Biblia şi ştiinţa > 3. Concordanţe


Capitolul III
CONCORDANŢE

Ar fi necesare mai multe volume pentru a arăta concor­danţele deosebite dintre Biblie şi ştiinţă; cu alte cuvinte, "anticipările" Bibliei, care subliniază veşnica tinereţe, pregnanta actualitate a Vechii Cărţi, în faţa ateilor, a scepticilor şi a celor credincioşi fricoşi care preferă să se sustragă atacurilor împotriva Bibliei limitându-i autorita­tea doar la domeniul credinţei.

Vom ilustra aceasta prin câteva exemple. Să nu pierdem însă din vedere două lucruri şi anume:

1) După cum a spus Galilei, Sfintele Scripturi "nu ne-au fost date pentru a ne învăţa cum merge cerul, ci cum se merge la cer". Prin urmare, ele nu pot fi comparate cu o carte de ştiinţă. Ele nu folosesc un limbaj ştiinţific care ar fi fost de neînţeles pentru mulţi şi care, valabil pentru o epocă dată, s-ar fi învechit repede.

2) Neputându-ne referi decât la starea actuală a cunoş­tinţelor, apologetica noastră are prin urmare o însemnă­tate îndoielnică şi limitată, fără o valoare reală, decât în raport cu ştiinţa de azi.

Nu se pune problema deci de a depăşi faptele ştiinţifice cunoscute astăzi. Nici de a răstălmăci textele biblice, adoptând o atitudine "concordistă" cu orice preţ. Nu este deci vorba de a face Biblia acceptabilă pentru raţiune, vrând să explicăm tot, chiar şi inexplicabilul, încercând astfel să facem abstracţie de credinţă. Nu trebuie să uităm că "astăzi vedem ca într-o oglindă, în chip întune­cos; acum cunosc în parte..." (1 Corinteni 13:12) şi că "gândurile lui Dumnezeu nu sunt gândurile noastre şi căile Sale nu sunt căile noastre" (Isaia 55:8-9). Omul nu poate "cuprinde de la început până la sfârşit lucrarea pe care a făcut-o Dumnezeu" (Eclesiastul 3:11).

Nu este mai puţin adevărat că există, după cum vom vedea, o mărturie a ştiinţei despre Sfânta Scriptură, care se afirmă din ce în ce mai clar, mai lămurit, pe măsura progreselor ştiinţei în diferitele ei ramuri, o mărturie a istoriei, a arheologiei. Să refuzăm oare asemenea mărtu­rii? Reformatorul Jean Calvin le aminteşte în “întemeierea religiei creştine" şi nu le socoteşte neglijabile când scrie:

"Adevărul este scutit de orice îndoială, pentru că fără alte ajutoare, se poate susţine singur. Or, cât de proprie îi este Scripturii, această virtute reiese din faptul că din toate scrierile omeneşti, oricât ar fi de potrivite şi de aranjate, nu există nici una care să aibă atâta putere de emoţionare ca ea... Sunt mai multe motive foarte clare pentru care maiestatea şi demnitatea Scripturii nu numai că pot întări inimile credincioşilor, dar le pot şi menţine puter­nice împotriva răutăţii calomniatorilor".

După ce menţionează printre aceste motive "lucrarea de convingere interioară a Duhului Sfânt", Calvin adaugă:

"Mărturiile omeneşti care servesc la confirmarea ei nu vor fi zadarnice atunci când vor urma mărturiei principale şi suverane, ca elemente secundare, pentru a veni în ajuto­rul nepriceperii noastre".

Or, mărturia ştiinţei despre Biblie este una din acele mărturii omeneşti despre care vorbeşte Calvin, unul din argumentele care vin să sprijine, să confirme autoritatea permanent valabilă, permanent actuală a Scripturilor, adăugându-se mărturiei principale ce o înţelegem prin credinţă.

A. Astru şi atom

Se cunoaşte bine faptul că fizica modernă a ajuns să ana­lizeze, să cerceteze cu minuţiozitate, să disocieze materia până la elementele ei constitutive cele mai intime şi mai infime, pornindu-se de la atomul pe care anticii îl soco­teau indivizibil, de unde şi numele lui, arătând că atomul însuşi alcătuieşte o lume, un sistem solar în miniatură, în care nişte particule de electricitate, electronii, gravitează în jurul unui nucleu compus din alte particule electrice, alte granule de electricitate, protoni şi neutroni, aşa cum planetele gravitează în jurul soarelui. Astfel, materia nu este decât o mască, o aparenţă datorată energiei; în spatele formelor vizibile şi diverse pe care materia le îmbra­că, se găseşte ascunsă o putere, un dinamism, o energie invizibilă, dar reală.

De altfel, multe alte "granule de electricitate" au intrat în domeniul fizicii, ca mezonii, neutrino..., fără a mai vorbi de fotoni, aceste particule de lumină a căror desco­perire face ca (după cum spunea fizicianul Louis Broglie) "materia şi lumina să ne apară acum cu mult mai asemă­nătoare în structură ca înainte. Prin aceasta, concepţia noastră despre natură se înfrumuseţează, se simplifică".

Iată însă că o afirmaţie biblică, cea a autorului episto­lei către Evrei, a cărei însemnătate imensă nu putea fi încă măsurată la începutul acestui veac, se reliefează în mod surprinzător în lumina descoperirilor moderne: "Prin credinţă pricepem că lumea a fost făcută prin Cuvântul lui Dumnezeu, aşa că tot ce se vede n-a fost făcut din lucruri care se văd" (Evrei 11:3).

Cartea Proverbelor vorbeşte "despre cea dintâi fărâmă din pulberea lumii", sau, după alte traduceri, "de cel dintâi atom din pulberea lumii" (Proverbele 8:26).

Mai mult, existenţa tuturor acestor particule de electri­citate, a căror realitate eşti obligat s-o admiţi pentru a explica un anumit număr de fenomene, ca radioactivita­tea, fuziunile nucleare, transmutaţiile atomice, reacţiile termonucleare, etc., ne arată că suntem înconjuraţi şi pătrunşi din toate părţile de energie, deci de putere. Dacă există puterea infinitului mare, puterea astrelor "rotându-se pe căile lor înflăcărate", există şi puterea infinitului mic, putere care se ascunde în sânul materiei, care dispare pentru a face loc unei "hore fantastice" a granulelor de energie, o energie pe care începem s-o cap­tăm, s-o domesticim, s-o folosim. Într-adevăr, când am ajuns la acest nivel, nu ne mai găsim pe plan material şi, cum spunea fizicianul şi astronomul englez Eddington, "stofa lumii este din stofa Duhului".

Ecouri, imagini şi o reprezentare a acestei stări de lucruri le găsim în Biblie. De exemplu, atunci când apos­tolul Pavel spune că "Dumnezeu a ales lucrurile slabe ale lumii, ca să facă de ruşine pe cele tari, lucrurile josnice ale lumii şi lucrurile dispreţuite, ba încă lucrurile cari nu sunt, ca să nimicească pe cele ce sunt" (1 Corinteni 1:27-28). Lumea materială ni se prezintă ca o ilustraţie şi un exemplu a acestei afirmaţii.

De altfel, putem merge şi mai departe, constatând că noţiunea de prioritate şi întâietate a energiei asupra materiei se află în primul capitol al Genezei, când aflăm despre creaţia luminii (Geneza 1:3). Înainte de apariţia pe cer a soarelui, a lunii şi a altor corpuri cereşti (Geneza 1:14), apoi mai târziu în Psalmi, când psalmistul menţionează lumina înaintea soarelui: "Tu ai făcut (sau Tu ai aşezat) lumina şi soarele" (Psalmul 74:16).

Este aceeaşi lege - şi am putea spune: sunt aceleaşi legi - care acţionează în infinitul mare, nu numai legea gravitaţiei, dar şi cele care comandă reacţiile termonucle­are din sânul atomului şi al astrelor. Explorarea atomului şi a astrelor merg azi mână în mână, şi s-a zis că "nu am înţelege nimic despre o stea, dacă nu am cunoaşte ato­mul" [1].

În ceea ce priveşte evoluţia generală a ştiinţei în secolul nostru, un fizician constata pe drept:

"Trebuie să subliniem un aspect esenţial, şi anume pro­gresul ştiinţei spre simplitate, spre unitate. Ştiinţa caută adevărul, nobleţe care face din ea o şcoală a cinstei. Ceea ce este ciudat, neaşteptat, este faptul că în haosul feno­menelor, căutând adevărul, ea descoperă unitatea. Toate marile progrese ale ştiinţei au fost cuceriri spre unita­te" [2].

Concluzia o trage un biolog: "Pentru că Dumnezeul nostru este Unul, cu atât găsim mai uşor unitate în Universul nostru unic" [3].

În Universul material, unitatea de lege vădeşte într-ade­văr unitatea de concepţie, de plan, de proiect, de conducere, de realizare: "Dar El a făcut pământul prin puterea Lui, a întemeiat lumea prin. înţelepciunea Lui, a întins cerurile prin priceperea Lui" (Ieremia 10:12).

B. Biblie şi astronomie

Dacă luăm acum în considerare istoria astronomiei, putem constata şi în acest domeniu cu cât a întrecut Biblia cuceririle ştiinţei omeneşti. Astronomia este o şti­inţă foarte veche, avangarda celorlalte ştiinţe. De când există oameni pe pământ, ei şi-au ridicat ochii spre cer şi au observat mişcarea astrelor. Dar se poate spune că baze­le astronomiei moderne, în special ale mecanicii cereşti şi mai apoi ale astrofizicii, au fost puse de mai mulţi savanţi, care din secolul al XV-lea până în zilele noastre, au lucrat cu schimbul: polonezul Nicolae Copernic (1473- 1543), danezul Tyho-Brahe (1546-1601), italianul Galilei (1564-1642), germanul Johannes Kepler (1571-1630), englezii Isaac Newton (1642-1727) şi William Herschel (1738-1822), francezul Laplace (1749-1827), americanul Percival Lowell (1855-1916), englezul Sir James Jeans (1877-1946), americanul Henry Norris Russel (1877-1957), englezul Sir Arthur Stanley Eddington (1882-1944)...

Cine se mai gândeşte în prezent la aceşti oameni? În special la cei care se clasează printre pionierii mecanicii cereşti şi ale căror lucrări stau la baza cercetărilor ingine­rului Wernher von Braun, părintele rachetelor moderne, al sateliţilor artificiali şi al navelor cosmice? Descoperirile lor, uitate sau nu, stau totuşi la originea explorării actua­le a cosmosului şi a cuceririi spaţiului.

Trebuie să înlăturăm aici anumite neînţelegeri.

Mai întâi, cea privitoare la condamnarea lui Galilei de către tribunalul Inchiziţiei. Această judecată nu dovedeşte nimic contra Bibliei, căreia savantul astronom îi aducea mărturia următoare: "Scriptura este totdeauna adevăra­tă. Ea are toată autoritatea asupra chestiunilor de credin­ţă, dar profunzimea ei tainică este adesea de nepătruns pentru slăbiciunea noastră şi se face o mare greşeală căutând în ea lecţii de fizică ce nu se găsesc aici, sau care nu pot fi înţelese. Dacă adevărul se găseşte în Cărţile Sfinte, el nu este dat oricui şi de aceea trebuie, pentru a-l descoperi, să ne slujim de inteligenţa şi raţiunea pe care ni le-a dat Dumnezeu. Duhul lui Dumnezeu le-a dictat şi este adevărat că El nu se înşeală niciodată, dar când între­băm natura, tot El ne răspunde şi ne învaţă... Lucrările lui Dumnezeu nu se contrazic unele pe altele, contradic­ţiile nefiind decât aparente: trebuie să le împăcăm, pen­tru că ştiinţa nu poate să fie o slăbire a credinţei".

Se cunoaşte istoria lui Galilei dus înaintea Sfântului Oficiu, pentru că a apărat sistemul lui Copernic şi a afir­mat în scrierile sale mişcarea pământului (1633). Papa Paul al V-lea hotărâse într-adevăr că este falsă şi contrar credinţei, a susţine că pământul nu se află în centrul uni­versului şi că nu este imobil. Galilei, în faţa torturilor cu care era ameninţat, a trebuit să pronunţe înaintea tribu­nalului eclesiastic abjuraţia care i se dicta: "Eu, Galilei, în al 72-lea an al vieţii mele, în genunchi în faţa eminen­ţelor voastre, având înaintea ochilor Sfintele Scripturi pe care le ating cu propriile mele mâini, reneg, blestem şi urăsc eroarea şi erezia mişcării pământului".

"Eppur si muove!" "Şi totuşi se mişcă!" striga el la puţin timp după această condamnare.

S-a afirmat că aceasta nu s-a întâmplat decât pentru că Galilei îşi susţinea ideile cu ajutorul pasajelor luate din Sfânta Scriptură şi că "fără această încăpăţânare de a dori să interpreteze textele sfinte, niciodată o comunitate religioasă n-ar fi îndrăznit să-l condamne". În formula de abjuraţie a lui Galilei este condamnată numai "eroarea şi erezia mişcării pământului".

În favoarea imobilităţii planetei noastre şi a mişcării soarelui în jurul pământului, se făcea caz de următorul pasaj din Psalmul 19, în care se spune despre soare: "Şi soarele, ca un mire care iese din odaia lui de nuntă, se aruncă în drumul lui cu bucuria unui viteaz; răsare la un capăt al cerurilor şi îşi isprăveşte drumul la celălalt capăt" (Psalmul 19:5-6).

Ceea ce exprimă aici scriitorul sfânt nu este decât o aparenţă. La fel ne exprimăm şi acum cu patru secole după Copernic şi Galilei, când vorbim de răsăritul şi apu­sul soarelui.

Se invoca de asemenea contra afirmaţiilor lui Galilei pasajul din Scriptură în care se vorbeşte despre oprirea soarelui pe cer la rugăciunea lui Iosua (Iosua 10:12-13) şi se trăgea concluzia: să se oprească ce este imobil?

"Ziua cea lungă a lui Iosua" constituie de altfel una din obiecţiile tradiţionale, arma clasică de care se făcea uz împotriva autorităţii Bibliei. Fizicienii şi astronomii s-au ocupat de acest eveniment neobişnuit pentru a încerca să-l încadreze în legile naturale. Primii s-au referit la un fenomen optic legat de o refracţie neobişnuită a luminii solare care ar fi prelungit ziua într-un mod deosebit. Alţii au căutat originea acestui fapt în cauze pur astronomice, în particular într-o pierdere de timp solar în cursul anilor, evidenţiată în final cu "aproape o zi întreagă" (Iosua 10:13). S-au făcut chiar calcule pentru a preciza acest "aproape". Unii l-au omologat la o întârziere de 23 h şi 20 min. În acest caz, nu există oare un raport de com­plementaritate între acest miracol şi altul de acelaşi ordin care s-a produs sub domnia lui Ezechia, rege al lui Iuda, şi care a constat într-un recul cu zece grade a umbrei pe cadranul solar al lui Ahaz? Încă o întârziere, adică o pre­lungire a zilei, dar de această dată de 40 min, 15 grade, corespunzând pe cadranele solare unei ore de pe ceasurile noastre? (2 Împăraţi 20:10-11; Isaia 38:7-8).

Ar fi putut exista oare o pierdere, o defecţiune a unei zile siderale în cursul scurgerii timpului? S-au făcut în­tr-adevăr diferite încercări de calcule pentru a verifica şi de a regăsi această zi absentă, această "missing-day" cum spun anglo-saxonii. Trecând peste anumite informaţii apărute în diferite jurnale în jurul anului 1070, nu încape îndoiala, de vreme ce, la Centrul Naţional de Aeronautică şi de Cercetări Spaţiale de la Green Belt, din Maryland, Statele Unite, atunci pus în cauză, niciun ordinator nu a lucrat asupra unei cronologii care să traseze dincolo de epoca babiloniană, aproximativ 4.000 de ani, şi, în aceste limite, nu suntem niciodată izbiţi de dificultăţi sau de probleme neaşteptate.

Dar trebuie să ne-aducem aminte de faptul, că greşelile cronologice posibile sunt numeroase. Spre aducere aminte, vom cita greşeala de 4 ani înfăptuită în secolul VI după Cristos de către călugărul Denys-le-Petit în determinarea datei naşterii lui Cristos; or, nu era posibil să fi luat în seamă greşeala aceasta, pe care noi continuăm s-o trăim, decât prin referinţe şi repere istorice foarte exacte şi pre­cise, cuprinse în Evanghelii, aduse mai ales prin evanghe­listul Luca, care plasează în sincronizând naşterea lui Isus cu moartea lui Irod cel Mare, în 750 de la întemeierea Romei, adică în anul 4 din era noastră. Aici, ca şi în altă parte, nu este Biblia în dezavantaj.

Pe de altă parte, ştiinţa nu poate să aducă o mărturie decât în domeniul care-i aparţine, în cadrul fenomenelor care îi sunt accesibile. Această mărturie nu poate decât să proiecteze eventual o anumită lumină asupra cauzelor fenomenului; el nu poate absolut nimic contra faptului în sine.

Cu toate acestea nu are rost să discutăm cu privire la căile alese de Dumnezeu pentru realizarea acestor miracole. Ar fi, fără îndoială, mai uşor de omologat steaua care în mod minunat i-a condus pe magi spre casa unde se găsea pruncul Isus (Matei 2:7-9), decât să te gândeşti la un fenomen legat de o întâlnire a planetelor, cum credea Kepler. Sau la o cometă, una din acele stele temporare, a cărei strălucire excepţională n-ar fi durat decât câteva săptămâni sau luni. Sau mai bine, la explozia cataclismică ce pune capăt vieţii unei stele, ceea ce s-ar acorda mai mult cu datele Evangheliei.

Vom face două observaţii cu privire la această zi deose­bită despre care cităm: "N-a mai fost nici o zi ca aceea, nici înainte, nici după", şi care i-a permis lui Iosua să câştige victoria de la Bet-Horon, aproape de Gabaon.

1) Când Biblia vorbeşte despre "oprirea soarelui", ea vorbeşte şi despre oprirea Concomitentă a lunii în aceeaşi măsură şi având aceeaşi cauză, ceea ce nu şi-ar fi imaginat niciodată o astronomie străină de cunoaşterea mişcării diurne. S-a remarcat în plus că "amănuntele privitoare la poziţia astrelor, care au fost date în această povestire, sunt în acord cu ceea ce ar fi putut să se petreacă în mod real" [4].

2) În orice caz, nu s-a produs nici o tulburare spectacu­loasă, decât eventual nişte curenţi violenţi de maree localizaţi. Dumnezeu nu desfiinţează alianţa Sa cu ziua şi cu noaptea, astfel încât ziua şi noaptea să fie deplasate tem­poral (Iov 38:33; Isaia 40:26; Ieremia 10:12; 31:35 -36; 33:20-21 şi 25). Aceasta nu înlătură materialita­tea şi istoricitatea miracolului. Ca şi oamenii care la scară redusă nu sunt în mod absolut sclavi ai legilor naturii, ci pot să le devieze într-un sens sau altul, cu atât mai mult Dumnezeu, fără să încalce, sau fără să desfiinţeze legile pe care le-a stabilit, poate să le utilizeze şi să le facă să conlucreze la îndeplinirea planurilor Sale, prin exercitarea deplinei şi suveranei Sale libertăţi. Pentru a explica feno­mene cât se poate de naturale, ca variaţiile climaterice care au determinat marile glaciaţii din era cuaternară, nu s-a apelat oare, în afara cauzelor pur geologice, la cauze de ordin astronomic? Ca variaţii ale înclinării axei teres­tre, perioadele glaciare corespunzând cu perioadele de mare excentricitate? Anumite miracole pot fi explicate raţional în cadrul legilor naturale şi prin intermediul cau­zelor naturale. Miracolul stă atunci într-un cadru şi cir­cumstanţe bine determinate - concursul împrejurărilor, vor zice unii - în care se îndeplineşte evenimentul, şi în momentul precis dorit de Dumnezeu. S-a observat că ştiinţa opune din ce în ce mai puţine obiecţii valabile existenţei minunilor, cu atât mai puţin, cu cât e vorba aici despre unul din aspectele raporturilor dintre determi­nism şi libertate.

De altfel, concepţia despre mişcarea pământului şi a planetelor, condamnată în 1633 de Sfântul Oficiu, nu este deloc în contradicţie cu ceea ce spune Scriptura. Însă aceasta este adesea acuzată de oameni că spune ceea ce de fapt nu spune.

Astfel, ea nu vorbeşte nicăieri despre bolta cerească. În antichitate, mai ales Aristotel, credea că cerul era o boltă solidă în care stelele erau plantate în chip de cuie: era "cerul al optulea", boltă de cristal tare, solidă, transparentă, imobilă, de nezdrucinat, "firmamentum" (din lati­nescul "firmare", a da consistenţă, tărie, a face solid), tradus în franceză prin "firmament" şi folosit de Ieronim în versiunea latină a Bibliei cunoscută sub numele de Vulgata (405 d.Cr.): Ieronim a tradus în acest mod ter­menul ebraic Rachia din Geneza 1:6-7,14 şi 17, care, de­parte de a desemna o boltă solidă, însemnează “întindere lipsită de tărie" (cf. Psalmul 19:1 şi 150:1). Nu pot fi imputate Bibliei erori care revin de drept unora dintre traducătorii ei şi mai mult încă, savanţilor şi filozofilor antichităţii păgâne, ca Aristotel, ale căror concepţii au fost mult timp considerate de biserică drept "literă de Evanghelie". Din contra, acest cuvânt "rachia" (întindere) este în concordanţă cu un univers care, prin dimensiunile lui, scapă măsurătorilor noastre, nefiind la scară ome­nească. Concepţiile astronomice cele mai moderne, pre­supun un univers în extindere ca urmare a îndepărtării galaxiilor unele de altele cu viteze proporţionale distanţe­lor ce le separă. Nu trebuie însă să legăm veridicitatea şi inerenta Bibliei de idei sau teorii care poate se vor dovedi mâine imperfecte sau fără valoare.

Dacă, pe de altă parte, contrar indicaţiilor anumitor autori (Louis Gaussen, abatele Moreux), "sfericitatea" pământului nu este nicăieri explicit afirmată prin folosi­rea cuvântului "glob" care se găseşte în câteva versiuni ale lui Isaia 40:22 şi Proverbele 8:31, este vorba, dimpotri­vă, de "cerc" (Isaia 40:22; Proverbele 8:27; Iov 26:10), traducerea exactă a cuvântului ebraic "Rug": "cer­cul pământului", care pare să limiteze, să mărginească pământul când privim în depărtări, "cercul pe care l-a tras Dumnezeu pe faţa adâncului", adică a apelor, cercul ori­zontului, acolo unde apele marine par că ating cerul atunci când ne găsim la marginea oceanului, imagine foar­te concretă, dedusă din observarea curentă, aceeaşi ca şi cea care apare sub pana scriitorilor sfinţi când ne vorbesc despre apele de deasupra întinderii, legate în nori, şi de cele de dedesubt, aflate în mare (Geneza 1:6-10; Iov 26:8-10). Această imagine, pe care ştiinţa modernă nu o neagă, implică din contra ideea de rotunzime, exprimată astfel în Scripturi cu multe veacuri înainte ca portughe­zul Fernand Magellan, în secolul al XVI-lea, după călăto­ria lui în jurul pământului, să o fi făcut absolut incontes­tabilă.

În 1 Samuel 2:8 nu este vorba, cum s-a indicat uneori, de "ţâţâni", "ţâţânile pământului" care ar aminti astfel în mod clar mişcarea de rotaţie a planetei noastre, ci "stâlpi", conform majorităţii versiunilor, "meţug" în ebraică, fără ca totuşi acest termen să implice o idee de fixitate, de imobilitate în spaţiu, ci mai curând una de soliditate, de tărie, în sensul afirmaţiilor psalmistului şi proorocului:

"Tu ai aşezat pământul pe temeliile lui şi niciodată nu se va clinti" (Psalmul 104:5).

"Singurul Dumnezeu, care a întocmit pământul, l-a făcut şi l-a întărit" (Isaia 45:18).

Or, pe când anticii credeau în existenţa unui suport pe care stă pământul, idee concretizată în legenda uriaşului Atlas, care ar fi primit misiunea să-l poarte pe umeri, Biblia, vorbind despre poziţia pământului în spaţiu, îl prezintă "spânzurat pe nimic":

"El (Dumnezeu) întinde miazănoaptea asupra golului şi spânzură pământul pe nimic" (Iov 26:7).

Dacă Scriptura nu vorbeşte în mod expres şi direct despre mişcările pământului, ea sugerează în schimb mer­sul astrelor după legi precise: "Cine a făcut să meargă după număr, în şir, oştirea lor?" (Isaia 40:26). Şi cum i-am putea reproşa faptul că foloseşte "limbajul aparen­ţelor" când vorbeşte despre răsăritul şi apusul soarelui, prin urmare despre mişcarea lui (cf. Psalmul 19:5-6), când noi înşine, cu patru sau cinci secole după Copernic şi Galilei, folosim acelaşi limbaj. Până şi astronomia vor­beşte în limbajul aparenţelor când defineşte mişcarea diurnă, "mişcarea zilnică aparentă de rotaţie a cerului în jurul pământului", sau când menţine cuvântul "solstiţiu" care înseamnă "soarele se opreşte"?

Pe când savanţii antichităţii, ca Ptolemeu (secolul II î.Cr.) credeau că pământul este situat în centrul universu­lui, Biblia nu ne dă de loc această idee geocentrică despre cosmos. Din contră, ea ne vorbeşte despre micimea plane­tei noastre în raport cu imensitatea universului, comparându-i locuitorii cu nişte lăcuste, şi popoarele cu o pică­tură de apă dintr-o vadră, cu praful de pe o cumpănă (Isaia 40:15-26). În mai multe rânduri, pământul e situ­at în adevărata lui poziţie în cosmos, pentru a arăta pute­rea Celui care a creat totul şi care a stabilit "legile ceru­lui" (Amos 5:8; Iov 9:9; 38:31-33).

Biblia ne vorbeşte adesea despre stele, al căror ansam­blu este desemnat uneori cu numele de "oştirea ceruri­lor" (Deuteronom 4:19; 2 Împăraţi 23:5; Geneza 2:1; Isaia 34:4; 40:26; 45:12). Astronomul grec Hiparc (sec. II î.Cr.) stabilise un catalog al stelelor, în care numă­rul acestor corpuri cereşti era fixat la 1.022, şi acest număr relativ limitat a fost admis până în secolul al XVII-lea, pe când astăzi se ştie că numărul stelelor este foarte mare: o sută de miliarde numai în galaxia noastră, fără a mai vorbi de celelalte galaxii, fiecare din ele fiind un fur­nicar de stele. Cât de clară este Biblia şi cu privire la acest subiect: "Uită-te spre cer şi numără stelele dacă poţi să le numeri... îţi voi înmulţi foarte mult sămânţa şi anume ca stelele cerului, şi ca nisipul de pe ţărmul mării, mii de zeci de mii" (Geneza 15:5; 22:17; 26:4; 24:60)!

Se mai vorbeşte în Biblie despre "Semnele zodiacului" (Iov 38:32), precum şi despre mai multe constelaţii şi nebuloase denumite: Orion, Pleiadele (Cloşca cu pui), Ursa mare (Amos 5:8; Iov 9:9 şi 38:31-33).

Pasajul din Iov 38:31 "Poţi să înnozi tu legăturile Gă­inuşei sau să dezlegi frânghiile Orionului?" se referă fie la grămezi mai mult sau mai puţin dense, fie la îndepărta­rea relativă, la distanţe mai mult sau mai puţin considerabile, dar strict definite ale stelelor ce constituie aceste două constelaţii [5].

Tot despre constelaţii este vorba în Iov 37:9 "Vijelia vine de la miază-zi şi frigurile din vânturile de la miază­noapte".

"Miazăzi" înseamnă "stelele sau constelaţiile regiunilor australe" (cf. Iov 9:9). "Vânturile" indică Ursa mare şi Ursa mică, care se aseamănă cu nişte lopeţi cu coadă lungă, folosite pe atunci pentru a arunca în aer boabele de grâu, curăţindu-le de pleavă şi care, prin raportul lor cu steaua polară, indică nordul, contrar cu "regiunile înstelate australe", ceea ce este în acord cu sensul şi sem­nificaţia acestui pasaj [6].

S-a mai stabilit că constelaţiile menţionate în cartea lui Iov erau exact cele ce se puteau observa în primăvara şi toamna anului 2130 î.Cr., adică cu 180 de ani înainte de Avraam [7], argument în plus la constatarea că nici unul din numele amintite în cartea lui Iov nu este simbolic [8].

În ceea ce priveşte vârsta pământului şi cea a universu­lui, se impun aici mai multe observaţii:

1) Biblia plasează creaţia cosmosului şi cea a planetei noastre "la început" (Geneza 1:1), adică în cursul unei perioade imense, situată mai înainte de prima din cele şapte zile cosmogonice din povestirea mozaică, şi a cărei durată nu este indicată.

2) În plus, ea ne arată pământul nu în regiunea centrală a universului, ci în părţile cele mai tinere, mai puţin evo­luate ale acestuia, căci ne prezintă "stelele universului izbucnind în cântări de bucurie" la naşterea lui (Iov 38:7): ce înseamnă aceasta, dacă nu că majoritatea astre­lor erau atunci prezente pe cer?

După comparaţia astronomului Herschel, cerul înstelat este într-adevăr comparabil cu o pădure de stejari, în care, la o singură aruncătură de ochi, putem vedea toate etapele creşterii unui arbore: de la ghinda care germinea­ză, până la trunchiul centenar trăsnit de fulger, noi pământenii fiind situaţi în părţile cele mai tinere ale universului [9].

3) Aceste diferenţe de vârstă se traduc prin diferenţe de temperatură. Prin urmare, de culoare, de strălucire între corpurile cereşti. Ceea ce a permis astronomilor să stabi­lească o scară de mărimi, bază a unei clasificări a astrelor după strălucirea lor aparentă. Câtă exactitate ştiinţifică se găseşte în afirmaţia apostolului Pavel! Nu-i lipseşte decât precizia cifrelor: "Tot aşa, sunt trupuri cereşti şi trupuri pământeşti; dar alta este strălucirea trupurilor cereşti şi alta a trupurilor pământeşti [10]. Alta este strălucirea soarelui, alta strălucirea lunii şi alta strălucirea stelelor; chiar o stea se deosebeşte în strălucire de altă stea" (1 Corinteni 15:40-41).

Biblia aminteşte şi constituţia planetei noastre în dife­ritele ei părţi componente, folosind termeni care nu contrazic cu nimic datele ştiinţifice actuale:

1) Când ne vorbeşte despre aer, care compune atmos­fera terestră şi ale cărei mişcări constituie vântul, declară că la întemeierea pământului, Dumnezeu "a rânduit greu­tatea aerului şi a hotărât măsura apelor" (Iov 28:25). Această greutate a aerului a fost ignorată până în momen­tul evidenţierii ei de către Galilei.

2) Sugerarea de către Biblie a stării interioare a pămân­tului, oricât de sumară ar fi, este făcută în aşa fel încât geofizica modernă nu infirmă termenii pe care îi foloseş­te: "Pământul, de unde iese pâinea, este răscolit înlăuntrul lui ca de foc" (Iov 28:5). Avem aici schiţa diverse­lor "sfere" îmbucate unele în altele, şi care constituie pla­neta noastră: scoarţa terestră (= litosfera), a cărei supra­faţă poartă viaţa, simbolizată prin pâine (= biosferă), iar dedesubt, în adâncime, unde sunt temperaturi ridicate, ("de foc"), care combinându-şi efectul cu cel al presiuni­lor mai mult sau mai puţin mari, influenţează în diverse moduri starea fizică a materialelor interne (pirosfera şi barisfera biofizicienilor), şi una şi cealaltă, într-o anumi­tă măsură "sfere ale focului".

Biblia vorbeşte de asemenea despre privilegiul rar, dacă nu exclusiv al pământului, de a fi purtător de viaţă. Numai despre planeta noastră, spune ea, că Dumnezeu a făcut-o; a întărit-o, pentru ca să nu fie pustie, ci să fie locuită (Isaia 45:18). Pe plan ştiinţific, a fost subliniată de multe ori ostilitatea generală a universului cu privire la viaţă (Pierre Termier, Pierre Humbert, Sir James Jeans...). Recent, biologul Vandel socotea că, în stadiul actual al cunoştinţelor noastre şi dată fiind poziţia absolut privilegiată a planetei noastre, viaţa nu ar fi putut apare decât pe ea [11]. Louis Pasteur şi după el alţi bio­logi, au efectuat prelevări aseptice din meteoriţi; le-au însămânţat în bulioane de cultură sterilizate şi au obţinut rezultate cu totul negative; se aducea astfel dovada per­fectei sterilităţi a acestor meteoriţi [12]; materiile carbo­nate găsite pe unii din ei au o origine total abiotică, adică fără nici un raport cu viaţa. Analiza biochimică realizată pe eşantioane de sol lunar, în particular pe cele aduse la sfârşitul lui Iulie 1969 de echipajul lui "Apollo XI", nu a relevat nici o urmă, nici un semn de viaţă pe satelitul nostru.

Nava spaţială "Venus VII" care, după o călătorie foarte lungă, a ajuns la 15 Decembrie 1970 în atmosfera planetei Venus, apoi a reuşit să aterizeze în Ianuarie 1971 pe solul acestei planete; a transmis primele informaţii ştiinţifice directe care provin de la suprafaţa unei alte planete din sistemul nostru solar. Din ele rezultă că la punctul de aterizare, suprafaţa lui Venus are o tempera­tură de +475 centigrade cu o aproximaţie de douăzeci de grade în plus sau în minus, şi că presiunea e de cca. 90 de ori mai mare ca cea a pământului, cu o aproximaţie de 15 atmosfere în plus sau în minus. Să adăugăm la aceasta, că atmosfera lui Venus e constituită în esenţă din bioxid de carbon, fără urme de oxigen: acestea sunt, fără îndoială, condiţii incompatibile cu viaţa. Or, Venus este, cu excep­ţia lunii, astrul care se apropie cel mai mult de pământ!

Toate noţiunile precedente cu privire la care ştiinţa, prin exactitatea ca şi prin metodele şi limbajul ei propriu, nu infirmă afirmaţiile biblice; sunt încoronate în Scriptu­ră cu vestirea sfârşitului universului material: "Cerurile vor trece cu trosnet, trupurile cereşti se vor topi de mare căldură şi pământul, cu tot ce este pe el, va arde (2 Petru 3:10). Ştiinţa modernă nu contrazice o asemenea perspectivă. Vom mai reveni.

C. Biblie şi geologie

Dacă trecem de la astronomie la geologie, este semnifi­cativ faptul că unul din cei mai mari geologi ai secolului nostru, Pierre Termier, şi-a intitulat ultima parte a unui articol de dicţionar consacrat geologiei: "Despre rolul apologetic al geologiei". După ce examinează obiecţiile obişnuite aduse povestirilor din Geneza, cea a creaţiei şi cea a potopului, autorul trage următoarea concluzie: "Credinţa creştină nu are motive să se teamă de progresele geologiei... Istoria pământului are o valoare apolo­getică specială. "Pământul povesteşte slava lui Dumne­zeu" la fel de convingător; poate chiar mai mult decât bolta cerească înstelată... Nimic nu mărturiseşte mai bine ca această istorie despre ordinea lumii; prin urmare, poate fi folosită de către creştin, mai mult decât majoritatea celorlalte ştiinţe, pentru a-i întări propria credinţă şi a-i aduce la credinţă pe oamenii cu bunăvoinţă care îi înconjoară, şi care, cu simplitate şi umilinţă, caută pe Dumnezeu" [13].

De altfel, numeroşi sunt geologii şi paleontologii de valoare, începând cu Georges Cuvier, fondatorul paleontologiei moderne, care s-au interesat îndeaproape de povestirile biblice şi le-au adus aceeaşi mărturie răsună­toare ca şi Pierre Termier: Marcel de Serres din Montpellier, în lucrarea lui "Despre cosmogonia lui Moise, comparată cu realităţile geologice" (1860); Arnold Guyot din Neuchâtel, într-un studiu amănunţit ce reprezintă concluzia unei întregi cariere consacrată geologiei "Creaţia sau cosmogonia biblică în lumina ştiinţei moderne" (1885); americanul James Dana într-un articol despre “Ştiinţă şi Biblie" (1856), apoi într-un "Manual de Geologie" (ed. a 2-a, 1876); francezul Albert de Lapparent; biofizicianul Henri Devaux care a consacrat un studiu, totodată ştiinţific şi religios, intitulat "Prime­lor trei capitole din Geneza" (ed. a 3-a, 1952): iată doar câteva titluri dintr-o bibliografie extrem de bogată.

"Povestirea lui Moise, prea uşor învinovăţită de greşeli, este mai în acord cu cercetările geologice decât sistemele imaginate de cele mai mari genii..." (Marcel de Serres).

"Cea mai bună interpretare pe care ar putea-o da ştiinţa acestui important subiect (adică creaţia), este şi cea care explică cel mai bine, în toate amănuntele, primul capitol din Geneza şi care îi dă dreptate... Moise a fost profetul trecutului, după cum Daniel, Isaia şi mulţi alţii au fost profeţii viitorului" (Arnold Guyot).

"Există pe prima pagină a cărţii sfinte o dovadă că autorul ei este totodată autorul creaţiei şi cel al Bibliei. Nu poate exista un dezacord real între cele două cărţi ale Marelui Autor. Ambele reprezintă revelaţia lui Dumnezeu dată omului, prima povestind armoniile lucră­rii divine care se pregătesc din adâncimea trecutului pen­tru a ţâşni în toată splendoarea lor în momentul când trebuie să apară omul. A doua, precizând legăturile omu­lui cu Creatorul său şi făcându-ne să întrevedem armonii mai profunde pentru eternitate" (James Dana).

Diferite faze ale creaţiei, aşa cum sunt indicate în poves­tirea mozaică, "pot fi traduse în limbaj ştiinţific, şi... corespund, prin natura şi succesiunile lor, celor mai deo­sebite fapte descoperite de ştiinţa cea mai avansată" (Henri Devaux).

Când ajungem la amănunte, studiind de exemplu, în ce mod ne vorbeşte Biblia despre munţi, nu putem să nu constatăm termenii precişi, imaginile veridice şi uimitoa­re pe care le foloseşte ea pentru a ni-i înfăţişa. Geologii din secolul nostru nu ar putea tăgădui nici una din aceste descrieri atât de adevărate. Câte noţiuni geologice funda­mentale ne indică, cu privire la acest subiect, scriitorii sfinţi! Ei ne vorbesc despre munţi ca de nişte lucruri mobile, plastice (Isaia 64:1-3; Mica 1:3-4; Psalmul 104:8 şi 114:4-6; Matei 21:21...). Ne sunt arătaţi apoi în raport cu apele marine (Geneza 1:5; Iov 38:8-11; Psalmul 66:6 şi 104:6-9; Iona 2:6...). Iar geologia ne învaţă tocmai că munţii au luat naştere pe amplasamentul marilor fose marine, geosinclinalele, sub forma unor valuri gigantice de piatră care s-au desfăşurat şi s-au spart, dând loc unor fenomene de transport mai mult sau mai puţin considerabile, care mai târziu s-au imobilizat şi întărit [14].

Astfel geologia, la rândul ei, îşi aduce mărturia, spriji­nind, în felul ei, următoarea constatare:

"Biblia vorbeşte despre toate. Ea descrie natura, crea­ţia, astrele, lumina, atmosfera, elementele, munţii, animalele, şi plantele. Ea tratează despre istorie, nu numai a lui Israel, dar şi istoria marilor imperii din jurul Palestinei, cu împăraţii, războaiele, cârmuirile lor succesi­ve. Este pur şi simplu uimitor că o face într-un mod atât de corect" [15].

D. Început şi sfârşit al universului material

Vom dezvolta ulterior paragraful privind începutul şi sfârşitul universului material, dar acum nu vrem decât să subliniem două lucruri care ne asigură de veridicitatea Bibliei:

1) Povestirea creaţiei cu care începe Biblia este o frescă grandioasă, într-un anume fel "profeţie a trecutului" pentru că a fost scrisă la o dată când geologia şi biologia nu existau; povestire care, în simplitatea, concizia, în zborul ei peste milenii trecute, este de o aşa riguroasă exactitate ştiinţifică;

2) Profeţiile, cele care au devenit de mult istorie şi cele care s-au îndeplinit, sub ochii noştri, sau sunt pe cale de îndeplinire, şi unele şi altele sunt garanţia sigură a înde­plinirii literale a evenimentelor ce nu se vor produce decât la sfârşitul veacurilor; evenimente care trebuie să fie înţe­lese în perspectiva şi însemnătatea lor escatologică. Cuvintele lui Pascal cu privire la Isus Cristos: "Cea mai mare din dovezile cu privire la Isus Cristos sunt profe­ţiile", se pot extinde la orice profeţie biblică, (cuprinzându-se şi escatologia) deci, la întreaga Biblie. Cea mai mare din dovezile de veridicitate ale Bibliei sunt profeţiile. Generaţiile care ne-au precedat nu puteau înţelege profe­ţiile escatologice ale Bibliei şi semnele de care se leagă ele tot atât de bine cum o putem face astăzi, mai ales profe­ţia din 2 Petru 3:5-13 privitoare la distrugerea în foc şi prin foc a universului material.

Când se cercetează lucrurile de aproape, se constată că nu există în fond nici o contradicţie în acest domeniu între Biblie şi ştiinţă, în special ştiinţele naturii luate în sensul cel mai larg. După cum bine s-a subliniat, nu există contradicţii "decât între ceea ce pare să fie concepţia biblică şi ceea ce pare să fie concepţia ştiinţifică". Astfel oamenii de ştiinţă au fost obligaţi să admită "relativitatea aşa-ziselor adevăruri", cărora li se dădea importanţă până nu demult: spaţiu, timp, materie, determinism, care evidenţiau, nu cunoaşterea ştiinţifică, ci o anumită inter­pretare metafizică a universului, neavând nici un raport cu Biblia. Pe când ştiinţa secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX postula eternitatea materiei, cea actuală consideră universul ca limitat în întindere şi în durată, cu atâta siguranţă, încât se vorbeşte acum "despre un început şi un sfârşit al universului material". Tendinţa actuală a ideilor şi concepţiilor ştiinţifice este armonizarea cu revelaţia biblică într-un grad mult mai ridicat şi mai adecvat decât ideile şi concepţiile care circulau acum câteva decenii. Pentru constatarea acestei convergenţe nu este nevoie să se recurgă la noi metode de lectură a Bibliei pentru timpul actual şi pentru omul de astăzi. Un om de ştiinţă contemporan face această constatare: "Omul nu ar fi cu adevărat un om modern fără achizi­ţiile ştiinţei, dar ar fi în mod sigur un om incomplet dacă nu ar ţine seama de adevărurile revelate în Biblie" [16].

E. Biblie şi medicină

Dacă există un domeniu al ştiinţei care să intereseze pe om îndeaproape, acesta este cel al medicinii, în legătură cu aceasta vom face câteva observaţii:

1) În Biblie apar ici şi colo, cu privire la diferite organe şi ţesuturi care intră în constituţia corpului nostru, câteva noţiuni de anatomie şl de fiziologie care totuşi nu sunt sistematizate. Scriptura ne furnizează elemente ale unei "Parabole a sângelui" care poate fi dezvoltată în lumina cunoştinţelor ştiinţifice moderne [17].

Dezvoltarea embriologică este amintită de mai mulţi scriitori (Iov 10:8-12; Psalmul 139:15-16; Eclesiastul 11:5; Ezechiel 37:6-8). Este vorba mai ales de imagini destinate să ne arate că Dumnezeu este Stăpânul vieţii în general şi al vieţii noastre în special, Stăpânul zilelor noastre (Psalmul 139:16). Dar nu este mai puţin adevărat că ştiinţa modernă nu poate respinge exactita­tea acestor imagini, şi că noi, oamenii secolului XX, am putea să le preluăm textul, fără să schimbăm ceva cu de la noi putere. Nimic mai uimitor decât acest film concis al dezvoltării embrionare pe care îl dă autorul cărţii lui Iov: plecând de la o masă protoplasmatică aparent omogenă şi nediferenţiată, comparată cu laptele care curge şi chiar cu laptele închegat - o stare fizică ce nu este nici lichidă nici solidă şi care poate suferi variaţii, ceea ce astăzi numim gel - are loc mai întâi diferenţierea pielii, apoi a cărnii (= muşchi), şi în fine a ţesuturilor şi organe­lor mult mai specializate, oase şi sistem nervos (Iov 10:10-12).

2) Biblia menţionează numeroase boli a căror listă este prea lungă pentru a fi dată aici. Unele din reţetele pe care le găsim în cartea Leviticului îşi găsesc justificarea în observaţii privitoare la igiena alimentară. De exemplu, deosebirea între animale curate şi necurate era parţial întemeiată pe considerente "umane" de care ţinea seama legea dată de Dumnezeu lui Moise. Anumite animale găz­duiesc adesea paraziţi transmisibili omului; altele au anumite obiceiuri respingătoare... Astfel, printre anima­lele de pradă enumera în Leviticul 11:13-19, o parte au ca hrană stârvuri. Porcul, a cărui carne este şi ea arătată ca necurată (Leviticul 11:7), este foarte adesea atins în Orient de trichinoză, mâncând şobolani contaminaţi şi poate astfel să contamineze omul. Iepurele de casă şi iepurele de câmp (acesta din urmă încadrat şi el printre animalele necurate), deşi nu pot să contamineze omul, găzduiesc în stare larvară viermi paraziţi din grupul teni­ilor, ale căror forme adulte se găsesc în intestinul câinelui: larva sau cenura Taeniei serialis, larva sau cisticercul Taeniei serrata (= T. pisiformis). Şi dacă ar fi existat iepurele de casă în Palestina; dacă, pe de altă parte, s-ar fi cunos­cut pe atunci viroza mortală numită mixomatoză a cărei victimă este (diagnosticată în Australia la sfârşitul secolu­lui XIX-lea) şi faptul că s-a răspândit în Franţa, începând din 1952, cu o viteză fulgerătoare, ar fi fost un motiv suficient pentru ca Biblia să-l menţioneze printre anima­lele necurate. Câtă minuţiozitate observăm şi în descrierea simptomelor anumitor boli contagioase. De exemplu în Levitic 13 cu privire la lepră şi râie, în indicaţiile care ni se dau asupra mecanismului şi agenţilor contagioşi, ca şi asupra principiilor şi măsurilor profilactice în privinţa acestor boli [18]!

3) Biblia preconizează şi metode terapeutice: uleiul şi vinul aromat fiind adesea folosite la pansarea rănilor, pentru alinarea şi dezinfectarea lor (Isaia 1:6; Luca 10:34), la fel ca şi balsamul de Galaad, produs de secreţia unui arbore din familia Terebintalia, fie Commiphora opobalsamul, fie Pistacia lentiscus, folosit din cauza proprietăţilor lui sedative şi dezinfectante (Geneza 37:25 şi 43:11; Ieremia 8:22; 46:11 şi 51:8). Turtele de smochine erau aplicate ca emoliente pe ulcere (2 Împăraţi 20:7 şi Isaia 38:21). Se vorbeşte de asemenea despre colir (alifie) pentru ochi (Apocalipsa 3:18).

4) Biblia în mai multe rânduri ne vorbeşte despre me­dici. În 2 Cronici 16:12, lui Asa, împărat al lui Iuda, care "s-a îmbolnăvit de picioare, aşa încât avea mari dureri", nu i s-a reproşat că a consultat medicii, ci că nu a căutat mai întâi de toate pe Dumnezeu şi că s-a compor­tat ca un împărat nelegiuit. Evanghelistul Luca era medic; apostolul Pavel îl numeşte "doctorul prea iubit" (Colo­seni 4:14). Desigur, devenind creştin, el a continuat să practice medicina şi este de remarcat vocabularul medical pe care îl foloseşte în Evanghelia şi în cartea Faptele Apostolilor scrise de el, unde se găsesc şi descrieri medi­cale (Faptele Apostolilor 3:7; 4:22; 9:8-9 şi 18-19; 19:11-12; 28:3-6 şi 8). Precizia ştiinţifică a doctorului Luca contrastează astfel cu relatările mai puţin tehnice pe plan medical ale celorlalţi evanghelişti. Luca ne-a făcut cunoscut acest cuvânt al lui Isus: "Nu cei sănătoşi au trebuinţă de doctor, ci cei bolnavi" (Luca 5:31). El subliniază în Evanghelia sa - singurul care o face - că Isus a mâncat după înviere (Luca 24:41-43) şi nu omite acest amănunt în legătura pe care o face mai târziu într-o cuvântare a lui Petru (Faptele Apostolilor 10:41). În fine, au fost evidenţiate asemănările uimitoare dintre prefaţa Evan­gheliei lui Luca (Luca 1:1-4) şi tratatele medicale ale antichităţii; între modul de exprimare al lui Luca şi aceste tratate, paralelismul este remarcabil.

5) Cristos Însuşi nu este oare Medicul divin? Medicul trupului ca şi cel al sufletului? Numărul vindecărilor miraculoase pe care le-a făcut şi care ne sunt redate în amă­nunt sau numai amintite, este foarte mare. Bineînţeles, în aceste fapte, sufletul are prioritate asupra trupului: "Şi ce i-ar folosi unui om să câştige toată lumea, dacă şi-ar pierde sufletul?" (Matei 16:26); "Căci ce este mai lesne? A zice: "Iertate îţi sunt păcatele", sau a zice: "Scoală-te şi umblă?" Dar, ca să ştiţi că Fiul omului are putere pe pământ să ierte păcatele: "Scoală-te! a zis El slăbănogu­lui, ridică-ţi patul şi du-te acasă" (Matei 9:5-6). Există relaţii incontestabile între suflet şi trup, între domeniul spiritual şi cel fizic. Apostolul Ioan formulează această urare destinatarului celei de a treia epistole a sa, Gaius, prea iubitul: "Sănătatea ta să sporească, aşa cum spo­reşte sufletul tău" (3 Ioan 2). Aceste raporturi sunt recu­noscute astăzi sub denumirea de raporturi psihosomatice de care se ocupă medicina psihosomatică.

6) Iată acum mărturia unui medic, Dr. Paul Tournier care, în cartea cu titlu semnificativ: "Biblia şi medicina", scrie: "Prima mea descoperire este bogăţia incomparabi­lă a Bibliei. Ea este cartea dramei omeneşti. Iar pentru noi medicii, care suntem adânciţi în această dramă, ea este deosebit de interesantă... Ceea ce ne uimeşte mai ales în Biblie, pe lângă altele, este realismul ei. Ea ne arată omul aşa cum este; aşa cum îl cunoaştem, cu toată păcătoşe­nia şi măreţia lui; cu toate convingerile şi îndoielile lui; cu toate planurile şi faptele lui ruşinoase".

Luând un exemplu concret, cel al lui Amnon, unul din fiii lui David (2 Samuel 13:1-22), Dr. Tournier adaugă: “îi voi interesa pe medici cu semnalarea pe care o fac, anume, că până şi boala simulată este descrisă în Biblie... În Biblie Dumnezeu nu îl scoate pe om din drama prin care trece, ci trăieşte alături de el şi pentru el. Biblia nu ocoleşte nimic. Ea pătrunde cu realism în viaţa noastră aşa cum este".

Apostolul Iacov compară pe drept Biblia cu o oglindă care arată imaginea adevărată a. feţei noastre, fără denaturare şi îngăduinţă (Iacov 1:22-25).

Poate pentru aceasta unii o consideră o carte imorală şi periculoasă. Dar dacă ea ne prezintă omul aşa cum este, ne arată în acelaşi timp că Dumnezeu este un Dumnezeu drept "care nu socoteşte pe cel vinovat drept nevinovat" (Exodul 34:7). Este o realitate faptul că acolo unde Biblia deţine locul de onoare, se constată o creştere a moralităţii.

Consecinţa pe care o trage Dr. Tournier din studiul său biblic, ca medic, este următoarea:

"Medicul care se situează în perspectiva biblică, însuşindu-şi concepţia biblică despre om, devine prin aceasta medic al persoanei. El nu mai poate considera omul o grămadă de celule, ci o fiinţă spirituală, chemată la o menire personală şi investit de Însuşi Dumnezeu cu o valoare inestimabilă. Pilda oii pierdute (Luca 15:3-7), cea a fiului risipitor (Luca 15:11-32), ca şi cea a bunu­lui samaritean (Luca 10:30-37) evidenţiază într-un mod deosebit această grijă personală a lui Dumnezeu pentru fiecare om în parte, grijă ce se desprinde din în­treaga Biblie" [19].

Aceasta se poate observa mai ales în epoca noastră de mulţime compactă de oameni, în acest univers concentraţionar în care trăim şi în care domneşte tehnica, cu calculatoarele, creierele electronice, automatismele şi mecanis­mele ei de teleghidare. Nu mai este loc decât pentru gru­puri, pentru ansambluri şi pentru blocuri. Individul îşi pierde drepturile; este zdrobit; dispare complet, nefiind decât un mecanism în plus, o maşinărie fără suflet, un număr matricol, un robot într-o societate mecanizată şi standardizată.

Totuşi Dumnezeu, de la un capăt la altul al Bibliei, nu se adresează unor ansambluri anonime, ci unor persoane, unor indivizi. El se adresează, prin intermediul profetului său, ca păstor al unor oi individuale; prin urmare, unor persoane, fiind vorba aici de o alegorie: "Voi căuta pe cea pierdută; voi aduce înapoi pe cea rătăcită; voi lega pe cea rănită şi voi întări pe cea slabă" (Ezechiel 34:16).

Cei vizaţi de Isus sunt la fel indivizi, persoane, atât în pilda Bunului Păstor, cât şi în cea a oii pierdute:

"Eu sunt Păstorul cel Bun... Eu îmi cunosc oile Mele şi ele Mă cunosc pe Mine" (Ioan 10:11-16; Psalmul 23).

"Dacă un om are o sută de oi, şi se rătăceşte una din ele, nu lasă el pe cele nouăzeci şi nouă pe munţi şi se duce să caute pe cea rătăcită?" (Matei 18:12-14; cf. Matei 10:28-31).

Omul, această fiinţă făcută din carne şi duh, făptură pe care Dumnezeu a dorit-o după chipul şi asemănarea Sa, refăcută în personalitatea, în demnitatea sa de om, iată la ce ne cheamă împreună medicina ca şi Biblia! De când a fost scrisă şi până astăzi, cât de actuală este această carte! Ce lecţie salvatoare se desprinde din ea de la un capăt la altul, pentru timpul nostru şi pentru omul de astăzi, în vederea restabilirii unui echilibru tot mai grav compromis! Pot fi menţionate şi alte exemple din litera­tura medicală contemporană, care merg în acelaşi sens cu lucrările lui Dr. Paul Tournier: "La Médecine de la personne" şi "Bible et Médecine", cum ar fi lucrarea medi­cului anglo-saxon, Dr. Mac MILLEN, având titlul destul de curios: "Boală sau sănătate după alegere?" (1971).

Printre alte teme interesante, Dr. Mac MILLEN de­monstrează pe bază de cifre, că nu la întâmplare indică Biblia cea de a opta zi după naştere pentru practicarea circumciziunii: acesta este momentul precis în care cei doi factori esenţiali coagulării sanguine se regăsesc în sânge în proporţii optime: una este protrombina fabrica­tă de ficat, şi a doua vitamina K, despre care s-a vorbit abia în anii 1925-1934, şi care este secretată de diversele bacterii ce trăiesc în simbioză în intestin, şi care e necesa­ră pentru elaborarea protrombinei în ficat. Înainte sau după acest moment, se pot produce hemoragii grave. Dacă trebuie să fim recunoscători cercetătorilor care au ajuns să descopere şi să analizeze procesul de coagulare a sângelui, trebuie totuşi să constatăm că nu Avraam a fost cel care a ales ziua a opta (Geneza 17:12) "după secole de încercări, de experienţe şi de eşecuri. Nici el nici alt­cineva dintre locuitorii cetăţii Ur din Caldeea nu fuseseră circumcişi. Ziua a fost aleasă de Creatorul vitaminei K". S-a putut demonstra, de asemenea, că practicarea circumciziunii are ca urmare o frecvenţă mai redusă de anumite forme de cancer la evrei, faţă de celelalte popoa­re, constituind astfel o profilaxie eficientă împotriva unor astfel de boli (pag. 22-27).

Vom mai adăuga că lucrările lui Dr. Paul Tournier şi Mac Millen, pe linia a ceea ce se numeşte medicină psiho­somatică, sunt o continuare a cercetărilor începute la Praga în 1925 şi dezvoltate în Canada de marele fiziologist contemporan Hans SELYE, actualmente directorul Institutului de Medicină şi Chirurgie experimentală la Universitatea din Montreal, privind apărarea organismului împotriva agresiunilor externe sau interne, la care este supus continuu, împotriva agenţilor de "stress", cum îi zic anglo-saxonii. Hans Selye însuşi, la o conferinţă în 1974, în faţa naturaliştilor francezi adunaţi în congres la Montreal, a pus problema la nivel moral şi spiritual, vor­bind despre "Stress fără tristeţe". În aceiaşi ordine de idei, Dr. P. Tournier şi Dr. Mac Millen au demonstrat că remediul împotriva stressului nu constă într-o pilulă care să se cumpere în farmacie; terapeutica este, de cele mai multe ori de ordin spiritual şi moral, ca răul însuşi. În lucrările lor, aceşti autori dau o serie de prescripţii efica­ce pentru ca boala să se vindece fără pericol.

Pe de altă parte, în ultimii ani, Biblia a inspirat unele lucrări de cercetare, care au stat la baza unor teze de doctorat în medicina umană şi în medicina veterinară. De exemplu "Studiu privind actualitatea diverselor prescrip­ţii sanitare ale Bibliei", teza lui Dr. Christian Klopfenstein (Besanton, 1975) şi "Animalele în religia vechiului popor Israel" (este vorba de animalele despre care vorbeş­te Biblia), având subtilului: "Preliminariile unei ecologii biblice", a lui Dr. Alain Maillot (Lyon, 1973).

F. Parabolele

Cât adevăr! Câtă precizie în parabolele, în imaginile, în tablourile pe care ni le prezintă Biblia, şi care, pornind de la observarea şi de la cunoaşterea lucrurilor din natură şi din viaţă, ne înalţă la înţelegerea lumii spirituale.

Biblia vorbeşte despre un mare număr de animale şi de plante, şi o face totdeauna cu deosebită exactitate. Am amintit deja. În această privinţă, iepurele de câmp şi iepurele de casă despre care citim în cartea Leviticului că ele rumegă, dar n-au unghia despicată (Levitic 11:5-6), această din urmă caracteristică deosebindu-le de adevăratele rumegătoare.

Biblia citează numeroase specii vegetale, în funcţie de însuşi caracterul lor botanic, în aşa fel că devine imposibil să se opereze permutări sau substituiri, fie că este vorba de grâu, de neghină, de muştar, de migdal, sau de arborii şi arbuştii mediteraneeni, citaţi de atâtea ori în Scripturi: viţa de vie, măslinul, smochinul, descrişi ca atare şi legaţi de învăţămintele care se degajă! Biblia nu este un ierbar cu plante uscate, care şi-au pierdut culoa­rea, parfumul şi viaţa. Este o adevărată grădină botanică, grădina parfumată a Cântării Cântărilor, grădina plină de flori de primăvară, cu corolele lor multicolore, răsunând de cântecul păsărilor; grădina cu ale ei pante domoale ce coboară spre Iacul Ghenezaret, spre marea Kinneret, Marea Harfei! Grădina lui Dumnezeu!

Biblia nu este o carte lipsită de viaţă. Numeroşi natura­lişti s-au referit la ea şi continuă să se refere la cele scrise în Biblie. Biblia ne arată că ecologia, despre care se vor­beşte aşa de mult în zilele noastre, cu subordonările ei, cu legile ei, cu echilibrul fundamental, a existat de la bun început în programul şi în planul lui Dumnezeu (Geneza 1:11, 20, 29-31; 2:8-15; Isaia 45:18...), cu mult înainte ca omul să descopere ecologia; poate deja prea târziu, după ce el însuşi a răsturnat şi a distrus în mod iremediabil ordinea naturii.

Dr. Philippe Gold-Aubert, referindu-se la diferitele com­partimente ale domeniului ştiinţific: astronomie, geologie, chimie şi biochimie, mecanismele farmacologice şi rolul lor în funcţiile fiziologice, medicină, paleontologie, geocronologie şi metode de stabilire a datelor, arheologie, arată că credinţa creştină, întemeiată pe Biblie, nu are a se teme de progresul acestor diferite ramuri ale ştiinţei, care nu pot - în nici un fel - să furnizeze nişte arme anti-biblice. El spune că, dimpotrivă, între diferitele ramuri ale cunoştinţei umane, în măsura dezvoltării lor şi Biblie, există puncte de contact, posibilităţi de conciliere şi de acord, fără ca pentru aceasta să se ceară suprimarea unei singure iote din Biblie, cartea care ne descopere gândirea Dumnezeului Creator. Mai mult decât atât, am dat doar câteva exemple; am fi putut da mult mai multe, care arată că există numeroase coincidenţe curioase şi convergenţe între ştiinţă - în acceptul larg al cuvântului - şi Biblie. De ce să ne mirăm, din moment ce Autorul suprem al Bibliei este, în acelaşi timp şi Marele Maestru al Creaţiu­nii, Cel care a făcut Istoria?

Fizicianul nuclear Serge Tarassenko, a declarat, fiind întrebat despre legătura dintre ştiinţă şi credinţă:

"Există o legătură profundă între credinţă şi ştiinţă; o armonie perfectă... La început, când citeam Cuvântul lui Dumnezeu, de exemplu paginile care relatează despre Creaţiune, sau alte pasaje care vorbesc despre existenţa acestui invizibil care se prezintă omului în formă vizibilă, am fost zguduit de un răsunet adânc, de această mare asemănare cu ştiinţa - atâta doar că limbajul folosit este diferit - încât a trebuit să aprofundez în mod serios această problemă. Am descoperit atunci, nu numai asemănarea, ci şi armonia perfectă. Şi nu este nimic de mirare, deoarece darul cunoaşterii şi progresul cunoştin­ţelor în direcţia adevărului au fost date omului de către Dumnezeu... Ştiinţa nu este altceva decât un demers al omului pe calea spre Adevăr..." [21[.

G. Determinism şi libertate

Iată acum o ultimă constatare care situează problema într-un cadru mult mai vast, de dimensiuni cosmice, la însăşi scara lui Dumnezeu.

Când ştiinţe ca matematica şi astronomia, care ne dau în mod cu totul special noţiunea de absolut, de legi exac­te şi de neschimbat, care evidenţiază un determinism ce nu poate fi tăgăduit şi pe care este zadarnic să vrei să-l forţezi şi să-l distrugi. "Cunoşti tu legile cerului?" între­ba Dumnezeu pe Iov (Iov 28:33).

Lumea într-adevăr nu este un haos. Există o ordine, o armonie, un plan, un determinism care permite savantului să prevadă într-o anumită măsură desfăşurarea fenome­nelor ce se produc în cazul respectiv.

Dar acest determinism nu este riguros, absolut, inflexi­bil: iată una din concluziile, nu de mică însemnătate, care se desprind din investigaţiile şi cercetările fizicii şi biologiei moderne.

Fizicianul Louis de Broglie constata că în locul determi­nismului riguros al vechilor teorii mecaniciste, fizica con­temporană a descoperit un "relativism", "un probabilism care permite numai afirmarea posibilităţii anumitor eventualităţi şi să le atribuie probabilităţile respective".

Biologul Louis Bounoure, întrebându-se dacă hazar­dul ar putea fi organizator aşa cum cred unii (care îl nu­mesc un "deus ex machina" capabil să îndepărteze toate greutăţile în problemele cele mai mărunte ale vieţii), scrie: "Aceasta dă o lovitură bunului simţ, care îi făcea pe antici să întrebe: ce sorţi de izbândă ar fi să compui Iliada aruncând la întâmplare, de atâtea ori cât ar trebui, cele douăzeci şi patru de litere ale alfabetului?" Bunul simţ şi logica, ce o făceau pe Barbara Kepler, soţia ilus­trului astronom, când acesta o întreba la ora mesei despre salata ce i-o pregătise: "Crezi tu că dacă de la creaţie, farfurii de cositor, frunze de lăptuci, sare, ulei, oţet şi ouă fierte ar pluti prin aer în toate direcţiile, hazardul le-ar putea aduna astăzi ca să facă astăzi o salată? Ea îi răspunse: "Desigur, o salată nu aşa de bună, nici atât de dreasă ca aceasta". Soţia lui Kepler nu putea să vadă în mâncarea preparată de ea decât opera intenţională a des­toiniciei ei. La fel, urmează prof. Bounoure, "recunoaş­tem în Universul armonios şi în fiinţele nu mai puţin armonioase care îl populează, semnele evidente ale unei raţiuni organizatoare identice cu a noastră". Dar, recu­noaşte el, "noţiunea de hazard nu ia un sens precis decât sub aspectul probabilităţii matematice". În acest caz, "folosirea hazardului apare ca un plan al vieţii care se slujeşte pentru propriile ei scopuri, de legile probabilită­ţii... Viaţa pune în serviciul ei posibilităţile hazardului, ca şi cele ale mecanismului, sau ale energiei, sau ale cauzali­tăţii, sau ale timpului..." [22].

Un alt biolog, Lucien Cuénot, recunoştea la rândul său: "Mi s-a părut prea îndrăzneţ să închizi Universul, Viaţa, Omul, în cadrul rigid şi definitiv al unui determinism orb şi fără intenţie, atunci când ştiinţa aminteşte la fiecare pas tainele care ne înconjoară, cele ale Timpului, ale Spaţiului Infinit, ale Materiei şi ale Gândirii". Dar, continua el numaidecât: "A vorbi de plan, de idee, de intenţie, de scop, înseamnă a declanşa imediat întrebări încuietoare: Cine a avut ideea? Cine a desenat proiectul? Cine a urmă­rit realizarea lui?" [23].

În dialogul său cu Pierre-Henri Simon de la Academia franceză, Jacques Monod, profesor la Collège de France şi premiul Nobel pentru bilogie [24], afirmă cu privire la A.D.N., acidul dezoxiribonucleic, această substanţă care comandă ereditatea, "piatra filozofală a biologiei": "Ha­zardul se află în structura A.D.N.-ului, necesitatea se află în selecţie". O asemenea constatare situează şi ea fenome­nele vitale într-o stare de echilibru fragil între cei doi poli ai determinismului sau necesităţii şi ai interdeterminării sau contingenţei. Cu o admirabilă siguranţă, prof. Monod mai afirmă: "Ştim acum cu o precizie chimică aproape completă în ce limbaj este scrisă ereditatea. Este limbajul chimic al A.D.N.-ului. Ştim experimental, în mod sigur, că evoluţia nu-şi poate avea obârşia decât în modificările textului chimic în A.D.N.". Iar asemenea modificări nu sunt nici previzibile, nici guvernabile. Se ajunge astfel la ceea ce s-a numit o "teogonie a hazardului". Adică la ideea unui fel de autoritate supremă a hazardului în con­ducerea şi organizarea universului. Cu toate acestea prof. Monod mărturiseşte: "Există anumite probleme, ca ori­ginea codului genetic, care sunt extrem de dificil de rezol­vat. Ne-am putea descurca mai bine imaginându-ne o intenţie oarecare, dar cu siguranţă că ne-am lovi de alte probleme.

Într-adevăr, nu ne putem închipui hazardul având un rol creator şi organizator. Iar lumea, cu toate întocmirile şi legăturile ei, cu toate dezordinile pe care le vedem, cu tot ceea ce biosfera ne poate arăta mai sălbatic şi mai crud, să existe şi să funcţioneze fără o intenţie prealabilă. Nu este vorba de o chestiune teologică, ci de pură logică: Dumnezeu sau nimic? Biblia spune: "Nebunul zice în inima lui: "Nu este Dumnezeu" (Psalmul 14:1). Ne gă­sim deci între aceste două principii opuse, contradictorii, care lucrează în univers şi care îl echilibrează: cel al de­terminării şi al finalităţii care presupune intenţia divină şi cel al contingenţei şi al incertitudini. Cum să ieşi din impasul creat de această antinomie?

Într-adevăr lumea nu este o maşină care s-ar mişca în mod uniform şi fatal, antrenându-ne într-un cerc infernal: "Lumea, remarca marele astronom contemporan Sir James Jeans, începe să semene tot mai mult cu o mare gândire decât cu o mare maşină". Reiese de aici un prin­cipiu de nedeterminare, adică un principiu de libertate. Un suflu de libertate circulă în lume, Însuşi suflul Duhu­lui Sfânt. Este momentul să repetăm ce a spus fizicianul şi astronomul Eddington: "Stofa lumii este stofa Duhu­lui". În ziua creaţiei, ni se spune că "Duhul lui Dumne­zeu se mişca deasupra apelor" (Geneza 1:3). Iar aposto­lul Pavel afirmă: "Unde este Duhul Domnului, acolo este slobozenia" (2 Corinteni 3:17).

În univers, la toate gradele ierarhiei fiinţelor şi lucruri­lor, în toate maşinăriile, există un anumit "joc". Şi toc­mai acest "joc" pe care unii îl consideră ca o intervenţie şi acţiune a hazardului, este cel care permite contempla­rea Creaţiei ferindu-ne de cădere într-un fatalism orb şi fără speranţă.

Dar oare nu tocmai aceasta este esenţa creştinismului, religia suveranităţii lui Dumnezeu, cel ce a creat totul după liniile unui plan bine întocmit (Ieremia 10:12)? Dumnezeu cunoaşte mai dinainte vremurile şi împrejurările (Psalmul 139:13-18; Ieremia 1:5). Creştinismul este religia libertăţii, a alegerii şi a responsabilităţii omului.

"Titlul tău în faţa lui Dumnezeu, este să fii lucrarea Lui. În a universului ordine, slab atom mânat de împrejurări, să uneşti cu planurile Sale libera ta voie" (de Lamartine).

Un filozof remarca: "Există destul determinism în lume pentru a permite acţiunii noastre să fie eficace; nu este prea mult pentru a o constrânge" (Jacques Chevalier).

Este antinomia predestinării şi a libertăţii, cu condiţia să nu facem din predestinare un sistem care ar închide pe Dumnezeu în cercul de fier al Creaţiei Sale şi I-ar paraliza acţiunea în lume, în acelaşi timp ar anihila şi libertatea omului.

Desigur Dumnezeu este Stăpânul suveran al Lumii. Stă­pânul Timpului şi prin urmare Stăpânul Istoriei - al celei ce a trecut până acum; şi rămâne Stăpânul celei viitoare -, Stăpânul Veşniciei. El îşi are planul Său care nu întârzie să se împlinească.

Dar este cert că Dumnezeu respectă libertatea omului: acel "poate" al Dumnezeului atotputernic (Luca 20:13); acel cuvânt cheie, cuvântul "dacă" este de o însemnătate incalculabilă şi revine des pe paginile Scripturii: "Dacă vei crede, vei vedea slava lui Dumnezeu" (Ioan 11:40); "Iată Eu stau la uşă şi bat. Dacă aude cineva glasul Meu şi deschide uşa, voi intra la el, voi cina cu el şi el cu Mine" (Apocalipsa 3:20).

H. Concluzie

Dacă ştiinţa nu este chemată să pătrundă în marile taine ale credinţei, nici să postuleze moartea lui Dumne­zeu şi neantul omului [25], nu poţi să nu observi minu­nata legătură dintre perspectivele ştiinţei autentice şi cele ale revelaţiei biblice. Exemplele amintite în acest studiu o mărturisesc. Acest acord nu are nevoie să fie realizat, contrar cu ceea ce cred unii [26], prin compro­misuri fragile. Un fel de modus vivendi obţinut "cu ajuto­rul unei noi învoieli între ştiinţă şi Credinţă", devenind pentru om în fiecare clipă "o sarcină grea, un echilibru greu de stabilit între ceea ce ştie şi ceea ce crede". O adevărată muncă de Sisif! Din fericire nu se întâmplă aşa.



Persoane interesate