Biblia şi ştiinţa > 4. Creaţia materială şi biologică


Capitolul IV
CREAŢIA MATERIALĂ ŞI BIOLOGICĂ

Numai Dumnezeu poate să cuprindă creaţia în toate dimensiunile timpului şi spaţiului, în ansamblul ei cât şi în cele mai mici amănunte. Iar omul nu poate decât să-şi vadă propria lui micine, înaintea atâtei măreţii, maiestăţi, puteri şi înţelepciuni. Numai Dumnezeu poate vorbi de Dumnezeu şi de lucrarea Sa. Cine suntem noi ca să abor­dăm un asemenea subiect? Într-adevăr, atât la începutul cât şi la sfârşitul unei asemenea încercări, atitudinea noas­tră nu poate fi decât aceea a patriarhului Iov care spunea:

"Da, am vorbit, fără să le înţeleg, de minuni care sunt mai pe sus de mine şi pe care nu le pricep" (Iov 42:3).

Câtă nevoie avem de Duhul lui Dumnezeu în faţa aces­tor mari şi grave întrebări, pline de necunoscute, care totuşi ne chinuie, căci noi înşine suntem o parte a Crea­ţiei lui Dumnezeu şi încoronarea ei!

A. Ce este Creaţia? Ce cuprinde ea?

Diverse cuvinte, în limba noastră, slujesc la denumirea ei: ca însuşi cuvântul "Creaţie". Apoi "Natură", adică "ceea ce s-a născut", "ceea ce a avut un început". "Cos­mos", termen care ne-a devenit familiar acum, provenit din limba greacă, însemnând "ordine" şi, în sens mai larg, "ordinea Universului". Acest "Universum" latin, adică etimologic “întors", orientat, astfel încât să formeze un tot, un ansamblu coordonat. "Lume", lumea în înţelesul ei cel mai larg, "ansamblul a ceea ce există", cerurile, cerul astronomilor cu toate galaxiile şi sistemele lui solare şi planetare, pământul, planeta care ne poartă, cu conti­nentele ei, cu toate fiinţele care o populează, lumea imensă şi fără margini, "această sferă infinită al cărei centru este pretutindeni, iar circumferinţa nicăieri" (Blaise Pascal). De la infinitul mic, ale cărui unităţi de măsură nu sunt suficiente pentru a-i exprima dimensiunile infinitezimale, până la infinitul mare, ale cărui distanţe enorme sunt evaluate în ani-lumină.

Din aceste diverse denumiri se desprind două idei esen­ţiale şi complementare:

1) Aceea a unei "naşteri", al unui “început absolut", prin urmare ideea de caracter limitat, finit al Universului.

2) Ideea unei "ordini stabilite", a unui "ansamblu coor­donat", a unui "determinism", a unei "finalităţi", ceea ce implică existenţa legilor excluzând ideea de hazard.

Universul constituie un ansamblu complex şi eterogen. Numeroşi savanţi şi filozofi din secolul trecut şi de la în­ceputul secolului XX nu cred în această eterogenitate şi postulează odată cu savantul german Ernest Haeckel (1834-1919), existenţa unui singur principiu veşnic: materia în neîncetată transformare şi realizând prin elemente sau atomi de aceeaşi natură din compoziţia ei, combinaţii din ce în ce mai complicate şi diversificate, de la anorganic, urcând din treaptă în treaptă până la om. Este teoria monismului materialist.

Cum s-a văzut deja în capitolul precedent, fizica mo­dernă prin analiza tot mai avansată a materiei, a ajuns oarecum la o "dematerializare" a acesteia, concluzia fiind întâietatea şi anterioritatea energiei asupra materiei, cu toate consecinţele pe care aceasta le implică.

De altfel, viaţa, energia vitală, "principiul" vital, are o altă esenţă, o altă natură, diferită de energia pe care o studiază fizicienii pe planul materiei şi al transformărilor ei. Desigur, materia este suportul vieţii. Viaţa se întrupează în "forme", în "tipuri de organizare"; ea se include în "structuri", se manifestă prin fenomene fizico-chimice, analizabile, cel puţin în parte prin metode fizico-chimice. Dar viaţa nu se reduce la materie. Studiul pur fizico-chimic al fenomenelor vitale (nutriţie celulară, absorbţie intestinală, secreţie renală, etc.) ajunge în majoritatea cazurilor în impas şi este silit să recunoască faptul că există în aceste fenomene, dincolo de analizabil şi definisabil, "ceva" care depăşeşte planul fizico-chimic, absolut specific fiinţelor vii şi în raport cu activitatea proprie a celulelor vii. Există neîndoielnic "ceva" care deosebeşte esenţial organismul dinaintea morţii de cel de după moarte. Din punct de vedere chimic este într-adevăr aceeaşi materie care zace inertă, deşi acum câteva clipe palpita de viaţă, refăcând în mod constant un echilibru distrus fără încetare, pe când acum, pe plan celular, barie­rele fiziologice, apoi cele morfologice se şterg, se distrug din aproape în aproape, înainte de întinderea morţii asupra întregului organism şi de desfiinţarea totală a tuturor manifestărilor Vieţii.

Aceasta este realitatea. Precum Prof. Henri Rouviere de la Academia de Medicină a afirmat:

"Viaţa este o energie sau o forţă specifică fiinţei vii... supusă unor legi energetice diferite de cele care acţionează în lumea materială... Materia organică nu este materia vie; aceasta conţine ceva în plus faţă de materia organică inertă: Viaţa... Esenţa vieţii depăşeşte puterea omeneas­că şi rămâne în domeniul supranaturalului" [1].

De altfel, chiar în cursul secolului al XIX-lea, cel numit pe drept "părintele fiziologiei moderne", Claude Bernard, pe care susţinătorii materialismului îl consideră în mod greşit ca pe unul de-al lor, era promotorul şi apărătorul unui vitalism raţional pe care îl numea vitalism fizic, ţinând seama totodată de ceea ce este special în fenome­nele Vieţii şi de ceea ce este conform cu acţiunea forţe­lor generale ale naturii. El scria: "Există în toate funcţi­ile corpului viu, fără excepţie, o parte ideală şi una mate­rială... Nu trebuie să confundăm cauzele şi condiţiile: aici este totul. Materia nu este niciodată cauză a ceva; ea nu este decât condiţia... Substratul fizic şi material este ceea ce noi numim condiţiile fenomenului. Numai acesta este material în fenomen, dar exprimarea lui este metafi­zică şi vitală".

Al treilea şi ultimul principiu care lucrează în Univers este Duhul. Fără îndoială, este Duhul de care ne vorbeşte Biblia încă de la primele rânduri. Duhul, a treia persoană a Treimii, lucrând încă de la început cu Dumnezeu:

"Şi Duhul lui Dumnezeu se mişca pe deasupra apelor" (Geneza 1:2). Dar vrem să vorbim aici despre duhul care Îi conferă omului poziţia, demnitatea, întâietatea şi prin care omul a fost făcut "după chipul lui Dumnezeu, după asemănarea Lui" (Geneza 1:26), "pentru că Dumnezeu este Duh" (Ioan 4:24; cf. 2 Corinteni 3:17).

Duhul este cel care deosebeşte pe om de animal. Prin el avem "gândul veşniciei" (Eclesiastul 3:19 şi 11); “însuşi Duhul adevereşte împreună cu duhul nostru că suntem copii ai lui Dumnezeu" (Romani 8:16); prin urmare, prin el suntem în legătură cu Dumnezeu (Eclesiastul 12:9; Luca 23:46; Psalmul 31:16; Faptele Apostolilor 7:59).

Astfel, studiul obiectiv al creaţiei ne prezintă o concep­ţie pe trei planuri despre Univers:

a) pe plan fizic, complexul ENERGIE-MATERIE;
b) pe plan biologic, VIAŢA, principiul vital, energia vitală;
c) pe plan specific uman, DUHUL.

Este vorba aici de trei planuri distincte, cu elemente ireductibile unele în altele.

Nu există vreun raport între aceste trei planuri? Filozo­ful Jacques Chevalier afirmă:

"Materia nu există decât pentru viaţă, iar viaţa însăşi nu există decât pentru duhul" [2], exprimând astfel o finalitate, ca şi o ordine, o succesiune istorică, mai curând decât raporturi de continuitate sau de discontinuitate.

De altfel, Pierre Lecomte du Noüy descoperă disconti­nuităţi clare, pe de o parte, între materia brută şi cea organizată, pe de altă parte, între aceasta din urmă şi viaţa Duhului, care se afirmă prin trezirea conştiinţei şi manifestarea libertăţii [3].

Povestirea biblică subliniază la rândul ei discontinuităţi prin folosirea, în trei momente foarte precise ale desfăşu­rării ei, a verbului ebraic "bara", "a crea din nimic", indicând o acţiune specială a lui Dumnezeu, care, din nimic, cheamă la existenţă elementul, principiul, lucrul pe care El îl crează (Geneza 1:1, 21 şi 27).

Cât de departe suntem în această privinţă de sistemul lui Teilhard de Chardin, în care totul porneşte de la o mate­rie care s-ar fi "vitalizat", apoi "omonizat", aşa fel încât sfera duhului sau "noosfera", ar prelungi sfera vieţii sau "biosfera", în mod direct, fără întrerupere; dacă Dumne­zeu şi Cristos nu sunt total excluşi din toate acestea, ei devin inferiori cel puţin parţial materiei, confundându-se cu ea şi devenind principiile evolutive ale unui Univers în drum spre sfârşitul lui, "punctul omega", Cristosul teilhardian în care "materia şi viaţa se identifică"; acesta este însă imposibil de identificat cu Cristos "omega" din cartea Apocalispei 1:8; 22:13, care este întotdeauna legat de Cristos "alfa", despre care nu este vorba la Teil­hard de Chardin. Teilhardismul se rezolvă astfel într-un fel de panteism; în el găsim momeala teologiilor noi, zise ale "morţii lui Dumnezeu", care reduc transcendenţa unui Dumnezeu personal la imanenţa Lui. Teilhardismul şi teologiile care îi urmează sunt în contradicţie cu o interpretare sănătoasă a faptelor pe plan ştiinţific cât şi datelor şi afirmaţiilor biblice (Coloseni 1:15-19; Fili­peni 2:5-11; Romani 1:20-25).

B. Ordinea Creaţiei

Ordinea Creaţiei, armonia pe care o vedem pretutin­deni, se exprimă în două feluri: prin Unitate şi prin Finalitate.

I. UNITATEA se regăseşte pe toate planurile şi la toate nivelele lucrurilor şi fiinţelor, de la infinitul mic până la infinitul mare, ceea ce nu exclude discontinuităţile pe care le-am amintit mai înainte; această unitate se exprimă printr-o serie de fapte:

- unitate de constituţie şi de lege înscrisă în lumea atomilor şi în cea a astrelor;

- unitate de compoziţie chimică a universului material şi a lumii vii;

- unitate de plan de compoziţie şi fixitate a legăturilor anatomice care apar în regnurile vii la nivelul acelor mari tipuri de organizare numite ramificaţii;

- existenţa unor corelaţii fiziologice care fac din fieca­re organism un tot, o unitate coerentă, indivizibilă, autonomă şi care îi permite să ducă între anumite limite o "viaţă constantă şi liberă", cu toate variaţiile mediului exterior;

- asemănare uimitoare a ciclurilor de reproducere, încât atunci când ciclul s-a încheiat, oricare ar fi specia respec­tivă, au fost parcurse aceleaşi etape, foarte diferite, fără îndoială, în amplitudine, dar totdeauna identice în esen­ţă;

- interdependenţă, solidaritate strânsă, adevărată sim­bioză existând între organismele ce formează aşa-numita "biosferă", această peliculă subţire şi vie care se află la suprafaţa planetei noastre, făcând din aceasta un vast complex viaţă-mediu, un "ecosistem" în sânul căruia toate părţile sunt legate între ele şi în care se afirmă şi se manifestă echilibre fundamentale.

La ora actuală, în faţa degradărilor la care prin tehnica sa, omul supune pământul, atât în lumea fizică cât şi în lumea vie, se redescoperă noţiunea de "echilibru natu­ral" şi, în particular, de "echilibru biologic". În anumite regiuni, prin distrugerea sistematică a animalelor numite dăunătoare, se rupe echilibrul biologic al unui întreg teritoriu. Naturaliştii, ecologiştii, economiştii, atrag atenţia asupra gravelor pericole ce rezultă din ruperea "vechiului pact" care leagă pe om de natură, omul crezând acum "că are suficientă putere pentru a se elibera de vastul complex biologic în care a trăit de când este pe pământ" (Jean Dorst, p. 10-11).

Din clipa când viaţa animalelor precum şi cea a omului a început să fie ameninţată în diferite moduri, povestirea corăbiei lui Noe revine în actualitate. Or, pe vremea patri­arhului Noe, din porunca lui Dumnezeu, tot ce era viu pe suprafaţa pământului, toate speciile au fost salvate, toate fără excepţie, dar nu în aceeaşi proporţie: "Şapte pe­rechi din animalele curate, de asemenea şapte perechi din păsările cerului..." şi numai "o pereche din animalele ne­curate" (Geneza 7:2-3, 14, 16-20), pentru păstrarea echilibrelor biologice indispensabile, aşa cum apar în "biocenoze", comunităţi animale şi vegetale în care fiin­ţele depind reciproc una de alta şi în strâns acord cu mediul lor, şi care constituie unul din aspectele ordinii Naturii aşa cum a stabilit-o Însuşi Dumnezeu.

Actualitate a Bibliei! Înţelepciune a lui Dumnezeu!

Această unitate de plan şi de organizare nu implică ea oare la origine unitate de concepţie şi unitate de gândire? Este explicaţia cea mai raţională.

II. Unitatea, pe care tocmai am subliniat-o, este mani­festarea unei FINALITĂŢI. O finalitate, fără îndoială, apropiată, imediată, ca cea care există între organ şi funcţia lui. Dar şi o finalitate cu scop îndepărtat, o "tele-finalitate": lumea, prin ordinea care se găseşte în ea, prin legile cărora li se supune, prin echilibrele care se mani­festă aici, prin determinismul care se face simţit, amin­teşte ideea unui plan, a unui proiect, a unei intenţii, a unui scop. Fapt recunoscut de Aristotel care spunea: "Scopul în vederea căruia un lucru durează şi se produce este tocmai ceea ce constituie pentru acel lucru frumuse­ţea şi perfecţiunea". Dar numeroşi naturalişti şi biologi contemporani împărtăşesc şi ei această părere. Lucien Cuénot şi Lecomte du Noüy, de exemplu, vorbesc despre ANTIHAZARD, ceea ce nu exclude principiul nedetermi­nării, adică al libertăţii despre care a fost vorba într-un capitol precedent.

Jacques Monod, Premiul Nobel pentru biologie, recu­noaşte în fiinţele vii două proprietăţi numite de el "paradoxale" şi care le deosebesc de sistemele non vii: pe de-o parte, emergenţa, adică "proprietatea, de a se reproduce şi a se multiplica, a structurilor ordonate foarte complexe şi de a permite crearea evolutivă de structuri cu o com­plexitate tot mai mare". Pe de altă parte Teleonomia, cuvânt care, după Monod, se poate folosi dacă, din anu­mite motive obiective, se preferă evitarea termenului de finalitate şi care exprimă faptul că "totul se petrece ca şi cum fiinţele vii ar fi structurate, organizate şi condiţio­nate în vederea unui scop, supravieţuirea individului şi mai ales cea a speciei". Dar apoi, împotriva oricărei logici, Monod postulează că emergenţa precede în mod necesar teleonomia, finalitatea, altfel spus, că din hazardul crea­tor s-ar putea ivi o ordine, o finalitate, şi că intenţia ar urma în mod necesar după acţiune, şi oscilând între deter­minism şi libertate, aprobă spusele lui Democrit: "Tot ceea ce există în Univers este rodul hazardului şi al nece­sităţii" {Monod, lecţie inaugurală la Collège de France, 3 Noiembrie 1967).

Oricum ar fi, ideea de finalitate nu poate fi ocolită, ci în mod raţional, finalitatea, intenţia, precede întreaga creaţie, întreaga construcţie: este ordinea logică pe care eşti obligat s-o admiţi. Hazardul nu poate şi n-a putut în nici un caz să fie creatorul de structuri complexe, coordo­nate şi finalizate, după cum nici literele alfabetului arun­cate în aer în milioane de exemplare nu ar putea, căzând pe pământ, să reconstituie opera lui Homer sau Shakespeare (Evrei 3:4).

* * *

C. De unde vine Creaţia? Care este originea ei?

Nu ajunge să examinăm Creaţia într-un mod static, ci trebuie s-o înfăţişăm şi sub aspect dinamic; s-o privim în mers, încercând să ne dăm seama de trecutul din care pro­vine şi de viitorul spre care se îndreaptă.

Universul material a avut un început absolut. A existat la un moment dat o Creaţie primordială, ce nu exclude la alte nivele, după un plan determinat, şi nu ca urmare a unor nenumărate evenimente întâmplătoare, hazarduri fericite, şi alte acte creatoare. Biblia afirmă acest fapt în cuvinte pline de maiestatea Celui "a cărui mână a făcut toate lucrurile..." (Iov 12:9): "La început, Dumnezeu a făcut..." (Geneza 1:1).

Ştiinţa modernă şi numeroşi dintre reprezentanţii ei cei mai autorizaţi nu o contrazic:

"A existat în mod necesar ceea ce putem numi o "Crea­ţie" la o dată ce nu este infinit îndepărtată... Caracterul finit al timpului şi al spaţiului ne constrâng aproape numai prin ele să ne imaginăm Creaţia ca un act al gândirii... Ştiinţa modernă ne obligă să considerăm pe Creator ca lucrând în afara timpului şi spaţiului care sunt o parte a Creaţiei Sale, tot aşa cum pictorul se află în afara pânzei lui" (Sir James Jeans, în "Universul misterios").

Viaţa, şi ea, este o Creaţie a lui Dumnezeu care ne este arătată prin al doilea "bara" (Geneza 1:21), folosit de autorul sfânt cu privire la animalele considerate ca însuşi simbolul vieţii. Viaţa se sustrage sintezelor noastre, ea scăpând puterii creatoare a omului. Odată pentru totdea­una, Dumnezeu a creat-o şi, din ziua măreaţă de când a apărut pe pământ, nu a încetat. Numeroşi sunt savanţii care au subliniat ostilitatea generală a Universului cu privire la viaţă, iar călătoriile cosmonauţilor cabinelor "Apollo" (1968 şi 1969) în jurul lunii şi pe lună, “întin­să, aspră şi respingătoare, imensitatea de neant în negru şi alb, nefiind un loc unde ai putea trăi şi lucra" nu o infirmă. Prof. Vandel, membru al Institutului [4], înfăţişând viaţa în sistemul solar care, singur dintre toate, ne este accesibil în această direcţie, constată: "Cu excepţia pământului care ocupă o poziţie mijlocie, favorabilă dez­voltării vieţii, nici o planetă din sistemul solar nu pare să găzduiască o viaţă asemănătoare celei terestre... Viul n-a apărut decât pe pământ... Această naştere a fost unică".

Fără să adoptăm vederile mecaniciste ale unor savanţi contemporani care pretind că pot reconstitui "supa primitivă", bulionul de cultură în care s-au format printr-o combinaţie de molecule structurile cele mai simple din care a luat apoi naştere viaţa, să reţinem totuşi această mărturisire a unuia dintre ei, prof. Alexandru Ivanovici Oparin, la deschiderea celui de al III-lea Colocviu interna­ţional asupra originii vieţii (1970):

"E clar acum că apariţia vieţii pe pământ nu e rezulta­tul unei întâmplări fericite. Ea era obligatorie". "Obligatorie!" Aceasta nu este un lucru cert, dar cu siguranţă este rezultatul unei finalităţi [5].

Iată şi părerea lui Jean Rostand: "Cine afirmă că se va putea crea viaţa nu riscă să fie dezminţit, căci oricând are posibilitatea să apeleze la viitor. În plus, o asemenea în­credere animă cercetarea; încercarea de a reface viaţa va ajuta la descoperirea altor lucruri bune. Cu toate acestea, nu sunt de loc sigur că se va putea crea viaţă" [6].

Fără îndoială, sinteza acizilor nucleici, aceste elemente esenţiale ale substanţei vii, este foarte avansată, pentru că în condiţii apropiate celor din atmosfera primitivă, s-a reuşit obţinerea unor corpuri organice complexe, consi­derate ca etape importante pe drumul acestei sinteze. Ca urmare a experienţelor astfel realizate, a luat naştere o nouă ştiinţă, "biochimia evolutivă". Se poate chiar schi­ţa "portretul robot" al primelor structuri dotate cu viaţă [7]. Admiţând că se vor face însemnate progrese pe aceas­tă cale; că se va ajunge, de exemplu, să se obţină cândva acest acid nucleic care joacă un rol atât de mare în celula vie, acidul dezoxiribonucleic, A.D.N.-ul (sau D.H.A.-ul anglo-saxon), problema creării unei celule vii va rămânea tot nedezlegată. Va lipsi totdeauna acestor substanţe, oricât de complexe ar fi ele, produse în laborator, acel principiu care deosebeşte esenţial de toate celelalte cor­puri, fiinţele în care se află viaţă.

Nu se poate contraargumenta cu faptul că materia vie este constituită din substanţe obişnuite care aparţin chimiei minerale şi chimiei organice. De exemplu, corpul unui om mediu ar furniza, dacă pot fi crezute anumite statistici, 45 litri de apă, grăsime pentru obţinerea a şapte bucăţi de săpun, carbon pentru 9.000 de creioane, fosfor pentru 2.200 chibrituri, o bucată de fier de mări­mea unui cui, var pentru albirea unui tavan, 250 g sare, puţin sulf... Biblia ne spune şi ea că omul a fost făcut din ţărâna pământului, că nu suntem decât ţărână şi că ne vom reîntoarce în ţărână. Dar materia, ţărâna, nu este viaţă [8].

S-a zis despre acidul dezoxiribonucleic (A.D.N.) că ar fi "piatra filozofală a biologiei", "stăpânul chimiei celulare care deţine secretul vieţii". Este vorba într-adevăr de mo­lecule capabile de auto-reproducere, care, prin natura şi dispunerea elementelor lor, constituie posturi de coman­dă, de unde pleacă mesaje codificate, informaţii genetice prin care se realizează controlul şi dirijarea sintezei prote­inelor proprii unei specii date, caracteristice acestei specii, într-un cuvânt, întreaga biochimie specifică. A.D.N.-ul deţine memoria genetică a fiinţei vii, adică este depozita­rul tuturor datelor ereditare ale fiinţei vii, determinând dacă, de exemplu, organismul va fi şopârlă, sau leu, sau... om. De aceea, din multe privinţe, este considerat ca ‘‘dirijorul" celulei, "cheia" vieţii şi a eredităţii.

Dar aceasta nu este decât o pietricică dintr-o construc­ţie extrem de complicată. O maşinărie cu un mecanism ingenios şi delicat, şi, pe deasupra, foarte vulnerabil chiar din cauza complexităţii lui. Te poţi întreba dacă este într-adevăr A.D.N.-ul şi mai ales A.D.N.-ul singurul care deţine secretul eredităţii şi al vieţii, şi nu este mai degra­bă viaţa cea care deţine secretul A.D.N.-ului? [9].

"Desigur, după cum bine s-a observat, materia vie este alcătuită... din numeroase proteine, din lanţuri complexe de aminoacizi. Se vorbeşte mult în zilele noastre despre misteriosul A.D.N. format din două lanţuri polinucleotidice legate unul de altul şi înfăşurându-se în elice în jurul unui ax comun... Astfel s-ar fi organizat viaţa, pornind de la simpli aminoacizi formaţi în oceane din minerale şi raze ultraviolete. S-a realizat recent formarea unor mole­cule de aminoacizi în condiţii asemănătoare. Dar cum a putut mai apoi hazardul să conducă lucrurile într-un lanţ de reacţii extrem de complexe şi cu o mare improbabilitate?... Viaţa - oricare ar fi mecanismul apariţiei şi origi­nea existenţei ei -, este dependentă de Duhul care a întocmit-o" [10].

D. Povestirea biblică a Creaţiei şi ştiinţa

Povestirea Creaţiei Lumii - "cosmogonia mozaică" - cu care începe Biblia, este unul din exemplele incontestabilului acord care există între Cuvântul lui Dumnezeu şi ştiinţă.

Această povestire este totodată trăsătură de unire între cele două opere ale Marelui Autor, Natura şi Biblia, şi "profeţie a trecutului. Pentru că atunci când a fost scrisă, biologia şi împreună cu ele şi alte ramuri ale ştiinţei, nu apăruseră încă, prin urmare tabloul magistral descris de Moise în veridicitatea lui, nu putea izvorî decât dintr-o inspiraţie exterioară omului.

Se găsesc în această primă pagină a Bibliei mai multe noţiuni fundamentale care nu au fost descoperite şi precizate de ştiinţă decât la o dată relativ recentă, pe măsura naşterii şi dezvoltării disciplinelor şi tehnicilor noi. Iată câteva din aceste noţiuni:

1) Existenţa unui “început" absolut, adică a unei "cre­aţii" la o dată nu infinit de îndepărtată, aşa cum admit numeroşi savanţi contemporani, şi contrar concepţiei deja depăşite a veşniciei materiei postulată de savanţii materialişti din secolul XIX;

2) Întâietatea energiei asupra materiei (cf. Geneza 1:14 şi 1:3);

3) Originea comună şi unitatea de constituţie a diverse­lor părţi ale Universului (Geneza 1:1), cu mult mai importantă decât problema particulară a originii satelitului nostru (astru în trecere captat de pământ? sau bucată smulsă din pământ care a lăsat ca cicatrice Oceanul Pacific? sau formare sincronică odată cu pământul dintr-o materie fluidă?), pusă încă odată în urma călătoriei lui "Apollo XI" în Iulie 1969 şi care este departe de a fi rezolvată de ştiinţă;

4) Unitatea compoziţiei chimice a fiinţelor vii, omul, fiind alcătuit din aceleaşi elemente ce se găsesc şi în animale şi plante, create ca şi el "din ţărână", "din pulberea pământului" (Geneza 1:11-12; 1:24; 2:19 şi 7). Aceasta nu exclude specificitatea chimică enunţată de apostolul Pavel (1 Corinteni 15:39), în raport cu întocmirea moleculară ce diferă de la o specie la alta, ţinând în particular marile molecule protidice şi explicând anumite incompatibilităţi biochimice, ca de exemplu reacţiile de imunitate şi fenomenele alergice;

5) Noţiunea de specie, prin care se exprimă faptul că fiinţele vii se împart într-un mare număr de tipuri deosebite unele de altele, respectiv caracterizate de o formă, de o organizare, de proprietăţi determinate, conferind fiecă­rui tip astfel definit unitate, autonomie, trăinicie eredita­ră, fapt pe care ştiinţa, chiar cea cu tendinţă evoluţio­nistă, este constrânsă să-l recunoască;

6) Fenomenul generaţiei spontane este exclus în condi­ţiile actuale de întocmire a biosferei. A trebuit să vină secolul XIX şi experienţele decisive ale lui Louis Pasteur în afara căror, ştiinţific vorbind, "nu cunoaştem nimic despre originea sau despre sfârşitul vieţii". S-au in­dicat astfel ca fenomene absolut caracteristice şi originale vieţii, reproducerea şi ereditatea. Fiinţele aduse la exis­tenţă de Dumnezeu, fiecare "după soiul ei", au fost chemate să se înmulţească şi să-şi reproducă tipul specific, "după soiul lor" (Geneza 1:11-12; 21, 24-25);

7) Ordinea de apariţie a fiinţelor vii, pe care descoperi­rile paleontologice n-au făcut decât să o confirme, vegetalele precedând animalele, popularea oceanelor făcându-se înainte de cea a continentelor;

8) Faptul că apariţia omului pe scena lumii corespunde unei încoronări, eveniment biologic cu care nici un altul nu poate fi comparat ca importanţă (Lucien Cuénot, 1932) şi care este în raport cu manifestarea unei serii de "noutăţi" (dezvoltarea inteligenţei conceptuale; substi­tuţia individului anonim cu persoana, primul fiind element interschimbabil al speciei animale; fabricarea de unelte; limbajul conceptual; viaţa socială) astfel că "omul îşi trăieşte viaţa la un nivel atât de ridicat, încât inaugu­rează o nouă perioadă a istoriei lumii" (Vandel, 1968).

De atunci, Natura pare să fi intrat într-o "fază de rela­tivă stabilitate" (Cuénot); această stabilitate a vieţii, care uimeşte atâta pe biologii contemporani, corespunde toc­mai cu ceea ce Biblia, referitor la ziua a 7-a, numeşte "odihna Domnului", zi în care, spre deosebire de altele, nu se pomeneşte nici despre seară, nici despre dimineaţă; ceea ce pare să indice că nu s-a terminat încă, zi în care Dumnezeu a încetat să mai creeze ("bara"), toată lucra­rea Lui fiind terminată, dar nu să şi acţioneze (Ioan 5:17)

În fine, în acest prim capitol din Geneza, găsim şi un rezumat fidel, exact şi permanent actual al istoriei geologice şi biologice a planetei noastre, în asemenea măsură încât poate fi tradus în limbaj ştiinţific modern şi se poa­te stabili o concordanţă, un paralelism, un sincronism între "zilele biblice" şi "perioadele geologice", fără suci­rea textelor, nici depăşirea faptelor sau aranjarea arbitra­ră a evenimentelor, în afară de orice tentativă "concordistă" cu orice preţ, şi fără limitarea Puterii lui Dumne­zeu în ochii căruia "o zi este ca o mie de ani şi o mie de ani sunt ca o zi" (Psalmul 90:4; 2 Petru 3:8). Vezi TABEL I. Evident, în stabilirea unui asemenea tabel comparativ, trebuie să ţinem seama de două lucruri:


a) După cum în limba noastră cuvintele "ziua", "auro­ra", "amurg", etc., pot fi folosite într-un sens limitat sau într-un sens larg, la fel termenul evreiesc "yom" poate însemna fie o zi de 24 ore, sau o perioadă de mai multă sau mai puţină durată, ceea ce este fără îndoială cazul aici şi în raport cu totalitatea contextului;

b) în povestirea mozaică, lucrarea creatoare a lui Dum­nezeu nu începe cu "prima zi", ci cu mult înainte, în cursul unei perioade de durată nedefinită, aflată mai înainte de "prima zi" şi indicată prin aceste cuvinte: "La început...";

c) Pentru că nu a fost menţionată nici seara, nici dimi­neaţa zilei a 7-a, începutul acestei zile coincide logic cu sfârşitul zilei a 6-a ("dimineaţa" ei după ordinea din calendarul ebraic) şi se poate pe drept trage concluzia că ne găsim încă în ziua a 7-a.

Fără îndoială că într-o asemenea problemă nu putem intra în amănunte. Biblia, de altfel, nu ne îngăduie; scriitorul devotat, nepierzând din vedere scopul pe care Însuşi Dumnezeu i l-a indicat, nu se încurcă cu amănunte. El se mulţumeşte să menţioneze pentru fiecare perioadă esen­ţialul, ceea ce constituie un jalon, un reper în mersul Uni­versului, în particular cel al planetei noastre, către starea ei actuală, sfârşitul unei etape şi începutul alteia. În ce priveşte lumea animală, aparent este vorba în povestirea lui Moise numai de vertebrate, deşi anumiţi termeni folo­siţi pentru desemnarea unora sau altora din reprezen­tanţii lumii animale ar putea avea un sens mai larg şi ar sugera adaptări ce depăşesc cadrul acestei ramificări.

Ţinând seama de toate acestea, geologul Albert de Lapparent declara: "Dacă aş fi nevoit să sintetizez în patruzeci de rânduri achiziţiile cele mai autentice ale geologiei, aş copia textul din Geneza, adică istoria Creaţiei Lumii, aşa cum a arătat-o Moise".

Nu mai puţin admirabilă este armonia Scripturilor, Uni­tatea Bibliei care se constată şi aici: faptele şi evenimentele trecutului Universului, al Pământului şi al Omenirii arătate în primele pagini ale Cărţii Sfinte, apoi confirma­te mult mai târziu de astronomie, geologie, biologie, pe măsura dezvoltării acestor ştiinţe, sunt indicate şi în alte cărţi din Biblie (Iov, Isaia, Psalmi...), uneori cu o precizie şi mai mare. Există un acord perfect între diferitele părţi ale Scripturii. În particular cartea lui Iov, la care ne-am referit de mai multe ori, în afară de valoarea ei pentru domeniul strict spiritual, este remarcabilă şi din alte puncte de vedere, mai ales din cel de care ne ocupăm aici. Este probabil cartea cea mai veche a Bibliei, scrisă acum aproape 4.000 de ani, poate nu la multă vreme după evenimentele pe care le relatează patriarhul Iov. Eroul acestei cărţi este un personaj istoric (cf. Ezechiel 14:14; Iacov 5:11), care a trăit cu mult timp înainte de Moise, cu siguranţă cu vreo câteva sute de ani înaintea lui Avraam. Or, s-a observat pe de-o parte, că nici unul din numele menţionate în cartea lui Iov nu era simbolic. Pe de altă parte, această carte sugera într-un limbaj accesibil,

În imagini uimitoare, pe care ştiinţa modernă nu le nea­gă, o serie de fenomene naturale: mersul astrelor şi locul pământului în Univers, refracţia luminii, presiunea atmos­ferică, evaporarea şi circuitul apei în Natură...

E. Cele trei povestiri ale Creaţiei

Se menţionează adesea existenţa a două povestiri bibli­ce ale Creaţiei, opuse, contradictorii, aparent din surse diferite şi divergente: cea din capitolul I (Geneza 1: 1 la 2:3) şi cea din capitolul II (Geneza 2:4-25), "povesti­rea profesorului şi cea a poetului".

Or, între cele două povestiri nu există opoziţie, ci com­plementaritate. Cu cât privim Biblia mai îndeaproape, observăm că ea începe nu cu două ci cu trei povestiri, conducându-ne treptat în centrul revelaţiei:

a) Prima povestire, foarte scurtă, (Geneza 1:1) ne indică lucrarea făcută de Dumnezeu mai înainte de prima zi, adică "la început" şi situează pământul în raport cu ansamblul universului;

b) A doua povestire (Geneza 1:2 la 2:3) descrie dife­ritele faze ordonate cronologic ale istoriei geologice şi biologice a planetei noastre;

c) A treia, mai puţin sistematică şi fără să apeleze la cronologie, este centrată asupra omului (Geneza 2:4-25).

Universul! Pământul! Omul! Ce înlănţuire! Ce pedago­gie! Ce armonie! Ce continuitate şi unitate!

F. Partea evoluţiei în planul lui Dumnezeu

Se pune acum o întrebare referitor la Viaţă şi la an­samblul fiinţelor vii:

Care este partea evoluţiei în formarea speciilor şi în istoria generală a biosferei? A existat într-adevăr o vreme când acest cuvânt "evoluţie", sinonim cu cel de "transformism", juca rolul de cuvânt magic pe care era suficient să-l pronunţi pentru a răspunde la toate întrebările, pen­tru a ajunge la capătul tuturor problemelor. Era, ceea ce se numea încă "teoria descendenţei" care, aplicată pe întreaga scară biologică, se rezuma la această formulă lapidară: "Omul se trage din maimuţă" şi se concretiza prin stabilirea unor arbori genealogici, monofiletici sau polifiletici, adică ramificaţii pornind de la o singură tulpi­nă sau de la mai multe, după tendinţa sau ideile fiecăruia şi jalonate printr-o serie de "forme de trecere", sau pre­tinse astfel, socotite reale sau numai presupuse, în majori­tatea cazurilor pur ipotetice fie în însăşi existenţa lor, fie, mai general, prin legăturile care păreau a fi observate între una sau alta din aceste forme şi formele vecine.

Au trecut însă mai mulţi ani de când a apărut o "criză a evoluţionismului". Cu tot entuziasmul excesiv produs de sistemul lui Teilhard de Chardin, s-a putut vorbi de "iluzie transformistă" (Louis Vialleton, 1929), de "dogmă în care preoţii nu mai cred, dar o menţin pentru popor" (Paul Lemoine, 1935), de "marea iluzie a lui Teil­hard de Chardin" (Dr. Maurice Vernet, 1964), de "teorie iluzorie" (Louis Bounoure, 1965), de "Evoluţia în con­testaţie" (Jacques Goldberg, în Science et Avenir - Ştiinţă şi viitor -, Septembrie 1968). Mărturisesc la fel despre această criză şi despre această contestaţie a concepţiei evoluţioniste lucrări mai recente, atare în limba engleză: "The Genesis Flood" (Potopul din Geneza), cu subtitlul: "The Biblical record and its scientific implications de John C. Whitcomb, Jr., şi Henry M. Morris de la Institu­tul de Cercetare a Creaţiei din San Diego, în Statele Unite (prima ediţie, 1961, ediţia a 19-a, 1975), şi "Scientific creationism", de o echipă întreagă de savanţi, fizicieni, chimişti, geologi, bilogişti a aceluiaşi Institut de Cerceta­re a Creaţiei (prima ediţie, 1974, a doua ediţie, 1975). În limba franceză: "Evolution ou Creation?" de Jean Flori şi Henri Rasolofomasoandro, cu o prefaţă a Profe­sorului Ariei A. Roth, care predă biologia la două univer­sităţi americane (ediţia a doua, 1974).

De aceea astăzi, când se vorbeşte despre evoluţie, tre­buie să se ţină seama de această criză şi de diferitele definiţii ce pot fi date.

1) Evoluţia este o realitate; prin aceasta trebuie să înţe­legem:

a) Variaţiile de ordin genetic, de amplitudine limitată, ce se cheamă mutaţii şi corespund microevoluţiei;

b) Succesiunea florelor şi faunelor, observată în cursul erelor geologice şi corespunzând macroevoluţiei;

2) Urmează în domeniul teoriei, încercările de explicare a evoluţiei, a macroevoluţiei, şi mai ales a megaevoluţiei (= geneza marilor tipuri de organizaţie). Aceste explicaţii pot, după sistemul filozofic de care se leagă, să fie împăr­ţite în două grupe:

a) Evoluţionismul, este un ansamblu de teorii ce nu exclud noţiunea de finalitate şi, prin urmare, de intenţie (Cuénot, Guyénot, etc.).

b) Transformismul, este un ansamblu de concepţii ma­terialiste şi macaniciste ale Evoluţiei care au ca bază hazardul.

Aceste teorii, oricare ar fi ele, caută să explice în ce mod, prin ce procese, sub acţiunea căror factori au putut să ia naştere şi să se dezvolte marile tipuri de organizare ce constituie ramificările, ceea ce corespunde cu megaevoluţie. Este vorba aici prin urmare de ceva mult mai larg şi mai profund decât geneza speciilor vegetale şi ani­male. Tot ce se poate spune cu privire la această latură teoretică numită megaevoluţie este că are la bază numai presupuneri (H. şi G. Termier).

1) De fapt, ceea ce se ştie mai precis în materie de evo­luţie se referă la micro-evoluţie, adică la mutaţii, variaţii bruşte de slabă amplitudine, ce interesează numai detali­ile, prin urmare neafectând fundamental tipul specific. Aceste variaţii sunt ereditare, adică de ordin esenţial genetic. Niciodată "o însumare de mutaţii nu ar fi suficientă pentru realizarea unor organe noi la fel de com­plexe şi mai ales la fel de coordonate ca cele pe care ni le prezintă viaţa" (Guyénot, citat de Dr. Maurice Vernet). Cu atât mai puţin, cu cât totul se petrece ca şi cum ele s-ar produce la întâmplare, fie spre rău, fie spre bine, dar mai adesea spre rău, în sens diminutiv, determinând mal­formaţii, tare, caractere patologice şi teratologice. Carac­terul lor fortuit, adeseori regresiv, scăzut şi teratogen (= creator de anomalii, de deficienţe, de monstruozităţi) amplitudinea lor foarte mărginită, incapacitatea lor de a crea organe noi, prin consecinţă, absenţa lor de putere înnoitoare înlătură mutaţiilor enorm din importanţa evolutivă ce a fost pusă pe seama lor.

2) Ca urmare a concepţiei lui Darwin, s-a făcut din selecţia naturală, consecinţă a luptei pentru viaţă, unul din factorii esenţiali ai Evoluţiei. Selecţia naturală este o realitate, dar i s-a exagerat însemnătatea şi i s-a falsificat sensul, ca factor al evoluţiei. Este vorba mai curând de un factor de conservare al tipului mediu al speciei, eliminând variaţiile prea depărtate de acest tip, în principiu mai puţin bine adaptate decât el la condiţiile actuale ale me­diului. Astfel, mutaţiile care ar putea să se producă în natură vor fi în majoritatea cazurilor eliminate prin selec­ţie sau în cursul încrucişărilor naturale, şi uneori chiar de la naşterea lor, dacă ele corespund atunci unor gene letale (letalis = muritor) ce intră în combinaţii ereditare incom­patibile cu viaţa.

3) Pentru unii din biologi, în particular pentru Lucien Guenot, o fiinţă vie, animal sau plantă, nu trăieşte decât în mediul care convine structurii ei. Adaptarea necesară şi suficientă este în mod obligatoriu anterioară instalării într-un loc gol şi constituie întotdeauna o "preadaptare". Pe scurt, ceea ce se numeşte "adaptare" se exprimă prin­tr-un ansamblu de caractere structurale şi fiziologice deja realizate, care în raport cu instalarea speciei respective în mediul adecvat, pot fi numite caractere profetice. Deci nu mediul este cel care modelează şi creează organul sau organismul, cum postula Jean Lamarck, ci tipul de orga­nizare determină instalarea într-un mediu dat şi, prin urmare, modul de viaţă.

4) Specia este o realitate, o entitate distinctă, unitatea practică de bază a clasificării animale şi vegetale; mutaţiile despre care am vorbit având loc în cadrul speciei. Dar, ce anume este specia? Specia despre care vorbeşte Biblia, corespunde oare, în mod riguros cu "specia" în sens botanic sau zoologic al cuvântului? Sunt oare de acord chiar naturaliştii în ceea ce priveşte extinderea şi limitele speciilor? A existat totdeauna printre ei, pe de-o parte, cei care preferau "grupările" (marile specii sau spe­ciile colective ale lui Charles Linné, numite şi "linneice"), pe de altă parte, "pulverizatorii" (micile specii sau speci­ile elementare ale Dr. Alexis Jordan, denumite şi "jordanice"). De exemplu, acolo unde Linné nu vedea decât o singură specie la mica cruciferă Draba vema, Dr. Jordan identifica peste 200; diferenţierea şi delimitarea speciilor cer mai de grabă intuiţie şi nu demonstraţie, se leagă mai mult de tact, de sensibilitate, de "fler": e ceea ce se de­gajă din lucrările unor biologi ca Cuénot, Guyénot, care au încercat să contureze speciile. Savantul American Dr. Franck Lewis Marsh a introdus, în anul 1947, noul ter­men de "BARAMINS", un neologism, compus din două cuvinte din limba ebraică, din "bara" (creat) şi din "min" (specie), acest nou termen corespunde, în acelaşi timp, cu speciile biblice, recunoscând, pe plan ştiinţific, stabilita­tea şi diversificarea în anumite limite a speciilor; acest nou cuvânt ar cuprinde "marile specii" (= grup de specii, ca de exemplu Levitic 11:15, unde este vorba de "cor­bul şi toate soiurile lui"), adică în anumite cazuri de familii, în aceiaşi perspectivă, a introdus L. Vialleton în anul 1929 noţiunea de tipuri formale. Astfel concepută, specia, într-un sens mai larg al cuvântului, nu este absolut fixă, ci este susceptibilă unei oarecari variaţii ca urmare a unor mutaţii, a unor hibridizări, sau a altor procese încă necunoscute.

5) Paleontologia ne arată că, în ceea ce priveşte anima­lele, toate marile tipuri de organizare, cuprinzând şi vertebratele, datează încă din timpurile primare cele mai în­depărtate. În era Cambriană trăiau reprezentanţii unei faune "foarte evoluate". În plus, marile grupe au o origi­ne caracterizată drept "criptogenă", adică ascunsă, mis­terioasa. Ele apar brusc, "cu caracterele lor esenţiale şi ca invenţii noi, fără să fie legate de grupe anterioare prin forme intermediare". Aşa e cazul cu Archoeopetrix, o pasăre fără îndoială, care prezintă "trăsăturile unei invenţii noi, apărută fără nici o legătură genealogică cu invenţia reptilă" (L.Vialleton, 1929; L. Bounoure,1969). Dipnoi-ul şi Coelacanth-ul, aceşti peşti curioşi, ca şi, printre vegetale, venerabilul Ginkyo biloba, departe de a dovedi evoluţia, arată extraordinara stabilitate şi supra­vieţuirea remarcabilă a anumitor forme din erele primare ca fosile vii. Astfel, sunt numeroase formele pancronice, adică acelea care au parcurs perioade mari de timp fără să sufere schimbări notorii, dovedind în acest fel stabilita­tea speciei, o stabilitate mult mai mare decât se închipuia în secolul al 19-lea. Ultimul mare plan de organizare, cel al vertebratelor, datează din era cambriană, adică de mai multe milioane de ani; şi în cadrul acestei familii, rechinii, de exemplu, nu s-au schimbat prea mult de la apariţia lor în era secundară, cu 150 milioane de ani în urmă.

6) Transformismul nu se poate referi nici la procesele şi la mecanismele care au dominat evoluţia şi care au determinat-o, şi nici la calea urmată, de unde a rezultat diver­sitatea arborilor genealogici. Toate acestea, precum şi reconstituirea unor animale de mult dispărute, cu care se leagă, în ciuda aplicării cinstite, pornind de la câteva rămăşiţe fosile, a "principiului corelaţiilor" enunţat de Cuvier, comportă în mare parte doar nişte ipoteze şi reprezintă în mare măsură nişte închipuiri ale gândirii, fără să exprime realitatea unor fapte. Se recunoaşte că ceea ce lipseşte sunt tocmai "punctele de plecare", adică formele intermediare, formele care fac trecerea de la un mare grup la alt mare grup. Atunci, se imaginează, se presupune, se apropie, se leagă cap la cap în mod artifi­cial, pentru ca să ni se prezinte "o evoluţie punctată". Profesorul P. P. Grasse ne pune în gardă împotriva arborilor genealogici astfel stabiliţi; ceea ce spune el în le­gătură cu primatele şi cu omul, se poate extinde la toate încercările de acest fel: "...trebuie să ne ferim să accep­tăm cu prea mare uşurinţă reconstituirile strămoşilor noştri în baza unor documente mizerabile (câţiva dinţi, un fragment de falcă, o calotă craniană), pe care ni le propun cu multă seriozitate, unii paleontologi cu foarte multă imaginaţie. Toate acestea explică promptitudinea cu care arborii genealogici ai omului au fost construiţi, dar cu care au fost şi dărâmaţi. Avem acum impresia că lucrările cele mai recente sunt mediocre, deşi ele se referă la nişte descoperiri noi şi interesante. Autorii acestor lucrări n-au nici cunoştinţele şi nici bunul simţ care să le permită să le interpreteze în mod corect ("Tu, acest mic zeu" p. 105). Arborii genealogici în măsura în care sunt valabili, adică utili, nu sunt decât nişte scheme care exprimă unele asemănări organizatorice între grupuri sau între specii, mai de grabă unele afinităţi şi nu o înrudire reală sau o afiliere. La fel cu omologiile, cu asemănările care se descoperă între animale aparţinând unor clase diferite, studiul acestor asemănări fiind la baza anatomiei comparate; asemănările arată tocmai unitatea fundamen­tală a planului de organizare a animalelor.

7) Transformismul ridică mai multe probleme decât este în stare să rezolve; iată, de exemplu, două dintre ele:

a) Care sunt originile şi semnificaţia simetriei radiale la anumite animale (steaua de mare, ariciul de mare), şi prin urmare raporturile ei cu simetria bilaterală de la numeroa­se alte reprezentante ale regnului animal?

b) Dacă a fost evoluţie, atunci cum s-a făcut trecerea de la nevertebratele inelare (anelide, moluşte...), care sunt hiponeurale (cu sistem nervos ventral), la organizarea exact inversă epineurale (cu sistemul nervos dorsal) a vertebratelor? Este adevărat că în legătură cu aceasta se aminteşte de amphioxus, despre care se spune că este o fosilă vie admirabilă, care, într-un fel oarecare s-a solidifi­cat; dar nimeni n-a găsit un amphioxus în stare de fosilă, dimpotrivă, este vorba de un epineural tipic, care în nici-un caz nu poate fi o formă intermediară. Degeaba s-ar invoca şi jamoytius, care se aseamănă din multe puncte de vedere cu amphioxus, deşi este fosilă, şi care este un veritabil epineural, venit prea târziu, în era siluriană sau în cea devoniană, după primele vertebrate (era cambriană).

Următorul citat pare să precizeze starea actuală a problemei:

"Dacă majoritatea biologilor admit cu uşurinţă evoluţia la nivelul raselor şi varietăţilor, adică microevoluţia, ei sunt mult mai rezervaţi în explicarea macroevoluţiei, ceea care formează un mamifer, un peşte, o pasăre... Sistemul mutaţie-selecţie reprezintă o construcţie abilă şi luminoasă. Sistemul este logic şi chiar satisfăcător pentru spirit, dar introduce mai multe ipoteze decât certitudini" (Jacques Goldberg: "Evoluţia în contestaţie", în Science et Avenir", Sept. 1968).

"Nu poţi decât să crezi în evoluţie, recunoaşte Jean Rostand, bineînţeles că nu poţi face altceva decât să crezi. Toată diferenţa este între temerarii care cred că ştiu şi înţelepţii care ştiu că cred" ("Ceea ce cred eu", 1953 - Ce que je crois).

Acelaşi autor revine la evoluţie, "la incredibilul pe care trebuie să-l credem", în "Inquiétudes d’un biologiste" - Neliniştile unui biolog - 1968): "Nu ignor enormitatea unei asemenea credinţe. De altfel, este sigur oare că ne dăm exact seama de ceea ce zicem atunci când demons­trăm existenţa în trecut a unor evenimente dintre care cel mai mic, dacă i-am fi astăzi martori, ne-ar face să ne îndoim de raţiune?..."

De asemenea, fără a se mai ocupa de microevoluţie şi nici de succesiunea florelor şi faunelor în cursul erelor geologice (macroevoluţie), Prof. L. Bounoure (1965) se exprima astfel:

"Planul infinit variat, după care este construit fiecare animal şi care îl adaptează la un mediu de viaţă determinat, îl face să apară ca o operă a raţiunii: numai o raţiune intenţională şi atotputernică a putut să-şi supra­vegheze creaţia. Astfel, refuzul de a vedea în viaţă şi în formele ei perfecte semnele unei Creaţii divine, antrenea­ză pe evoluţionişti în erorile şi iluziile unui sistem care nu este decât neverosimilitate şi contradicţii. Dar analiza aprofundată a realităţilor biologice conduce pe observa­tor la adevărul acelei povestiri din Geneza în care Îl vedem pe Însuşi Dumnezeu mulţumit de opera Sa crea­toare: "...Dumnezeu S-a uitat la tot ce făcuse şi iată că erau foarte bune".

Ce concluzie se poate trage din toate acestea?

1) Doctrina evoluţiei prin ea însăşi nu rezolvă nimic; ea nu face decât să îndepărteze problema originilor.

2) Biblia nu precizează mijloacele folosite de Dumne­zeu pentru a crea, mecanismul intim şi detailat al creaţiei. Aceasta ne este prezentată ca desfăşurarea unui plan, ca o istorie ordonată, prin urmare, ca rezultatul unei intenţii. Primul capitol din Geneza ne apare ca "film" al Creaţiei. De altfel cuvântul "evoluţie" în sensul lui primar nu însemnează oare "acţiunea de a desfăşura?"

3) Evoluţia, în sensul evoluţioniştilor, n-a putut să aibă decât o contribuţie şi o amplitudine limitată; ea nu exclude, din partea lui Dumnezeu, acţiunea altor meca­nisme. Ea nu poate fi concepută decât în cadrul creaţionismului. După cum sublinia Vialleton, "cuvântul creaţie care fusese izgonit din limbajul biologic, trebuie să-şi reia locul...". Iar Prof. Jacques Kauffmann declară că ar fi mai exact să se înlocuiască cuvântul "evoluţie" cu expresia "proces divin al Creaţiei".

4) Teoriile evoluţiei care au apărut în secolul trecut, lamarckismul, darwinismul, şi care se dovedeau deja insuficiente, apar acum depăşite. Lamarckismul, căruia şcoala rusă de biologie Mitchurine-Lyssenko îi dăduse o nouă înflorire pe la 1949 "a primit acum, cu adevărat, lovitura de graţie" datorită progreselor geneticii.

5) Mutaţiile, presupunând că unele din ele ar avea o reală valoare evolutivă, n-au avut niciodată decât un caracter limitat. Dar, prin însăşi discontinuităţile lor, prin caracterul lor "cvasi-explosiv", nu au oare valoarea de "creaţii?"

6) Se subliniază că o "evoluţie chimică a precedat evoluţiei biologice", care ar fi ajuns chiar la un aranja­ment molecular dotat cu un fel de viaţă rudimentară de "previaţă". Această evoluţie se referă de fapt la "condi­ţiile" care trebuiau să fie reunite pentru apariţia vieţii. Ele se referă la pregătirea "leagănului" vieţii. Dumnezeu a făcut, a modelat pământul. L-a adus la punctul dorit, pentru a permite viaţa şi mai târziu omenirea (Isaia 45:18). Cunoştinţele noastre actuale nu aduc nici o dovadă asupra existenţei unei eventuale vieţi extra-terestre. în particular, aşa-zisele urme de organisme observate în meteoritul "Orgoliu" corespund fie cu artifacte (structuri artificiale), fie cu poluări.

7) Procesul de creaţie, chiar privit sub aspect evolutiv, nu poate fi înţeles decât în cadrul unei finalităţi. Deşi Dumnezeu nu este în El Însuşi o explicaţie ştiinţifică, aceasta nu ne permite să facem abstracţie de Dumnezeu. Iată ce scrie în legătură cu aceasta Prof. P.P.Grasse, evoluţionist convins, dar nu darwinist: "Afirmarea, chiar cu o siguranţă olimpică, că viaţa, că fiinţele vii s-au născut printr-o simplă întâmplare şi au evoluat, la fel, aşa la întâmplare, este o presupunere, o supoziţie gratuită, pe care noi o socotim eronată, în dezacord cu faptele... Eforturile îmbinate ale paleontologiei şi ale biologiei moleculare, aceasta din urmă debarasată de dogmele ei, ar trebui să ducă la descoperirea mecanismului exact al evoluţiei, poate fără a ne dezvălui cauzele orientării descendenţelor, a finalităţii structurilor, a funcţiilor, a ciclurilor vitale. Este posibil ca în acest domeniu, biologia, neputincioasă, să dea cuvântul metafizicii". (În "Evo­luţia a ceea ce este viu" 1973, p. 181 şi 401).

În orice caz, este uimitoare constatarea că oricare ar fi atitudinea noastră (evoluţionismul rămâne mai mult ca o teorie ştiinţifică, o atitudine a gândirii şi un limbaj), pentru a rezuma istoria geologică şi biologică a planetei noastre, şi întemeiaţi strict pe fapte, am folosi astăzi aceleaşi cuvinte pe care le-a scris Moise.

Deci, fără nici o rezervă şi fără extrapolările pur ipote­tice făcute de autorul rândurilor de mai jos, putem trage concluzia cu privire la povestirea creaţiei prezentată de Biblie în primele ei pagini:

"Astăzi, cu atâtea cunoştinţe ştiinţifice noi, am avea ceva esenţial de schimbat dacă ar trebui să restaurăm o primă frescă a Creaţiei?" [11].

* * *

Iată acum a treia parte a problemei:

G. Încotro se îndreaptă Creaţia? Care este destinul ei final?

Nu trebuie să ne amăgim cu raţionamente false. Biblia ne spune: "Căci firea (Creaţia) a fost supusă deşertăciunii nu de voie, ci din pricina celui ce a supus-o..." (Romani 8:20).

Această afirmaţie a apostolului Pavel se referă la înce­puturile omenirii când, "prin greşeala unui singur om, a intrat păcatul în lume, şi prin păcat a intrat moartea" (Romani 5:12). "Pământul a fost blestemat" (Geneza 3:17; 5:29). Creaţia întreaga a fost blestemată.

De aceea, fără ocolişuri şi fără să putem avea îndoieli în ce priveşte declaraţiile ei asupra acestui subiect, Biblia ne vorbeşte despre Sfârşitul Lumii, despre Sfârşitul Uni­versului material (Psalmul 102:25-27; Evrei 1:10-12; Isaia 51:6; Matei 24:29-35; Apocalipsa 6:12-14; 2 Petru 3:10-12; Apocalipsa 21: 1 şi 5; 10:5-6...).

Or ştiinţa, nu cea a babilonienilor sau a egiptenilor, nici a grecilor, sau a Evului Mediu, nici chiar cea de la sfârşitul secolului al XIX-lea care mai postula încă eterni­tatea materiei, Veşnicia Universului material, ci ştiinţa secolului XX, din era electronicii şi a astronauticii, ştiinţa actuală are acelaşi limbaj ca şi Biblia.

În acest sistem închis şi limitat ce ar constitui Univer­sul, energia degradată, inutilizabilă şi irecuperabilă, aşa-numita ENTROPIE, creşte fără încetare. Lumea tinde spre o stare de inerţie completă. Un fel de moarte termi­că prin frig - zero absolut -, imobilitate universală, întunecime totală, linişte completă. Orice eterogenitate, diferenţiere, sau mişcare vor fi dispărut. Nici fiinţe, nici lucruri, nici lumină, nici sunete... Fiecare eveniment, fiecare fenomen epuizează capitalul iniţial de energie din universul nostru considerat ca un sistem izolat şi îl apro­pie astfel de moarte (Moreux, Sir James Jeans, Lecomte de Noüy).

Alţi savanţi, este adevărat, sunt de altă părere. Ei consideră că lumea se află într-o continuă transformare şi că distrugerile produse într-un loc sunt compensate printr-o regenerare în altă parte. Se creează noi atomi, Creaţie care s-ar asemăna cu un "remontoar", care ar îndepărta degenerescenta termodinamică a universului şi ar menţine constantă entropia (Paul Couderc, citat de Vandel). Această regenerare neîncetată şi nedefinită a materiei este de domeniul ipotezei, dincolo de controlul ştiinţei. Faţă de realitatea epuizării substanţei universului prin iradiere, prin această “împrăştiere", această "evaporare" a corpurilor cereşti în lumină, se ajunge tot la o moarte a Universului prin frig.

Frigul! dar şi accidentul, poate o ciocnire, căci "drumu­rile cerului nu sunt lipsite de primejdii". Mai sigur însă prin explozii formidabile, ca urmare a excesului de presiune interioară a unor astre, sau prin efectul propa­gării reacţiilor termonucleare în lanţ până la explozie, la frământarea corpurilor cereşti, la dezagregarea şi dispersa­rea lor într-o adevărată pulbere cosmică: acesta ar fi destinul universal şi de neînlăturat al corpurilor cereşti; o moarte prin foc şi în foc cu fuziune, dezintegrare, dizolvare a elementelor aprinse (cf. Luca 21:25-26; Matei 24:29; Apocalipsa 6:12-14; 2 Petru 3:10-12). De aceea, profeţia apostolului Petru se reliefează în mod deosebit, în lumina eventualităţilor pe care le arată astăzi ştiinţa. Evident, după cum remarcă Dr. Billy Graham, "nu putem să facem decât presupuneri în lumina cunoş­tinţei ştiinţifice modeme", dar... "presupuneri raţionale pentru interpretarea evenimentelor viitoare... Astfel, noi putem înţelege astăzi descrierea făcută de Petru cerurilor noi şi pământului nou, lucru cu neputinţă acum o genera­ţie... Este uimitor faptul că acum două mii de ani, autorul inspirat în mod divin a folosit cuvântul "a des­compune" care a devenit azi atât de actual în ştiinţa contemporană" [12]. Cum bine zice Scriptura: "Tu eşti ţarână şi te vei întoarce în ţărână" (Geneza 3:19); cf. Eclesiastul 12:9), fapt ce se aplică nu numai omului, ci şi Universului întreg, având o rezonanţă şi o însemnătate, nu numai strict biologică, dar şi cosmică şi de ordin fizico-chimic.

Acest sfârşit al universului material îl putem înţelege mai bine prin eventuala existenţă în Cosmos a antimateriei, şi chiar a lumilor de antimaterie. Pe când atomul de materie este format dintr-un nucleu încărcat de electri­citate pozitivă în jurul căruia gravitează, pe mai multe orbite concentrice, ca planetele în jurul soarelui, corpusculi încărcaţi cu electricitate negativă, electronii sau negatonii, antimateria ar fi o materie constituită din anti­particule, particule simetrice, de semn electric contrar, în raport cu particulele ce intră în constituţia materiei. Fizica modernă a pus în evidenţă mai multe asemenea antiparticule: pozitoni, antiprotoni, antineutroni... Ar fi suficient atunci ca materia Universului să ajungă în contact cu sistemele de antimaterie, pentru a fi instanta­neu distrusă.

Oricum am privi problema, ajungem la aceeaşi conclu­zie, şi anume, că Universul material nu este veşnic.

Încă din 1911, matematicianul Henri Poincare era de această părere:

"În orice caz, trebuie să renunţăm la visul transfor­mării veşnice şi la neîncetata renaştere a lumilor".

Câţiva ani mai târziu, geologul Pierre Termier, prin perspectiva specialităţii sale, scria:

"Evident, aceasta nu va dura veşnic. Nimic din Univers nu durează veşnic. Timpul nimiceşte toate lumile, precum în mica noastră lume toate imperiile. Ne între­băm uneori, noi geologii: când se vor sfârşi toate? Oh! nu ar fi nevoie de cataclisme prea mari pentru ca pe pămân­tul nostru, acum atât de matern, cu fiinţele lui vii, să nu mai existe viaţă... pământ sterp, devenit un astru gol şi mort, unde nu mai mişcă nimic, groază, pentru planetele şi stelele vecine, după ce a fost, multă vreme, obiectul invidiei lor" [13].

Pentru Prof. Vandel, "escatologiile care aduc argumente pentru sfârşitul Universului răspund unei concepţii deter­ministe, care implică negarea libertăţii în lume". El admite totuşi că într-o zi soarele nostru, a cărui strălucire este de origine termonucleară, se va stinge [14].

Contrar cu ceea ce postulează Prof. Vandel, nu se poate confunda ordinea lumii actuale, cuprinzând şi destinul ei, adică ansamblul "determinismului" ei, cu destinul omu­lui, în a cărei fixare omul îşi are partea lui; prin ce, anume, ar fi sfârşitul Universului material "negarea oricărei libertăţi în lume", adică, pe de-o parte, negarea libertăţii omului şi, pe de alta, negarea liberei suverani­tăţi a lui Dumnezeu, a acestui Dumnezeu despre care regele Solomon spunea: "Dar ce! Va locui oare cu adevă­rat Dumnezeu pe pământ? Iată că cerurile şi cerurile cerurilor nu pot să Te cuprindă" (1 Împăraţi 8:27). El care rămâne Stăpânul absolut al Vieţii şi al Morţii, al Timpului şi al Veşniciei?

N-am intrat oare în ceea ce evenimentele actuale, con­fruntate cu declaraţiile Bibliei, ne dau dreptul să numim "era escatologică?" Toată această tehnică a omului, cu perfecţionările şi rafinamentele ei este pe pragul de a se întoarce împotriva inventatorului ei, şi va fi, fără îndoia­lă, unul din instrumentele de care se va folosi Dumnezeu pentru a pune capăt acestor "zile din urmă" în care trăim acum, şi pentru a face să dispară "cerurile şi pământul cu tot ce este pe el" într-un cataclism general (2 Petru 3:7 şi 10-12). Ca pe vremea turnului Babel, dar cu mijloace mult mai dezvoltate şi din zi în zi mai puternice, omul vrea să joace rolul Creatorului, vrea să ia locul lui Dumnezeu; dar el nu este decât un "ucenic vrăjitor" care pune în acţiune nişte forţe şi declanşează nişte fenomene, pe care apoi nu le mai poate stăpâni.

Fiind un ecou al strigătelor de alarmă ale ecologiştilor, pe care le aplică în domeniul în care lucrează, şi pe care-l cunoaşte foarte bine, fizicianul nuclear german Bernard Philberth scrie:

"Ameninţarea unei exterminări totale apasă pe capul unei omeniri care, în mintea ei s-a zeificat, şi care se supune propriilor ei planuri... Catastrofa mondială este permanent prezentă şi gata să se declanşeze... Globul pământesc se află sub ameninţarea unui dezastru absolut sigur, a cărui violenţă va depinde de împrejurările momentului şi de nivelul de dezvoltare atins... Avem în faţa ochilor nişte împrejurări concrete şi extrem de periculoase. Istoria nu cunoaşte ceva asemănător..." (Războiul atomic şi Profeţiile Bibliei p. 70-74).

Să reţinem faptul că dacă ştiinţa nu abordează decât foarte rar şi cu multă prudenţă problemele escatologice, atunci când totuşi o face - că nu se poate altfel - o face totdeauna cu gravitate şi cu seriozitate; ştiinţa ia atunci acelaşi limbaj ca cel al Bibliei.

Biblia evocă, într-adevăr, într-un fel extrem de precis semnele timpurilor. Isus Însuşi o face, mai ales în marele său discurs escatologic, raportat de evangheliştii Matei (cap. 24), Marcu (cap.13), şi Luca (cap. 21). S-a constatat că aceste diferite semne se găsesc toate, reunite, în seco­lul nostru, semne care n-au existat în perioade preceden­te, de exemplu în anul 1000. Găsim aici unul din aspec­tele actualităţii Bibliei, constatarea contemporaneităţii şi a dimensiunilor mondiale (în acelaşi timp cosmic şi terestru) a semnelor prevestitoare despre care ne vorbeşte şi Biblia. Imposibil să închidem ochii la însemnătatea escatologică a evenimentelor actuale, dintre care să luăm doar două exemple, de natură diferită dar foarte semni­ficative atât unul cât şi celălalt: pe de-o parte, creşterea frecvenţei şi a amplitudinii, a caracterului devastator şi ucigător a cutremurelor de pământ, cum au fost cele din anul 1977, care a bătut recordul anilor precedenţi. Pe de altă parte, Israel, care a devenit mai mult ca oricând "acul indicator care marchează ora pe cadranul lui Dumnezeu" (Ezechiel 36:24-26 şi 37:1-14; Ieremia 31:31-37 şi 33:19-22).

Deşi ea ne descopere destinul omenirii în conformitate cu planurile lui Dumnezeu, Biblia nu este o carte de prezi­ceri; prin caracterul ei profetic, ea depăşeşte cu mult con­junctura prezentă sau previzibilă pentru viitorul apropiat: escatologia biblică depăşeşte infinit pronosticurile viito­rologilor în concepţiile şi în limitările lor omeneşti.

Când se va sfârşi Universul? Ştiinţa, oscilând între o evoluţie lentă care cere milioane sau chiar miliarde de ani, şi un cataclism brutal, fără veste, determinând un sfârşit brusc, instantaneu, nu se poate pronunţa în mod absolut.

Nici Biblia nu face uz de cifre, de date, dar ne dă indi­caţii pe care nu trebuie să le trecem cu vederea:

"Ziua Domnului însă va veni ca un hoţ. în ziua aceea, cerurile vor trece cu trăsnet..." (2 Petru 3:10; cf. Matei 24:42-44; Luca 12:40; 1 Tesaloniceni 5:2; Apocalipsa 3:3 şi 16:15).

"Cerul dintâi şi pământul dintâi pieriseră’(Apocalipsa 21:1).

Înainte de dispariţia cerurilor şi a pământului într-o zdrobire generală, într-un formidabil "foc de artificii" (2 Petru 3:7 şi 10-12), multe evenimente trebuie să se producă, într-adevăr, după Biblie:

Răpirea Bisericii (1 Tesaloniceni 4:16-17);

Domnia Antihristului (2 Tesaloniceni 2:3-4; Apocalipsa 13).

Revenirea lui Isus Cristos (Luca 21:27; Zaharia 12:3-5; Parusia;

Mileniul, cu refacerea parţială şi provizorie care îl va caracteriza (Apocalipsa 20:1-6; Isaia 11:6-11 şi 65:17-25...).

Este cu neputinţă ca în toate acestea pământul să fie izolat de restul Universului. Apoi, după judecata lui Dumnezeu, din care face parte şi distrugerea Universului material, desfiinţarea, nimicirea primei Creaţii, "supusă nu de voie, ci din pricina celui ce a supus-o" (Romani 8:20) legilor neînduplecate ale timpului, ale îmbătrânirii, descompunerii şi morţii, cortina se va ridica peste un Univers nou, un cer nou şi un pământ nou (Apocalipsa 21:1; 2 Petru 3:13; Isaia 66:22) întocmite după legile unei orânduiri noi, cea a Veşniciei (Apocalipsa 10:6; 21:4 şi 24; 22:5; Evrei 12:26-27).

"Lucrurile dintâi au trecut... Iată, Eu fac toate lucrurile noi" (Apocalipsa 21:4-5). [15] şi [16].



Persoane interesate