Biblia şi ştiinţa > 7. Mărturisiri şi opinii ale savanţilor atei sau fără nici o religie


Capitolul VII
MĂRTURISIRI ŞI OPINII ALE SAVANŢILOR ATEI SAU FĂRĂ NICI O RELIGIE

Am vrea, înainte de a încheia, să auzim şi părerea câtor­va savanţi necredincioşi, adresându-ne în acest scop unora din reprezentanţii cei mai marcanţi ai ateismului ştiinţi­fic.

A. Haeckel şi monismul

Iată mai întâi pe savantul german Ernst Haeckel (1834-1919), al cărui nume l-am întâlnit adesea în paginile precedente; a fost unul din ucenicii cei mai entuziaşti ai lui Charles Darwin, şi a mers mult mai departe decât maes­trul său pe calea transformismului; el a enunţat "legea biogenetică fundamentală", conform căreia ontogeneza, adică dezvoltarea individului în cursul vieţii sale embri­onare este o recapitulare rapidă a filogenezei, adică a dezvoltării grupului său; altfel zis, orice individ, în cursul dezvoltării lui, ar trece succesiv prin diferitele forme prin care a trecut şi specia sa pentru a ajunge la forma actuală; el s-ar căţăra din nou, într-un fel, pe arborele său gene­alogic.

Această lege, unul din stâlpii transformismului, a fost puternic criticată şi corectată [1].

Pe plan filozofic şi religios, Haeckel este un ateu sincer, cunoscut chiar pentru "furia sa antireligioasă"; concepţia sa este aceea a monismului materialist pe care l-a dezvol­tat până la ultimele lui consecinţe: un singur principiu, un singur lucru existând în univers, suficient sie însuşi, şi în afara căruia nu există nimic, materia, o materie capa­bilă de creaţie, de transformare, de diversificare. Este vorba aici, în fond despre un panteism, pentru că trebuie să se admită un principiu de creaţie şi de evoluţie în sânul materiei. De aceea, savantul german este de părere că trebuie să fie respinse, în numele ştiinţei, toate filozofiile spiritualiste, în particular toate datele revelaţiei biblice şi toate afirmaţiile credinţei creştine.

Dar, deşi pentru Haeckel confruntarea dintre ştiinţă şi religie le arată contradictorii în afirmaţii iar examenul critic al doctrinelor lor arată că dogmele religiei nu rezis­tă în faţa concluziilor ştiinţei, monismul haeckelian este o adevărată religie, "religia monistă", şi la acest punct avem mărturisiri din partea profesorului din Iena.

1) El recunoaşte mai întâi existenţa sentimentului religios în fiecare om şi admite că religia are ca obiect satisfacerea anumitor nevoi, chiar a unor nevoi esenţiale ale omului; el merge până acolo încât afirmă profetic că "aşa cum vor exista totdeauna oameni cărora le va plăcea să se retragă în temple bogat împodobite pentru a-şi practica aici cultul în comun, se va produce într-o zi analogul a ceea ce s-a petrecut în secolul al XVI-lea, când mai multe biserici catolice au căzut în mâinile protestan­ţilor; un număr şi mai mare de biserici vor trece de la creştini la societăţile moniste".

2) Or, ce propune Haeckel ca obiect al adorării adep­ţilor doctrinelor sale? El le propune triplul cult al adevărului, al frumosului şi al binelui.

a) în ceea ce priveşte adevărul, monismul nu are nimic de a face cu creştinismul, căci acesta propovăduieşte un "dincolo" care, pentru monist, nu are sens. Cu toate aces­tea, pe planul adevărului, Haeckel nu se poate împiedeca să nu admire şi să nu respecte primul capitol al Genezei, deşi nu recunoaşte aici un semn al intervenţiei şi inspira­ţiei divine: "Succesul extraordinar al primului capitol din Geneza se explică prin dispunerea simplă şi naturală a ideilor care sunt înfăţişate aici şi care contrastează avantajos cu confuzia cosmogoniilor mitologice la majo­ritatea popoarelor antice. După Geneza, Domnul Dumne­zeu creează mai întâi pământul ca un corp anorganic, pe urmă desparte lumina de întuneric, apoi apele de uscat. Iată deci că pământul poate fi locuit de fiinţe organizate. Dumnezeu face atunci mai întâi plantele, apoi animalele, şi printre acestea din urmă, modelează în primul rând pe locuitorii apei şi ai aerului; mai târziu pe cei ai uscatului. În fine, Dumnezeu creează pe ultimul venit dintre "fiinţe­le organizate", omul; El îl face după chipul Său pentru a fi stăpânul pământului".

Iată desigur un excelent rezumat din partea unui ateu, care nu depăşeşte textul şi care, în plus, are avantajul de a sublinia paralelismul izbitor, luminoasa concordanţă în­tre povestirea mozaică şi faptele cele mai marcante puse în evidenţă cu multe secole după aceea de paleontologi şi geologi. Haeckel conchide: "Putem deci să aducem mă­reţei idei conţinute în cosmogonia ipotetică a legislato­rului evreu un just şi sincer tribut de admiraţie" [2].

b) Dacă, în ceea ce priveşte FRUMOSUL, Haeckel de­clară că între monism şi creştinism există o contradicţie deosebit de intensă, arătând prin aceasta cât de puţin cunoaşte el creştinismul, cel adevărat, cel al lui Isus Cristos, şi făcându-şi despre aceasta ideea unei sărmane caricaturi, el recunoaşte, în ce priveşte BINELE, şi aici avem o nouă mărturisire din partea lui, că "religia" mo­nistă coincide în mare parte cu ceea ce învaţă creştinismul, că prin urmare în edificarea unei morale nu se poate trece peste creştinism şi că trebuie să fie menţinută în numele monismului însuşi morala creştină [3].

Nu trebuie să credem că Haeckel este astăzi atât de depăşit încât rămâne numai omul darwinismului şi al scientismului de la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începu­tul acestui secol.

Pretutindeni unde ateismul are actualmente forţă de lege, unde este ridicat la rang de "religie" de stat, el imită creştinismul în mai multe puncte, şi foarte adesea până în devierile lui cele mai înverşunate: el îşi are biblia lui, conciliile, inchiziţia, interzicerea unor cărţi, ceremoniile, cultul, dogmele, crezurile, morala şi chiar tainele, botezu­rile lui speciale şi primele sale împărtăşanii specifice; ateismul are şi el cântările, procesiunile, sfinţii, icoanele lui.

"Ghidul ateului", publicat şi difuzat în numeroase ţări unde domneşte ateismul persecutor nu este altceva decât biblia ateismului: "Versiuni simplificate sunt folosite în grădiniţe de copii, altele tot mai îngrijite urmează tânărul pe măsura dezvoltării sale [4].

Într-adevăr, confruntarea dintre diversele forme de ateism, chiar şi atunci când copiază şi imită creştinismul, nu face decât să scoată mai bine în evidenţă valoarea revelaţiei creştine pentru orice om şi pentru om în întregime.

B. Ateismul lui F. Le Dantec

Iată acum pe biologul ateu Felix Le Dantec (1869-1917) care a fost un apărător înfocat al lamarckismului. De altfel, el se face avocatul monismului haeckelian pe care îl numeşte "ateism ştiinţific". El îşi expune ideile în cartea intitulată întocmai "Ateismul", în care consemnăm, de-a lungul unor lungi raţionamente, o întreagă serie de mărturisiri şi de opinii.

Mai întâi de toate, prefaţa dedicată biologului Giard începe în mod curios astfel: "Mulţumesc lui Dumnezeu", dar schimbându-şi părerea, autorul nostru declară: "Iată, mărturisesc, un început ciudat pentru o carte despre ateism, dar trebuie s-o spunem ca pe franţuzeşte...".

Le Dantec recunoaşte universalitatea şi profunzimea sentimentului religios:

"Există mulţi atei? Vreau să zic atei adevăraţi, care să meargă, cu logica lor de atei până la capătul concluziilor inseparabile de ateism? Mă îndoiesc de statisticile care se pot întâlni cu privire la acest subiect în cărţi şi în ziare. În orice caz, este sigur că marea majoritate a oamenilor este pătrunsă de ideea de Dumnezeu, şi nu se poate atri­bui ateismului mişcarea anticlericală atât de vădită în zilele noastre; mulţi îşi zic atei fără să fi cugetat serios la ceea ce vrea să zică aceasta..." (p. 8-9).

Mai departe, citim această curioasă mărturisire:

"Eu sunt ateu, cum sunt breton, cum cineva este şaten sau blond fără să o fi vrut. Nu am deci nici un motiv personal să afirm că ateismul este mai bun ca altceva, neputând prin mine însumi să gust altceva..." (p. 10).

Într-adevăr, negând a priori pe Dumnezeu şi viaţa de dincolo, ateul, după Le Dantec, este ca un orb din naş­tere care nu a experimentat niciodată lumina şi o lume scăldată de razele soarelui; el poate fi astfel comparat cu acel embrion evocat înaintea unui ateu de un membru al Bisericii subterane; şi această imagine ne pare atât de sugestivă încât nu ne putem opri să n-o reproducem aici:

"Presupuneţi, declara un creştin, că aţi putea vorbi cu un embrion şi că i-aţi spune că viaţa embrionară este scurtă şi va fi urmată de o altă viaţă adevărată şi lungă. Ce vă va răspunde el? Tocmai ceea ce voi ateii răspundeţi când vă vorbim despre cer şi iad. El ne va spune că nu există decât o viaţă, cea pe care o duce în sânul mamei sale, şi că restul nu este decât superstiţie. Dar dacă em­brionul ar putea să raţioneze, şi-ar zice: "Iată că îmi apar braţe! Nu am nevoie de ele. Nu pot nici măcar să le întind. De ce îmi apar? Probabil în vederea unui stadiu viitor al existenţei mele în timpul căruia aş avea nevoie de ele. De asemenea îmi cresc picioare, şi sunt obligat să mi le ţin strânse la piept. Ce rost au aceste picioare? Pro­babil pentru că o să trăiesc într-o altă lume în care va trebui să merg. Dar ochii? Probabil pentru că trebuie să trec într-un univers de lumină şi de culori". Pe scurt, dacă embrionul ar putea să cugete la dezvoltarea lui, ar înţelege că există o viaţă în afara mamei, o viaţă pe care nu o cunoaşte încă..." [5].

Am putea, nu-i aşa, să continuăm în această direcţie, trăgând concluziile. Or, Le Dantec spune:

"Un individ care nu are ideea de Dumnezeu nu poate să o dobândească decât dacă Dumnezeu se manifestă în el, şi aceasta nu s-ar putea întâmpla decât printr-o minune..." (p. 7). Dar, pe de altă parte, el respinge posibilitatea mi­nunilor şi, prin urmare, şi eventualitatea celei de mai sus (p. 8). De altfel, el scrie:

"Cei care cred în minuni sunt evident determinişti. Nu ar putea exista încălcări ale legilor naturii, dacă aceste legi nu ar regla dinainte tot ceea ce se petrece; în afara minunii totul este deci determinat..." (p. 63).

Urmând astfel raţionamentele autorului, cădem într-o reţea de contradicţii de nedescurcat. Însăşi ideea de determinism devine suspectă, dar la fel sunt respinse şi ideile de libertate, de personalitate, de individualitate.

"Ateul nu crede în personalitatea sa, în individualitatea sa; el se consideră ca o succesiune de mecanisme, legate unul de altul prin lanţul eredităţii şi subordonate condi­ţiilor ambiante" (p. 92).

Iată acum o părere care depăşeşte pe toate celelalte:

"Ateul adevărat, monstru rar... nu poate să creadă decât în resturi ereditare ale greşelilor strămoşeşti. Fără să posede ideea de dreptate, ideea de merit, ideea de res­ponsabilitate, care sunt principalele mobile ale acţiunilor omeneşti, cum poate un om să trăiască? Eu cred că nu poate să trăiască!...”

"Moartea este triumful ateului... Ateului nu-i este frică de moarte, pentru că este convins de neînsemnata diferenţă între viaţă şi moarte, el crede în neantul care urmează după moarte, şi nu se teme de el; ateul nu se teme de a deveni nimic pentru că este convins că nu este el însuşi nimic altceva decât o mişcare momentană a materiei care a suferit prin ereditate un anumit aranja­ment...”

"Sinuciderea nu poate fi înţeleasă decât în cazul celui care crede în nefiinţă; dimpotrivă, este absurdă la o fiinţă convinsă de nemurirea ei..." (p. 98, III).

Or, aceste contradicţii şi negaţii, ca şi consecinţele ce decurg de aici pe plan strict individual şi intim, fac ca o societate constituită numai din atei adevăraţi să nu poată fi de loc durabilă. Le Dantec o recunoştea şi el:

“Într-o societate în care toţi membrii ar fi atei adevă­raţi, care să meargă până la capătul concluziilor logice ale ateismului lor, conştiinţa lor morală şi-ar pierde orice valoare ca sentiment social... o asemenea societate formată exclusiv din atei ar sfârşi desigur printr-o epidemie de sinucidere anestezică..." (p. 112-113).

De asemenea, se poate înţelege atenţionarea următoare făcută de autor încă din primele rânduri ale cărţii sale: "Mi se pare deci că o carte ca aceasta nu ar putea schimba ideile unui om care are deja temelia pusă. Voi rămâne ateu după ce voi fi terminat-o; iar cititorul tot aşa, dacă era; dacă nu, va rămâne credincios ca şi înainte; cel mai curios lucru ar fi ca un ateu, după ce a citit-o, să devină credincios; dar aceasta nu este imposibil, căci mulţi atei nu au vrut să vadă toate consecinţele ateismu­lui..." (p. 15-16) (6). Într-adevăr, un credincios n-ar fi îndrăznit niciodată să denunţe ateismul într-un asemenea mod, şi aceasta con­firmă observaţia biologului creştin Armand Sabatier: "Există, cred, eu, puţini atei adevăraţi al căror ateism să fie rezultatul unui examen serios!" [7].

Sunt astfel de tăgăduiri care preţuiesc cât nişte afirma­ţii, îndoieli şi reevaluări ale problemei care traduc aspiraţiile, avânturile, neliniştile, şi incertitudinile unor suflete nemulţumite, dar care ar vrea să se poată sprijini pe certitudini de nezguduit. Această situaţie o întâlnim în lucrările lui Jean Rostand [8].

C. Jean Rostand şi filozofia hazardului

Domnul Jean Rostand este bine cunoscut ca biolog prin lucrările sale asupra broaştelor râioase şi broaştelor, urmărind partenogeneza artificială, determinarea sexului, conservarea germenilor, în particular acţiunea frigului asupra ouălor, teratogeneza, adică producerea de malfor­maţii şi de anomalii... El este şi un remarcabil "populari­zator" şi iniţiator, aducând la cunoştinţa generaţiei noas­tre marile descoperiri ale biologiei şi consecinţele lor teoretice şi practice, avertizând-o şi alarmând-o cu privire la gravitatea problemelor pe care le pun şi, prin aceasta, a pericolelor care pândesc pe om din cauza progreselor necontrolate ale ştiinţei; el a precedat pe această cale altor biologi moderni care, şi ei, denunţă acum dezechi­librul lumii moderne şi pericolele lui, aducând numeroase dovezi în sprijin [9].

Or, dacă există, astfel, echilibre naturale şi biologice fundamentale, grav compromise şi a căror distrugere ar constitui un pericol mortal pentru natură, pentru viaţă, pentru om, astfel ameninţate în însăşi existenţa lor, în faţa acestor armonii biologice constatate, chiar în mo­mentul când sunt pe punctul de a fi desfiinţate. În faţa acestor legături şi a acestei solidarităţi ecologice care unesc fiinţele vii şi recunoscute ca fiind absolut vitale, cum este posibil şi logic să fii un apostol şi un biofilozof al hazardului? Este totuşi ceea ce afirmă Jean Rostand.

El nu vede, într-adevăr, în natură decât dezordine; în ochii săi, este un haos, împărăţia hazardului. "De unde vine omul?" se întreabă el; şi iată-i răspunsul: "Apariţia lui a fost absolut forţată. Accident între accidente, este rezultatul unei suite de întâmplări... Omul nu este câtuşi de puţin opera unei voinţe lucide, nici nu este rezultatul unui efort surd şi confuz. Procesele oarbe şi dezordonate care i-au dat naştere nu căutau nimic, nu aspirau la nimic, nu tindeau spre nimic. El s-a născut fără raţiune şi fără scop, aşa cum au apărut toate fiinţele, cumva, cândva, undeva..." (P.B., 1940, p. 99-100). "Noi suntem constru­iţi în toate felurile" (P.B., p. 9). "Omorând hazardul, nu înviem pe Dumnezeu..." (I.B., 1967, p. 78).

Totuşi, de-a lungul paginilor cărţilor lui Jean Rostand, întipărite de un pesimism sumbru, răzbat nevoi nepotolite, o nemulţumire, adică o nelinişte care nu poate fi stinsă şi calmată:

"Cel mai mare omagiu adus necunoscutului este când materialistul, din întâmplare, începe să se îndoiască de nefiinţă".

"Nu sunt chiar atât de smintit încât să fiu cu totul asigu­rat de certitudinile mele. Nimic, este prea puţin; Dumnezeu, ar fi prea mult..." (N.P.B., 1947, p. 39).

"Domnia ştiinţei a deschis un fel de epocă glaciară în istoria spirituală a speciei noastre. Nu s-a demonstrat încă în mod absolut faptul că frigurosul suflet omenesc poate rezista climatului sever al raţiunii... Pentru a suporta viaţa, omului nu i-ar fi de prea mare ajutor toate adevăru­rile şi iluziile... Contradicţiile mele prea puţin mă intere­sează. Nu sunt decât un filozof, un biolog neliniştit... Fără să-şi facă iluzii asupra fondului lucrurilor, sunt spirite care se silesc să împodobească suprafaţa cu graţiozităţi ver­bale. Ele mă indispun. Nu-mi plac înfloriturile ce se fac despre nefiinţă. Şi pentru că nimeni nu are să ne spună nimic interesant, să fim lăsaţi să gustăm în pace asprimea sinceră a disperării... Singurul lucru care, din întâmplare, ar putea să-mi facă puţin suspecte negrele mele certitu­dini, este excesul lor... Omul se înăbuşe în om... Mie mi-ar fi trebuit un alt univers" (P.B., 1940, p. 110-115 şi 156).

"Credincioşii condamnă materialismul meu, iar alţii faptul că nu este triumfător... Poate că materialismul greşeşte când afirmă neantul, totuşi trebuie să fim de acord că pronosticul său pesimist are multe scuze" (N.P. B., 1947, p. 34-35).

"Cei care cred într-un Dumnezeu, se gândesc ei la fel de pătimaş, ca şi noi care nu credem, la absenţa lui?... Înţe­leg din viaţă câteva cuvinte, dar nu mai cred că acestea formează o frază" (N.P.B., 1947, p. 40 şi 47).

"Lipsa mea de Dumnezeu nu este mai puţin tainică ca Dumnezeul vostru... Spaima metafizică este şi mai rea pentru cei care, crezând în moartea totală, gândesc că nimic, niciodată, nu va fi explicat, descurcat, potolit... Să cred în Dumnezeu? Aş putea, ca atâţia alţii, să răs­pund: "Aceasta depinde de ceea ce se înţelege prin Dumnezeu"... "Dar mi se pare prea puţin cinstit să nu­mesc Dumnezeu un lucru oarecare. Singura proprietate specifică a lui Dumnezeu: rugativitatea" (Ca.B., 1959, p. 68, III şi 77).

"Spaima metafizică: sau o potoleşti cu un dumnezeu, sau o îneci în plăceri, sau o vindeci cu pilule... Spaima noastră nu se micşorează chiar dacă înţelegi că ea nici măcar nu poate fi enunţată în termeni admişi de inteligenţă... Aspră uşurare de a-ţi regăsi intactă spaima... Încerc să-mi insensibilizez disperarea... Cu cât crede cineva mai puţin în Dumnezeu, cu atât înţelege mai bine de ce alţii cred în El" (I.B., 1967, p. 72-79).

Orice comentariu este de prisos acestor gânduri, câteva licăriri pe cerul întunecat, ca un "zbor de săgeţi" şi "ca un râs dureros care dă impresia că săgetătorul s-a rănit cu propriile-i arme", cum au fost calificate [10].

Când ateismul este ridicat la rangul de sistem înaintea căruia trebuie să te pleci, ce rezultă din apriorismele şi "prejudecăţile" pe care le difuzează şi le răspândeşte el, pentru ştiinţa însăşi? Domnul Jean Rostand ne dă un exemplu recent şi semnificativ privitor la ceea ce el nu­meşte "delirul mitciurinian", sau "dictatura stalino-lîn-sentkistă" care, în numele unei ideologii şi a unei preju­decăţi politice, a dus la pierderea multor ani pentru ştiinţa şi genetica rusă, pe la 1948. Se asista pe atunci la renaşterea vechii teorii a generaţiei spontane care fusese lămurită de multă vreme de experienţele lui Pasteur, precum şi la renaşterea vechiului lamarckism căruia pro­gresele geneticii îi dăduseră deja lovitura de graţie. Se vedeau pe atunci microbi luând naştere dintr-un gălbenuş de ou şi boabe de secară ivindu-se în spicele de grâu...

"Săracii cromozomi, observă Jean Rostand, iată-i acum "politizaţi" şi trataţi ca adversari periculoşi ai materialis­mului dialectic! Nu mai sunt lepădaţi acum în numele lui Descartes, ci în numele lui Karl Marx!" [11].

Astfel, în faţa exemplelor care ne sunt date chiar în zilele noastre în anumite ţări, ca şi înaintea celor care ne-au fost date altădată de scolastica Evului Mediu în ţările noastre occidentale, nu poţi să nu admiri remarca­bilul echilibru al Bibliei:

"Vă vorbesc ca unor oameni cu judecată", scria aposto­lul Pavel; "judecaţi voi singuri ce vă spun" (1 Corinteni 10:15).

"Cercetaţi toate lucrurile şi păstraţi ce este bun" (1 Tesaloniceni 5:21).

Tot apostolul Pavel mai afirma:

"Căci n-avem nici o putere contra adevărului, ci pentru adevăr" (2 Corinteni 13:8).

Minunată şi puternică este siguranţa celui care nu se teme de adevăr, faţă de "frica de ştiinţă a celui care nu crede decât în ea" şi care "ar dori marmura certitudinii pentru a-şi instala pe ea îndoielile!" (I.B., 1959, p. 175 şi 158).

D. Atitudinea lui E. Bataillon

Iar acum este important să ascultăm lecţia pe care ne-o dă ilustrul biolog francez Eugène Bataillon (1864-1953), cu atât mai mult cu cât vine de la un ateu şi cu cât implică şi ea o mărturie. Cercetările lui Eugène Bataillion, îndrep­tate mai întâi asupra metamorfozelor batracienilor, s-au ocupat mai ales de analiza fecundării şi de studiul dezvol­tării embriologice la nevertebrate (arici de mare, limbricul calului, fluturele viermelui de mătase) şi la vertebrate (Tiparul lui Planer, broască); este cunoscut îndeosebi ca realizatorul "partenogenezei traumatice" la broaşte, prin înţeparea ouălor tinere ale acestor batracieni cu ajutorul unui stilet foarte subţire (1910). El şi-a expus esenţa cercetărilor sale ca şi "ultima treaptă a gândirii sale ştiin­ţifice" într-o lucrare publicată postum şi intitulată "O anchetă de treizeci şi cinci de ani asupra generaţiei (1900-1935)"; cităm de aici următoarele pasaje:

"De la începuturile mele în domeniul cercetării libere, am considerat viaţa ca un domeniu aparte. Am observat că morfogeneza unui metazoar (= animal pluricelular), deşi supusă aceluiaşi determinism inflexibil ca şi fenomenele fizico-chimice, nu este o traiectorie continuă ale cărei puncte să poată fi unite; ci ea este presărată cu momente critice când experimentatorul poate să intervină în curentul vital pentru a-l explora... Atâta timp cât viul va rezista încercărilor noastre de sinteză [12], iar expe­rienţa nu va mânui decât blocuri, condiţii nedeterminate, vom lucra pe aceste articulaţii...”

"Suntem departe de "crearea vieţii" cu care s-a amăgit odinioară ignoranţa mulţimilor. Oul nu este o substanţă chimică banală ale cărei reacţii să le urmărim într-o eprubetă. Este un organism viu pus în pericol în condiţii speciale pe care încercăm să le definim. Până aici nu am făcut decât să dăm la o parte obstacolul care îl împiedecă şi să-i găsim catalizatorul care să activeze procesul al cărui ritm este gata să se stingă. Dar să observăm bine, în această dublă acţiune, o remarcabilă justificare a princi­piului lui Bacon: "Nu domini natura decât supunându-i-te". Noi n-am făcut decât să imităm natura, ori imitaţia nu are perfecţiunea originalului...”

"Experienţa ei nu este ca a noastră, de o zi... La un moment critic, când munca organizatoare slăbeşte, când ea împrăştie pe drumul ei reacţii obişnuite asigurându-le durabilitatea, noi înlocuim în procesul obişnuit acţiunea ei cu a noastră. Dar reacţiile îi aparţin, iar acţiunea noas­tră nu se va dovedi eficace decât în momentul când întâl­neşte cursul normal al unei istorii interminabile. Asupra acestui punct precis, logica noastră s-a dovedit în con­formitate cu o logică care ne depăşeşte cu mult... Broaş­tele şi aricii de mare se reproduceau cu mult timp înainte de descoperirea partenogenezei, şi vor continua să se re­producă pe căi în faţa căror experimentatorul va trebui totdeauna să se plece. Ucenicului vrăjitor poate ici şi colo să complice calea dreaptă printr-un ocol sau o scurtare, însă în limitele în care zâna atotputernică [13] va putea să le readucă la calea normală. Iar dacă din întâmplare el a ajuns într-un impas, tot ea va fi aceea care va arunca raze de lumină în fundul de sac unde s-a rătăcit"... [14].

1) Observăm mai întâi în aceste rânduri expresia unei gândiri ce se înrudeşte într-un mod deosebit cu cea a lui Claude Bernard, aceea a unui vitalism fizic, care face deosebire “între cauzele şi condiţiile" unui fenomen vital, între "o cauză primară, creatoare, legislativă şi con­ducătoare a vieţii şi inaccesibilă cunoştinţelor noastre, şi o cauză apropiată sau executivă a fenomenului vital, care este totdeauna de natură fizico-chimică şi la care poate ajunge experimentatorul": "Substratul fizic şi natural este ceea ce numim condiţiile fenomenului".

"Numai aceasta este material în fenomen, căci exprima­rea combinată şi aranjată este metafizică şi vitală".

Perspectiva lui Bataillon, "unul dintre cei mai mari experimentatori ai epocii noastre" este conformă cu cea a celuilalt mare experimentator care a fost Claude Bernard, părintele fiziologiei moderne.

2) Şi apoi, sub această "logică care ne depăşeşte cu mult" şi despre care ne vorbeşte Bataillon, nu vedem ca în filigran logica despre care ne spune Biblia, adică înţe­lepciunea, priceperea, puterea lui Dumnezeu care a făcut totul (Ieremia 10:2), şi ale Cărui gânduri nu sunt gându­rile noastre (Isaia 55:8-9)? "Cât de multe sunt lucrările Tale, Doamne! Tu pe toate le-ai făcut cu înţelepciune şi pământul este plin de făpturile Tale" (Psalmul 104:26). "Te laud că sunt o făptură aşa de minunată. Minunate sunt lucrările Tale, şi ce bine vede sufletul meu lucrul acesta" (Psalmul 139:14). "O, adâncul bogăţiei, înţelep­ciunii şi ştiinţei lui Dumnezeu! Cât de nepătrunse sunt judecăţile Lui şi cât de neînţelese sunt căile Lui! A Lui să-I fie slava în veci. Amin!" (Romani 11:33-36).

Iată logica care ne depăşeşte cu mult şi de care vorbea Bataillon; ea nu este alta decât logica şi înţelepciunea lui Dumnezeu, creator şi conducător al lumii şi al vieţii, al cărui Nume mulţi nu îndrăznesc să-l pronunţe dar pe care, după logica şi înţelepciunea lor sunt totuşi constrânşi să-l mărturisească.

E. E. Kahane şi inexistenţa vieţii

O atitudine asemănătoare se întâlneşte chiar la cei mai înfocaţi raţionalişti, ceea ce demonstrează că materialismul şi ateismul nu ajung niciodată decât la impasuri şi la contradicţii. Cartea Profesorului E. Kahane, "Viaţa nu există", este o dovadă în plus [15].

Să observăm mai întâi că este vorba despre un titlu pa­radoxal şi ciudat pentru o lucrare al cărei autor este un biochimist, adică un savant care studiază într-un mod cu totul special viaţa şi în întocmirea şi construcţiile ei moleculare specifice.

Care este argumentul acestei cărţi? Iată-l: "Aceleaşi legi care conduc restul naturii" se regăsesc în biologie adaptate numai la complexitatea de compoziţie, de structură şi de funcţionare a acestor obiecte pe care noi le numim "vii", iar "specificitatea" fenomenelor vieţii constă în subordonarea lor unui edificiu material de o complexitate şi de o gingăşie uimitoare".

“În afara unor asemenea edificii, scrie autorul, nu vedem nici o manifestare a fenomenelor vieţii, şi ajungem să considerăm actele vitale ca fiind totodată condiţia şi consecinţa evoluţiei care duce la aceste "structuri" (p. 253). În definitiv, pentru Prof. Kahane, viaţa este reducti­bilă pur şi simplu numai la "structuri"; "structura", iată totul.

Dar, totuşi, există planul după care se rânduiesc feno­menele, legătura care le uneşte pe unele de altele, oricât de deosebite ar fi ele şi care le face să ţintească spre un scop; cadrul şi substratul material, structura neconstituind decât condiţia fenomenului, ca să reluăm expresia lui Claude Bernard. Atunci, hazardul să fie oare cel ce a creat această întocmire, această înlănţuire, acest determinism, această finalitate? Nu se poate ocoli întrebarea.

Şi, de fapt, ea se pune şi se impune Prof. Kahane care,"evocând certurile dintre materialişti" îi judecă astfel: "Trist materialism este cel care impută unui hazard, im­previzibil dinainte, de nejustificat după aceea, modul în care s-a desfăşurat istoria lumii", şi ajunge să postuleze un "dinamism intern al materiei vii "dovedit de fapte ca cele ale gestaţiei, ale maturaţiei, ale metamorfozei, ale îmbătrânirii (p. 62). Dar aceasta nu este tocmai vitalism?

De altfel, ca să luăm un alt exemplu, nu sunt oare re­marcabile prin complexitatea, înlănţuirea, coordonarea lor, reacţiile care furnizează muşchiului energia necesară funcţionării lui, care necesită intervenţia la niveluri ex­trem de precise a unei întregi serii de factori biocatalitici (enzime, vitamine, hormoni) şi nervoşi şi care, la sfârşit, ajung la reconstituirea construcţiilor moleculare com­plexe indispensabile pentru un nou ciclu (acid adenozintrifosforic sau A.T.P., şi fosfagen)?

Ni se spune că "fenomenul vieţii este legat de un anu­mit aranjament structural, de un mod de organizare extrem de complex al materiei" şi că atunci când această organizare şi acest aranjament s-au realizat, "se manifestă proprietăţile numite vitale", că prin urmare în acest sens se poate spune după părerea Prof. Kahane că "viaţa nu există".

Dar, dacă problema vieţii ar fi astfel “în esenţă, o pro­blemă de formă, de structură", nu ni s-ar spune:

"Pentru a analiza originea vieţii - biogeneza - ar fi bine să ştim ce este viaţa; dar, din păcate, asupra acestei chestiuni, biologia nu poate decât să se declare incompe­tentă"... [16].

Că viaţa, sau mai degrabă manifestările vieţii, ar fi "legate" de structuri, aceasta nu înseamnă că viaţa se confundă cu structurile în care se întrupează şi pe care le însufleţeşte! Ajungem astfel logic la formula Prof. Henri Rouviere: "Esenţa vieţii depăşeşte puterea omenească de cunoaştere şi rămâne în necuprinsul supranatural" [17].

Nu este suficient, într-adevăr, să fi realizat sau sa fii pe punctul de a realiza sinteza unei gene pure, această unitate de bază a eredităţii, adică sinteza faimosului acid dezoxiribonucleic, A.D.N.-ul, pentru a putea afirma că S-a creat viaţa în laborator.

Sinteza moleculelor proteice, oricât de complexe şi de diferenţiate ar fi ele, nu trebuie să se confunde cu crearea vieţii. Încă o dată, materia, organizarea, structura nu în­seamnă viaţă. Ar trebui să se mai dovedească faptul că aceste gene sintetice sunt dotate cu proprietăţi vitale, adică sunt capabile de reproducere.

Nu este suficient să fi detectat în spaţiu molecule de acid cianhidric, HCN, prin semnalele radio pe care le-ar emite, pentru a afirma existenţa fiinţelor vii pe alte pla­nete, chiar şi atunci când s-ar fi demonstrat că HCN ar fi o etapă importantă şi reală în formarea acizilor aminaţi, în natură ca şi în laborator şi deşi unii consideră că actu­almente problema originii vieţii este în esenţă şi în mod exclusiv o problemă de chimie.

Cu toate acestea, eşti obligat să recunoşti o evidenţă: "Biologii care observă viaţa actuală au fost uimiţi întotdeauna de modul în care sistemele vii îşi realizează cu o foarte mare eficacitate funcţiile. Ele par să se desfăşoare după un plan dinainte stabilit" [18].

F. Hazardul şi necesitatea după J. Monod

Regăsim aceleaşi contradicţii ca în lucrarea Prof. Kahane, dar într-un mod mai clar şi mai precis, în lucra­rea Prof. Jacques Monod, de la Collège de France, Pre­miul Nobel 1965 pentru fiziologie şi medicină: "Hazar­dul şi necesitatea" [18 bis]. Trebuie astfel să revenim asupra gândirii acestui savant pentru a o situa în curentul filozofiei ştiinţifice a secolului XX.

Rămân încă întrebări deschise, mari şi importante între­bări, recunoaşte el, al căror răspuns pare mai greu şi mai îndepărtat astăzi, când cunoştinţele noastre au crescut şi s-au precizat:

Astfel, problema originilor vieţii;

Astfel, enigma originii codului genetic înscris în A.D.N., a cărei cauză Monod preferă s-o pună pe seama hazardu­lui care ar fi făcut ca "universul să nască viaţa, iar bio­sfera pe om", şi că în definitiv "numărul nostru" ar fi "ieşit ca la ruleta din Monte Carlo";

Astfel, taina aproape de nepătruns a structurii şi a funcţionării sistemului nervos, care face ca, deşi acest dualism este o iluzie pentru autor, "noţiunea de creier şi cea de spirit să nu se confunde mai mult pentru cei de astăzi decât pentru cei din secolul al XVII-lea.

Prof. Jacques Monod susţine că a renunţat la anumite concepţii tradiţionale, dar revine inevitabil la ele sub o formă sau alta şi pe unele din căile gândirii şi cercetării sale:

1) Deşi tăgăduieşte orice animism şi vitalism, chiar şi cel al lui Teilhard de Chardin, el afirmă cu toate acestea că fiinţele vii sunt "obiecte ciudate", un soi de "scandal" faţă de legile fizicii şi ale chimiei care nu prevăd sisteme atât de complicate. El recunoaşte atunci că viul are trei proprietăţi esenţiale şi specifice:

a) Invarianta reproductivă, adică "menţinerea, repro­ducerea, multiplicarea structurilor extrem de complexe";

b) Morfogeneza autonomă, faptul că viul este o maşină care se construieşte ea însăşi;

c) Teleonomia, adică "ideea unei activităţi orientate, ordonate, logice şi constructive", care face ca fiinţele vii să fie obiecte care au un "proiect".

2) J. Monod, vrând să se elibereze de antropocentrism, consideră pe om ca luând naştere dintr-o serie de întâmplări fantastice, un accident în univers, dar recunoaşte implicit extraordinara lui măreţie, subliniind "ciudăţenia totală a poziţiei noastre", singurătatea noastră în imensi­tatea indiferentă a universului. Prin aceasta, înfăţişează o profundă discontinuitate în univers, care separă pe om de restul naturii şi face ca apariţia omenirii să constituie cu adevărat un al treilea regn corespunzător "noosferei" lui Teilhard de Chardin, sfera, Împărăţia Duhului.

3) El vrea să proscrie orice "finalism", orice "providenţialism", dar teleonomia, adică această activitate orientată, ordonată pe care o recunoaşte la fiinţele vii, ce este dacă nu un principiu de finalitate?

4) J. Monod, în fine, foloseşte un limbaj confuz care subliniază însăşi ambiguitatea poziţiei sale: astfel, când vorbeşte despre "minune explicată", şi care pare încă "miraculoasă", “încă şi mai de necrezut"; astfel, când vorbeşte despre ruptura "vechii alianţe" care este de fapt, pentru el, "vechea alianţă animistă a omului cu natura"; astfel, mai ales, când opune Împărăţia (cu Î mare) şi întu­nericul, iar cartea se încheie cu o invitaţie: "Omul să aleagă între Împărăţie sau întuneric!".

Atunci eşti îndreptăţit să te întrebi ce rămâne în defi­nitiv din laitmotivul cărţii: hazardul şi necesitatea, ha­zardul, adică accidentul singular care, la origine, se înscrie în structura A.D.N.-lui, necesitatea, adică în fond, determinismul şi finalitatea care se afirmă" la scara macroscopică, cea a organismului?" Hazardul poate fi creator, organizator? Delicata şi complexa maşină a eredităţii, formele vii care iau naştere prin mutaţie pot ele să fie efectul unor accidente succesive, al unor erori multipli­cate? Iar finalitatea, recunoscută sub vălul teleonomiei, nu îl obligă oare pe biolog să-şi pună esenţiala întrebare:

Cine a conceput, prevăzut, executat, condus totul?

G. F. Jacob şi logica viului

Aceleaşi veşnice semne de întrebare se ridică şi în urma lecturii cărţii lui Fr. Jacob, Profesor şi el la Collège de France şi Premiul Nobel 1965: "Logica viului" (o istorie a eredităţii). Contrar lucrării lui J. Monod, cartea lui Fr. Jacob are o orientare mult mai strict ştiinţifică decât meta-ştiinţifică; dar autorul recunoaşte că analizând siste­mele vii, structura lor, funcţia lor, istoria lor, biologia contemporană nu poate decât să constate "finalitatea sistemelor vii", şi scrie: "Nu mai poţi să te ocupi de bio­logie fără să te referi în mod constant la "proiectul" organismelor, la "sensul pe care îl dă structurilor şi func­ţiilor lor însăşi existenţa lor... Astăzi nu se mai poate face diferenţiere între structură şi semnificaţia ei... Să descrii un sistem viu înseamnă să te referi atât la logica organizării lui cât şi la cea a evoluţiei lui"... Fr. Jacob vorbeşte despre program, despre logică, despre întocmire: “Într-o fiinţă vie totul este întocmit în vederea reprodu­cerii"... Din această finalitate a viului pentru reproducere nu este deja afirmată în Biblie încă de la începutul ei: "Creşteţi, înmulţiţi-vă!"? (Geneza 20:22). Finalitatea astfel recunoscută nu se potriveşte oare cu un fel de vitalism, deşi autorul o neagă, pentru că îşi în­suşeşte afirmaţia lui Claude Bernard: ..."Există un fel de schemă prestabilită pentru fiecare fiinţă şi fiecare organ, astfel încât, privit aparte, fiecare fenomen al economiei (Economie: Termen vechi, mai puţin folosit astăzi, desemnând ansamblul proceselor fiziologice din organism) este tributar forţelor generale ale naturii, dar luat în raport cu celelalte, el dezvăluie o legătură specială, pare îndrumat de un oarecare ghid invizibil pe calea pe care o urmează şi adus la locul ce-l ocupă?" "Nu ar fi nici un cuvânt de schimbat astăzi în aceste rânduri", adaugă într-adevăr Fr. Jacob.

Este de neînţeles atunci cum o lucrare ca aceasta ar putea ilustra afirmaţia lui Diderot plasată ca motto: "Vedeţi acest ou? Ei bine, cu el răstorni toate şcolile de teologie şi toate templele de pe pământ".

H. Poziţia ateismului contemporan în mişcarea ştiinţifică contemporană

Într-adevăr, nimic din progresele actuale ale biologiei nu justifică o asemenea concepţie. Prin discontinuităţi, prin hiaturi fundamentale şi vădite care apar în sânul Cre­aţiei, se afirmă o finalitate de ansamblu şi o finalitate a. vieţii şi a structurilor în care aceasta se cuprinde. Această finalitate este subliniată de doi savanţi contemporani, Prof. Richard Feynman, Premiul Nobel pentru fizică 1965 (19) şi Prof. André Lwoff, Premiul Nobel pentru medicină, 1965 [20].

Primul, în faţa "minunilor unei naturi" care poate să se supună unei legi atât de simple, atât de elegante, atât de universale, deci atât de frumoase ca legea gravitaţiei, arată unitatea universului, a acestui univers în care nu există decât o singură materie, alcătuită pretutindeni din atomi. Se desprinde din ea o armonie, o frumuseţe, o ordine, ceea ce unii o numesc "matematica" universului şi care evocă cuvintele astronomului Sir James Jeans: "Marele arhitect pare să fie matematician": această ordine se tra­duce, în particular, printr-o ierarhie de-a lungul căreia apar un ansamblu de interconexiuni structurale, un lanţ de interacţiuni, de la legile fundamentale ale lumii mate­riale până la om, şi până la dorinţele şi la strădaniile lui de a înţelege lumea la un nivel tot mai ridicat. Aici fizi­cianul face o pauză, apoi se întreabă:

”Din acest lanţ lung, "care este capătul cel mai apropiat de Dumnezeu, dacă îmi este permis o metaforă religioasă? Frumuseţea, speranţa sau legile fundamentale?" Dar răspunsul este şovăielnic:

"Ce ar fi de spus, cred eu, este sigur că trebuie să se ia în considerare ansamblul interconexiunilor structurale; şi că toate ştiinţele, şi nu numai ştiinţele, ci toate strădani­ile intelectuale tind să dezvăluie conexiunile din ierarhie, să lege frumuseţea de istorie, istoria de psihologia umană, psihologia de funcţionarea creierului, creierul de impulsu­rile nervoase, impulsul nervos de chimie, şi tot aşa mai departe, în sus şi în jos, în cele două sensuri. Dar, astăzi, şi n-ar folosi la nimic să pretinzi contrariul, nu putem încă să facem complet legătura de la un capăt la celălalt, căci începem doar să întrezărim această ierarhie relativă. "Iar eu cred că nici unul din cele două capete nu este mai apropiat de Dumnezeu"... (p. 154).

Pentru autor, într-adevăr, Dumnezeu este o "metafo­ră", însuşi simbolul cunoaşterii, al înţelegerii complete. Dar are dreptate când zice că nici unul din capetele lan­ţului nu este mai apropiat de Dumnezeu; căci Dumnezeu, nu este o metaforă ci o persoană, a cărei acţiune explică finalitatea astfel recunoscută, este în afara acestei ierarhii relative de structuri şi de fenomene pe care le percepe ştiinţa.

La rândul său, Prof. Lwoff scoate în evidenţă această finalitate pe plan strict biologic, iar ceea ce botanistul Flahault numea simplu "ordinea naturii" devine "ordinea biologică" la nivel molecular, când, de exemplu, citim sub pana autorului:

"Fiecare macromoleculă este însărcinată cu o funcţie specifică. Maşina este astfel construită încât să facă exact ceea ce trebuie... Dacă sistemul viu nu ar face ceea ce are de făcut, nu ar exista"... (p. 26). Pe acest plan molecular, el subliniază că "natura este economă" (p. 103). Această "economie" a naturii nu înseamnă şi ea o expresie a fina­lităţii? Pe plan morfologic şi fiziologic, botaniştii, de multă vreme, oare de altfel nu consideră, de exemplu, că florile cele mai perfecţionate sunt cele mai simple, cele care îşi împlinesc funcţia lor esenţială de reproducere totală cu maximul de eficacitate şi maximul de econo­mie?

Această finalitate, macrofinalitatea care apare în struc­turile şi în organizarea vizibilă şi care este şi ea o finalitate de ansamblu la fel ca microfinalitatea, cea care se dezvăluie la analiza microchimică şi care se afirmă în detalii infime, pe planul invizibilului, şi care nu poate fi descoperită prin mijloacele obişnuite, să fie oare rezulta­tul unei succesiuni nedefinite de întâmplări şi coincidenţe fericite? Ceasul să nu mai dovedească pe ceasornicar, iar fabricarea şi întocmirea pieselor lui să fie efectul unui soi de generaţie spontană?

Atunci, înaintea acestei finalităţi a vieţii şi a viului, E. Kahane nu greşeşte când postulează un "dinamism intern al materiei vii", o rudă foarte apropiată a "forţei vitale" a vitaliştilor puri de odinioară, dar ale cărei excese sunt corectate de potrivirile şi deosebirile implicate de vitalis­mul fizic al lui Claude Bernard.

Dar, nu este aceasta o explicaţie "metafizică" a feno­menelor biologice în cauza lor profundă, în complexita­tea şi desfăşurarea lor, adică un "neovitalism" care îl înlocuieşte pe cel vechi? Este vorba aici de o mărturisire involuntară şi care nu reprezintă decât un pas. Rămâne esenţiala întrebare care nu se poate ocoli:

"Dar de unde vine această viaţă?
Şi de unde poate ea să răsară?"...

* * *

Iată de ce înţelegem observaţia făcută odinioară de Prof. Marcel Prenant [21], care încearcă să arate bazele ştiinţifice ale materialismului marxist şi care respinge din acest punct de vedere cărţi ca cea a lui Vialleton: "cu totul îmbibat, spune el, de prejudecăţi religioase". El constată cu o anume amărăciune că ceilalţi biologi sunt "empirici şi agnostici" pentru că, deşi afirmă că nu vor să ţină seama decât de rezultatele experimentale, "se ridică totuşi la sinteze mai mult sau mai puţin vaste", prin care sunt conduşi "spre un materialism dialectic inconştient" şi care, cu toate acestea, "refuză să se nu­mească materialişti", ca un Guyénot, un Brachet, un Caullery. Evident, poziţia acestor savanţi este uneori des­tul de instabilă, dar aceasta înseamnă că ei sunt "materia­lişti necinstiţi", după expresia lui Prenant, sau pur şi simplu "materialişti"? Eu nu cred şi nu aduc ca dovadă decât atitudinea unuia dintre cei vizaţi de Marcel Prenant, embriologul Albert Brachet.

După ce recunoaşte că măsurile pe care se întemeiază legile fizicii nu au putut fi aplicate vieţii decât în cele mai neînsemnate din manifestările ei, Brachet se întreabă:

Viaţa "este ea incomensurabilă? Sau nu poate fi măsu­rată din cauza incapacităţii noastre?"

Şi apoi răspunde:

"Omul de ştiinţă în gândirea sa poate să şovăie între cele două alternative, dar în laborator, în elaborarea ipotezelor care îi vor dirija cercetările, trebuie să aibă credin­ţă şi să-şi păstreze nădejdea.

"Nu este mai puţin adevărat că viaţa creatoare a tutu­ror organelor şi a tuturor funcţiilor până la cele mai înalte, până la cele care sunt proprii omului, chiar dacă nu poate fi redusă la una din formele energiei universale, va avea lângă celelalte un loc aparte" [22].

Înseamnă aceasta oare materialism? Nu este vorba mai curând despre vitalism?

Dar adevăraţii materialişti, cei care sunt foarte conşti­enţi şi foarte pătrunşi de materialismul lor, şi care doresc să-i extragă toate consecinţele logice, sunt oare adevăraţi atei? Prof. Henri Rouviere face cu privire la ei următoarea constatare:

"Materialişti înşişi nu pot fi atei. Ei şi-au dat un Dum­nezeu pe care nu-l pot nega, care este, după ei, propria sa raţiune de a fi, un Dumnezeu care reprezintă totul, care este puternic, principiu al tuturor lucrurilor şi creator al universului: materia" [23].

Aşa arată, într-adevăr, credinţa necredincioşilor. Dacă, aşa cum s-a zis, panteismul nu este în fond decât un ateism, reciproca este adevărată; răsturnându-se termenii acestei propoziţii, se poate afirma că ateismul savanţilor care îşi zic şi se vor cei mai materialişti dintre câţi sunt, se transformă în final într-un panteism, un zeu cufundat în materie, fiind una cu ea.

* * *

Am spus că, în acest secol al XX-lea, s-a calculat că nu­mărul savanţilor care lucrează actualmente în lumea întreagă reprezintă nouă zecimi din numărul total al ce­lor care au trăit de când există oameni care gândesc. Se evaluează pe de altă parte numărul actual al biologilor la cca. 200.000, dar precizându-se că "acesta depinde într-o anumită măsură de sensul care se dă cuvântului "biolog".

Din această cauză nu se pot stabili statistici precise. Dar numeroasele diversităţi şi nivele ale ateismului arată că ateii adevăraţi sunt extrem de rari. Cred că Frederic Hoffet este cel care, într-una din cărţile lui, făcea deosebire între religia conştientă şi religia inconştientă, religia uita­tă, ignorată, latentă, dar care modelează pe om în profunzimile lui şi se afirmă în comportament, în atitudinile de gând şi de viaţă.

Câtă diversitate şi în expresiile şi manifestările credin­ţei! Căci nu este vorba numai de a afirma, în lumina statisticilor, că sunt credincioşi din cutare procentaj oamenii dintr-o categorie socială sau alta şi care au o anumită activitate sau alta. De exemplu, luând savanţii dintr-o ţară dată la o epocă bine determinată a istoriei; ar fi bine "dacă am şti în acelaşi timp în care Dumnezeu cred, cum cred şi care sunt urmările acestei credinţe pentru ei". S-a remarcat că un număr din ce în ce mai mare de bărbaţi şi femei care afirmă credinţa în Dumnezeu manifestă o liniştită "şi profundă desprindere de Biserică"; se propu­ne atunci, ţinându-se seama de acest fapt, de a face deose­bire între credinţă şi religie; în credinţă nu există nici un hiat, nici o barieră, nici o prăpastie între Dumnezeu şi om, între om şi Dumnezeu, Dumnezeu Însuşi luând iniţia­tiva să Se îndrepte spre om într-o legătură, o comunicare a dragostei [24], şi într-adevăr, aşa cum se caracterizează creştinismul care este mult mai puţin o religie cu cultele, riturile, practicile, canoanele lui decât o credinţă (Psalmul 51:15-19; Isaia 1:10-18; Ioan 4:23-24; 1 Ioan 4:19).

Dacă anumiţi savanţi par desprinşi de orice Biserică, aceasta este mai mult din cauza imaginii pe care o arată Biserica şi a inconsecvenţei creştinilor decât din cauza învăţăturii doctrinare a creştinismului şi a faptelor istorice, biblice pe care se bazează el.

De altfel, toţi cei care îşi zic sau cărora li se zice "creş­tini" sunt ei într-adevăr după perspectiva şi după cerin­ţele biblice? "Bisericile", care nu sunt de fapt decât ceea ce sunt oamenii care fac parte din ele, nu se arată ele cel mai adesea doar nişte "asociaţii" în sensul legal al cuvân­tului, organizaţii mai mult sau mai puţin complexe şi ierarhizate, mai degrabă decât ceea ce ar trebui să fie după modelul bisericii primare şi în optica biblică? Tocmai acest fapt miră şi derutează pe oamenii din afară. Prof. Alfred Kastler, Premiul Nobel pentru fizică, îşi afirmă poziţia în felul următor:

"Pot să spun numai că nu sunt ateu şi că nu am nici o practică religioasă... Nu pot să mă ataşez unei biserici sau alta".

Dar, ca om de ştiinţă, declară:

"Ideea că lumea, universul material s-a creat singur îmi pare absurdă. Nu concep lumea decât având un creator, deci un Dumnezeu. Pentru un fizician, un singur atom este atât de complicat, atât de bogat în inteligenţă, încât universul materialist nu are sens"...

Şi, cu privire la limitele ştiinţei, el se exprimă astfel: "Când se observă evoluţia ştiinţelor nu prin prisma rezultatelor spectaculoase, ci prin dezvoltarea lor internă, se constată că marile achiziţii ştiinţifice, marile etape ale gândirii ştiinţifice, se datorează aproape întotdeauna la ceea ce aş numi acte de renunţare. Toate marile principii ale fizicii pot începe într-adevăr în acelaşi mod cu aceste cuvinte: "Este imposibil să"... Acestea sunt tot atâtea constatări de eşecuri. Principiul conservării energiei spune: "Este imposibil să creezi energie, nu poţi decât să o transformi", teribilă constatare de eşec pentru mii de oameni care, de-a lungul veacurilor, au căutat mişcarea perpetuă. "Este imposibil să creezi lucru mecanic plecând de la căldură dacă nu ai la dispoziţie medii cu tempera­turi diferite".

"Celebrul principiu al lui Carnot constată şi el o impo­sibilitate. Aş putea să dau şi alte exemple... Din aceste constatări de eşecuri, din aceste imposibilităţi, se degajă pentru omul de ştiinţă o mare lecţie de umilinţă. Mai mult, nu sunt sigur că nu se va ajunge într-o zi, în faţa ma­nifestărilor biologice ale vieţii, la un principiu de renun­ţare. Adică se va zice: trebuie să renunţăm la dorinţa de a reduce fenomenele vitale la fenomene fizico-chimice. Cu alte cuvinte, omul care ştie să distrugă viaţa va cons­tata poate într-o zi că trebuie să renunţe la a mai crea-o vreodată" [25].

A crea, "bara" din Biblie, este domeniul exclusiv al lui Dumnezeu, domeniul pe care Dumnezeu Şi-l rezervă cu gelozie şi din care nu va da nimic omului!

Cu toate cuceririle ei, mai ales în fizică şi în biologie, ştiinţa trebuie să o recunoască şi, conştientă fiind de limitele ei, este orientată spre mai multă modestie decât pe vremea scientismului.

Aceste lucruri se desprind din lucrarea unui cronicar ştiinţific foarte cunoscut în Marea Britanic, Gordon Rattray Taylor, intitulată "Revoluţia biologică" (1969).

Acest autor, foarte la curent cu actualitatea biologică, declară că din trei sau patru capitole principale pe care le comportă sau trebuie să le comporte istoria creaţiei vie­ţii, numai primul a fost redactat, cel care se ocupă de sinteza materiilor prime ale vieţii, mai ales proteinele; cât despre capitolul al doilea, (fabricarea, plecând de la mate­riile prime mai întâi a componentelor celulei, apoi a unei celule vii complete), "rămâne încă de scris", şi "redacta­rea lui nu aparţine viitorului imediat, poate nici chiar celui îndepărtat"; în ceea ce priveşte capitolul al treilea, ar fi vorba să se creeze un organism viu multicelular por­nind de la o celulă artificială având aceeaşi putere ca şi oul care se dezvoltă în organismul adult...

Dar, de fapt, o asemenea perspectivă pare atât de uto­pică, încât scopul urmărit de biologie este mult mai limitat şi mai modest:

"...Biologii nu sunt pe cale să caute anume să progre­seze până în clipa când vor putea crea viaţa. Ei se străduiesc doar să descopere cum funcţionează în amănunt ceea ce trăieşte"...

Dar câte necunoscute, câtă ignoranţă încă în acest do­meniu!

"Exact cum biologii de altădată au subestimat com­plexitatea faptelor observate de ei, poate că cei de astăzi subestimează problemele pe care caută să le rezolve. Datorită microscopului electronic, şi a altor instrumente, am ajuns să cunoaştem mult în ce priveşte structura celu­lei; dar ştim încă prea puţine lucruri despre procesele care au loc în ea. Ştim cum se sintetizează proteinele; din acest punct de vedere am progresat cu paşi mari; dar aceasta nu ne permite să uităm, că, de exemplu, nu ştim absolut nimic despre cauza care provoacă diviziunea cro­mozomilor şi obligă cele două părţi să se depărteze una de alta... Este foarte probabil că în celulă acţionează forţe electrice, dar nu avem mijloace să le decelăm. În această privinţă, nu există pur şi simplu nici o tehnică şi nici măcar nu se întrevăd la orizont. Nu se poate compara această problemă cu cea pe care o pune debarcarea unui om pe lună, care nu cere decât aplicarea din ce în ce mai avansată a tehnicilor cunoscute"...

Sunt multe necunoscute în ştiinţă, dar, cu toate acestea, mai sunt şi ambiţiile precum şi "sfidările" ei de care trebuie să ţinem seama! Or, anumite cunoştinţe şi cercetări expun lumea "unor pericole înspăimântătoare". Iată aver­tismentul lansat de Sir Mac-Farlane Burnet, savant austra­lian, Premiul Nobel 1960 pentru cercetările sale asupra grefelor tisulare:

"Pare aproape o necuviinţă, declară acest savant, să laşi să se înţeleagă că în ceea ce priveşte progresele medicinii biologia moleculară ar putea fi un rău".

"Savantului care face experienţe îi este greu să accepte acest lucru, dar adevărul este că este prea periculos de a şti ceea ce n-ar trebui să fie cunoscut"... Şi luând în considerare domeniul în care s-a specializat, savantul australian indică în consecinţă de cauză că ex­perienţele care constau în cultivarea viruşilor pentru a determina apariţia de noi mutanţi comportă riscuri foarte mari: "Consecinţele pentru om a ceea ce se petre­ce în universul sofisticat al culturii ţesuturilor, celulelor, bacteriilor, virusurilor sunt în cel mai bun caz îndoielnice iar în cel mai rău caz extrem de înspăimântătoare"; el înfăţişează astfel posibilitatea ca un virus de mare viru­lenţă obţinut în aceste condiţii să scape şi să se răspân­dească determinând "o catastrofă de neimaginat... lovind toate regiunile cele mai populate de pe glob".

Este uşor de înţeles atunci semnificaţia şi însemnătatea ultimului capitol al cărţii lui Taylor: "Viitorul, dacă va mai fi", şi citează în legătură cu aceasta pe Jacques Piccard, fiul inventatorului batiscafului, care a declarat, la un simpozion ştiinţific, "că se îndoia în mod serios" că ome­nirea va supravieţui acestui secol, ca urmare a ameninţării atomice, la care se adaugă "poluarea sinucigaşă generali­zată a apei pe care o bem şi a pământului pe care îl culti­văm" precum şi ameninţările care decurg din progresele biologiei (p. 265).

I. Dumnezeu există

În faţa acestei viziuni copleşitoare, îţi dai seama că există o altă sursă de cunoştinţe de care autorul face abstracţie în mod intenţionat, dar care situează cuceririle ştiinţei şi urmările îngrozitoare ale tehnologiei să fie situ­ate în cadrul şi perspectiva lor reală, cele ale unei creaţii care a fost concepută şi realizată de Dumnezeu cu dra­goste şi înţelepciune, într-un echilibru perfect, dar care se apropie acum cu paşi mari de sfârşitul ei, pentru că omul, în toate felurile şi pe toate planurile, a stricat tot.

Într-adevăr, există o altă revelaţie decât cea a descope­ririlor ştiinţifice. Dincolo de ezitări, de îndoieli, de ne­gări, de motive de teamă şi de alarmă pentru oameni, Biblia, deosebind ceea ce trebuie să deosebească şi situând fiinţele şi lucrurile la locul lor exact, declară:

"Cine a făcut şi a împlinit aceste lucruri? Acela care a chemat neamurile de la început, Eu, Domnul, Cel dintâi şi Acelaşi până în cele din urmă veacuri"... (Isaia 41:4).

"Eu, Eu sunt Cel dintâi şi tot Eu sunt şi Cel din urmă" (Isaia 48:12).

Dumnezeu la început şi Dumnezeu la sfârşit! De la înce­put până la sfârşit, El conduce şi dirijează. Iată ce afirmă Biblia şi ne povesteşte toată această istorie.

Omul, fie că Îl recunoaşte lămurit sau nu, Îl simte şi Îl presimte; chiar cei mai potrivnici ideii de Dumnezeu sunt însetaţi după Dumnezeu, au nevoie de Dumnezeu şi, într-un mod mai mult sau mai puţin confuz, Îl cheamă în ajutor pe acest Dumnezeu, "unica explicaţie a cerului şi a pământului", şi ar dori din toată inima să poată striga: "Cred... pentru simplul motiv că Dumnezeu există’... "Orice s-ar întâmpla, Dumnezeu există"... [26]. Într-adevăr cunoaştem două categorii de oameni:

1) Pe de o parte sunt cei care caută şi care-şi exprimă neliniştea lor "metafizică" de a nu fi găsit ceea ce cău­tau, nelinişte pentru neantul "lor" şi, înaintea dezordinii care domneşte în lume, îşi mărturisesc temerea, agitaţia, îngrijorarea, confuzia, disperarea: "Aş dori marmura dură a certitudinii pentru a-mi pune pe ea îndoielile", scrie şi strigă Jean Rostand;

2) Pe de altă parte sunt cei care au găsit şi care strigă din toate puterile bucuria descoperirii lor "eureka", la fel ca alpinistul care a ajuns tocmai pe culme şi, înaintea spectacolului grandios care i se oferă, înalţă spre cer un cântec de laudă şi slavă.

Aceleaşi două categorii le regăsim şi printre savanţi:

1) Este mai întâi mulţimea foarte numeroasă a celor din toate ţările, din toate rasele şi din toate timpurile, inclusiv contemporanii noştri, a căror ştiinţă este un cântec de laudă care se înalţă de la pământ la cer spre slava Creato­rului şi care repetă în felul lor cântarea psalmistului (Psal­mul 19:1-8 şi Psalmul 8:1-10) precum şi cea a apos­tolului (Romani 1:20 şi 11:33-36), cum au făcut un Kepler, un Newton, un Linné, un Termier şi atâţia alţii.

2) Dar iată că după imnul regal, imnul răsunător cântat de "inima" nenumărată a acestei mulţimi, am ciulit urechea, cum a făcut-o odinioară cu toată obiectivitatea un savant istoric [27], şi am auzit şi noi nu un imn, ci "o şoaptă... un suspin întretăiat, care se ascunde în întune­ric..., un zgomot care atinge pământul, ca un vierme care se răsuceşte... Şi această bolboroseală plină de reţinere, înspăimântată, involuntară, dar cu atât mai emoţionantă, cu atât mai tulburătoare, cu atât mai semnificativă, repe­tă, în felul ei, ceea ce spunea imnul răsunător şi vesel!" "Acesta trebuie să fie Adevărul!... "Dumnezeu există! Este imnul triumfător al majorită­ţii marilor savanţi”;

"Dumnezeu există! Este mărturisirea silită şi forţată a câtorva savanţi al căror ateism este binecunoscut.

"Dumnezeu există!" (E. Doumergue, p. 11 şi 20-21).

Cu toate acestea, viaţa, moartea, timpul, veşnicia, infi­nitul tulbură pe om. Există în inima fiecărui om printre altarele înălţate în cinstea divinităţilor păgâne şi a zeilor falşi pe care şi-i făureşte, un altar înălţat neîncetat unui Dumnezeu necunoscut, Cel pe care ni-L descoperă şi ni-L face cunoscut Biblia, "Dumnezeul viu şi adevărat" (1 Tesaloniceni 1:9) care "a pus în inima omului chiar şi gândul veşniciei, măcar că omul nu poate cuprinde, de la început până la sfârşit lucrarea pe care a făcut-o Dumne­zeu" (Eclesiastul 3:11) şi Care nu oboseşte să caute pe om: tot Biblia ne-o spune: Matei 18:12 şi Luca 15:4, 8-9, 32; 19:10). Din această dublă căutare, căutare a omului şi căutare a lui Dumnezeu, trebuie să rezulte în mod necesar o întâlnire.

Această întâlnire nu poate fi întâlnirea omului numai cu o idee sau cu un mit, ci cu o persoană; Dumnezeu este o persoană. A apărut recent o carte având acest titlu ciudat: "Şi Moise l-a creat pe Dumnezeu" [28]. Autorul scrie din nou în felul său istoria biblică încercând să o introducă în actualitate. Desigur, nu omul, fie el chiar Moise, a creat pe Dumnezeu; ci Dumnezeu S-a descoperit omului, S-a făcut cunoscut lui Moise sub numele Său (Exodul 6:3). Dumnezeu este Cel care, în toate lucrurile, a luat şi a păs­trat iniţiativa, iniţiativa creaţiei, iniţiativa mântuirii, ini­ţiativa descoperirii, iniţiativa dragostei (Isaia 40:4; 44:6... 1 Ioan 4:19). În El, "nu este nici schimbare, nici umbră de mutare" (Iacov 1:17).

Nu este adevărat că Dumnezeu Se schimbă, că evolu­ează odată cu făptura Lui care nu ar înceta astfel să-L creeze din nou. Dumnezeul Creaţiei era Acelaşi Dumne­zeu care căuta pe Adam în răcoarea zilei în grădina Edenului (Geneza 3:9); era şi Dumnezeul patriarhilor Noe, Iov, Avraam, Isaac, Iacov, Iosif;... era Dumnezeul lui Moise, şi Cel al proorocilor; este Dumnezeul lui Isus Cristos, "Stânca veacurilor" (Isaia 26:4).

Biblia stabileşte şi afirmă această continuitate (Ioan 5:46-47; Luca 24:27; Evrei 1:1-4), de la primul Eden, cel din Geneza (Geneza 2:8) până la ultimul, cel din Apocalipsa (Apocalipsa 22:1-2).

Ştiinţa însă ne sensibilizează să primim această desco­perire a lui Dumnezeu prin Biblie şi în Biblie; ne aflăm aici nu pe terenul unei contraziceri ci pe cel al unei întâl­niri. Ştiinţa nu întoarce spatele Bibliei; nu există nici o dilemă; nu este pe de o parte Geneza cu cele şase zile ale Creaţiei şi, pe de altă parte, geologia înşirând şi numind "era primară, era secundară, era terţiară, era cuaternară, ... plesiozaur, dinozaur, om de Cro-Magnon". Nu există preistorie a lui Dumnezeu, şi alergarea nu se face după termenii acestei împărţiri bifurcate, departe de asta:

"Te ţii de Biblie? Eşti rămas în urmă!
Crezi în ştiinţă? Nenorocit blestemat!"

Răspântia, alegerea, sunt în altă parte! Paleontologul Albert Gaudry (1827-1908) scria la sfârşi­tul uneia din lucrările sale:

"Sufletul paleontologului, obosit de atâtea schimbări, de atâta nestatornicie, simte nevoia să caute un punct fix unde să se odihnească. El îşi găseşte plăcerea în ideea unei Fiinţe infinite care, în mijlocul schimbării lumilor, rămâne neschimbată".

Acelaşi sentiment îl încerca şi marele geolog francez Pierre Termier (1859-1930) într-un articol consacrat timpului geologic:

"...dintre toate ştiinţele, scria el, geologia este cea care ne introduce cel mai adesea şi care ne conduce cel mai departe în metafizică...”

"Ce însemnătate are tot ce nu este veşnic?... Acest stri­găt sublim al unui mare poet dezamăgit, înaintea căruia defilează toate nălucirile simţurilor şi ale spiritului, şi toate sărmanele bucurii, trecătoare şi zbuciumate ale oamenilor, acest strigăt se aude în fiecare clipă de pe bu­zele geologului când îşi plimbă privirea peste fiinţele vii şi peste lucrurile neînsufleţite, peste frumuseţea pământului şi splendoarea cerurilor. El se întreabă atunci cine a putut să-i pună în suflet gândul veşniciei, nevoia de veşnicie, setea nepotolită după veşnicie, dezgustul pentru tot ce este trecător, dorul aprins după un paradis pierdut, după un paradis al plăcerilor, după un rai greu de imaginat unde nu va mai fi durere, moarte şi timp".

Iată adevăratul drum şi adevărata menire a ştiinţei. Ea se aseamănă cu un val enorm, cu un curent puternic care îl conduce spre Dumnezeu pe omul fără prejudecăţi, care studiază natura, ansamblul creaţiei, în infinitul mare cu ajutorul telescoapelor uriaşe, precum şi în infinitul mic cu ajutorul microscoapelor electronice şi a tehnicilor şi mijloacelor de investigaţie cele mai perfecţionate puse la punct de geniul uman.

Natura, şi ea, este o Biblie în care şi prin care ne vor­beşte Dumnezeu.

Cititori ale acestor pagini, şi voi aţi putea, prin studiul Bibliei, care este Cuvântul lui Dumnezeu, prin contempla­rea lucrărilor lui Dumnezeu şi a acţiunilor Lui în viaţa voastră personală, zi de zi, să aveţi o întâlnire mai directă cu El, o cunoaştere şi o experienţă mai intimă cu El, şi să strigaţi la fel ca entomologul Jean-Henri Fabre:

"Eu nu cred numai în Dumnezeu! Eu Îl văd!" sau mai profund încă, asemenea lui Iov:

"Da, am vorbit, fără să le înţeleg, de minuni care sunt mai presus de mine şi pe care nu le pricep. Urechea mea auzise vorbindu-se de Tine, dar acum ochiul meu Te-a văzut" (Iov 42:3 şi 5).



Persoane interesate