Biblia şi ştiinţa > Concluzii


CONCLUZII

În definitiv, Biblia are încă mult de spus şi de învăţat pentru om, chiar pentru omul de astăzi. Prin ea, Dumnezeu se adresează direct oamenilor, tuturor oamenilor, în limba oamenilor. Dumnezeu ne cunoaşte limba şi, în Biblie, a ştiut să se folosească de ea cu o forţă şi o preci­zie care ne uimesc, ca să ne facă să-I înţelegem planul. Apoi, pe lângă alegerea limbilor făcută de Dumnezeu pentru a o scrie, în Biblie există şi incomparabila alegere a cuvintelor, a expresiilor, a imaginilor care să pună la îndemână oamenilor mesajul lui Dumnezeu.

Stilul şi limbajul Bibliei nu s-au învechit; prin realismul, adevărul, semnificaţia lor profundă, cuvintele de care se serveşte depăşesc cu mult bogăţia şi semnificaţia cuvin­telor din limbile noastre occidentale actuale, uneori dege­nerate, ale căror cuvinte şi-au pierdut vigoarea (a se com­para de pildă franceza lui Calvin şi franceza modernă!). Pentru că majoritatea oamenilor nu cunosc nici ebraica, nici greaca, sunt absolut necesare traduceri ale Bibliei, cât mai fidele, cât mai aproape de original posibil, în limbile şi dialectele noastre diferite; Biblia, sau fragmente din ea, este tradusă în mai mult de 1415 de limbi. Dar ea nu are deloc nevoie să fie reinventată, rescrisă, reimaginată, în transpuneri mai mult sau mai puţin exacte după intenţia omului de astăzi, sau a celui dintr-o ţară sau alta. Mesajul Bibliei domină împrejurările de timp şi de spaţiu.

Cărţile omeneşti, în particular cărţile de ştiinţă, se învechesc şi se demodează, dar, ca prin minune Biblia este totdeauna actuală. Savanţii s-au ocupat de ea, au cercetat-o, au disecat-o, au confruntat-o cu ştiinţa cea mai modernă, şi iată că, cu toată obiectivitatea, ei tre­buie să recunoască că nu s-a învechit!

Biblia poartă semnul actualităţii şi nemuririi ei în trei moduri diferite:

1) Evidenţa interioară;
2) Evidenţa adevărului;
3) Evidenţa eficacităţii.

A. Evidenţa interioară

Aceasta se impune imediat, ne impresionează când citim Biblia şi ne arată că ea a fost scrisă sub inspiraţia Duhu­lui care pătrunde peste tot, chiar în lucrurile tainice ale lui Dumnezeu (1 Corinteni 2:10),

- evidenţa care îl făcea pe Victor Hugo să spună: "Este o carte care cuprinde toată înţelepciunea ome­nească luminată de toată înţelepciunea divină, o carte pe care popoarele o numesc cu adânc respect Cartea, Biblia";

- evidenţa care îl făcea pe Jean-Jacques Rousseau să strige:

"Vedeţi cărţile filozofilor cu toată strălucirea lor; cât de mici sunt în comparaţie cu aceasta! Ar fi oare posibil ca o carte totodată atât de sublimă şi de înţeleaptă să fie opera oamenilor? Ar fi posibil ca Cel al cărui istorie ne-o spune să fie numai un om? Oare istoria Evangheliei a fost inventată de plăcere? Nu aşa se inventează, căci faptele lui Socrate de care nimeni nu se îndoieşte sunt mai puţin dovedite decât cele ale lui Isus Cristos. Este şi mai de necrezut ca mai mulţi oameni să se fi pus de acord pentru a scrie această carte, decât unul singur care să fi furnizat subiectul. Niciodată nişte autori evrei nu ar fi găsit nici acest ton, nici această morală; iar Evanghelia conţine ade­văruri atât de impresionante, atât de perfect inimitabile, încât inventatorul ar fi mai uimitor decât eroul".

- Este evidenţa constatată de un critic literar din seco­lul trecut, A. Théry, care, într-un discurs premiat de Academia Franceză despre "Ceea ce constituie geniul poetic" (1821), declara:

"Există un monument care nu poate fi comparat cu operele omului, dar în care este realizată, înainte de toate, perfecţiunea ideală a geniului poetic; la voi mă refer, Sfinte Scripturi, scrise de muritori aleşi, prin dicta­rea personală a lui Dumnezeu. Aici se arată inspiraţia în puritatea ei cea mai sublimă... O măreţie incomparabilă! Câte frumuseţi nobile şi emoţionante în această carte sfântă! Cât pitoresc, câtă strălucire şi câtă simplitate împreună!... Lângă poezia Sfintelor Scripturi, poezia profană este ca stelele luminoase ce dispar înaintea strălucirii soarelui. Poezia sfântă curge neîncetat, fără zgomot, fără efort, dintr-un izvor nesecat; geniul poeţilor profani este mult mai puţin independent şi mai puţin uşor, chiar în creaţiile lui cele mai admirabile"...

Iată mărturii care ne arată că există în Evanghelii, şi în Biblia întreagă, un accent, "o dovadă de adevăr care constrânge convingerea. Bunul simţ omenesc, intuiţia spirituală, simţul psihologic vor refuza să vadă aici doar o invenţie" [1], o creaţie omenească, o operă de imagi­naţie.

Această evidenţă interioară este numită de Biblia însăşi inspiraţie divină:

"Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu"... spune apostolul Pavel (2 Timotei 3:16), iar teologii, fideli Scripturii, vorbesc despre teopneustică. Tocmai acest caracter teopneustic al Bibliei explică celelalte două semne sau evidenţe pe care le prezintă.

B. Evidenţa adevărului

Când vorbeşti despre Biblie, despre evidenţa adevărului, te gândeşti imediat la istorie şi la arheologie care, în lumi­na descoperirilor recente, apar cu siguranţă nişte aliaţi foarte siguri ai credinţei biblice, justificând din plin titlul unei cărţi ca cea a lui Sir Charles Marston: "Biblia este adevărată".

1) Biblia este într-adevăr un document incomparabil al istoriei, căruia arheologia şi istoria îi aduc neîncetat măr­turie, pe măsură ce descoperirile lor înaintează. Sunt ne­numărate cazurile în care arheologia şi istoria au ajuns să confirme relatările atât ale Noului cât şi ale Vechiului Testament, în cele mai mici amănunte, cu privire tocmai asupra unor puncte despre care, ca urmare a unor conclu­zii pripite, întemeiate pe informaţii incomplete, se credea că Biblia greşeşte. Să ne amintim, de exemplu [2]:

a) În ceea ce priveşte Vechiul Testament, marele impe­riu al hitiţilor era complet necunoscut de istoria oficială până în anul 1871. Belhazar, fiul lui Nabonide, regele Babilonului, necunoscut de istorie până în anii 1920- 1925, când "Manuscrisele de la Marea Moartă", găsite în grotele aşezării din Qumran, începând cu anul 1947, con­siderate ca fiind "una din descoperirile cele mai senzaţio­nale ale zilelor noastre" au confirmat exactitatea textului biblic aşa cum ne-a fost păstrat, aducând dovada integri­tăţii şi unităţii de ansamblu a cărţii profetului Isaia cu cele 66 de capitole ale ei... etc..., fără a mai vorbi de săpăturile făcute la Ur în Caldeea, ţara de unde a plecat Avraam, de cele făcute la Ninive, la Petra, vechea Sela, oraşul troglodit, capitala edomiţilor, de cele de la Sama­ria, Megguiddo, Ierihon, şi chiar de la Ierusalim după reunificarea oraşului în 1967...;

b) În ceea ce priveşte Noul Testament, referinţele pre­cise date de Luca, atât cele din Evanghelie privind împrejurările naşterii lui Isus Cristos, cât şi cele din cartea Faptele Apostolilor (primul recensământ atunci când Quirinius era guvernatorul Siriei, realitatea istorică a lui Lysania, tetrarhul din Abyssia, cei patru împăraţi romani indicaţi de Luca pentru a situa cu exactitate evenimentele despre care vorbeşte...), legate de acestea o mulţime de alte confirmări cum ar fi cea adusă de piatra ce a fost găsită la Cezareea maritimă în anul 1961 şi pe care o inscripţie menţionează numele lui Pontius Pilat, prefectul Iudeii, nume care până la aceea dată nu a fost cunoscut decât din Biblie şi din cartea istoricului evreu Flavius Josef; sau apoi persoana lui Erast, prietenul apostolului Pavel, procuristul şi edilul oraşului Corint, numit de trei ori în Noul Testament, a cărui inscripţie ce figurează pe o placă de marmură, descoperită în Corint în anul 1929 aduce mărturia existenţei istorice reale...

Şi câte alte exemple nu ne-am putea aminti! Într-ade­văr, Biblia n-are a se teme de descoperirile istoriei şi ale arheologiei. Se înţelege de la sine însufleţirea manifes­tată de arheologi care, au pornit cu îndoială şi cu anumi­te suspiciuni la verificarea exactitudini relatărilor biblice, şi care aflându-se pe teren în faţa unor fapte şi documente de netăgăduit, au revenit pe deplin convinşi de veraci­tatea Bibliei: lucrurile s-au petrecut exact aşa cum spune Biblia, exact în împrejurările pe care Biblia le indică. Sunt fapte; este ştiinţă autentică!

2) Dar mai este şi mărturia, după cum s-a arătat mai sus, a celorlalte ştiinţe, fără ca pentru aceasta Biblia să poată fi considerată ca o carte de ştiinţă, ori un tratat ştiinţific, departe de asta! Pentru mine este simbolul acestei veridicităţi un cuvânt anume, a acestei exactităţi ştiinţifice: cuvântul ebraic "rachia" (Geneza 1), tradus adesea prin firmament de către Sfântul Ieronim (347- 420) în traducerea Bibliei numită "Vulgata" precum şi de urmaşii lui mai moderni; or, firmamentul desemnează o boltă solidă, după o concepţie nebiblică ci de origine aristotelică; în Evul Mediu, autoritatea lui Aristotel domi­na şi întuneca chiar pe cea a Bibliei. Cuvântul ebraic în­semnează însă pur şi simplu “întindere", "expansiune" şi este, cu multe secole înainte, în acord cu noţiunea de "expansiune" cu care ne-a obişnuit astronomia modernă [3].

Faptul că desfăşurarea istoriei geologice şi biologice aşa cum a descris-o Moise la începutul cărţii Genezei (Geneza 1) poate să se exprime în limbaj ştiinţific mo­dern este şi el foarte semnificativ. Aceasta ne-a permis să stabilim, sub formă de tabel, o corespondenţă între zilele Genezei şi erele şi perioadele geologice; acest tabel nu are decât o valoare orientativă lăsând să se întrevadă cum se aseamănă descrierea creaţiei din povestirea biblică cu lunga desfăşurare a mileniilor, aşa cum o concep geologii moderni.

Această inerentă, această desăvârşire a Bibliei, de a nu comite greşeli şi lacune, chiar pe plan ştiinţific, nu impli­că omniştiinţa scriitorilor sfinţi. Atotştiinţa aparţine lui Dumnezeu, iar Dumnezeu nu descopere autorilor biblici decât ceea ce vrea El. Dar în ceea ce relatează unul şi altul, nu există umbra vreunei contradicţii, ci dimpotrivă, confirmare şi complementaritate. Este ca un diamant cu multiple faţete.

3) Trebuie, de asemenea, să menţionăm mărturiile aduse Bibliei prin împlinirea numeroaselor profeţii. Pro­feţia a devenit istorie, şi ea continuă să se transforme în istorie sub ochii noştri. Nu este vorba aici numai de profeţiile mesianice, care l-au făcut pe Blaise Pascal să spu­nă: "Cea mai mare din dovezile despre Isus Cristos sunt profeţiile". Profeţia este istorie în devenire; istoria este profeţia realizată. Este continuitate în această privinţă atât în Vechiul cât şi în Noul Testament (Deuteronom 18:15-22; Habacuc 2:1-3; Ioan 5:45-47; 1 Petru 1:10-12; 2 Petru 1:19-21 şi 3:1-10). "Corpus profe­tic" pe care ni-l prezintă Biblia, începând cu Geneza până la Apocalipsa, constituie un tot atât de dens, de coerent, având elementele atât de strâns unite, atât de soli­dare, legate de desfăşurarea ulterioară a istoriei, încât este absolut de neconceput că evenimentul ar fi putut fi aran­jat în aşa fel încât să fie pus de acord cu profeţia, sau că profeţia să fi fost aranjată pe măsura evenimentului, compusă mult după cele întâmplate. Nenumăratele pro­feţii deja împlinite sunt un gaj, o garanţie sigură că toate cele încă nerealizate se vor împlini, în deosebi, profeţiile escatologice.

Dar, poate zice cineva: Depăşiţi prin aceasta limitele ştiinţei, aşa cum este ea concepută la ora actuală! Sunt totuşi fapte, de care nu putem face abstracţie din punct de vedere ştiinţific, pentru că ele ating unul din caracterele specifice şi obiective ale Bibliei. Cu Biblia şi prin ea, suntem antrenaţi într-o mişcare. Pentru că Biblia este un sistem al lumii, este sistemul lumii prin excelenţă. Câţi oameni, poeţi, filozofi, savanţi au încercat de-a lungul secolelor să scrie un sistem al lumii, de exemplu, după grecii Democrit şi Epicur, latinul Lucreţiu cu a lui "De Natura rerum", şi mai târziu, mai aproape de timpurile noastre, în secolul al XVIII-lea suedezul Charles Linné cu a lui "Sistema Naturae" şi francezul Laplace care a scris "Exposition du Systeme du Monde"! În realitate, o ase­menea încercare depăşeşte capacităţile, perspectivele şi dimensiunile omului. Singur Dumnezeu poate vorbi în mod valabil despre Dumnezeu şi despre opera Lui. Iată de ce Biblia ne prezintă Sistemul Lumii aşa cum omului nu-i este cu putinţă să-l descrie, nici ştiinţei omeneşti să-l stabilească, un sistem legat de realitatea vie. aşa cum Dumnezeu a conceput-o, cum El a voit-o şi a executat-o, un sistem logic, coerent, care înglobează trecutul, prezen­tul şi viitorul, întregul ansamblu fiind iluminat de viziu­nea veşniciei.

"Cuvântul Tău este adevărul" (Ioan 8:40 şi 17:17), spunea Cristos. "Temelia Cuvântului Tău este adevărul" (Psalmul 119:160), constata psalmistul.

Nimic nu poate să şteargă, să infirme, să strice, să măr­ginească, să micşoreze, să restrângă însemnătatea, valoarea, absolutul acestor afirmaţii.

C. Evidenţa eficacităţii

Am ajuns la capătul subiectului nostru. Nu s-ar putea spune, nici măsura influenţa considerabilă, intelectuală, morală, socială, spirituală..., pe care a exercitat-o Biblia în toate domeniile, luminând, întărind, curăţind, mângâind, descoperind.

Unii Îl judecă pe Dumnezeu după ceea ce se vede în lume şi ceea ce se citeşte în Biblie, şi acuză dreptatea lui Dumnezeu, ca şi cum dreptatea lui Dumnezeu nu ar avea alte dimensiuni decât dreptatea oamenilor: "Omule, cine eşti tu ca să te cerţi cu Dumnezeu? Vasul de lut va zice celui ce l-a făcut: De ce m-ai făcut?" (Romani 9:20). Nu trebuie să inversăm rolurile şi să învinuim pe Dumne­zeu, când omul, numai el este vinovatul.

Biblia nu este o carte de ştiinţă, dar nu este nici o carte de morală; istoria lui Iacov, cea a prostituatei Rahav, istoria lui David, vinovat de adulter şi de omor, şi multe altele, trebuie să fie înţelese ca fiind cuprinse în cadrul planului lui Dumnezeu pentru mântuirea omului, al modului în care Dumnezeu Şi-a ales un popor şi Şi-a ales oameni, oameni la fel ca şi noi.

Atunci Biblia ni se dezvăluie ca o oglindă care arată omului adevărata înfăţişare a chipului său (Iacov 1:23); ea ne prezintă omul aşa cum este, fără bunăvoinţă, fără înflorituri, în toată grozăvia păcatului lui; ea îi analizează sentimentele şi gândurile, mult mai bine şi mult mai pre­cis decât cel mai subtil dintre psihanaliştii care ar folosi cele mai bune teste:

"Căci Cuvântul lui Dumnezeu este viu şi lucrător, mai tăietor decât orice sabie cu două tăişuri: pătrunde până acolo că desparte sufletul şi duhul, încheieturile şi mădu­va, judecă simţirile şi gândurile inimii. Nici o făptură nu este ascunsă de El, ci totul este gol şi descoperit înaintea ochilor Aceluia cu care avem a face" (Evrei 4:12-13).

Biblia pune degetul pe rană, spunând fără înconjur:

"Inima este nespus de înşelătoare şi de deznădăjduit de rea" (Ieremia 17:9).

"Nu este nici un om neprihănit, nici unul măcar. Nu este nici unul care să aibă pricepere. Nu este nici unul care să caute cu tot dinadinsul pe Dumnezeu" (Romani 3:10-11).

Când, împotriva lui Dumnezeu se aduc acuzaţii dezor­dinile de toate felurile, războaiele, revoluţiile, se inversează rolurile. Dumnezeu este un Dumnezeu al ordinii, Dumnezeul căruia Îi este groază de rău.

Biblia denunţă păcatul ca o revoltă a creaturii împotri­va creatorului ei, ca o jignire la adresa lui Dumnezeu; ea ne arată originea răului. Atunci, de ce este omul aşa cum îl vedem? Oare Dumnezeu nu ar fi putut să-l facă altfel? Însă Dumnezeu nu a făcut din om un mecanism, ci o persoană, cu o trăsătură unică în ansamblul creaţiei, libertatea, apanaj exclusiv al omului, cu toate riscurile pe care aceasta le implica: animalul nu este liber: numai omul este liber.

Trebuie însă să adăugăm că, dacă Biblia nu este o carte de morală, ea este izvorul moralităţii, citirea ei, mai degrabă decât să ne împingă să facem răul, prin imitarea exemplelor despre care ne vorbeşte cu singurul scop de a ne avertiza, trebuie să ne îndepărteze de rău. Există cele zece porunci concentrate de Isus în numai două; şi ace­laşi rol îl au şi anumite pasaje din Deuteronom, din Levitic, din cartea Proverbelor, din Predica de pe Munte, pre­cum şi din epistolele lui Pavel către creştinii din Bisericile Galatiei sau din Biserica din Efes cu privire la roada Du­hului, la roada luminii, a "acestor fapte bune pe care le-a pregătit Dumnezeu mai dinainte ca să umblăm în ele" (Efeseni 2:10), prin contrast cu lucrările firii pământeşti (Galateni 5:19).

"Cele zece porunci, s-a scris recent, rămân nucleul ori­cărei civilizaţii ce se numeşte civilizaţie" [4].

Iar un autor, Dr. Saint-Paul, în căutarea unei morale ştiinţifice scria:

"Orice morală fără Dumnezeu nu este decât imitaţie sau slăbiciune. Toată morala concepută de scriitori, de politicieni, de filozofi nu este decât un decalog mai mult sau mai puţin fidel moralei religioase... Şi noi spunem despre cele zece porunci că sunt morala ştiinţifică a lumii. Legea lui Moise este cartea civilizaţiei noastre. Ea îi cons­tituie temelia de nezguduit" [5].

Ar trebui să mai reamintim lucrarea de eliberare, de descătuşare, de dezrobire făcută de Biblie, şi ar fi desigur multe de reţinut din ceea ce ne spune Biblia în elaborarea unei carte sociale pentru asigurarea respectului omului faţă de om şi garantarea libertăţii, demnităţii omului, a drepturilor omului, exercitarea dreptăţii... (Levitic 11 şi 25; Amos 4:1-3; 3:9-15; 6:1-14; Mica 6:8; Iacov 5:1-6).

D. Evidenţa istoriei

Să mai adăugăm la toate aceste dovezi ale actualităţii, eternităţii şi autorităţii Bibliei, dovada biruitoare a timpului, evidenţa istoriei? O vorbă veche spune despre Biblie:

"Cu cât se încearcă să mă lovească,
Cu atât se uzează, mai multe ciocane".

1) Proba victorioasă a timpului, pe care a făcut-o Bi­blia, a fost în primul rând miraculoasa ei conservare şi transmiterea fidelă a textului ei de-a lungul persecuţiilor, a arderii pe rug, a încercărilor multiple de distrugere şi de aducere la tăcere, a interpretărilor şi a tradiţiilor ome­neşti, a uitării şi a indiferenţei în care ea ar fi putut să sfârşească.

2) A fost, de asemenea, împlinirea unui mare număr de profeţii, de avertismente, de făgăduinţe pe care ea le conţine: “împlinire" este unul din cuvintele centrale ale Bibliei (Isaia 45:21 şi 46:10-11; Ieremia 1:12; Nu­meri 23:19; Matei 5:17; Galateni 4:14).

3) Proba timpului pentru Biblie îşi găseşte exprimarea şi în faptul că ea este permanent de actualitate; Biblia poate fi citită, studiată cu interes crescând de generaţiile care se succed. Aceasta se traduce prin reapariţia, în seco­lul în care trăim, a unora din indicaţiile ei, asemenea unui curs de apă care, după un lung traseu subteran, revine brusc la suprafaţă pentru a uda şi fecunda pământul. Aşa este cu diferite învăţături scrise în Biblie care au fost aplicate în zilele noastre chiar în Israel pe tărâm agricol şi economic.

Biblia furnizează indicaţii preţioase, aşa cum s-a cons­tatat, privind culturile care să se dezvolte şi esenţele care să se planteze pentru reîmpădurirea regiunilor din ţara lui Israel: copaci din familia tamarisc au fost plantaţi şi au prosperat în deşertul Negev, pregătind terenul pentru o vegetaţie mai bogată care să corespundă actualelor cerin­ţe ecologice (Geneza 21:33). Puţuri au fost săpate, s-a găsit apă conform indicaţiilor Bibliei, în regiunea Beer-Şeba, acolo unde Avraam îşi stabilise corturile (Geneza 26:12-19 şi 32-33). Am putut vedea cu ochii noştri din înălţimile de la Tell d’Avdat, o adevărată pată verde în mijlocul deşertului, ferma experimentală de la Avdat. Acolo, cercetători ai secţiei de botanică de la Universita­tea din Ierusalim au reluat o practică agricolă din anti­chitate, amintită într-un pasaj al Bibliei, rămas până atunci enigmatic, şi care constă în a condensa aburi de apă care există în cantitate redusă în atmosfera din pus­tiu, pe suprafaţa unor pietre de stâncă, aşezate într-o anumită poziţie (Deuteronom 32:13). Am văzut şi puţurile din care se extrage minereul malachit pentru fabricarea aramei, la Timna, chiar pe locul unde au fost săpate pe vremuri, minele lui Solomon (1 Cronici 22:16; Deuteronom 8:9). De asemenea, exploatarea bogăţi­ilor din întreaga regiune a Mării Moarte, în jurul locului ocupat cândva de Sodoma şi Gomora, acolo unde Avraam a văzut ridicându-se din pământ un fum ca fumul unui cuptor (Geneza 19:28): foraje de puţuri de petrol, "uleiul" din Deuteronom 33:24; extracţia de săruri de.potasiu şi de magneziu, extracţia bromurilor din apele Mării Moarte, şi valorificarea a ceea ce face ca această apă să fie complet azoică, prin cultura unei alge care s-a acomodat cu apa suprasaturată şi cu temperatura ei ridi­cată, culturi care constituie surse de petrol numit Dunialella. Aşadar Biblia este o comoară inepuizabilă. Pentru a-i descoperi bogăţiile, pe plan spiritual şi pe plan mate­rial, omul trebuie s-o creadă [6].

Dar am spus destul pentru ca dumneavoastră toţi, cititori ai acestor rânduri, oricine aţi fi, să acordaţi o deplină încre­dere Bibliei care şi-a meritat pe deplin numele de "Cartea cărţilor": emis de autoritate.

Luaţi-o, deschideţi-o, cercetaţi-o, fără prejudecăţi, fără apriorisme, fără nici o părere preconcepută! Atunci, vă asigur, nu veţi fi dezamăgiţi, veţi vedea vechile-i pagini însufleţite de o viaţă deosebită, intensivă, istoria pe care ne-o relatează, o istorie care ne interesează în mod direct, va reînvia şi ea pentru a explica prezentul, prezentul nos­tru şi pentru a lumina viitorul, nu numai viitorul univer­sului, cel al planetei noastre, cel al omenirii în ansamblu, ci mai ales viitorul nostru al fiecăruia, viitorul nostru personal.

Cuvântul lui Dumnezeu nu este legat; este şi acum şi totdeauna în stare ca, prin Cel care îi este centrul, Dom­nul contemporan, Cel viu, să facă pe cineva să se hotă­rască şi să declanşeze în el cea mai necesară dintre revo­luţii, cea despre care Isus vorbea într-o seară lui Nicodim, teolog şi doctor al legii (Ioan 3). Biblia este la originea tuturor reînnoirilor, a tuturor reconstrucţiilor individuale şi sociale şi care, mai importantă decât mărturiile pe care le-am evocat aici, este ilustrarea cea mai uimitoare a ade­vărului, conţinând comentariul cel mai pătrunzător: "Căci n-avem nici o putere împotriva adevărului, ci pen­tru adevăr" (2 Corinteni 13:8). "Dacă rămâneţi în Cu­vântul Meu, sunteţi în adevăr ucenicii Mei; veţi cunoaşte adevărul şi adevărul vă va face slobozi" (Ioan 8:31-32) căci, Isus mai spune: "Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine. Dacă M-aţi fi cunoscut pe Mine, aţi fi cunoscut şi pe Tatăl Meu (Ioan 14:6-7)



Persoane interesate