe această mică planetă, despre care Biblia ne spune că Dumnezeu a creat-o, i-a dat formă, a întărit-o, a ales-o "nu ca să fie pustie, ci ca să fie locuită" (Isaia 45:18), iată pe om:

1. Ce este omul? Care este natura lui?
2. De unde vine omul? Care este originea lui?
3. Încotro se îndreaptă omul? Care este destinul lui?

A. Caracteristicile omului

Naturalistul german Blumenbach (1752-1840), unul din fondatorii antropologiei, dădea următoarea definiţie despre om:

"ANIMAL rationale, loquens, erectum, bimanum", adică: "Animal dotat cu raţiune, cu limbaj articulat, cu statură verticală şi cu două mâini".

Într-adevăr, din punct de vedere zoologic, acestea sunt caracteristicile esenţiale şi absolut specifice ale omului: statura sa verticală este absolut specifică şi nu are, din punct de vedere anatomic, decât raporturi îndepărtate cu diferitele cazuri de bipedie observate în regnul animal, chiar la pretinşii săi vecini; mâna omului este şi ea foarte specială, profund deosebită de cea a maimuţelor antro­poide, unealtă incomparabilă în slujba creierului; acesta din urmă este capabil de gândire, de abstractizare, de generalizare, capabil să înţeleagă ideile de cauză şi de efect fără de care nici o unealtă nu ar fi putut fi născo­cită. "Fără această putere de generalizare, n-ar fi fost posibil un adevărat limbaj", observă Vialleton, şi prin urmare nici viaţa socială. Iar "aceste aptitudini se ivesc odată cu apariţia omului", dată fiind corelaţia remarca­bilă între viaţa psihică şi constituţia materială, care există la acest ultim venit printre mamifere.

Cum am putea caracteriza constituţia materială a omului?

O putem exprima cu un cuvânt: SLĂBICIUNE.

Se cunoaşte răspunsul lui Blaise Pascal la întrebarea care îl obseda: "Ce este omul?"

"Omul nu este decât o trestie, cea mai slabă din natură, un abur, o picătură de apă este suficientă să-l omoare", dar, adăuga el de îndată: "Este o trestie gânditoare. De aici trebuie să purcedem, nu de la spaţiu şi de la timp.

Biologii contemporani, Louis Vialleton, Henri Rouviere şi alţii, au făcut aceeaşi constatare şi au reluat aceeaşi temă:

"Omul apare ultimul cu nişte trăsături particulare, unice, mai slab fizic decât majoritatea animalelor... totuşi îşi manifestă încă de la început superioritatea incontes­tabilă. Contrastul atât de izbitor dintre slăbiciunea constituţiei materiale a omului şi importanţa cuceririlor lui scoate din plin în evidenţă deosebirea lui faţă de animale" (L.Vialleton).

"Nou-născutul uman este de plâns", s-a zis. Da, dar el trăieşte, este apt să trăiască. Şi aceasta este, deja, ceva uimitor... O minune că naşterea este atât de benignă" scrie (Jean Rostand, în "L’Aventure humaine").

Tocmai natura psihică atât de specială a omului, compensând slaba adaptabilitate fizică şi marea sa vulnerabilitate - care, de la apariţia lui, ar fi condamnat ireversibil geniul uman la moarte - este cea care îi conferă omului universalitatea absolut unică în lumea vie.

La aceste caractere de ordin fizic, psihic, biogeografic, marele antropolog francez Armand de Quatrefages, dincolo de orice idee preconcepută sau prejudecată, şi pu­nând problema doar pe plan ştiinţific, adaugă alte două: moralitatea, adică noţiunea binelui şi a răului indepen­dent de orice idee de utilitate, şi religiozitatea, adică credinţa în fiinţe superioare care pot influenţa destinul omului şi convingerea că viaţa nu se mărgineşte la existenţa noastră actuală, ci la o prelungire a acesteia dincolo de moarte.

Astfel, în mod obiectiv, pe plan ştiinţific, natura cu totul specială a omului nu poate fi pusă la îndoială.

Or, cu mult înaintea biologilor moderni, cu mult înain­tea lui Blaise Pascal, psalmistul adresându-se lui Dumnezeu punea aceeaşi întrebare:

"Ce este omul, ca să Te gândeşti la el?" şi răspundea: "L-ai făcut cu puţin mai pe jos decât Dumnezeu, şi l-ai încununat cu slavă şi cu cinste. I-ai dat stăpânire peste lucrurile mâinilor Tale" (Psalmul 8:4-6).

B. Capitolul 2 din cartea Genezei

Comparativ cu constatările pe care le-am făcut mai sus, cu datele ştiinţifice pe care le-am rezumat, cât de admira­bil din punct de vedere spiritual şi literar ni se pare capi­tolul 2 din Geneza, urmare normală a primului capitol.

Vedem aceasta încă de la început, de la originile ome­nirii, prin:

1. Instituirea şi organizarea muncii
a) A muncii fizice, "să cultive şi să păzească grădina" (Geneza 2:15), nu să o distrugă şi să o lipsească de echilibrul ei natural şi biologic fundamental, nici să con­tinue o creaţie care ar fi fost lăsată neterminată de Dumnezeu, pentru că ni se spune că Dumnezeu Şi-a terminat “întreaga lucrare" în ziua a şaptea şi că a văzut că tot ce făcuse "erau foarte bune" (Geneza 1:31 la 2:1-2).

b) A muncii intelectuale, ca izvor al cunoaşterii, "să dea nume animalelor" (Geneza 2:19), adică să facă inventarul bogăţiilor de pe domeniul lui; numele este într-adevăr, semn de cunoaştere, rezumat şi sinteză a ceea ce putem cunoaşte despre un lucru, o fiinţă, o per­soană; naturalistul Karl Linné, părintele clasificărilor noastre moderne, considera că nu face decât să continue lucrarea începută de Adam în Eden, şi spunea: "Nomina si nescis, perit et cognitio rerum", adică "Dacă nu cu­noşti numele, ai pierdut însăşi cunoştinţa lucrurilor".

2. Originea limbajului
Dumnezeu este un Dumnezeu care vorbeşte: făptura pe care a chemat-o să stăpânească asupra creaţiei este o făptură care vorbeşte; în om, Dumnezeu are de acum înainte un interlocutor. Până la crearea omului, Dumne­zeu a vorbit cu Sine Însuşi; de la apariţia omului, în povestire nu se mai spune: "Domnul a zis" (Geneza 1:3, 6, 9, 11, 14, 20, 24...) ci "Domnul le-a zis" (Geneza 1:28).

De atunci, se statorniceşte un dialog între Dumnezeu şi om (Geneza 2:16; 3:9, 16-19); desemnarea animalelor cu numele dat de om este o aplicare a limbajului cu care Dumnezeu Şi-a înzestrat şi prevăzut făptura. Prof. A. Vandel, deşi fiind de părere că omul se trage din animal, declară că "limbajul oamenilor este cu totul diferit de limbajul animalelor"... totodată "mijloc de comunicare" şi "unealtă menită să exprime idei"; "concepe", prin urmare un "limbaj conceptual". "Gândirea conceptuală... intim legată de cuvintele care o exprimă este apanajul omului, pe care nu-l împarte cu nici o altă fiinţă" [1].

Iată deci un hiat remarcabil între animal şi om, recu­noscut de biologie şi subliniat în Biblie, deosebirea însăşi existând între aceste două atitudini ale lui Dumnezeu:

"Dumnezeu a zis"... şi "Dumnezeu le-a zis"... [2].

3. Povestirea biblică ne pune şi înaintea statutului pere­chii umane prin instituirea căsătoriei (Geneza 2:23-24) şi, prin urmare, înaintea originii familiei şi cea a societă­ţii. "Omul, s-a zis, este un animal social"; cu el, în ordi­nea creaţiei, trecem de pe plan biologic pe plan psiho­social (A. Vandel). Omul ia amprenta socialului, iar societatea umană, al cărei limbaj se dovedeşte totodată una din condiţii şi una din manifestări, este mult mai complexă şi mai bine organizată decât societăţile anima­le, ca cele ale termitelor, ale albinelor sau ale furnicilor, oricât de minunată ar fi organizarea unei termitiere, a unui stup sau a unui furnicar; ea este de alt ordin, nu există măsură comună între ele.

4. La evenimentul căderii ne găsim dintr-o dată în faţa încercării, în faţa dramei libertăţii, omul înaintea unei alegeri, ce nu poate fi decât fapta unei fiinţe libere, şi prin urmare, responsabile.

Un savant contemporan face următoarea constatare: "Libertatea este specific omenească, căci animalul nu este liber să acţioneze sau nu. Faptele lor sunt dependente de un determinism indiscutabil; cauza lor directă este acţiunea asupra sistemului nervos a unei excitaţii venite din exterior, sau a unei excitaţii interioare, ca foamea, setea, un impuls instinctiv sau o stare afectivă... Liberta­tea de a alege nu este evidentă numai în hotărârea voită şi luată de om, ci şi în voinţa liberă de a aduna, de a cerce­ta, de a cântări toate posibilităţile care l-ar putea face să acţioneze într-un sens sau altul... Omul, numai omul are voinţa liberă şi alegerea liberă" [3].

Apoi, dacă ne referim la povestirea biblică, nu este necesar să ne închipuim că a doua povestire din Geneza 2:4-25 ar corespunde unei a opta zi (Lecomte du Noüy) în cursul căreia Dumnezeu ar fi creat o altă fiinţă vie având tot o formă omenească, dar în plus faţă de cea din Geneza 1:26-27 fiind dotată cu "conştiinţă, adică cu libertatea alegerii". Omul din Geneza 2:7 este identic cu cel din Geneza 1:26-27; povestirea nu face decât să se continue. Omul este cel făcut de Dumnezeu după chipul şi asemănarea Lui, adică înzestrat mai ales cu libertate, fiind, în grădina Edenului în faţa unei alegeri; de la înce­put, omul este liber, capabil să-şi înfrâneze actele fiziolo­gice, "legile cărnii (firii pământeşti)", instinctele lui pur animalice, să scape din "sclavia endocrină". Libertatea nu este numai o caracteristică ci apanajul omului, determinând o nouă şi profundă "discontinuitate", ultima care apare în ordinea Creaţiei.

5. Or, această fiinţă caracterizată prin raţiune, prin voinţă autonomă şi liberă, prin responsabilitatea faptelor sale, este o persoană. Odată cu crearea sa, omul capătă personalitate. Dumnezeu este o persoană; în om El a creat o persoană, nu un mecanism; de atunci, "persoana înlocuieşte individul anonim, element interschimbabil al speciei animale" (A. Vandel).

C. Componenţii naturii omului

Persoana umană este o unitate formată din trei elemen­te strâns legate, trupul, sufletul şi duhul, după deosebirea făcută acum două mii de ani de apostolul Pavel şi care rămâne valabilă:

"Duhul vostru, sufletul vostru şi trupul vostru, să fie păzite întregi, fără prihană la venirea Domnului nostru Isus Cristos" (1 Tesaloniceni 5:23).

Este vorba deci nu de o concepţie dualistă despre om în care sufletul şi duhul s-ar suprapune, ci de o concep­ţie care formează o unitate de trei:

1) TRUPUL, elementul material, substratul fizic al vieţii pe care, în unitate având de origine şi compoziţie chimică cu toată lumea vie. Dumnezeu l-a făcut "din ţărână", "din pulberea pământului" (Geneza 1:11-12, 24; 2:7, 10; 3:19; Eclesiastul 12:9); numele lui Adam, "Adamah", nu însemnează el însuşi "din pământ?" Dar această unitate chimică a materiei vii nu îi exclude specificitatea, căci la fel cum olarul este stăpân pe lutul pe care îl modelează şi poate să dea vaselor pe care le făureşte diferite forme după întrebuinţare şi loc, unele vase fiind făcute pentru o întrebuinţare de cinste, iar altele pentru o întrebuinţare de ocară (Isaia 29:16 şi 45:9; Romani 9:21), tot aşa sunt deosebiri între trupul omului şi cel al animalelor, şi chiar între o specie vie şi alta, căci, după cum a spus deja apostolul Pavel, "nu orice trup este la fel; ci altul este trupul oamenilor, altul este trupul dobitoacelor, altul este trupul păsărilor, altul al peştilor" (1 Corinteni 15:39).

2. SUFLETUL, în primul rând principiul vital, principiul vieţii organice, "suflarea de viaţă", atât a animalelor cât şi a omului (Geneza 1:30; 2:7; 6:17; 7:15 şi 22), sufletul care se identifică cu sângele precum şi cu o respiraţie vizibilă, suflul (Leviticul 17:11 şi 14; Deute­ronomul 12:23; Geneza 9:4; Isaia 42:5; Faptele Apostolilor 17:25), sufletul, principiul şi resortul vieţii fizice, organice, dar şi cel al vieţii psihice, cu toate manifestările ei instinctive, intelectuale, sentimentale şi morale.

3. DUHUL, principiul vieţii spirituale prin care Dumne­zeu "Duhul" (Ioan 4:24) şi "Tatăl duhurilor" (Evrei 12:9) a făcut pe om după chipul şi asemănarea Sa (Geneza 1:26-27; Zaharia 12:1; 1 Corinteni 3:16 şi 6:19), este duhul care ne diferenţiază net de animal, prin duhul suntem în legătură cu Dumnezeu şi avem gân­dul veşniciei (Eclesiastul 12:7; Luca 23:46; Psalm 31:6; Faptele Apostolilor 7:59; Romani 8:15-16; Eclesiastul 3:19 şi 11); prin duhul putem să primim revelaţia (desco­perirea lui Dumnezeu (Apocalipsa 1:10 şi 4:2; 2 Corin­teni 12:1-4; 1 Corinteni 2:10-11; numai prin duhul putem să-L adorăm şi să-L slujim pe Tatăl ceresc (Ioan 4:23-24; Romani 1:9; 9:1...).

Unii filozofi şi naturalişti contemporani au ajuns şi ei la această concepţie care formează o unitate de trei des­pre om. Duhul este, fără îndoială, ceea ce Armand de Quatrefages numea, de pe o poziţie strict ştiinţifică, "sufletul omenesc", "această cauză necunoscută (adică inaccesibilă ştiinţei) a fenomenelor strict omeneşti", moralitatea şi religiozitatea. El deosebea astfel "sufletul omului" de "sufletul animal", ceea ce îndreptăţea în ochii lui existenţa unui "regn uman" distinct de un "regn animal" [4].

Pentru Dr. Maurice Vernet [5], deosebirea dintre suflet şi duh este evidentă, conducându-i spre o concepţie nu dualistă, ci o unitate de trei a fiinţei umane, cu cele trei elemente componente ale ei, duhul, sufletul şi trupul.

La rândul lui, Dr. Paul Tournier, vorbind în calitate de medic, scrie: "Concepţia creştină despre om nu este nici monism spiritualist, nici monism materialist, nici dualism. Este concepţia întrupării... Omul este o unitate, trup, suflet şi duh, cărora le corespunde medicina somatică, medicina psihologică şi îngrijirea sufletului"... [6].

Care sunt raporturile de origine şi de relaţie între aceste trei elemente? Într-adevăr, numeroşi filozofi şi teologi şi-au pus problema originii, la fiecare individ, a elemente­lor nemateriale ale persoanei umane, suflet şi duh: aceste elemente există mai înainte de trup? Sau iau naştere, la fiecare individ, în acelaşi timp cu trupul? Trebuie să recu­noaştem cu umilinţă că ne aflăm înaintea unei taine de nepătruns, taina eului nostru, a personalităţii noastre în faţa lui Dumnezeu.

Într-adevăr, au apus de mult vremurile când Virchow declara că în cursul numeroaselor disecţii făcute în viaţa lui, n-a găsit niciodată în vârful scalpelului vreo părticică de suflet, iar Cabanis afirma că creierul ar asimila într-un anume fel impresiile şi că ar face în mod organic secreţia gândului.

Biologii contemporani sunt obligaţi să recunoască fap­tul că, pe de o parte, din punct de vedere anatomic, "omul este un adevărat biped", această bipedie reală însoţindu-se cu o întreagă serie de alte caractere anato­mice şi funcţionale, de corelaţii absolut specifice omului şi că, pe de altă parte, pe planul comportamentelor, "nu poate fi pus la îndoială faptul că geneza omenirii mar­chează apariţia unor importante noutăţi" (inteligenţa individuală; personalitatea; confecţionarea uneltelor; limbaj conceptual deosebit de limbajul afectiv şi emoţio­nal, singurul pe care îl practică animalele; viaţă socială şi transmiterea culturii; educaţia care şi ea este o funcţie specific umană, astfel că "prin comportamentul său, omul trăieşte viaţa la un nivel atât de ridicat încât inaugu­rează o nouă perioadă în istoria lumii" [7].

P.P. Grasse atrage atenţia că omul nu este prins numai între două infinite considerate de Pascal, ci el este singura creatură aparţinând celor trei universuri existente: acela al Materiei brute sau Macrocosm, lungindu-se de la pă­mânt până la galaxiile cele mai îndepărtate, acela al vieţii sau Biocosm, în sfârşit acela care-i este specific, Antropocosm, universul conştiinţei, gândului, cunoştinţei, liber­tăţii şi iubirii, “noosphere” de Teilhard de Chardin, sfera Duhului. Astfel cu adevărat "omul este o creatură deosebită; trebuie să ajungem la această convingere şi aceasta nu este vanitate, ci simplă constatare obiectivă" (Tu, acest zeu mic p. 47-86 şi 12). Un poet exprimă foarte frumos micimea, nimicnicia omului şi totodată măreţia, nobleţea lui:

"Un om, un fiu, un rege al Naturii-ntregi,
Insectă din noroi născută dar pentru veci,
Fiind doar un punct şi-o clipă trăind
Dar care-i al Universului stăpân este prin gând,
Şi ale sale margini tot timpul reculând
Se-ntinde pretutindeni şi trăieşte oricând!

Dar timpul deodată dispare din viaţa-i
Şi ultimul său soare Priviţi-l cum moare!
S-ar zice că ochiu-i luminat de speranţă
Îşi vede nemurirea strălucind peste văi:
Şi, sigur de trezire, adoarme uşor!

Şi astrele nu mai au lucirea de dor,
Iar infinitul se face-un punct tot mai mic
Şi secolele divine nu-nseamnă nimic
Pentru cel ce-a fost doar un fir de ţărână!" [8].

D. Originea omului

De unde vine omul? Care este originea lui? Biblia ne spune că omul este o creaţie a lui Dumnezeu. Aşa ne învaţă acea povestire admirabilă din Geneza, inepuizabilă prin cel de-al treilea cuvânt "bara", repetat de trei ori cu privire la om (Geneza 1:27), acest "bara" suprem, mai important decât celelalte două precedente (Geneza 1: 1 şi 1:21); acest verb "bara" indică un act de creaţie abso­lută ce nu aparţine decât lui Dumnezeu şi se referă la apariţia unui principiu, a unui element, a unui lucru, a unei fiinţe care constituie prin însăşi existenţa lor într-adevăr nişte noutăţi, despărţite prin profunde discontinuităţi de ceea ce exista mai înainte. Dumnezeu a creat pe om ca un întreg, trup, suflet şi duh.

Or, savanţii de la sfârşitul secolului al XIX-lea, ca urma­re a concepţiilor savantului german Ernest Haeckel, şi în urma descoperirii rămăşiţelor pitecantropului de Java, această pretinsă "verigă" între maimuţe şi om, declarau cu mare siguranţă că omul se trage din maimuţă.

Actualmente, savanţii, chiar cei evoluţionişti, fac o afirmaţie la fel de dură; astfel, citim într-o lucrare re­centă: "S-a crezut multă vreme că omul se trage din maimuţă, dar astăzi s-a renunţat la această ipoteză" [9].

Într-un manual didactic relativ recent (1967), subliniem aceste rânduri care marchează un pas înapoi faţă de ceea ce se învăţa odinioară:

"Legăturile filogenetice (= de apartenenţă şi de filiaţie) între diferitele tipuri de hominide sunt foarte nesigure. Succesiunea tipurilor de hominide nu constituie în nici un caz o serie evolutivă: hominidele fosile nu s-au născut una din alta ci au luat locul una alteia. Rămăşiţele lor alcătuiesc jaloane care ne permit să ne imaginăm stadiile, treptele evolutive prin care a trebuit să treacă neamul omenesc" [10].

Descoperirile făcute în Etiopia în 1966 şi înlocuirea ideii unei genealogii bogate cu cea a unei înlănţuiri line­are şi continue, cu verigi succesive, nu vor permite rezol­varea problemei într-o perspectivă evoluţionistă: se afirmă că ramura simiană şi cea hominiană s-au despărţit acum patruzeci de milioane de ani în punctul marcat de două forme numite Apidium şi Parapitec, dar se recu­noaşte că era vorba de "două primate mici vecine cu Gibonul" [11].

Întorcându-ne încă mai departe în timpul trecut ni se vorbeşte astăzi de un oarecare PURGATORIUS, care trăia din 70 până 30 milioane de ani şi care ne este cunos­cut prin câţiva dinţi având "caracterele primatelor" găsite în cretaceul superior şi terţiorul antic din colina Purgatorius, în Statul Montana din Statele Unite. Pentru aceste câteva rămăşiţe a fost creat tipul Purgatorius; plecând de la el s-a imaginat că aici trebuia să fie vorba de un animal având în mod morfologic aparenţa unui şobolan. Totuşi se pune întrebarea: a fost acesta într-adevăr un primat? Trebuie s-o admitem, determinarea se sprijină pe baze fragile.

Se vorbeşte la fel şi de Ramapitecus sau Kenyapitecus, reprezentat de câteva "rămăşiţe mizerabile" (câteva frag­mente de fălci şi de dinţi), datând de 14 milioane de ani şi găsite în pliocenul antic ale Munţilor Sivaliks (India) şi în Kenya. Dar încă o dată, documentele sunt prea frag­mentare pentru a atribui unei fiinţe despre care este vorba de un loc precis în clasificare, ceea ce nu a împie­dicat a imagina că este vorba de un hominid constructor de colibe: "Aceasta este aiurare!" s-a remarcat [11 bis].

Atunci, în loc de faptele care lipsesc, de verigile care nu se pot găsi, "se fac presupuneri despre ceea ce ar fi putut să se petreacă", constatându-se că este vorba despre ipoteze "a căror exactitate rămâne să fie verificată". În orice caz, toţi sunt obligaţi să recunoască faptul că "omul constituie un fenomen deosebit" [12].

Din lipsă de spaţiu nu ne propunem să facem aici un studiu critic amănunţit al "hominidelor", de care s-a făcut caz pentru explicarea originii omului şi a căror succesiune este considerată acum ca fiind manifestată sub formă de "rase" etajate.

Australopitecii, din Africa de sud şi de vest nu rezistă unui examen critic cu capacitatea lor craniană de 400- 650 cm3, în medie apropiată de cea a gorilei, o treime din cea a omului modern, Homo sapiens (1.450 cm3): creie­rul lor mic era un creier de maimuţă; după părerea gene­rală se apropie mult mai mult de maimuţele antropomor­fe decât de om. De aceea nu interesează modul în care s-a încercat recent legarea acestor Australopiteci de maimu­ţele adevărate printr-o formă numită "Aegyptopithecus" descoperită în 1966 în oligocenul din Egipt.

În orice caz, Australopitecii, despre care se ignoră orice obiceiuri şi organizaţie socială, constituie un gen foarte polimorf; ei sunt totuşi definiţi printr-un ansamblu de caractere comune ce le deosebeşte şi le înlătură de genul HOMO.

Cu privire la "omul din Kenya" reprezentat prin tibii şi bucăţi de craniu datând de 2.600.000 de ani şi descoperit în August 1972 de către antropologistul Richard LEAKEY într-un strat de tuf vulcanic pe ţărmul lacului Rodolphe, din Kenya, în Africa, apropierea şi înlănţui­rea, după felul jocului de reconstituire a unui întreg din fragmente decupate, fragmente craniene după cum aflate indică o capacitate interioară craniană de 880 cm3, nu prea îndepărtată de la forma cea mai tare de capacitate craniană observată la Australopiteci. "Omul din Kenya" era el oare totuşi un Australopitec, sau deja un "Homi­nid" mai evoluat, Homo habilis? Dar "Homo habilis", specia creată pentru rămăşiţele găsite în zăcământul african din Olduvaî a existat el oare? S-a adeverit că aceste rămăşiţe nu corespund unui om, ci unui Austra­lopitec. Din toate acestea se vede cât de mult este ipotetic şi conjectural, incluzând zăcăminte şi natura a ceea ce se presupune a fi rămăşiţe de industrie, asociate sau nu la osemintele Primatelor.

Nici integrarea în genul Homo a Pitecantropilor care corespund la ceea ce se numeşte acum "rasa arcantropiană", Pitecantropi de Java şi Sinantropi de Pekin, numiţi actualmente Homo erectus, nu schimbă nimic. O rasă extrem de omogenă, cu mandibula pronunţată, fruntea ieşită, cu capacitatea craniană între 860-1.075 cm3, aceste organisme prezintă între ele variaţii care nu depă­şesc cadrul speciei, ceea ce subliniază discontinuitatea ce separă această rasă de următoarea; este vorba aici, într­-adevăr, de forme mult îndepărtate de om şi asupra cărora au fost emise numeroase ipoteze. Înţelegerea este de fapt, departe de a fi realizată atât cu privire la industriile care ar trebui stabilite sau nu atribuite Pitecantropilor, că în caracterele care ar permite o reconstituire exactă a acestor organisme, însă care, după câte se cunoaşte le înlătură de genul HOMO. Asupra anumitor puncte, carac­terul lor de maimuţe sunt foarte tare acuzate, uneori mai mult decât la Australopiteci: dinţi şi caractere de mai­muţe, calota craniană scundă, arcada sprâncenelor ieşit în afară formând vizieră, atitudine verticală imperfectă...

Din mulări intracraniane, s-a dedus că zonele cerebrale corespunzând funcţiunilor superioare nu erau deloc dezvoltate, că în consecinţă, aparatul vocal trebuia să fie mai primitiv decât la omul din Neandertal, şi că limbajul arti­culat nu exista, în adevăr, Pitecantropii sunt departe de a fi considerat ca oameni!

La omul din Neandertal nu mai sunt îndoieli: o capaci­tate craniană de 1.300-1.600 cm3: cu el, spune Vialleton, "este manifestarea caracterului "desăvârşit" al tipu­lui uman... fără caractere tranzitorii către antropoide".

De la început, de la apariţia sa, omul este om, cu tipul său deosebit, iar unii preistorici, specialişti în paleontologia umană, ca prof. Bergounioux, nu contrazic această concluzie a bătrânului profesor de la Facultatea de Medi­cină din Montpellier: "Nu există decât o inteligenţă omenească generalizatoare, abstractivă, cogitativă; ea este aceeaşi în esenţă la toţi oamenii, chiar dacă lucrarea ei ne apare limitată şi fragmentată" (13).

Iar Dr. Maurice Vernet scrie:

"Nu-mi poate ieşi din minte gândul că primii oameni au îndurat mult mai multe greutăţi şi au avut nevoie de mai multă iniţiativă pentru a-şi asigura existenţa şi pentru a fabrica, din orice material, uneltele necesare traiului, decât avem noi cei moderni, copleşiţi cum suntem de toate progresele împlinite înaintea noastră... Gândirea creatoare, iniţiativa se manifesta în mod vădit... şi, citind pe Darwin: "Toate urmele ce se referă la omul primitiv ne arată o fiinţă umană deja deplin dezvoltată", Dr. M. Vernet conchide:

“În definitiv, nu asistăm la o evoluţie progresivă a vieţii duhului, ci la o evoluţie progresivă a condiţiilor exterioare acestei vieţi însăşi", adică condiţiile "Ecologice" în sensul cel mai larg al cuvântului.

Se repetă astfel constatarea făcută odinioară de marele specialist în paleontologie şi în particular, în paleontologie umană, Marcellin Boule, valabilă şi astăzi, cu toate descoperirile făcute până acum:

"Trebuie să mărturisim că paleontologia nu ne-a revelat încă nici o formă de trecere indiscutabilă, nici o dovadă materială despre trecerea de la o formă de maimuţă la o formă omenească" [14].

Dar oare s-ar putea distinge clar două specii? Omul de Neandertal şi omul modern (Homo sapiens) nu ar constitui mai curând două varietăţi ale aceleiaşi specii suscepti­bile de încrucişare? Omul de Neandertal a apărut aproape la fel de târziu ca şi Homo sapiens: prin urmare, este îndoielnic că acesta din urmă ar descinde din celălalt. Astfel, rasa neandertalienilor sau "rasa paleantropiană" pare să se suprapună cu rasa omului modern sau "rasa neantropiană" şi chiar să se confunde cu ea.

Se întâmplă chiar să te întrebi dacă nu cumva neandertalienii ar deriva din Homo sapiens printr-un soi de evoluţie regresivă, bestializantă.

Din cele de mai sus, rezultă pe plan ştiinţific, următoa­rele concluzii [15]:

1) Origina simiană a omului trebuie eliminată.

2) Tipurile australopitec şi pitecantrop trebuie de ase­menea eliminate din reţeaua umană.

3) În ultimii ani a existat un adevărat abuz în folosirea şi în extinderea unor expresii ca "HOMO" şi "UMANOIZI", în dorinţa de a atribui omului o antichitate mai mare şi o origine mai îndepărtată în animalitate.

4) Oamenii descoperiţi în Palestina (homo palestinus) între anii 1931 şi 1965 (schelete sau resturi de schelete, cranii) în peşterile din Muntele Carmel şi în cele din Djebel el Qafsé, la 2 sau 3 Km Sud de Nazaret (Paleolitic mediu sau Mustierian) arată un amestec în diferite pro­porţii de caracter Neandertalian şi de caracter Homo sapiens, de unde rezultă:

a) Contemporaneitatea celor două rase şi posibilitatea de înrudire şi de amestec între ele.

b) Revizuirea raporturilor dintre ele în ceea ce priveşte origina lor, recunoscându-se existenţa celor două rase ale aceleiaşi specii: Homo sapiens neadertalian şi Homo sapiens sapiens şi nu a două specii distincte; şi poate, derivarea în cadrul acestei specii unice şi prin evoluţie regresivă bestializantă a rasei "Neandertaliene" din rasa "Sapiens".

c) Abandonarea tipului "pre-sapiens" imaginat, din motive pur teoretice, ca precursor al lui Homo sapiens.

5) În ciuda diversităţii lor, fosilele de Homo sapiens prezintă un astfel de ansamblu de caractere comune încât este imposibil de a li se atribui origini distincte, şi nici de a le considera ca fiind specii diferite. Primii Homo sapiens veritabili datează, conform celor mai recente evaluări de 40.000 ani. Împotriva tendinţei actuale de a căuta lea­gănul omenirii în Africa, un mare număr de motive înclină în a-l căuta mai de grabă în Asia care, se pare, că a jucat un rol de frunte în geneza şi în istoria omenirii.

6) Chiar din epoca apariţiei lor, în ciuda deosebirilor pe care le pot prezenta în constituirea patrimoniului lor ereditar sau genotip, în ciuda condiţiilor favorabile unei eventuale evoluţii în legătură cu condiţiile de locuit, tipurile de Homo sapiens nu s-au îndepărtat de tipul spe­cific fundamental; specia nu s-a schimbat nici ca linie, nici ca structură şi nici ca funcţii, arătându-se de-a lungul mileniilor şi în natura actuală, din punct de vedere anato­mic şi fiziologic deosebit de stabil, ceea ce corespunde în cadrul stabilităţii relative a speciilor în general: "Pe un fond comun se înscriu o infinitate de ornamente care conferă diversitate, personalitate, dar care sunt lipsite de valoare evolutivă".

7) Între aceste limite trebuie să se ţină seama de even­tualitatea unor mutaţii precum şi a unei evoluţii regre­sive, atât somatice cât şi psihice legate, de exemplu, de turburări şi de dezechilibru funcţional nervos şi endocrin (hipofiza).

Aşa sună întrebările care se pun astăzi [15 bis] şi prin care se tinde spre reînnoirea concepţiilor noastre despre originea omului, iar scara cronologică cu care ne-au obiş­nuit preistoricii este afectată într-o oarecare măsură, s-a ajuns chiar la o limitare a ei.

Într-adevăr, ce ni se spune acum pe plan ştiinţific? Exact aceasta: "Paleantropienii, creatorii uneltelor paleoliticului mijlociu, au trăit între 150.000-30.000. De la apariţia lui Homo sapiens, adică de cca. 30.000 de ani, evoluţia culturala pare să-şi continue drumul singură, înlocuind evoluţia biologică [16].

Deci când a apărut cu adevărat omenirea? Acum în urmă cu 150.000 de ani sau acum 30.000 de ani? Ştiinţa, actualmente, ezită; ne aflăm mult prea departe de peri­oada cuprinsă între 1.000.000 de ani şi 500.000 în timpul căreia ar fi trăit aceste organisme "ambiguu" care nu ar fi fost nici maimuţe nici oameni. Ne dăm astfel seama de tatonările ştiinţei ale cărei descoperiri de astăzi pun sub semnul întrebării nu atât descoperirile de ieri cât interpre­tările care le-au fost date, ipotezele la care au dat naştere.

Or, ce spune Biblia?

1) Ea afirmă că Dumnezeu a făcut pe om (Geneza 1:27); ea ne vorbeşte despre materialele, despre elementele care au stat la baza acestei creaţii (Geneza 2:7), dar nu ne spune nimic despre procese, despre modul în care a lucrat Dumnezeu; ea se mulţumeşte să ni-L arate pe Dumnezeu ca un olar, stăpân al lutului pe care îl mode­lează (Isaia 29:16 şi 45:9-12; Romani 9:20-21) şi făurind diverse categorii de vase după folos şi după locul pe care trebuie să-l ocupe.

2) Nu trebuie să vedem o contrazicere între Geneza 1 şi Geneza 2. Acestea sunt două povestiri complementare, având aceeaşi sursă şi intenţie, dar situându-se în perspec­tive diferite; nu este vorba, în Geneza 1:27, contrar cu ceea ce s-a presupus uneori, despre un preadamit privile­giat, ales dintre numeroşi alţii pentru a deveni Adam; în ambele povestiri este vorba de acelaşi om, cel pe care de altfel Biblia îl numeşte primul om, Adam, făcut din ţărână (1 Corinteni 15:45-47). Biblia nu spune absolut nimic despre eventuala existenţă a preadamiţilor care sunt de domeniul ipotezei [17].

3) Complementaritatea şi diferenţa de perspectivă a celor două povestiri ale Creaţiei (Geneza 1 şi 2) sunt subliniate:

a) De faptul că a doua este scrisă fără să se acorde nici o grijă cronologiei şi care nu conţine nici o indicaţie despre timp;

b) Prin pasajul. "coastei" care, trebuie s-o mărturisim, poate să pară tainic şi enigmatic; cu toate acestea, în ceea ce priveşte supunerea femeii faţă de bărbat, Însuşi Isus o adevereşte (Geneza 2:21-24; Matei 19:5-6); mai mult, pe plan ştiinţific, embriologul nu poate să nu ob­serve adevărul profund pe care îl dezvăluie: embriologia ne învaţă, într-adevăr, originea embrionară comună a organelor sexuale şi a coastelor, şi unele şi altele prove­nind din acea formaţiune a embrionului numită mezoderm şi mezenchim, iar un medic face următoarea consta­tare: "...Este cu atât mai uimitor să găseşti o descriere atât de exactă, făcută într-o vreme aşa îndepărtată, cu cât organele sexuale se găsesc la o mare depărtare de coaste, fie la adult, fie la copil, ele nefiind foarte apropi­ate decât în embrion. O asemenea descriere care să ascun­dă sub o aparenţă atât de absurdă un asemenea fond de adevăr, pe care scriitorul sfânt însuşi nu-l cunoştea, nu ar putea fi decât rodul unei puternice şi divine inspiraţii. Omul de ştiinţă, în loc să râdă, nu poate decât să o admi­re profund şi să o respecte" [18].

4) Biblia, într-un pasaj la fel de tainic, din cartea Gene­zei (Geneza 6:1-7), ne înfăţişează eventualitatea unor fenomene de degenerescentă ca cele amintite mai sus cu privire la omul de Neandertal; acest fragment descrie decăderea totală a genului uman după ce oamenii s-au înmulţit pe suprafaţa pământului, ni se relatează anumite căsătorii, condamnate de Dumnezeu între "fiii lui Dum­nezeu", fără îndoială, după interpretarea care ni se pare cea mai apropiată de adevăr, oameni evlavioşi urmaşi ai lui Set - pentru că ni se spune după naşterea primului fiu al lui Set, Enos: "Atunci au început oamenii să che­me numele Domnului" (Geneza 4:25 şi 26) - şi "fetele oamenilor", după cât se pare femei fără religie din nea­mul lui Cain (Geneza 4:17-24); din aceste legături nelegitime s-au născut "nefilimii", cuvânt pe care traducerile moderne îl tălmăcesc prin "uriaşi", rasă decăzută şi monstruoasă la care trăsăturile psihice de bestialitate se uneau cu caracterele fizice ale gigantismului: "Pământul era stricat înaintea lui Dumnezeu; pământul era plin de silnicie" (Geneza 6:11); atunci a fixat Dumnezeu limita maximă a zilelor omului la 120 de ani (Geneza 6:3).

5) Problema cronologiilor constituie o piatră de potic­nire? Am arătat scurtarea scării preistorice pentru a plasa începuturile omenirii adevărate. Dar există, de asemenea, pe de altă parte, alungirea cronologiei biblice, căci crono­logia stabilită de episcopul englez Iacob Usher (1580-1656) de 4.000-5.000 de ani de la crearea lui Adam pe baza genealogiei din Geneza 5 este depăşită astăzi. Cu privire la genealogia din Geneza 5 se pot face următoarele observaţii:

a) Este, fără îndoială, o genealogie adevărată, adică nu a fost inventată sau născocită de scriitorul sfânt; ea a fost pusă acolo pentru învăţătura noastră. Pentru ea, ca şi pentru celelalte genealogii precum şi pentru toate relată­rile şi povestirile biblice, am putea repeta: "Credeţi că degeaba vorbeşte Scriptura?" (Iacov 4:5).

Genealogiile ne arată fidelitatea lui Dumnezeu din gene­raţie în generaţie şi urmărirea neobosită a planului Său.

b) Cu toate acestea nu este posibil ca genealogia din Geneza 5 să fie luată ca bază pentru fixarea datelor; cărţile care urmează nu o fac niciodată.

c) Această genealogie nu ne furnizează decât o selecţie de nume care reprezintă jaloane, repere, etape în istoria unui neam şi în istoria omenirii, la fel cum, în genealogia lui Isus după Matei, multe nume sunt în mod vădit omise, astfel ca lista să prezinte trei grupe de 14 nume.

d) În sfârşit, fiecare personaj indicat ca fiind tatăl urmă­torului poate uneori să fie bunicul sau un strămoş mai mult sau mai puţin îndepărtat, cuvântul tată fiind folosit pe atunci într-un sens mai larg (1-9).

Ţinând seama de aceste observaţii, putem fi de acord cu aprecierea următoare:

"...Istoriografia biblică, în care povestirea evenimente­lor este totodată selectivă şi inspirată, ascunsă de interpretarea lor revelatoare, este cu totul altceva decât istoria în sensul în care este în general înţeleasă astăzi. Autorii inspiraţi ne dau o autentică reprezentare a faptelor (cf. Luca 1:1-4; 2 Petru 1:16-21), după perspectiva lor, ea însăşi fiind inspirată... Când Scriptura ne prezintă cronologii, acestea sunt exacte, dar nu în sensul modern; ele sunt adesea "telescopice". Dar nu înseamnă că ar fi pentru aceasta mai puţin semnificative, ci dimpotrivă, mai adevărate. Istoriografia şi cronologiile biblice pot fi numite "profetice" pentru că interesul lor nu este într-un raport abstract cu evenimentele şi cu numele, ci în raport concret cu planul de mântuire al lui Dumnezeu" (Pierre Courthial: despre Ermeneutică, în "Ichtus"‘, nr. 5 Iulie-August 1970, p. 21).

Cronologiile biblice, deşi având un caracter selectiv, sunt deosebit de exacte; în ele, se întâlnesc trecutul şi viitorul, întâmplările de ieri şi profeţii care au devenit sau vor deveni istorie.

Atunci, aparenta contradicţie dintre cronologia geolo­gică... şi în special cea preistorică, şi cronologia biblică aşa cum o vedem în genealogii, este o problemă falsă care trebuie în final şi în mod sigur să se rezolve într-un sincronism, în faţa căruia ipoteza preadamiţilor, oricum ar fi privită şi înfăţişată, se dovedeşte inutilă.

6) Fără a se putea intra în detalii, ţinând seama de caracterul fragmentar a datelor de care dispunem atât pe plan biblic cât şi pe plan ştiinţific, precum şi de relativita­tea cronologiilor preistorice, mai ales a celor bazate pe succesiunea rămăşiţelor unor industrii omeneşti, alături de eventuale accelerări sau încetiniri în funcţie de diferite împrejurări, de încălcări şi de interferenţe între diferi­tele perioade, de la o regiune la alta, se pot stabili alte repere.

a) Adam, primul om după Biblie, este conform regulilor obişnuite ale geologiei şi ale paleontologiei, anterior oamenilor găsiţi în peşterile de pe Carmel şi în cele din Qafsé de lângă Nazaret, care sunt din Era Paleolitică infe­rioară sau din cea Mustieriană: el s-ar situa deci, în Paleo­liticul inferior (- epoca veche de piatră cioplită). În ce epocă trebuie să fi trăit atunci Tubal-Cain, unul din urmaşii îndepărtaţi ai lui Cain, "părintele făuritorilor de unelte de aramă şi de fier" (Geneza 4:22)? Arama, ve­chea denumire a bronzului şi a aliajului de cupru şi cositor, se numeşte în limba ebraică "Nehosheth", cuvânt care ar corespunde mai de grabă cuprului în scrierile cele mai vechi, fiind echivalent cu cuvântul "Chalkos" din limba greacă. Ori, noi ştim că ţinutul lui Israel este bogat în minereu de cupru (malachit), exploatat din nou în prezent, la Timna între Marea Moartă şi Marea Roşie, nu departe de Eilath, vechiul Eţion-Gheber, baza navală (1 Împăraţi 9:26), locul unde se aflau cuptoarele lui Solo­mon; despre acest loc se vorbeşte în Biblie (1 Cronici 4:14) este "valea lucrătorilor sau a fierarilor". Tubal-Cain, primul om care a prelucrat arama, s-ar situa, prin urmare, la începutul epocii metalelor, în era de aramă, denumită şi Chalcolitică sau Eneolitică în jurul anilor 4.000 î.Cr.

b) Tot în era Chalcolitică, spre sfârşitul epocii Chalcolitice şi a celei Neolitice care i-a urmat (a pietrei cioplite) trebuie că a avut loc Potopul, datat în general între anii 3.500 şi 3.000 înainte de Cristos.

Epoca de aramă
sau era
Chalcolitică
de la 2.500 la 5.000 ani î.Cr.;
în Orientul Mijlociu, îşi face apariţia
cu 7.000 ani î.Cr.

Noe şi Potopul
Neoliticul sau epoca pietrei cioplite
(5.000 la 3.000 î.Cr.).


7) Rămâne acum problema a ceea ce se numeşte "statu­tul raselor umane actuale despre care ni se spune că nu poate fi fixat decât imperfect, întrucât absenţa documen­telor paleontologice obligă pe antropologi "să se mulţumească cu ipoteze mai mult sau mai puţin adevărate" [20].

Statutul raselor umane actuale? Adică:

a) Filiaţia lor: A existat la origine o singură rasă (monogenism sau monofiletism) sau, din contra, mai multe rase umane independente apărute simultan sau succesiv în mai multe puncte ale suprafeţei globului (poligenism sau polifiletism)?

b) Leagănul lor geografic: A apărut omul într-un sin­gur punct al planetei noastre (monotopism sau monocentrism) sau simultan în mai multe regiuni (politopism sau policentrism)? A existat pentru specia umană un leagăn unic de la care specia s-ar fi răspândit în mod centrifug, sau mai multe leagăne, mai multe centre de apariţie şi de răspândire?

Or, monogenismul, adică apariţia într-un singur punct şi monotopismul, adică răspândirea dintr-un singur punct sunt teze apărate cu o mare forţă convingătoare de nu­meroşi savanţi moderni, biologi, antropologi, paleontologi, geologi, ca Armand de Quatrefages, Louis Vialleton, Lucien Cuénot, Pierre Termier, Henri Valois, etc...

Armand de Quatrefages, deja, socotea că leagănul spe­ciei umane era situat undeva în Asia, acolo unde se întâlnesc "limbile mame vorbite de majoritatea oamenilor" [21].

Lucien Cuénot afirma: "Tot ceea ce se ştie în biogeografie sau în geneza speciilor se armonizează convenabil cu noţiunea de leagăn... se poate admite că nu a existat la început decât una sau două fiinţe umane şi că o regiune precisă a fost leagănul omenirii; în această ipoteză, pare verosimil ca acest loc de origine să fie situat într-un ţinut cald, semi-tropical, primii oameni umblând goi, fiindu-le necesar pentru trai o faună şi o floră bogată. Este destul de logică situarea acestui eveniment al naşterii în Asia, mare centru de evoluţie a mamiferelor..." [22].

Fără îndoială, alţi paleontologi şi preistorici susţin o concepţie policentrică; ei afirmă că nu a existat un lea­găn unic pentru omenire, ci incluzând în seria hominidelor pe australopiteci şi pe pitecantropi; se vorbeşte atunci cu privire la arborii genealogici cu aspect stufos şi la ramurile lor moarte care nu fac de altfel decât să sublini­eze discontinuităţi sigure, şi în ciuda golurilor care tre­buiesc umplute, de "schemă coerentă", de "concepţie raţională", atunci când nu este vorba decât de construcţii mintale, de vederi ipotetice, ca acea idee că fabricarea intenţională de unelte nu ar fi o caracteristică a omului, ci din contra, unealta ar fi precedat omul şi ar fi constituit un factor de umanizare, pentru că folosirea ei ar duce la dezvoltarea creierului [23].

Faţă de caracterul neîntemeiat al anumitor încercări ştiinţifice de reconstituire genealogică, grădina Edenului despre care ne vorbeşte Biblia, departe de a ne părea un mit, o legendă sau un simbol, ni se arată ca o realitate biogeografică concretă, unicul leagăn al omenirii, locul privilegiat de unde, în cursul timpului, oamenii s-au răspândit pe toată suprafaţa pământului. Foarte clar delimi­tat din punct de vedere geografic, având o reţea fluvială foarte bine caracterizată, era un ţinut întins, cuprinzând mai multe regiuni, o ţară bogată al cărei sol şi subsol conţineau minerale preţioase (aur, bedelium, onix...), o ţară fertilă, udată din belşug, cu o vegetaţie luxuriantă, "arbori de tot soiul, plăcuţi la privit şi buni de mâncat" (Geneza 2:9). Această grădină a Edenului, "această grădină a Domnului" este amintită în mai multe rânduri în Biblie (Isaia 51:3; Ezechiel 28:13; 31:8-9 şi 16-18; 36:35; Ioel 2:3). Biblia se termină aşa cum a înce­put, menţionând în ultimele ei pagini, un nou "pom al vieţii" şi "un râu cu apa vieţii, limpede ca cristalul" (Apocalipsa 22:1-2), un nou Eden, "raiul lui Dumne­zeu" (Apocalipsa 2:7). Cu asemenea referinţe, primul Eden să fie oare numai o fantezie sau un simbol?

În descrierea pe care o face Biblia leagănului omenirii, se vorbeşte mai ales despre două fluvii: Eufratul, pe de o parte şi, pe de altă parte, Hidechelul care curge în estul Asiriei (Geneza 2:14) şi care a fost identificat cu Tigrul. Astfel, fără îndoială că este posibilă stabilirea unei cores­pondenţe între Edenul primei Creaţii şi partea orientală a ceea ce se numeşte Semiluna fertilă, această regiune vastă care se întinde de la coastele palestiniene până la Golful Persic şi cu care nu poate fi rivalizată pe pământ de nici un alt centru de cultură în ce priveşte antichitatea şi mul­titudinea de civilizaţii care s-au succedat de la epoca pietrei până la apogeul lumii greco-romane.

Apostolul Pavel afirmă: "Dumnezeul, care a făcut lumea şi tot ce este în ea... a făcut ca toţi oamenii, ieşiţi dintr-unul singur, să locuiască pe toată faţa pământului, le-a aşezat anumite vremi şi a pus anumite hotare locuin­ţei lor" (Faptele Apostolilor 17:24). Cartea Genezei ne arată că diferenţierea raselor nu s-a făcut decât multă vreme după ce a făcut Dumnezeu pe Adam şi Eva şi le-a zis: "Creş­teţi, înmulţiţi-vă, umpleţi pământul şi supuneţi-l" (Ge­neza 1:28), în urma întâmplărilor de la Turnul Babel, căci până atunci oamenii alcătuiau un singur popor şi aveau toţi aceeaşi limbă (Geneza 11:6).

Iată statutul raselor actuale aşa cum ni-l prezintă Bi­blia! ştiinţa modernă nu îl contrazice! Ea însă nu-l poate preciza şi mărturisi, din lipsă de documente.

c) Destinul omului: Încotro se îndreaptă omul? Care este destinul lui?

E. Destinul omului

Iată întrebarea finală, culminantă, ce se referă la făp­tura pe care a făcut-o Dumnezeu "după chipul şi asemănarea Sa", şi “în inima căruia a pus chiar şi gândul veşni­ciei, măcar că omul nu poate cuprinde, de la început până la sfârşit, lucrarea pe care a făcut-o El" (Eclesiastul 3:11).

Pe planul speciei şi pe terenul biologiei, este uimitoare constatarea că lucrarea Prof. Vandel, "Geneza Viului" are un ultim capitol intitulat "O prospectivă a Evoluţiei" [24] cu două paragrafe având drept titluri: "Prospectivă şi Escatologie", respectiv, "Prospectivă şi Biologie". Du­pă câte ştim, pentru prima oară se uneşte într-o lucrare ştiinţifică escatologia, sau ştiinţa despre ultimele sfârşituri cu biologia şi perspectivele ei de viitor.

Plecând de la determinismele şi resorturile ascunse pe care omul le-a descoperit şi pe care crede că le cunoaşte bine, apare tentaţia supraomului, obsedând mintea uceni­cului vrăjitor care, conştient sau nu, se găseşte în fiecare biolog din acest secol; unul din ei spunea acum câţiva ani: "Natura aşteaptă de la om supraomul?"

Diferite căi se ofereau într-adevăr omului pentru a determina eventuale transformări ale propriei sale specii şi pentru a căpăta, cu propriile-i mâini, un moştenitor apt să-i urmeze şi demn de titlul de Homo gigas sau de Homo sapientor; se vorbeşte în particular de "maternitate dirija­tă" sau "octogeneză", obţinerea unor "copii în eprubetă" calculaţi, corelaţi, îndreptaţi, şi realizarea în vitro a unei adevărate hominiculturi cu toate consecinţele ei; pe diferite căi, fizice, chimice, biologice, biochimice, hormo­nale, s-ar putea acţiona asupra embrionului uman astfel cultivat pentru a-l modifica într-un sens sau altul după dorinţa hominicultorului, pentru a-i determina mutaţii trainice şi previzibile de ordin genetic, de a obţine, de exemplu, dublarea (poliploidia) numărului normal, 46, a cromozomilor lui la 92, şi astfel de a se da naştere supra­omului aşteptat şi dorit.

Deja cercetătorii s-au angajat în această direcţie la înce­putul anului 1970; în Anglia a fost elaborat un program asupra unui caz particular; la această veste, specialiştii au declarat că experienţa este prematură, putând să dea naştere, în starea actuală a lucrurilor, "celui mai bun dintre copii ca şi celui mai rău dintre monştri" [25].

Într-adevăr, în faţa unor asemenea perspective, biologul tot om rămâne; este înspăimântat de "propria sa îndrăzneală". "O să învăţăm să schimbăm omul înainte de a şti ceea ce este omul", remarca Jean Rostand, referindu-se la puterea biologului "care dirijează ereditatea, care schimbă sexul prin introducerea unei substanţe chimice în embrionul unui pui de găină, care dă naştere unui mormoloc fără tată înţepând un ou cu un stilet încărcat cu sânge, care face după voie pitici şi uriaşi, care dere­glează ritmul şi succesiunea marilor evenimente corpora­le, în afară de atingerea căruia nu ar putea exista viaţa". Şi Jean Rostand adaugă:

"Mâine, proprii noştri copii vor sluji ca material de experienţe. Li se va hotărî sexul, li se va impune, prin hormoni suplimentari, o personalitate fizică şi morală. În această privinţă, cel puţin, nu vom invidia viitorul. În ce mă priveşte, prefer să fi trăit în epoca barbară în care părinţii trebuiau să se mulţumească cu darurile întâmplă­rii, căci mă îndoiesc că aceşti fii calculaţi şi corectaţi ne-ar inspira aceleaşi sentimente pe care ni le inspiră ai noştri, oricât de întâmplători, de imperfecţi, de amăgitori ar fi ei... Cum vor reacţiona aceşti oameni care vor putea să-şi spună: "Nu m-am născut aşa cum trebuiam să fiu, nu sunt eu" [26]?

"Eul!", marca personalităţii, faptul că sunt "Eu" şi nu "un altul" şi că sunt conştient de acest lucru! Într-adevăr, nu există nimic atât de tainic şi totodată atât de minunat ca acesta, ca acest "Eu" care, înaintea lui Dumnezeu şi înaintea oamenilor, se concretizează printr-un "nume", "numele" nostru rezumând întreaga noastră istorie personală, de la naştere la moarte, numele cu care, într-o zi, Dumnezeu ne va chema, pentru că este scris în Cartea Vieţii, după cum zice Biblia! Şi iată că acest "Eu" şi numele care este legat de el vor fi şterse, vor fi desfiin­ţate, înainte chiar de naştere, şi înlocuite cu un nu ştiu ce monstruozitate fără nume şi fără istorie, absolut necu­noscută în anonimatul ei, de Dumnezeu şi de oameni. Vai! Cine nu-şi dă seama că speculaţiile şi încercările biologiei, aşa cum le-am relatat mai sus, se ating de însăşi existenţa omului în adâncimea şi intimitatea fiinţei lui, în personalitatea lui, în valoarea şi în demnitatea sa de om, fără a mai vorbi de civilizaţia noastră tehnocratică care tinde să zdrobească şi să degradeze omul.

În tabăra biologilor s-au dat pe faţă numeroase şi serioase rezerve, reacţii vii şi cu totul justificate în legătu­ră cu toate manipulaţiile, care sunt privite ca adevărate atentate la viaţă, al cărei singur stăpân este Dumnezeu, şi ca atentate la fiinţa umană: "Dacă s-ar ajunge la realiza­rea schemelor acestor "păpuşari" ar însemna ca adevă­rata, autentica fiinţă umană să nu mai existe deloc... Este greu de asociat manipularea genetică şi cea umanistă" (Cursul de Biologie al lui Till Brahe, 1974, pag. 304-311, capitolul: Un om după măsură). Trebuie citit, de aseme­nea, în legătură cu avortul, contracepţia, etica, sexualitatea, lucrarea documentată a Profesorului Dr. Rene Nicoli: Universul sexualităţii, 1970, care scrie: “Într-o societate care se pretinde a fi evoluată, contracep­ţia este un rău nejustificat, care condamnă această societate să trăiască în afara realităţilor biosferice" (pag. 245-246).

Trebuie să cităm, în sfârşit, avertismentul Profesorului P. Grasse: "Orice aplicare a biologiei poate fi primejdioasă... Marea potlogărie a şi început, şi roadele ei sunt ama­re... Dansul macabru se joacă, acompaniat de strigăte de libertate..." (Tu, acest mic zeu 1971, pag. 272-280).

Asupra acestui punct se pronunţă de acord ştiinţa şi Biblia, privind morala care se poate deduce.

Este adevărat că, în ce-l priveşte, Prof. A. Vandel neagă această noţiune de supraom: "Conceptul de "supraom", scrie el, este destul de simplist. El postulează o creştere a facultăţilor omeneşti, fără ca totuşi natura lor să fie profund schimbată... Evoluţia viitoare se orientează mai curând spre o supraomenire decât spre un supraom" [27].

Supraom sau supraomenire, constaţi cu uimire că aces­ta este punctul de convergenţă al filozofiilor moderne, biologice sau nu, şi al anumitor teologii care depersonali­zează pe Dumnezeu şi Îl dezbracă de toată transcenden­ţa, fără a-I lăsa decât imanenţa, contrar cu Romani 1:18-25, acestea întâmplându-se după ce filozoful german Friedrich Nietsche, creatorul cuvântului "supraom" a deschis calea, continuând apoi cu ultraumanul lui Teilhard de Chardin.

Biblia, desigur, ne vorbeşte despre un supraom. Este cel care, la sfârşitul veacurilor, va apare “înălţându-se mai pe sus de tot ce se numeşte "Dumnezeu", sau de ce este vrednic de închinare. Aşa că se va aşeza în Templul lui Dumnezeu, dându-se drept Dumnezeu" (2 Tesaloniceni 2:4), căruia "toţi locuitorii i se vor închina" şi al cărui număr "este un număr de om, 666" (Apocalipsa 13:8 şi 18). Desigur, pentru a-şi mări puterea, pentru a-şi întemeia şi a-şi întinde dominaţia, pentru a robi pe oameni, el se va folosi de creiere electronice, de toate progresele şi toate rafinamentele tehnicii; "din pricina propăşirii şi izbândirii vicleniilor lui, inima i se va îngâmfa" (Daniel 8:25).

Supraom, într-adevăr, este numărul matricol 666, pur­tând astfel marca unei "triploidii", cifra simbolică a omului, şase, căreia îi va lipsi întotdeauna o unitate pentru a ajunge la numărul lui Dumnezeu, cu atât mai mult cu cât aici această cifră este repetată de trei ori, ceea ce măreşte distanţa, despărţirea de Dumnezeu. Supraom este cel pe care Biblia îl numeşte Anticrist şi care, la sfârşitul veacurilor, pentru o perioadă limitată, înainte de marile jude­căţi ale lui Dumnezeu, va conduce şi va stăpâni lumea. Biblia ne spune că Dumnezeu nu ne vrea supraoameni, ci numai oameni în cel mai deplin sens al cuvântului. Aceasta nu este în dezacord cu ceea ce ne spun unii oa­meni de ştiinţă astăzi. Prof. Vandel, în lucrarea pe care am mai citat-o, scrie: "Omul nu-şi va merita cu adevărat numele de om decât atunci când va tăia ultima legătură - dar atât de puternică - care îl mai leagă încă de anima­litate" (pag. 264). Apostolul Pavel, la rândul lui, opune omului animal, pământesc, întâiul Adam, luat din ţărână, pe omul duhovnicesc, ceresc, omul al doilea care a venit din cer, ultimul Adam, cu care trebuie să ne asemănăm, după cum ne-am asemănat şi cu cel pământesc (1 Corin­teni 15:45-49).

Înseamnă că este nevoie de o refacere. Fiziologicul nu este totul. Excluzând căile biologiei şi visele ei îndrăzneţe şi primejdioase, Însuşi Dumnezeu ne oferă mijloacele acestei restabiliri a demnităţii omeneşti, la înălţimea staturii plinătăţii lui Cristos (Efeseni 4:13), om prin excelenţă, model pentru noi în umanismul Său.

Problema esenţială, fundamentală, urgentă în lumea de astăzi este transformarea radicală a omului şi a fiecărui om, nu pe plan biologic sau pe plan psiho-social, ci pe plan spiritual şi individual, în ceea ce priveşte refacerea legăturilor lui normale, personale, cu Dumnezeu. Iată adevărata problemă! Iată adevărata schimbare care se impune fiecărui om!

Se vorbeşte mult în secolul nostru despre “întoarcere" (convertire) şi chiar despre "reîntoarcere". Or, Biblia ne spune: “Întoarceţi-vă şi veniţi iarăşi" (Isaia 21:12); “Întoarceţi-vă dar la Dumnezeu şi veţi trăi!" (Ezechiel 18:32); cf. Faptele Apostolilor 3:19). “Întoarceţi-vă!", un cu­vânt pe care oamenii de astăzi, când este vorba de ei înşişi personal, individual, de propria lor viaţă, nu vor nici să-l pronunţe, nici să-l audă! Şi cu toate acestea este cel mai important lucru! Nu este vorba despre o doctrină politi­că, economică sau socială: "Inima este nespus de înşelă­toare şi de deznădăjduit de rea" (Ieremia 17:9) ne spune Biblia, care mai afirmă: "Vă voi da o inimă nouă, şi voi pune în voi un duh nou; voi scoate din trupul vostru ini­ma de piatră şi vă voi da o inimă de carne" (Ezechiel 36:26). Iată singura grefă de inimă valabilă, cea pe care ne-o oferă divinul chirurg şi pe care numai El poate s-o reali­zeze şi s-o reuşească!

Dincolo de această necesitate şi de această urgenţă în care libera consimţire şi acordul omului au un rol esen­ţial, în vederea refacerilor care se impun, se află şi pers­pectiva cosmică şi escatologică pe care nu trebuie să o neglijăm, cea subliniată de părintele "prospectivei", filozoful Gaston Berger, la sfârşitul unei discuţii [28]:

"M-am ocupat de multe probleme... Sunt sigur că nu există altă soluţie la problema salvării omului şi a lumii", anume venirea, reîntoarcerea lui Isus Cristos, cu marile judecăţi ale lui Dumnezeu, profundele zdruncinări şi distrugeri, dar şi refaceri, noua Creaţie, noua ordine, strâns legată de acest mare eveniment! Atunci, dar numai atunci, cum spune apostolul Pavel, "voi cunoaşte pe deplin, cum am fost şi eu cunoscut pe deplin" (1 Corin­teni 13:12).



Persoane interesate