Biblia şi ştiinţa > 6. Mărturii ale oamenilor de ştiinţă şi de credinţă


Capitolul VI
MĂRTURII ALE OAMENILOR DE ŞTIINŢĂ ŞI DE CREDINŢĂ

Capitolele anterioare au subliniat faptul că există in­contestabil o mărturie a ştiinţei despre Biblie, fără ca pentru aceasta Biblia să poată fi asemănată cu o carte de ştiinţă; scopul şi perspectiva ei sunt altele. Biblia şi ştiinţa vorbesc adesea despre aceleaşi lucruri când este vorba de Creaţie, dar fiecare în limbajul şi în optica proprie lor.

Dacă Biblia ne-ar fi vorbit în limbajul ştiinţific al unei anumite epoci, ar fi fost repede depăşită, şi ar fi devenit de neînţeles pentru majoritatea oamenilor; dar ea ne aduce un mesaj accesibil tuturor oamenilor şi fiecăruia dintre noi în particular, oricare ar fi împrejurările vieţii noastre în timp, în spaţiu, printre ceilalţi oameni. În plus, nu trebuie să legăm adevărul şi veridicitatea Bibliei de o teorie ştiinţifică dată. Fizicianul contemporan Louis Leprince-Ringuet remarcă:

"Un adevăr ştiinţific este totdeauna parţial şi pasibil de îndreptare" [1].

Un alt savant contemporan, Pierre Lecomte du Noüy, a ajuns la convingerea existenţei lui Dumnezeu, şi ne spune cum anume:

"Cei care fără nici o dovadă s-au trudit sistematic să distrugă ideea de Dumnezeu au făcut un lucru josnic şi antiştiinţific... Departe de a fi ajutat ca alţi oameni de ştiinţă pe care îi invidiez, sprijinit de o credinţă de nezguduit, am pornit în viaţă cu scepticismul distrugător care era atunci la modă. Mi-au trebuit treizeci de ani de laborator pentru a ajunge la concluzia că cei care aveau datoria să mă lumineze, ca să nu-şi mărturisească neşti­inţa, m-au minţit în mod deliberat. Convingerea mea de astăzi este raţională. Am ajuns la ea pe căile biologiei şi ale fizicii, şi sunt convins că nu este cu putinţă ca un om de ştiinţă care raţionează să nu ajungă la acest rezultat, dacă nu este orb sau de rea credinţă. Dar drumul pe care l-am urmat eu este lăturalnic, nu este cel bun. De aceea, ca alţii să evite imensa pierdere de timp şi eforturi pe care le-am suferit eu, mă ridic cu toată puterea împotriva răutăţii păstorilor vicleni" [2].

Ce mărturisire cu adevărat emoţionantă! Acelaşi biolog constata:

"Să ni se permită să reamintim că unii din cei mai mari savanţi moderni sunt credincioşi... iar cunoştinţele dobân­dite în aceşti ultimi patruzeci de ani, în loc de a întări punctul de vedere materialist, l-au făcut din punct de vedere ştiinţific de nesusţinut. Marele astronom şi mate­matician Eddington, ca şi un mare număr de biologi renumiţi în lumea întreagă au adus acestei teze, în ultimii douăzeci de ani, contribuţii substanţiale... Orice om care crede în Dumnezeu trebuie să înţeleagă că nici un fapt ştiinţific, dacă este adevărat, nu poate să contrazică pe Dumnezeu..." [3].

Adevărul Bibliei depăşeşte teoriile, sistemele, chiar teologiile noastre. Scara lui Dumnezeu nu este scara omului. "Căci înaintea Ta o mie de ani sunt ca ziua de ieri care a trecut şi ca o strajă din noapte" (Psalm 90:4). "Gândurile Mele nu sunt gândurile voastre, şi căile voastre nu sunt căile Mele, zice Domnul. Ci cu cât sunt de sus cerurile faţă de pământ, atât sunt de sus căile Mele faţă de căile voastre şi gândurile Mele faţă de gândurile voastre" (Isaia 55:8-9).

Existenţa unei mărturii a ştiinţei despre Biblie trebuie să antreneze în mod logic o mărturie a oamenilor de ştiinţă despre Sfânta Scriptură; contrarul ar fi surprinzător.

Într-adevăr, numeroşi savanţi şi-au declarat credinţa şi adesea cu multă vigoare:

- într-un Dumnezeu Creator şi organizator al Lumii;

- într-un Dumnezeu Providenţă a cărui atotputere, pretutindeni prezentă, păstrează, conduce şi stăpâneşte întreaga Creaţie, cu înţelepciune, după legile pe care le-a stabilit El Însuşi, orânduind totul după voinţa Sa suverană;

- într-un Dumnezeu Mântuitor care cheamă la viaţă şi la viaţă veşnică.

Tocmai această succesiune ne arată Biblia: Creaţie - Mântuire - Viaţă Veşnică - adică întreg planul lui Dumnezeu, Sistemul Lumii. Biblia dezvăluie:

Adevărul despre om. Biblia este plină de Om, este cea mai completă şi mai exactă dintre "antropologii". Ce este Omul? Care este situaţia lui în Univers, poziţia lui în spaţiu şi în timp? Care este adevărata lui natură, origine, destin?

Adevărul despre Dumnezeu. Biblia este plină de Dum­nezeu, totodată transcendent şi imanent; ea ni-L dezvăluie pe Dumnezeul creaţiei şi Dumnezeul mântuirii, "principiu şi scop al Lui însuşi şi al lumii", "Cel dintâi şi Cel de pe urmă" (Isaia 41:4; 44:6; 48:12-13). Ea ne ajută să pătrundem până în intimitatea lui Dumnezeu (1 Corinteni 2:10).

Adevărul despre Cristos. De la Geneza şi până la Apo­calipsa, Biblia ne arată adevărul despre Cristos. Ea este plină de Cristos, "chipul Dumnezeului celui nevăzut, cel întâi născut din toată zidirea" (Coloseni 1:15), Cel care a putut spune: "Cine M-a văzut pe Mine a văzut pe Ta­tăl" (Ioan 14:9) şi în Care se afirmă şi se întâlnesc, puternic legate între ele, Dreptatea şi Iubirea lui Dumnezeu.

Din cauză că tratează toate aceste probleme, Biblia nu poate să nu se ocupe şi de astronomie, de geologie, de biologie, pentru a situa mai bine pe om în Univers şi faţă de Dumnezeu Creatorul, şi prin urmare de probleme cru­ciale pentru om, oricare ar fi el şi oriunde s-ar afla, de Viaţă şi de Moarte, de început şi de sfârşit, de timp şi de veşnicie. Pentru că se ocupă cu acestea toate, Biblia este istorie plină de întâmplări, de evenimente, de personaje care prin realitatea, materialitatea, personalitatea şi suc­cesiunea lor se încadrează în timp. Ea este şi profeţie, cea care pe măsura împlinirii ei, se înscrie în timp, şi devine istorie şi cea care se va împlini la sfârşitul timpului şi chiar dincolo de timp reprezentând escatologia. în Biblie se amestecă, se întrepătrund, se întâlnesc trecutul, pre­zentul, viitorul, date despre univers, despre planeta pe care o trăim, despre omenire în ansamblu şi pentru fie­care om în particular: "Eu am vestit de la început ce are să se întâmple şi cu mult înainte ce nu este încă împlinit" (Isaia 46:10).

Nu se găsesc în toate acestea suficiente probleme care să atragă şi să reţină atenţia, să capteze interesul, să entuziasmeze un om de ştiinţă? De aceea, toate încercă­rile, toate gândurile lui se ordonează, în ciuda limitărilor şi a dependenţei ştiinţei, după direcţia unei finalităţi, a unei telefinalităţi, ca să folosim vocabularul lui Lecomte du Noüy.

A. Statistici

Nu trebuie să ne mire faptul că savanţii credincioşi, cei care au unit cu ştiinţa o credinţă profundă, nu o credin­ţă confuză şi nelămurită, rodul tradiţiei, al obiceiului şi al formalismului, ci o credinţă personală, gândită, experimentată, cu o bază solidă, au constituit şi constituie încă o puternică majoritate.

O statistică privind atitudinea faţă de religie a savanţi­lor a fost făcută pentru secolul al XIX-lea [4]. Deşi la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi secolul XIX s-a dezvol­tat, în urma diferitelor împrejurări, un val de raţionalism extrem de puternic, statistica astfel alcătuită cu dovezi şi mărturii ne dă cifrele următoare:

Din 432 de savanţi cercetaţi din diferite ramuri ale ştiinţei, la 34 nu li se cunoaşte atitudinea religioasă, 15 sunt indiferenţi sau agnostici, 16 atei şi 367 credincioşi. Dintre aceşti 432 de savanţi, 150 pot fi socotiţi ca sa­vanţi de primă mărime, iniţiatori ai unor căi noi în şti­inţă; din aceşti 150, la 13 nu li se cunoaşte atitudinea religioasă, 9 indiferenţi sau agnostici şi cei 128 care ră­mân, adică cei care au luat o poziţie oarecare cu privire la problema religioasă, se împart astfel:

- 5 atei (Berthelot, Suess, Strasburger, Magendie, Charcot), adică ceva mai puţin de 4%;

- 123 de credincioşi, adică ceva mai mult de 96%, ceea ce face ca în medie, din 28 de iniţiatori a căror atitudine religioasă este cunoscută, sunt:

- 2 indiferenţi sau agnostici; 1 ateu; 25 credincioşi (R. P. Eymieux, 1920).

Rezultatele unei anchete anterioare făcută de această dată asupra savanţilor care au trăit între secolele XV şi XIX inclusiv (Dr. Dennert, 1908), au fost aproape iden­tice: aproximativ 3% agnostici sau indiferenţi şi mai puţin de 2% care resping în mod absolut credinţa în Dumnezeu, creştinismul fiind reprezentat de 95% savanţi credincioşi!

Nu poţi să nu observi că dacă s-ar şterge din istoria electricităţii numele credincioşilor, adică Gauss, Volta, Oersted, Ampère, Faraday, Hertz, Becquerel, Branly... "ne-am găsi şi astăzi tot la broaştele lui Galvani (1798)... şi chiar şi Galvani era credincios... Ne-am găsi la chihlim­barul frecat ca pe vremea grecilor antici".

Aceeaşi constatare poate fi făcută pentru astronomia modernă ai cărei principali întemeietori, Copernic, Tycho-Brahe, Galilei, Kepler, Newton, Herschel, Laplace, erau tot credincioşi. La fel se întâmplă şi în cadrul ştiin­ţelor naturii şi ale vieţii cu Linné, Cuvier, Lamarck, Agassiz, Jussieu, de Candolle şi mulţi alţii.

Fiziologul materialist şi ateu du Bois-Reymond era obli­gat să recunoască faptul că “Ştiinţa modernă îşi datorează originea creştinismului".

Pe de altă parte, este deosebit de interesantă constata­rea că o mişcare religioasă ca Reforma a putut să dea ştiinţelor un avânt atât de mare. Din secolul al XVI-lea şi până în zilele noastre, Reforma a avut, într-adevăr, o influenţă extrem de puternică asupra dezvoltării şi pro­greselor ştiinţelor, fie direct prin numeroşii cercetători pe care i-a furnizat, fie indirect prin spiritul nou pe care l-a introdus [5].

B. Secolul XX

În paginile anterioare ne-am ocupat de statistici privi­toare la savanţii secolului al XIX-lea şi din secolele anterioare. După câte ştim, încă n-a fost realizată vreo anche­tă asemănătoare pentru cei din secolul XX.

O asemenea anchetă ar fi poate mai greu de întreprins din mai multe motive:

1) Numărul cercetătorilor s-a mărit considerabil, şi el creşte în mod constant în fiecare zi; specializarea savanţilor se accentuează pe măsură ce noi căi se deschid ştiinţei. S-a calculat că pe pământ ar fi astăzi nouă zecimi din savanţii tuturor timpurilor;

2) Rezultă de aici că cercetarea ştiinţifică s-a schimbat şi a urmat orientări diferite prin metodele ei. Actualmente, mult mai mult ca în secolul XIX cercetările se fac în colectiv; munca personală tinde din ce în ce mai mult să se transforme într-o muncă de echipă. Această schimbare s-a produs tocmai în cursul secolului XX;

3) O clasificare absolut corectă şi exactă se loveşte de obstacole fără îndoială mult mai mari ca în epocile precedente; trebuie să se ţină seama de nuanţe: de exemplu, în tabăra ateilor, dacă sunt savanţi care profesează un ateism fără rezerve, în schimb ateismul altora îi conduce spre o nelinişte şi o spaimă, pe care nu le pot înfrâna; atunci este greu de făcut o deosebire netă între adevăraţii atei şi cei care se îndoiesc asupra valorii şi a temeiniciei ateismului, astfel că zoologul Armand Sabatier, el însuşi credincios, remarcă:

"Există, cred, foarte puţini atei adevăraţi, atei care chibzuiesc asupra poziţiei lor şi al căror ateism este rezul­tatul unui serios examen. Majoritatea ateilor sunt atei mai mult practic decât raţional. Aceştia sunt oameni care nu se gândesc la Dumnezeu mai degrabă decât negativişti înverşunaţi ai existenţei Sale" [6].

Există de altfel o diferenţă radicală între acest secol XX pe sfârşite pe de o parte şi pe de altă parte, sfârşitul secolului XIX şi începutul celui actual, când un Sebastien Faure şi alţi militanţi parcurgeau oraşele şi satele din Franţa, încercând în adunări publice să dezrădăcineze credinţa în Dumnezeu cu argumente ştiinţifice sau pretinse a fi, ca o adevărată cruciadă împotriva a tot ce era religios.

Ţinând seama de observaţiile de mai sus, este sigur că secolul XX nu a rămas în urma secolului al XIX-lea în ce priveşte proporţia savanţilor credincioşi. Încă din 1926, Robert de Flers, membru al Academiei franceze, a făcut o anchetă printre colegii săi de la Academia de ştiinţe ca să afle dacă există sau nu incompatibilitate între ştiinţă şi credinţă. Rezultatul anchetei, care constituia pentru Robert de Flers "documentul cel mai preţios la care poate să se aştepte gândirea omenească", nu mai punea absolut nici o îndoială: nu era, la capătul acestui prim sfert al secolului XX, nici un fel de contradicţie, nici un dezacord fundamental între ştiinţă şi credinţă [7].

Contrarul de altfel ne-ar surprinde. Un astronom con­temporan, Sir James Jeans, constata:

"Astăzi, lumea este în general de acord, iar din partea fizică a ştiinţei acest acord este aproape unanim, că drumul cunoaşterii se îndreaptă spre o realitate nonmecanică: Universul începe să semene tot mai mult cu un mare gând decât cu o mare maşină. Duhul nu mai este privit ca un intrus accidental în împărăţia materiei... Descoperim că Universul vădeşte existenţa unei puteri care gândeşte şi care supraveghează... [8].

Un matematician, Dr. Hans Rohrbach, vicerector al Universităţii din Mainz, Germania, se exprimă astfel:

"Concepţiile actuale ale fizicii se armonizează cu revelaţia biblică mult mai mult decât concepţiile elaborate în cursul secolului al XIX-lea şi care, la urma urmei, îşi au originea la Aristotel".

"Vizibilul şi invizibilul se întrepătrund, şi ca oameni credincioşi, trăim în cele două lumi în acelaşi timp. Această concepţie despre întrepătrunderea paradoxală a văzutului cu nevăzutul o găsim în mod special în Biblie. Pe această bază pot să dau răspunsuri: Ce se găseşte în afara universului nostru finit? - Realitatea invizibilă a lui Dumnezeu... Ce exista înainte de începutul timpului? - Veşnicia lui Dumnezeu. Timpul este o creaţie divină care decurge într-un fel din veşnicie pentru a se reîntoarce în ea... Noi nu putem să aplicăm normele timpului şi spa­ţiului lumii nevăzute pentru că timpul şi spaţiul sunt atributele materiei, adică a lumii vizibile. De unde provine materia? Ea ia naştere din invizibil prin Cuvântul lui Dumnezeu... El vorbeşte, şi după voia Lui, Cuvântul Lui energizat, acest "dynamis" se transformă în energie fizică, în materie. Nu pot să o spun decât prin credinţă, plecând de la imaginea mea despre lume. Dar cunoaşterea ştiinţifică nu se opune acestui fapt. Biblia ne dă cunoş­tinţa deplină, chiar a lucrurilor pe care savantul nu poate să le cunoască" [9].

Iată cum arată profesiunea de credinţă a unui savant contemporan.

Dacă printre savanţii secolului XX sunt o mică parte atei, ca matematicianul Emile Borel (1871-1956), fizicienii Pierre (1859-1906) şi Marie Curie (1867-1934), Frédéric (1900-1958) şi Irène Joliot-Curie (1897-1956), Paul Langevin (1872-1946), Jean Perrin (1870-1942), biologii Ernst Haeckel (1834-1919), Félix de Dantec (1869-1917), Etienne Rabaud, Marcel Prenant [10], Eugène Bataillon (1864-1953), Jean Bostand (1894-1977)..., mult mai mulţi sunt credincioşi, a căror credinţă, fără îndoială, are diferite moduri de exprimare şi se prezintă în faze diferite, de exemplu:

- astronomii Sir James Jeans (1877-1946), Arthur Eddington (1882-1944);

- matematicianul şi fizicianul Albert Einstein (1879-1955);

- fizicienii Edourd Branly (1844-1940), Georges Claude (1870-1960), Louis de Broglie (1892-), Louis Leprince-Ringuet (1901-), Alfred Kastler...

- geologii Albert de Lapparent (1839-1908), Emile Haug (1861-1927), Louis de Launay (1860-1938), Pierre Termier (1859-1930)...

- biofizicienii Henri Devaux, Pierre Lecomte du Noüy (1883-1947)...

- fiziologii Ivan Petrovici Pavlov (1849-1936), cunoscut îndeosebi prin cercetările sale asupra funcţionării sistemului nervos şi mai ales asupra "reflexelor condiţiona­te", Paul Chauchard, tot un specialist al sistemului nervos...

- celebrul entomolog Jean-Henri Fabre (1823-1915)...

- biologii, anatomişti, zoologii Armand Sabatier (1834-1910), Louis Vialleton, Henri Rouviere, Lucien Cuénot (1866-1951), Emile Guyénot, Louis Bounoure;...

- medicii Emile Roux (1853-1933), Albert Calmette (1863-1933), Alexis Carrel (1873-1944), Joseph Grasset (1849-1918), Remy Collin, Paul Toumier, Maurice Vernet...

- botaniştii P. A. Dangeard (1862-1947), Charles Flahault (1852-1935), Jules Pavillard (1868-1962), Louis Emberger (1897-1970), Claude Favarger...

Şi câte alte nume nu ar putea fi scrise pe această listă, care nu este decât indicativă, în urma unei anchete mai lungi şi mai minuţioase!

Să transcriem acum câteva mărturii [11].

C. Savanţii credincioşi în faţa naturii

Astronomul Johann Kepler (1571-1630), după înde­lungi cercetări, a descoperit legile mişcării pământului şi a planetelor, descoperire care va revoluţiona astronomia, iar el cântă un imn de slavă Creatorului:

"Acum opt luni întrevedeam o rază de lumină; acum trei luni s-a luminat de ziuă; astăzi întrevăd această lege divină ca o rază strălucitoare. Sunt plin de bucurie; vreau să înfrunt pe muritori mărturisindu-le că am sustras vasele de aur ale egiptenilor pentru a clădi Dumnezeului meu un locaş sfânt departe de hotarele Egiptului... Mare este Domnul! Mare este puterea Sa! Înţelepciunea Sa este fără de sfârşit, la fel ca şi slava Sa! Ceruri, cântaţi-I laude! Soare, lună şi planete, lăudaţi-L cu limba voastră fără cuvinte! Armonii cereşti, lăudaţi-L! Lăudaţi-L, voi toţi care măsuraţi şi descoperiţi aceste armonii, la fel şi tu, sufletul meu, laudă pe Domnul, Creatorul tău. Totul există prin El şi în El! Tot ceea ce nu ştim se găseşte ascuns în El, la fel ca şi ştiinţa noastră deşartă! A Lui să fie slava, cinstea şi lauda în vecii vecilor!"

Iată pe marele botanist Karl Linné (1707-1778) care, în lucrarea sa de frunte Systema naturae, începe prin descrierea a ceea ce numeşte “Împărăţia naturii", Imperium Naturae:

"Veşnic, fără margini, Atotştiitor, Atotputernic, Dum­nezeu Se lasă văzut în lucrurile create, şi în toate, chiar şi în cele mai mici, câtă putere! Câtă înţelepciune! Câtă desăvârşire de neînchipuit! Animalele, vegetalele, mineralele, împrumutând şi dând înapoi pământului elementele care slujesc la formarea lor; pământul în drumul lui neîncetat în jurul soarelui de la care primeşte viaţă, soarele însuşi cu celelalte astre şi sistemul întreg de stele suspendat şi pus în mişcare în adâncul vidului de Cel care nu poate fi înţeles, primul Motor, Fiinţa fiinţelor, Cauza cauzelor, Apărătorul universal, şi Suveranul Autor al lumii. Dacă Îl numeşti Destin, nu greşeşti: El este Cel de care depinde totul! Dacă Îl numeşti Natură, nu te înşeli: El este Cel din care a luat fiinţă totul! Dacă Îl numeşti Providenţă, spui adevărul: înţelepciunea acestui Dumnezeu conduce lumea!"

Iată pe entomologul din Serignan, J. H. Fabre, "totoda­tă descoperitor, iniţiator, animator, popularizator, scriitor..." [12]: "Eu nu cred numai în Dumnezeu, eu Îl văd, spunea el; fără El, nu înţeleg nimic; fără El totul este în întuneric. Cu cât merg, cu cât observ, cu atât această inte­ligenţă radiază din spatele tainelor lucrurilor. Este mai uşor să mi se smulgă pielea, decât să mi se scoată credin­ţa în Dumnezeu".

Şi dacă, uneori, "Fabre nu se foloseşte de cuvântul: Dumnezeu, se simte că gândul lui este acolo".

Am putea cita pe Isaac Newton, Georges Cuvier, Augustin-Pyrame de Candolle, Louis Pasteur, şi mulţi alţii. Dar trebuie să revenim acum la cei moderni, contempo­ranii noştri.

Lucien Cuénot, într-un articol intitulat "Grijile metafi­zice ale unui naturalist", scrie:

"Universul nu poate fi înţeles decât dacă este actul unei Gândiri care ne depăşeşte infinit, iar evoluţia numai dacă este efectul unei Voinţe care a imprimat lumii mişcarea şi o conduce în căile ei prin intermediul cauzelor naturale. Viaţa se găseşte în drum spre o destinaţie necunoscută. Omul de ştiinţă, prin metodele lui proprii, nu ar putea să meargă mai departe decât această afirmare a realităţii metafizice, dar asigurat fiind de prezenţa misterului, îşi înţelege mai bine dorinţa nepotolită de a şti şi de a expli­ca, şi dorul după un Adevăr absolut".

Emile Guyénot, deşi neagă orientarea sa spre finalism, este obligat să recunoască:

"Din toate timpurile, studierea vieţii s-a arătat aproape de nedespărţit de ideea de finalitate. Este într-adevăr, foarte greu să încercăm să ne închipuim realizarea orga­nismelor, a corelaţiilor anatomice şi fiziologice care le caracterizează, fără să admitem că totul se petrece ca şi cum natura ar urmări un scop: armonia funcţională, menţinerea şi reproducerea fiinţelor vii... Nu poţi conce­pe că totul ar fi luat naştere din întâmplare... Cum poţi să crezi că formarea unui ochi funcţional, a unui creier cu nenumăratele lui conexiuni se datoreşte unei serii de întâmplări? Este ca şi cum ai admite că, aruncând în aer literele din care este compusă o fabulă de La Fontaine, ar exista vreo şansă ca să cadă din nou în ordinea necesară reconstituirii textului original... Se pare că teoria mutaţionistă se loveşte aici de o adevărată imposibilitate" [13].

Marele fizician Louis de Broglie, căruia i se datorează unificarea fizicii atomice, revine la această idee (1951), socotind că pare de necrezut ca organe ca ochiul şi ure­chea animalelor superioare şi ca diferitele "reuşite" ale fiinţei vii, cum sunt minunatele procese ale vieţii, mai ales cele ale reproducerii şi care "uimesc imaginaţia" să fi putut fi doar rezultatul efectului hazardului, chiar prelun­git în durate de timp enorme. "Realizările vieţii par să rezulte dintr-o formă organizatoare care nu se manifestă în natura fără viaţă şi a cărei adevărată origine ne este total necunoscută" [14].

Albert Einstein declara (1938):

"Fără credinţa în armonia internă a lumii noastre, nu ar putea să existe ştiinţă", şi tot el a mai scris:

"Dacă eliminăm din iudaismul profeţilor şi din creşti­nismul propovăduit de Isus tot ceea ce a fost introdus mai târziu..., avem o religie capabilă să ferească lumea de toate relele sociale. Orice om are datoria sfântă să facă tot ce poate pentru triumful acestei religii" [15].

Einstein este aici de acord cu Biblia care spune: "Orice cuvânt al lui Dumnezeu este încercat... Nu adăuga nimic la cuvintele Lui, ca să nu te pedepsească şi să nu fii găsit mincinos" (Proverbele 30:5-6).

Fiziologul Paul Chauchard, înfăţişând cele două atitu­dini posibile materialiste sau spirituale, a savantului “în faţa marilor probleme care preocupă pe orice om" se exprimă astfel:

"Atitudinea savantului materialist care crede în omeni­rea de mâine regenerată şi condusă de ştiinţă, este şi ea un act de credinţă, o religie. Dar, este ea o concepţie legitimă? Claude Bernard, părintele fiziologiei, nu o admitea: “Ştiinţa, scria el, dă Omului o putere nouă, dar nu-i schimbă firea şi nici sentimentele... Nu ştiinţa este cea care va reînnoi omul..." [16]. Fizicianul Louis Leprince-Ringuet afirmă la rândul său: “Înaintea celor două aspecte principale ale ştiinţei moderne, cunoaşterea amănunţită şi luarea în stăpânire a lumii, cercetătorul creştin se simte în largul său... aceste două caractere corespund unor rezonanţe adânci ale cre­dinţei sale şi însăşi chemării sale. Cât priveşte domeniul cunoaşterii, nu este oare uimitor de adevărat? Întreaga tradiţie biblică şi creştină ne îndeamnă să urmărim şi să cercetăm opera Creatorului, atât în făpturile însufleţite cât şi în natură (Geneza 2:19-20). Creştinului i se tra­sează astfel ca ţintă cunoaşterea lui Dumnezeu prin făp­turile Lui; ea are fără îndoială mai mult sens, mai multă valoare chiar decât munca, considerată numai ca un mijloc; ea este mai fundamentală. Dar şi luarea în stăpâ­nire a lumii este inclusă în gândirea creştină (Geneza 1:26-27; Psalmul 8:6-9)... Dar cercetătorul îşi dă uşor seama că ştiinţa, cu toate progresele ei uimitoare şi dez­voltarea ei extraordinară, nu a adus elemente de răspuns la marile întrebări care frământă gândirea de când este omul pe pământ. Dacă ştiinţa poate să schimbe compor­tamentul nostru general, adică reacţiile creierului nostru, în schimb nu ne învaţă ce am venit să facem pe pământ. - "Chiar dacă am merge pe Lună ca să ne plimbăm pe acolo neliniştea, ea ar rămâne aceeaşi... Cele două forme ale activităţii ştiinţifice corespund, s-ar putea zice într-un mod simplist şi incomplet, cu dragostea şi cu mila: dra­gostea prin cunoaştere, mila prin luarea în stăpânire a lumii. Adică creştinul trebuie să iubească şi să slujească..." [17].

Aceasta este paralela pe care o stabileşte Leprince-Rin­guet între ştiinţa şi credinţa creştină; o comparaţie de alt gen, dar la fel de adevărată ne sugerează şi un fizician de la centrul nuclear de la Saclay.

Serge Tarassenko declară într-adevăr:

"Timpul a devenit elastic! Cum nu i s-a întâmplat încă nimănui să călătorească cu asemenea viteze, totul a trecut neobservat. Da, însă... electronii imenselor noastre sincrotoane se mişcă extrem de rapid... Astfel timpul pro­priu se micşorează cu viteza. Oare va dispare? Desigur! Timpul... era până aici o noţiune foarte importantă care împărţea în epoci extrem de regulate istoria lumii noas­tre, şi iată-l acum pe cale "să se topească" literalmente, pentru ca apoi să dispară complet!... Când timpul, această noţiune atât de relativă întâlneşte domeniul Absolutului, cel al luminii libere şi integrale, se transformă în "veşnicie”.

Or, iată că, urmează S. Tarassenko, în lumina promi­siunilor Evangheliei, "nu mai am nevoie să-mi construiesc o navă spaţială perfecţionată care va putea să mă ducă cu o viteză apropiată de cea a luminii, dar, vai! fără să o egaleze vreodată, căci am primit şi am acceptat deja o putere la fel de minunată, cea de a deveni copil al lui Dumnezeu printr-o transformare lentă dar sigură, ca să ajung într-o zi pe deplin copil al lui Dumnezeu. Ştiu acum că istoria oamenilor are un sens, un sens minunat... aproape de necrezut de mintea omenească! Destinul nos­tru este acela de a deveni copii ai lui Dumnezeu, căci putem să-I acceptăm puterea care ne eliberează progresiv, înainte de a o face definitiv, putere care supune acceptării (sau refuzului) noastre posibilităţi minunate de biruin­ţă... asupra efectelor acestei entropii, a acestei funcţii de dezordine a Universului, înainte de a ne ELIBERA total, când vom învia pentru veşnicie. Toată istoria oamenilor de la Creaţie şi până astăzi se îndreaptă spre acest mo­ment situat în centrul timpului şi al Spaţiului, această lumină în noaptea vremilor... Golgota... dimineaţa Paştelor... descoperirea lui Dumnezeu făcut Om astfel ca omul să devină fiu al lui Dumnezeu. Astfel, această imagine profundă a "lumii pe care atât de mult a iubit-o Dumne­zeu" se transformă într-o adevărată orientare a vieţii mele, o neîncetată încurajare pentru "a prinde clipa care trece" ca să pregătesc cu toate puterile mele şi cu toate faptele mele venirea cunoaşterii absolute şi a mântuirii desăvârşite" [18].

Cititorul va ierta lungimea acestui citat, dar este o mi­nunată pildă ale cărei elemente le aduce fizica modernă în dezvoltările ei recente, subliniind perfectul acord între ştiinţă şi credinţă. Nu ne rămâne atunci decât să deschidem Biblia pentru a vedea câte pasaje ca Ioan 1:9-13; Romani 8:12-27; 1 Corinteni 13:9-12, se dovedesc, prin adâncimea şi imensa lor însemnătate, de o pregnantă actualitate, încoronate de această promisiune care, atunci când timpul nu va mai exista, se va dovedi o strălucită realitate: "Robii Lui Îi vor sluji şi Îi vor vedea faţa" (Apocalipsa 22:3).

Ştiinţa nu contrazice o asemenea viziune, din contra, ea duce aici şi de aceea un matematician, Profesorul Hans Rohrbach, din Mainz, pe care l-am mai citat în paginile anterioare, se referă la imaginea lumii aşa cum ne-o pre­zintă ştiinţa şi Biblia:

"Biblia ne dă cunoştinţa ultimă, pe care savantul nu o poate afla. Într-adevăr, în Isus Cristos este ascunsă toată plinătatea înţelepciunii şi a cunoştinţei: A ajunge la această cunoştinţă şi înţelepciune, iată scopul vieţii mele: aceasta duce la supunere şi la slujire...".

Cetatea noastră se găseşte în invizibil, cum spune Pavel: "Voi nu mai sunteţi nici străini, nici oaspeţi ai casei, ci sunteţi împreună cetăţeni cu sfinţii, oameni din casa lui Dumnezeu" (Efeseni 2:19). "Aici găsesc eu forţa necesară ca să trăiesc creştineşte în lumea vizibilă" [19].

Tot aşa, un alt savant contemporan, Dr. G. A. Blaauw, profesor de matematici electronice la Universitatea din Enschede, Olanda şi care a participat la dezvoltarea ulti­melor ordinatoare I.B.M. îşi afirmă credinţa în termeni deosebit de clari:

"Sunt acum mai mult de douăzeci de ani de când am devenit creştin. În timpul acestei perioade, am studiat şi am lucrat în câmpul ştiinţei moderne, mai ales în ramura ordinatoarelor electronice. Această muncă nu s-a ridicat împotriva binecuvântării spirituale şi a încurajării pe care le-a dat Dumnezeu în harul Său. Dimpotrivă, ea a confir­mat adevărul că Dumnezeu S-a făcut cunoscut prin Cuvân­tul Său. Am constatat aceasta nu numai în propria mea viaţă, ci şi din viaţa numeroşilor savanţi şi ingineri cre­dincioşi" (Scrisoare din 21 August 1970).

Astfel, ştiinţa şi tehnica, chiar în perspectivele lor cele mai modeme, nu numai că nu întorc de la credinţă pe cei credincioşi, dar aduc mărturie despre revelaţia lui Dum­nezeu.

Acelaşi lucru ne arată, deşi mai rezervat, Profesorul Pierre-P. Grasse, eminent biolog, membru al Academiei de ştiinţe, în cartea sa: "Tu, acest mic zeu, sau Eseu despre istoria naturală a omului" (Colecţia "Savanţii şi lumea", Albin Michel, 1971). Autorul nu pretinde că se ocupă de metafizică, ci numai de biologie; prin aceasta demonstra­ţia câştiga mai multă forţă, subliniind preocupările fun­damentale ale biologilor dincolo de domeniul specializării lor şi faţă de viaţă şi moarte, de timp şi de veşnicie.

1) Desigur, Prof. Grasse ni se prezintă ca evoluţionist convins. Dar în loc să afirme discontinuităţi esenţiale, el deosebeşte trei universuri, cel lipsit de viaţă, cel al vieţii şi cel al omului, descrie amănunţit diferenţele care există între om şi celelalte primate (picior, bipedie şi statură verticală, anatomie craniană, limbaj articulat, cicluri sexuale), constată în sfârşit că în ciuda diversităţii lor, fosilele Homo sapiens posedă un asemenea fond de carac­tere comune încât nu este posibil nici să le atribui originii deosebite, nici să le consideri ca specii diferite.

2) Prof. Grasse nu este un teoretician al hazardului. El recunoaşte că omul nu este un intrus pe glob şi că este o "fiinţă de excepţie":

"Omul care să rezulte din nenumărate erori de copiere a A.D.N.-ului ce se produc la duplicarea moleculară, această idee, scrie el, îmi pare la o cercetare mai profundă, ridicolă, ceea ce nu este grav, dar contrară realită­ţii, ceea ce o condamnă... Într-adevăr, să atribui zeului hazard paternitatea creierului, a ochiului, a urechii inter­ne... înseamnă a face dovadă de o apreciabilă doză de naivitate, sau de o încredere oarbă într-o ipoteză, ceea ce de altfel, este totuna" (p. 138-139).

3) Prof. P.-P. Grasse nu respinge, ci dimpotrivă, afirmă termenul de finalitate; el constată existenţa unei finalităţi imanente sau de fapt, şi a unei finalităţi transcenden­te; de aceasta din urmă nu se ocupă în cartea sa, nu pentru că problema finalităţii transcendente nu s-ar pune în biologie, ci pentru că interesează înainte de toate pe metafizician (p. 57) şi precizează: "Când savantul desco­peră legile şi de aici ordinea din natură, el se întreabă uneori ce autor a conceput pe unele şi a făcut-o pe cea­laltă. Această chestiune este legitimă în sine, dar este de domeniul metafizicii şi nu de cel al ştiinţei" (p. 62-63). Biologul îşi limitează astfel sfera investigaţiei lui, dar nu neagă realităţile care se afirmă dincolo de domeniul său, recunoscând de altfel că "filozoful spiritualist se apropie mult mai mult de real decât materialistul care nu consi­deră decât un aspect al lucrurilor" (p. 72-73).

4) Iată acum o dublă constatare:

- cu privire la viaţă, mai întâi: "Definirea vieţii în ter­meni precişi depăşeşte posibilităţile noastre; ea nu are nimic material şi totuşi i se măsoară manifestările..." (p. 50).

- pe urmă cu privire la om şi la Dumnezeu: "Faptul este sigur, vădit: Omul fără transcendent este, psihologic vorbind, un dezechilibrat, un anormal... Transcendentul pătrunde în om pe căi diferite şi neaşteptate. El nu se limitează numai la credinţa într-un Dumnezeu unic, ne­creat şi creator, ci înglobează şi cultul frumosului şi cel al binelui. Este dragostea dezinteresată pentru aproa­pele... Dacă este imposibil să demonstrezi existenţa lui Dumnezeu, este la fel de imposibil să-I demonstrezi inexistenţa... numai un savant mărginit poate să susţină că nu există nimic dincolo de concretul care îi este acce­sibil..." (p. 252-253).

Iar dacă Prof. Grasse nu situează păcatul originar în adevărata lui perspectivă, cea a căderii, dramă a libertăţii şi a liberei alegeri a omului, care îl leagă de "condiţia noastră animală de unde ne vin necazurile", el scrie cu toate acestea: "Păcatul originar? Este de o uimitoare cla­ritate şi cât de bine este numit!... Dar ne dăm bine seama că destinul nostru nu este cel al animalului" (p. 278).

Nu ne aminteşte aceasta de vorba Eclesiastului: "Dum­nezeu a pus în inima lor chiar şi gândul veşniciei?" (Eclesiastul 5:11).

D. Credinţa, dinamică de viaţă şi de acţiune

Ultimele mărturii pe care le-am citat arată deja că mo­dul în care credinţa, întemeiată pe revelaţia biblică şi creştină, nu numai că se poate împăca cu spiritul şi cer­cetarea ştiinţifică, dar reprezintă pentru savanţii însufleţiţi de ea o dinamică de viaţă şi de acţiune. Trebuie să precizăm această situaţie cu câteva exemple pentru care nu avem decât dificultatea alegerii.

Am putea să amintim din nou şi să cităm şi aici pe Kepler, Newton, Linné, Cuvier, Jean-Henri Fabre, şi atâ­ţia alţii care nu s-au mulţumit să proclame în faţa natu­rii credinţa lor într-un Dumnezeu creator şi conducător al universului, ci care şi-au trăit credinţa, căci aceasta a pătruns, a inspirat, a animat şi a dirijat întreaga lor viaţă.

Iată pe cel numit "Newton-ul electricităţii", André-Marie Ampère (1775-1836), despre care s-a putut spune că "Religia a fost, împreună cu ştiinţa, Marele Motor al vieţii sale", în "jurnalul său intim" se poate citi această cugetare:

"Să nu ai încredere în spiritul tău; te-a înşelat atât de des! Cum ai putea să te bazezi încă pe el? Când încercai să devii filozof, îţi dădeai deja seama cât de deşert este acest duh care constă într-o anume uşurinţă de a produce gânduri strălucitoare. Astăzi, când râvneşti să devii creş­tin, nu simţi tu că duhul bun este numai cel care vine de la Dumnezeu? Duhul care ne îndepărtează de Dumnezeu, duhul care ne întoarce de la adevăratul bine, oricât de pătrunzător, de plăcut, de abil ar fi pentru a ne procura bunuri trecătoare, nu este decât un duh de amăgire şi de rătăcire. Duhul nu are alt scop decât să ne conducă spre Adevăr şi spre binele cel mai înalt.

"Fericit este omul care se dezbracă pentru a fi îmbră­cat! Cine calcă în picioare înţelepciunea amăgitoare ca să o primească pe cea a lui Dumnezeu, dispreţuieşte spiritul în măsura în care lumea îl apreciază. Nu-ţi potrivi ideile cu cele ale lumii, dacă vrei să fie conforme cu adevărul”.

"Doctrina lumii este o doctrină a pierzării. Trebuie să devii simplu, umil şi în întregime desprins de oameni; trebuie să devii calm, recules şi să nu încerci să-ţi scoţi dreptatea înaintea lui Dumnezeu.

"Chipul acestei lumi trece. Dacă te hrăneşti cu deşertă­ciunile ei, vei trece ca şi ea. Dar adevărul lui Dumnezeu rămâne veşnic; dacă te vei hrăni cu el, vei fi permanent ca şi el...”

"Lucrează cu un duh de rugăciune. Studiază lucrurile acestei lumi, este datoria ta; nu le privi însă decât cu un ochi; celălalt să fie aţintit neîncetat la lumina veşnică. Ascultă pe savanţi, dar nu-i asculta decât cu o ureche. Cealaltă să fie totdeauna gata să primească preţioasele modulări ale glasului prietenului tău ceresc.”

"Nu scrie decât cu o mână. Cu cealaltă prinde-te de haina lui Dumnezeu ca un copil care se ţine strâns de haina tatălui său. Fără această precauţie îţi vei zdrobi capul de vreo piatră. Fie ca să-mi amintesc întotdeauna de vorbele apostolului Pavel: "Folosiţi-vă de această lume ca şi cum nu v-aţi folosi de ea". Fie ca sufletul meu, începând de astăzi, să rămână astfel lipit de Dumnezeu şi de Isus Cristos.”

"Binecuvântează-mă, Doamne!" [20].

Iată şi cuvintele lui Pierre Termier rostite cu ocazia morţii unor rude:

"Ştiu că această încercare este voia Cuiva care ştie ce face şi care ne iubeşte... Datorită lui Dumnezeu, nimeni dintre ai mei nu cârteşte, iar cântarea care îmi place cel mai mult este Magnificat...Ce s-ar înţelege fără moarte?... Suntem ca nişte copii cărora li se zice: "Răbdare, veţi înţelege aceasta mai târziu..."

Iată acum un extras dintr-o scrisoare scrisă de Pierre Termier familiei sale într-o zi de Crăciun, în timpul războiului din 1914:

"Mai târziu războiul din 1914 va fi aproape uitat; se va vorbi despre el ca de ceva întâmplat demult pe care numai erudiţii îl mai cunosc: dar clopotele de Crăciun vor bate încă, în fiecare an, la 25 Decembrie... În fond, un singur lucru contează: să fi fost, aici jos, în bucurie sau în durere, în sărăcie sau în bogăţie, în slavă sau în anoni­mat, martorii acestui Copilaş evreu. Războiul, pacea, combinaţiile oamenilor, visurile săracelor noastre inimi, toate acestea nu sunt nimic" [21].

Şi de la marele botanist Charles Flahault avem mai multe mărturii ale nădejdii creştine, mai ales această scrisoare scrisă cu ocazia morţii prietenului său, marele specialist în silvicultură din Aigoual, Georges Fabre (25 Mai 1911):

"Vă compătimim din toată inima şi plângem alături de Dumneavoastră. Rugăm de asemenea pe Dumnezeul milei în care v-aţi pus şi unul şi altul toată încrederea să vă mângâie în această mare încercare. Cel puţin aveţi deplina încredere a revederii, tot aşa de nezguduită ca şi a lui. "Fericiţi cei ce mor în Domnul; ei nu mor, ci au viaţă veşnică"... La Dumnezeul tuturor creştinilor, la Dumne­zeul răstignit pentru mântuirea oamenilor ne rugăm cu toată râvna pentru Dumneavoastră. În El este toată nădejdea noastră".

În Flahault erau strâns uniţi omul de mare ştiinţă şi omul de mare credinţă; fiindu-i elev, am avut numeroase mărturii ale acestui fapt [22].

De la zoologul Armand Sabatier (1834-1910) căruia i se datorează îndeosebi cercetări remarcabile de anatomie comparată asupra inimii şi a circulaţiei centrale la verte­brate, am putea cita multe exprimări ale profunzimii credinţei lui; şi la el laboratorul şi cămăruţa de rugăciu­ne erau pe picior de egalitate, în strânsă legătură una cu alta. Iată câteva pasaje caracteristice ale lucrării sale "Filozofia efortului" (1903):

"Nu! Existenţa numeroaselor forme ale răului nu împie­dică nicidecum negarea personalităţii divine şi absenţa unui Dumnezeu al bunătăţii şi al dreptăţii, căci nu numai că Dumnezeu nu este autorul răului, dar nu l-ar fi putut înlătura fără să anuleze libertatea, adică caracterul moral şi demnitatea lumii...

"...Libertatea este unul din cele mai necesare atribute ale lui Dumnezeu; căci un Dumnezeu care nu ar mai fi liber nu ar mai fi Dumnezeu; ar face parte din natură, dar nu i-ar mai putea fi autorul. Cine zice creaţie zice liber­tate şi voinţă. Cine Îl socoteşte pe Dumnezeu ca deter­minat spune panteism, adică în fond ateism...

"...Dumnezeul impersonal al panteismului, şi nici Dum­nezeul indiferent şi îngheţat al deismului nu pot fi zeii rugăciunii. Dar Dumnezeul teismului [23] care, creator al lumii, o îndreaptă spre o ţintă de dreptate şi sfinţenie este un Dumnezeu la care te poţi ruga. Dumnezeul rugă­ciunii este prin excelenţă Dumnezeul creştinismului, adică Dumnezeul creator şi tată, Dumnezeul care Îşi iubeşte făptura mâinilor Lui şi o vrea bună şi fericită"...

"...Nimic nu ne îndreptăţeşte să restrângem şi să limi­tăm puterea divină. Dar trebuie să remarcăm că nu este vorba de loc aici despre puterea divină, ci de nişte hotă­râri ale voinţei divine. Noi putem, desigur, să credem că Dumnezeu poate tot ceea ce vrea; dar vrea El tot ceea ce ar putea? Iată întrebarea".

Aceasta fiind zise, să remarcăm acum recunoaşterea pe care o face Sabatier eficacităţii rugăciunii făcute cu credinţă, nu unui idol de piatră sau de lemn, ci Dumnezeu­lui viu şi adevărat care aude şi care împlineşte:

"...Omul care se roagă exercită asupra a ceea ce îl în­conjoară, şi chiar asupra evenimentelor mai mult sau mai puţin apropiate sau îndepărtate, o influenţă şi o acţiune superioară celor ale omului care nu se roagă. Dacă există însă o superioritate neîndoielnică între individul care se roagă şi cel care nu se roagă, este uşor de înţeles de câtă forţă, de câtă influenţă este capabilă rugăciunea unei mase de oameni, a unui popor, a unei rase, cuprinşi de elanul rugăciunii..." [24].

Această putere a rugăciunii o sublinia şi Dr. Alexis Carrel (1873-1944), Premiul Nobel pentru medicină, 1912, autorul cărţii "Omul, acest necunoscut" (1936) (*):

"Rugăciunea, a scris el, este o forţă la fel de reală ca şi gravitaţia universală. În calitate de medic, am văzut oameni asupra cărora eşuase orice alt tratament, înălţaţi deasupra lor înşişi, şi a descurajării lor, prin rugăciune... Rugăciunea este urmată totdeauna de un rezultat dacă este făcută în anumite condiţii... Rugăciunea acţionează asupra duhului şi asupra trupului într-un mod care pare să depindă de calitatea, de intensitatea, de frecvenţa ei... În general, ea constă într-o plângere, un strigăt de spaimă, o cerere de ajutor. Uneori se transformă într-o senină contemplare a principiului imanent şi transcendent al tuturor lucrurilor. Poate fi definită şi ca o înălţare a sufletului către Dumnezeu. Ca un act de dragoste şi de adorare faţă de Dumnezeul de la care vine minunea vie­ţii... Departe de a fi doar o simplă recitare de formule, adevărata rugăciune reprezintă o stare mistică când con­ştiinţa se absoarbe în Dumnezeu. Această stare nu este de natură intelectuală. Ea rămâne de neînţeles atât pentru filozofi cât şi pentru savanţi. Oamenii simpli simt pe Dumnezeu la fel de firesc ca şi căldura soarelui sau parfu­mul unei flori. Dar acest Dumnezeu accesibil celui care ştie să iubească se ascunde celui care nu ştie decât să înţeleagă... Prin rugăciune omul se apropie de Dumnezeu şi tot prin ea Dumnezeu intră în el... Trebuie să te rogi neîncetat... Este absurd să te rogi dimineaţa şi să te com­porţi apoi în restul zilei ca un păgân. Gânduri foarte scurte sau invocaţii mintale pot să menţină pe om în prezenţa lui Dumnezeu. Întreaga comportare este atunci inspirată prin rugăciune. Astfel înţeleasă, rugăciunea devine un mod de a trăi" [25].

Aşa vorbea despre rugăciune un om de ştiinţă, un me­dic.

(*) Amănunte despre viaţa şi opera marelui om de ştiinţă şi cre­dinţă francez se află în cartea "CHIRURGUL" de Th. Chiţulescu, Editura ştiinţifică şi enciclopedică, (EB), Bucureşti, 1979, p. 52-86.

Apostolul Pavel nu cerea el creştinilor: "Stăruiţi în rugăciune... Rugaţi-vă neîncetat" (Coloseni 4:2; 1 Tesaloniceni 5:17)? Iar apostolul Iacov, pe baza mai multor exemple, şi prin experienţa personală, consta­ta: "Mare putere are rugăciunea fierbinte a celui nepri­hănit" (Iacov 5:16).

E. Trebuie să modernizăm Biblia?

Ni se spune că cunoştinţa ştiinţifică a universului a evoluat, că ideile şi moravurile s-au schimbat, că trăim în secolul al XX-lea şi nu în vremile mai mult sau mai puţin depărtate când au fost scrise cărţile Bibliei, că, prin urmare, Biblia nu mai este modernă, că este în mare parte de neînţeles pentru omul de astăzi, în lumea de astăzi. Ar trebui deci să o modernizăm, să o traducem într-un lim­baj pe care omul din acest secol să-l poată înţelege şi mai ales primi, să o reinventăm, să o scriem din nou, ştergând vechile cuvinte-cheie şi ideile învechite pe care le conţine şi le argumentează, ca cele de cădere, de păcat, de mântu­ire, de izbăvire, de ispăşire, de răscumpărare, de milă, etc., eliminând transcendenţa şi personalitatea lui Dum­nezeu... [26]. Ar trebui deci să coborâm Biblia la nivelul şi la măsura omului?

La această obiecţie, curentă astăzi, care are ca rezultat contestarea Bibliei în ansamblul ei, vom opune câteva observaţii:

1) Măsura şi perspectiva lui Dumnezeu nu se aseamănă cu cele ale omului. Biblia, după cum am văzut, o afirmă: Isaia 55:8-10; Psalmul 90:4. Dar şi ştiinţa cea mai modernă recunoaşte acest lucru:

"Universul este finit sau infinit? Expansiunea lui este constantă, se încetineşte sau se accelerează? Aceste par pentru moment fără răspuns... În starea actuală a obser­vaţiilor, este cu neputinţă de răspuns... La scara fenomenelor umane şi chiar biologice, soarele pare uimitor de stabil. Dar, în realitate, această stabilitate ascunde o evoluţie ireversibilă care, dincolo de câteva miliarde de ani în trecut şi în viitor, a fost şi va fi mult mai rapidă şi mai spectaculoasă decât este astăzi..." [27].

2) Dumnezeul Bibliei este un Dumnezeu care vorbeşte şi un Dumnezeu care acţionează. El se descopere prin lucrările Sale şi prin cuvântul Său. El s-a coborât pe pă­mânt pentru a Se face cunoscut oamenilor şi în acest scop a folosit limba lor. Dar de ce a ales ca instrument al descoperirii Lui tocmai limba unui popor atât de mic? Fără îndoială, se pune mai întâi problema tainei alegerii acestui popor. Dar mai este faptul că limba ebraică era cu siguranţă, dintre toate limbile ce existau pe atunci, cea mai concretă, "cea mai expresivă", cea mai puţin "inte­lectuală" şi, prin urmare, cea mai accesibilă oamenilor. Pe de altă parte, pentru Noul Testament, s-a observat "limba Evangheliilor este o limbă încă vie... în ansamblu şi ca învăţătură... astăzi este mai uşor înţeleasă de un grec decât limba lui Montaigne de un francez". "Aceasta se datorează faptului că evangheliştii, dorind să ajute poporul, s-au slujit nu de greaca cultă care se folosea pe atunci, ci pe cât posibil de cea vorbită de popor şi care, de atunci, s-a schimbat relativ puţin. Această întrebuin­ţare a limbii greceşti populare reprezintă un lucru extra­ordinar pentru acele vremuri"...

Astfel se exprima Prof. Hubert Pernot, de la Sorbona, eminent specialist atât în greaca veche cât şi în cea moder­nă [28]. Şi apostolul Pavel vorbea şi scria în greacă, dar când împrejurările i-o cereau, se exprima în limba ebraică (Faptele Apostolilor 21:37 la 22:2). Într-adevăr, Dumnezeu a dorit să Se facă cunoscut oamenilor într-un limbaj care să fie cel mai accesibil, cel mai clar, cel mai inteligibil. Tre­buie să-l schimbăm noi cu ceva? Este oare necesar, sub pretextul modernizării, să gândim din nou, să scriem din noi Biblia? Aceasta ar însemna să ne îndepărtăm de la gândul lui Dumnezeu. Grija cea mai mare a traducătorului Bibliei nu constă oare în tălmăcirea cât mai exactă, cât mai fidelă, cât mai completă a întregii bogăţii de cuvinte a Bibliei, şi, prin urmare, a plinătăţii descoperirii lui Dumnezeu faţă de oameni?

"O, adâncul bogăţiei, înţelepciunii şi ştiinţei lui Dum­nezeu! Cât de nepătrunse sunt judecăţile Lui, şi cât de neînţelese sunt căile Lui! Şi în adevăr, cine a cunoscut gândul Domnului? Sau cine a fost sfetnicul Lui? Cine I-a dat ceva întâi, ca să aibă de primit înapoi? Din El, prin El şi pentru El sunt toate lucrurile. A Lui să fie slavă-n veci! Amin!" (Romani 11:33-36).

3) Or, iată că revelaţia lui Dumnezeu se adresează tutu­ror oamenilor, oricare ar fi ei, oriunde ar fi ei, omului de astăzi aşa cum se adresa şi omului de ieri, şi cum se va adresa şi omului de mâine, cu aceleaşi cuvinte, cu aceeaşi orientare, şi aceasta atâta timp cât vor fi oameni pe pă­mânt, căci omul rămâne om cu aceleaşi probleme, cu aceleaşi întrebări, cu aceleaşi nevoi adânci şi esenţiale.

Într-o zi, când geologul Pierre Termier era rugat să spună ce ar avea de transmis tineretului de astăzi, dacă ar putea să se facă auzit, acesta, surprins, replică:

"De ce adăugaţi cuvântul "astăzi" la cuvântul "tine­ret"?... Ceea ce ar trebui spus tinerilor de astăzi este exact ceea ce ar fi trebuit să se spună tinerilor de acum o sută de ani, de acum o mie de ani, de acum trei mii de ani şi ar trebui repetat până la sfârşitul omenirii. Căci omul nu-şi schimbă fondul: şi problema umană nu depinde nici de ţări, nici de vremi, nici chiar de progresele de care suntem atât de mândri. Problema omului s-a ridicat înaintea noastră prin timp, prin viaţă, prin moarte, şi se va ridica în acelaşi fel şi ultimului dintre oameni. Numai când ultimul dintre oameni va fi culcat la rândul lui în ţarina generaţiilor nenumărate, atunci poate că moartea va fi biruită de propria ei victorie şi o voce supraomeneas­că va striga: "Nu mai există timp!" [29].

Iată cum se exprima un om de mare ştiinţă şi mare credinţă!

Mesajul lui Dumnezeu pentru oameni este neschimbat; el nu are trebuinţă să fie modificat după moda şi obiceiurile zilei; este Evanghelia veşnică!

"Orice cuvânt al lui Dumnezeu este încercat... Nu adău­ga nimic la cuvintele Lui ca să nu te pedepsească şi să nu fii găsit mincinos" (Proverbele 30:6).

"Cuvântul lui Dumnezeu rămâne în veac" (Isaia 40:8).

F. Cele două atitudini ale savanţilor credincioşi

Desigur că s-ar putea adăuga mărturiilor de mai sus nu­meroase altele aparţinând oamenilor de ştiinţă din secolul XX ca şi din secolele precedente:

- credinţă într-un Dumnezeu personal, creator şi armoni­zator al universului;

- credinţă într-un Dumnezeu care continuă să conducă lumea prin providenţa Sa şi care Se ocupă de nevoile tuturor făpturilor Lui;

- credinţă într-un Dumnezeu care Se face cunoscut omu­lui prin cuvântul Lui şi prin lucrările Sale, care este atent şi care răspunde la rugăciunea făcută cu credinţă;

- credinţă în prelungirea acestei vieţi dincolo de mor­mânt, într-o viaţă mai înaltă şi mai frumoasă, o viaţă deplină, fără îngrădiri şi necazuri.

Iată, în definitiv, ce găsim, exprimate diferit, în toate aceste mărturii.

De la savanţii Renaşterii şi ai Reformei la cei din epoca electronicii şi a astronauticii, contemporanii noştri, trecând peste Kepler, Newton, Linné, Cuvier, Cauchy, Gauss, Ampère, Fresnel, Pasteur şi numeroşi alţii, avem dovada de netăgăduit că nu există incompatibilitate, ci dimpo­trivă, un acord perfect între spiritul şi cercetarea ştiinţi­fică, pe de o parte, şi pe de altă parte, între temeiurile şi avânturile credinţei creştine, "o încredere neclintită în lucrurile nădăjduite, o puternică încredinţare despre lucrurile care nu se văd" (Evrei 11:1); trebuie totuşi să constatăm că, printre savanţii credincioşi, se afirmă două atitudini cu privire la raporturile dintre ştiinţă şi cre­dinţă:

1) Mai întâi sunt cei care cred că cele două domenii sunt absolut distincte unul de celălalt; fără îndoială, pentru ei credinţa le descoperă mai mult despre liniştea sentimen­tului, despre intuiţia, despre aspiraţia profundă a fiinţei, decât despre adevărul demonstrabil în sensul în care îl înţeleg oamenii de ştiinţă, bazat pe fapte materiale, con­crete, pipăibile, de exemplu realităţi istorice. Aceasta a fost atitudinea binecunoscută a lui Louis Pasteur:

"Filozofia" mea este în întregime ieşită din inimă şi nu din spirit, de aceea mă las în voia celei pe care o inspiră sentimente atât de veşnice ce se dovedesc la căpătâiul care a fost iubit atât de mult şi care este pe moarte, în acel moment suprem, este ceva în adâncul sufletului care ne spune că lumea nu poate fi un ansamblu pur de fenomene proprii unui echilibru mecanic ieşit din haos al elemente­lor prin simplul efect al jocului treptat al forţelor mate­riei"... Şi el afirma:

“Ştiinţa nu trebuie să se neliniştească, oricare ar fi consecinţele filozofice ale lucrărilor ei... Asta înseamnă că în forul meu interior şi în conduita vieţii mele nu ţin seama decât de ştiinţa dobândită? Aş vrea să fie aşa, dar nu se poate, căci ar trebui să mă dezbrac de o parte din mine însumi. În fiecare din noi există doi oameni: savan­tul, cel care a şters trecutul, care prin observaţie, experi­mentare şi raţionament vrea să ajungă la cunoaşterea naturii, şi omul sensibil, omul de tradiţie, de credinţă sau de îndoială, omul de sentiment, omul care îşi plânge copiii ce nu mai sunt, care nu poate, vai! să dovedească că îi va revedea, dar care crede şi speră aceasta, care nu vrea să moară cum moare un vibrion, care îşi spune că forţa care este în el se va transforma. Cele două domenii sunt distincte, şi este nenorocit cel care ar vrea să le suprapu­nă în stadiul atât de imperfect al cunoştinţelor omeneşti".

2) Dar, pe de altă parte, numeroşi sunt savanţii care cred că nu există perete etanş între laborator şi cămăru­ţa de rugăciune şi care trec foarte natural dintr-unul în alta. Aşa a fost un Kepler, un Newton, un Linné, un Cuvier, un Jean-Henri Fabre, un Edouard Branly, un Henri Devaux, un Pierre Termier...

Un ascultător al ultimei lecţii a lui Cuvier (8 Mai 1832), cu cinci zile înainte de moartea acestui savant, îşi notează astfel impresiile:

"...Era în această ultimă parte a lecţiei de un calm şi de o putere de percepţie, o dezvăluire sinceră a perspec­tivei intime şi complete a observatorului religios, amin­tind involuntar de cartea care vorbeşte despre creaţia omului, Geneza. Acest raport, mai curând evitat decât căutat, vizibil nu în cuvinte ci în idei, păru să iasă deo­dată la lumină când profesorul pronunţă aceste cuvinte: "Fiecare fiinţă cuprinde în ea însăşi, într-o varietate infi­nită şi o predispunere admirabilă, tot ce îi este necesar, fiecare fiinţă este perfectă şi viabilă, după ordinul, specia şi individualitatea ei". Fără a mai fi formulată în altă parte, era în această lecţie o omniprezenţă a cauzei supreme. Cea mai înaltă misiune a ştiinţei, poziţia sa finală, era clar indicată aici. Prin cercetarea lumii vizibile se ajungea la lumea invizibilă, şi pretutindeni examinarea făpturii indica prezenţa Creatorului" [30].

Biofizicianul Henri Devaux scria:

"Avem două descoperiri, Creaţia şi Scripturile, amândouă superioare omului. Studiez cu admiraţie, de şaizeci de ani, minunata carte a Creaţiei, şi acest lung studiu n-a făcut decât să-mi întărească siguranţa că între aceste două surse de mărturii este un acord deplin...”

"Multe persoane dispuse să creadă sunt tulburate de afirmaţia prea des repetată că povestirea biblică a Crea­ţiei este contrară ştiinţei. Am ţinut, ca om de ştiinţă şi creştin, să afirm contrariul, pentru că am dobândit certitudinea că Biblia, departe de a fi în contradicţie cu ade­vărata ştiinţă, aceea a faptelor şi nu a teoriilor, este, dim­potrivă, înaintea ei... Deşi termenii folosiţi (în textul sfânt) sunt pretutindeni foarte simpli şi uşor de înţeles pentru toţi, au fost în mod vădit aleşi în aşa fel încât dobândesc o adevărată valoare ştiinţifică pentru un naturalist atent. Însăşi această alegere este atât de uimitoare, arată o ştiinţă atât de exactă a naturii lucrurilor şi a fiinţelor încât ne dezvăluie adevăratul autor al acestei povestiri: este Acelaşi cu Autorul Creaţiei însăşi" [31].

Fizicianul Leprince-Ringuet observă:

"Este interesant de constatat faptul că, de mai multe veacuri, ştiinţele şi tehnicile s-au dezvoltat aproape exclusiv în ţări creştine. Oare promovarea ştiinţelor este o virtute a creştinismului? Sau dimpotrivă este o reacţie contra influenţei Bisericilor?... Este posibil să aderi la dogme, să crezi în viaţa de dincolo, păstrând şi dezvoltând în acelaşi timp o atitudine corectă de om de ştiinţă?...

El răspunde întrebărilor pe care şi le pune:

a) Prin constatarea faptului că ştiinţa "cu toate uimi­toarele ei progrese şi dezvoltarea ei extraordinară, nu aduce elemente de răspuns la marile întrebări pe care şi le pune gândirea de când există omul", că "ea nu ne învaţă ceea ce am venit să facem pe pământ";

b) Prin tot ceea ce noţiunea creştină de păcat şi de har poate să aducă cercetătorului într-o viziune şi o explica­ţie aprofundată a lumii în starea ei actuală şi în mişcarea care o însufleţeşte [32].

Există astfel o complementaritate, credinţa pătrunzând cu mult mai departe decât ştiinţa şi deschizând perspective care sunt închise pentru ştiinţă.

Geologul Pierre Termier, după ce a arătat că "mulţi savanţi şi nu dintre cei mai fără importanţă, nu ies nici­odată, nu vor să iasă din domeniul ştiinţific", adaugă:

"Există o a doua categorie de savanţi din care aş vrea să fac parte şi care se caracterizează astfel: ei privesc ca nenaturală, convenţională, şi de aceea uşor de trecut limita celor două domenii... Ştiinţele particulare sunt, în ochii lor, trepte pe care să poată urca spre cunoaşterea generală şi universală... Toate ştiinţele se mărginesc cu necunoscutul, toate sunt pline de enigme...; toate se lovesc de taine pe care nu le pot explica; fiind în mod necesar mărginite, ele invită pe om să le treacă hotarele... Ele pregătesc spiritul omului să primească dovezile existenţei lui Dumnezeu. Fiecare ştiinţă conduce la Dumnezeu, căci orice ştiinţă trezeşte în om ideea de Infinit şi îi dă omului sensul misterului... Ştiinţele sunt trepte ale unei scări tainice pe care urcăm la Dumnezeu" [33].

Această a doua atitudine îmi pare cea mai conformă cu realitatea. Văd două fluvii de importanţă inegală, cu debit inegal. Ce maluri fac să rodească ele? În ce direcţie curg?

Primul, larg şi maiestuos, cu apele spumegânde şi lim­pezi, se rostogoleşte impetuos: este fluviul revelaţiei divine, fluviul ştiinţei şi al dragostei divine, care trece peste omenire, şi prin care, după spusele unui profet, "pământul va fi plin de cunoştinţa slavei Domnului, ca fundul mării de apele care-l acoperă" (Habacuc 2:14). Al doilea fluviu are un debit mult mai mic; este mult mai puţin larg; el curge în ansamblu în acelaşi sens, ur­mând aceeaşi direcţie ca şi primul, dar făcând tot felul de meandre, apele pe care le rostogoleşte sunt pe alocuri pline de nămol, dar pe parcurs ele reuşesc să scape de diferitele impurităţi care le murdăresc, şi atunci se vede reflectarea slavei lui Dumnezeu: este fluviul ştiinţei uma­ne, a eforturilor depuse din veac în veac, din generaţie în generaţie, de oameni pentru a ajunge la adevărul veşnic. Apele lui se întâlnesc în cele din urmă cu fluviul cel mare cu care se amestecă, şi cele două fluvii se transformă într-unul singur.

Astfel, ştiinţa, adevărata, autentica ştiinţă se alătură revelaţiei biblice, astfel că ştiinţele, în felul lor şi după chemarea lor proprie fiecăreia dintre ele, ne conduc la Dumnezeu: iată cel mai măreţ dintre "Eureka", descoperirea la care sunt aduse în mod inevitabil, cea mai mare şi cea mai necesară dintre toate. Ele proclamă astfel veşnica tinereţe a Vechii Cărţi, şi se alătură cântării care se înalţă de la întreaga Creaţie spre Cer, şi care se concen­trează în acest cuvânt unic şi fără seamăn: Dumnezeu! "Iar din cântarea veşnică, singurul cuvânt este:

DUMNEZEU!
Dumnezeul Creaţiei
Dumnezeul Bibliei întregi
Dumnezeul lui Isus Cristos! [34].



Persoane interesate