Biblia este totuşi adevărată > 2. Mărturia arheologiei > E. Perioada captivităţii


E. PERIOADA CAPTIVITĂŢII

Ţara lui Israel a fost înfrîntă cu totul sub Sargon, împăratul Asiriei, iar locuitorii au fost duşi în robie. În locul lor au fost aduşi colonişti, care prin încuscrirea cu rămăşiţa lui Israel au dat naştere poporului samaritean. Captivitatea lui Israel a început în anul 722 în.Cr. Captivitatea lui Iuda s-a făcut pe etape între anii 606-586 sub Nebucadneţar, împăratul Babilonului şi a durat 70 de ani, pînă în 536 în.Cr. Arheologia are o mare mulţime de documente din această perioadă, do­cumente care confirmă cele relatate în Biblie.

1. Nebucadneţar şl Biblia

Dintre toţi împăraţii străini, Nebucadneţar este cel mai des pomenit în Biblie, de peste 150 de ori. El a domnit vreo 43 de ani, între 604-561 în.Cr. El a fost fiul lui Nabopolasar, rege al Babilonului cu recunoaş­terea împăratului Asiriei.

Imperiul asirian cu toate rînduelile lui din cale afară de precise, cu toate sumele mari ce le primeau ca tribut şi cu toate oştirile numeroase se prăbuşeşte. Hoarde de sciţi - după spusele lui Herodot - năvăli­seră în valuri asupra provinciilor asiriene. Sub spectrul unui imperiu în declin, Asurbanipal moare în anul 626 în.Cr. Asur-etil-ilani îi devine succesor, dar ştim foarte puţin despre el.

În anul următor, 625, Nabopolasar devine împărat al Babilonului, cu încuviinţarea Ninivei. El năzuia spre independenţă. Spre a ajunge la aceasta el nu se răs­coală, ci duce tratative cu Ciaxare, împăratul mezilor, care nutrea aceleaşi gînduri. Alianţa se ratifică prin căsătoria lui Nebucadneţar cu fiica lui Ciaxare, prin­ţesa Mediei. În urma acestei alianţe, cu multă pre­cauţie, ei au făcut pregătirile şi într-o zi au scuturat jugul asirian.

Nebucadneţar a fost făcut părtaş la domnie, core­gent cu tatăl său. El conduce lupta de la Carchemiş în 606 în.Cr. împotriva lui Faraon Neco al Egiptului. Ieremia vorbeşte de această luptă în cap. 46:1,2. Ioiachim, împăratul lui Iuda, îl ajutase pe faraon împotriva lui Nebucadneţar. Nebucadneţar a fost biruitor, a luat pradă de la egipteni, dar nu l-a cruţat nici pe Ioiachim. Trupele lui au trecut pe la Ierusalim şi un prim lot de prizonieri sînt duşi în captivitatea Babilonului, împreu­nă cu vasele sfinte de la templu. Printre cei duşi a fost şi Daniel cu ceialalţi trei tineri credincioşi (Daniel 1:1,2).

Întronarea lui Nebucadneţar s-a făcut pe data de 6 sept.605. Ultimele tăbliţe de la Nabopolasar sînt cu data de mai şi august 605. Iar primele două de la Nebu­cadneţar le avem cu data de august şi septembrie 605. în.Cr.

În ce priveşte lupta de la Carchemiş pomenită în Biblie, este confirmată de Iosif Flaviu, redînd mărturia istoricului antic Berosus.

Ştim că deportarea lui Iuda s-a făcut în trei rînduri: în 606, 597 şi 586. Ioiachim a fost lăsat ca împărat, dar supus Babilonului. El a murit în anul 597 în.Cr. În locul lui a domnit fiul său Ioiachin, timp de trei luni şi zece zile, căci sosise Nebucadneţar a doua oară la Ierusalim. Probabil fiindcă Ioiachim nu mai voise să plătească tributul datorat. Împăratul a fost dus în Babi­lon ca prizonier (2 Împăraţi 24:8-17).

Două tăbliţe cu inscripţii babilonene susţin cele spuse de Biblie. Prima vorbeşte despre acest atac al lui Nebucadneţar. Ea spune:

"În al şaptelea an, luna Kislev, împăratul Akadului şi-a trecut în revistă trupele şi a pornit spre ţara Hatti, a tăbărît împotriva cetăţii lui Iuda, iar în luna Adar ziua a doua a pus mîna pe cetate şi a cap­turat pe împărat. El a desemnat ca împărat pe unul pe care el l-a ales, a primit un bogat tribut, şi le-a trimis toate la Babilon."

A doua provine din arhivele dezgropate în Babilon de excavatorul german Koldewey. Aici erau sute de bonuri de ulei pentru diferiţi captivi din cetate. Numele Yaukin (Ioiachin), împăratul lui Iuda, apare pe trei din acestea. Una din ele se referă şi la cei cinci fii ai săi. Iată fragmentul:

„...10 (raţii ulei) lui Ia-ku-u-ki-nu (Iaukin) fiul îm­păratului lui Ia-ku-du (Iuda), 2 şi jum. pentru cei cinci fii ai împăratului lui Ia-ku-du (Iuda).”

Cu cel de-al doilea lot de captivi, a fost dus în robie şi proorocul Ezechiel. În cap.1:1 el ne spune locul unde au fost aşezaţi evreii: "...eram între prin­şii de război de la rîul Chebar." Fiindcă nu s-a mai ştiut nimic de Chebar, criticii au atacat spusele lui Ezechiel. Mulţumită săpăturilor arheologice efectuate la Nippur, vreo 60 mile mai la sud de Babilon, azi ştim aria unde au fost aşezaţi captivii. În anul 1899, Uni­versitatea Pennsylvania a făcut excavaţii la Nippur. În ruinele din partea de nord-vest, s-a descoperit o came­ră cu 730 de tăbliţe cu inscripţii. Ele datează de pe vremea lui Artaxerxe, 465-424, iar altele de pe vre­mea lui Darius al II-lea, 423-404. Ele aparţineau unei familii Maraşu. Două dintre tabliţe vorbesc depre navigaţia pe "naru Kabari" sau "nehar kebar” ceea ce înseamnă "rîul Kebar". Era un canal navigabil ce pornea din partea de nord a Babilonului şi ducea o parte din apele Eufratului pe la Nippur şi se unea iarăş cu Eufratul la sud de cetaten Ur. Deci au fost înlăturate şi îndoielile cu privire la rîul Chebar. Azi ştim locul unde au fost deportaţi Evreii din ţara lui Iuda. F.F.Bruce e de părere că ei au fost supuşi la muncă forţată în sistemele de irigare ale Babilonului.

În locul lui Ioiachin, Nebucadneţar a pus ca împărat peste Iuda pe Zedechia, unchiul lui Ioiachin. El dom­neşte între 597-586 în.Cr. Cu el are mult de-a face proorocul Ieremia. În cap.34:6.7 citim că cetăţile Lachiş şi Azeca "erau cetăţile care mai rămăseseră" necucerite de Nebucadneţar, pe vremea lui Zedechia. Pentru mulţi afirmaţia aceasta a lui Ieremia părea de necrezut. „Cum se putea ca ele să fi rezistat armatelor Babilonului?” se întrebau scepticii şi criticii Bibliei.

Azi însă ştim că Ieremia a scris adevărul. Cetatea Azeca a fost dezgopată de o echipă a Fondului de Explorare a Palestinei condusă de Frederick K.Bliss în anul 1898. S-a constatat că a fost o fortăreaţă puter­nică cu 8 turnuri. Iar cetatea Lachiş a fost dezgro­pată de Expediţia Arheologică Wellcome-Marston. Lu­crările au început în 1933 sub conducere lui J.L. Star­key. În 1938, Starkey a fost ucis de bandiţi arabi. El a fost înlocuit de Lankester Harding şi Charles H.Inge. Cetatea era situată la 48 km sud-vest de Ierusalim, dominînd vechiul drum ce lega Babilonul şi Siria cu Egiptul. Fortăreaţa avea ziduri duble şi porţi triple. Ca suprafaţă, în vremea ei de înflorire avea o arie mai mare decît Ierusalimul şi decît Meghido. La săpături au fost găsite într-un strat de tăciuni şi cenuşă un număr de 18 scrisori pe tăbliţe de lut. Ele dau lumină asupra perioadei lui Ieremia. Ele erau scrise de un ofiţer Ho­şayahu, aflat la un post de observare situat la vreo 6 km către Yaoş, guvernatorul militar al cetăţii. În scrisoarea nr.4 se spune:

"Facă Iehova ca domnul meu, în această vreme, să audă veşti de bine... Cît despre Semachiah şi Semaia au fost luaţi şi duşi în capitală (Ierusalim)... Şi să ştie domnul meu că noi sîntem în stare de veghe şi ne uităm după semnalele de focuri de la Lachiş, în conformitate cu indicaţiile date mie de domnul meu, căci noi nu putem vedea Azeca."

Scrisoarea nr.6 conţine expresia biblică din Ieremia 38:4 "...moaie inima oamenilor de război." Scrisorile dau o seamă de nume pe care le găsim şi în cartea lui Ieremia: Ghemaria, Iaazania, Neria, Ma­tania şi chiar Ieremia. Haupert susţine că nici o altă descoperire arheologică recentă nu are o legătură mai directă cu Biblia ca scrisorile de la Lachiş.

Cel de-al treilea lot de prizonieri duşi în Babilon a fost după dărîmarea Ierusalimului în anul 586 în.Cr. În ce priveşte aceste evenimente sînt recunoscute de toţi ca adevărate.

Ceea ce stîrneşte împotrivire este o altă latură a vieţii lui Nebucadneţar. În cartea lui Daniel la cap. 4:29-33 ni se spune: "După 12 luni, pe cînd se plimba pe acoperişul palatului împărătesc din Babilon, îm­păratul a luat cuvîntul şi a zis: "Oare nu este acesta Babilonul cel mare, pe care mi l-am clădit eu, ca loc de şedere împărătească prin puterea bogăţiei mele şi spre slava măreţiei mele?" Nu se sfîrşise încă vorba aceasta a împăratului şi un glas s-a pogorît din cer şi a zis: "Află, împărate Nebucadneţar, că ţi s-a luat împărăţia!" Chiar în clipa aceea, s-a împlinit cuvîntul acela asupra lui Nebucadneţar. A fost izgonit din mijlo­cul oamenilor..."

Cercetările arheologice atestă că ceea ce a fost Ramses al II-lea pentru Egipt - împăratul construc­tor - a fost şi Nebucadneţar pentru Babilon. El a dat o măreţie deosebită Babilonului. A ridicat falnice pa­late, măreţe temple, puternice întărituri cu turnuri, precum şi renumitele grădini suspendate, care consti­tuiau una din cele 7 minuni ale lumii. W.Schneider spune că "nici vechea Romă cu peste un milion de locuitori nu egala nici pe departe Babilonul în privinţa întinderii." Istoricul grec Herodot a spus: "Babilonul nu este numai mare, ci şi un oraş de o splendoare neîntîlnită de mine la alte cetăţi." Atacul criticilor nu a fost împotriva cuvintelor "Oare nu este acesta Babilonul cel mare...", ci împotriva afirmaţiei lui Da­niel că a fost izgonit.

E adevărat că istoria nu pomeneşte nimic despre aceasta. Şi cum e natural, nici cronicile lui. Rawlinson ne spune însă de o inscripţie, puţin cam mutilată, care dă de înţeles cele afirmate de Daniel. Inscripţia spune:

"Pentru patru ani reşedinţa împărăţiei mele nu a desfătat inima mea; în nici una din posesiunile mele nu am ridicat nici o clădire importantă prin puterea mea. Nu am înălţat clădiri în Babilon pen­tru mine şi pentru fala numelui meu. În închinăciune înaintea lui Marduc, dumnezeul meu, nu am cîntat laudele sale, nu am procurat jertfe pentru altarul său şi nu am curăţit canalele..."

Această înşirare de omisiuni indică suspendarea pentru un timp a lucrărilor marelui împărat. Cum pot fi împăcate cele două relatări cu privire la timp? Biblia vorbeşte de şapte vremi, iar inscripţia de patru ani. Deci, este o nepotrivire. Şi totuşi, Biblia este adevăra­tă. Ea nu vorbeşte de ani, ci de vremi. În Babilon anul are două anotimpuri sau două vremi; şapte vremi fac trei ani şi jumătate. Aceasta se pare că este perioada cît împăratul a fost ca nebun, pînă i-a venit mintea la loc, cum scrie Daniel. Inscripţiile pomenesc patru ani, timp în care nu a lucrat.

O remarcabilă precizare găsim la marele istoric al Babilonului Berosus, care spune că împăratul Nebu­cadneţar "a căzut într-o stare de sănătate infirmă", înainte cu ceva de moarte.

Un alt scriitor antic, Abydenus spune: "...După aceasta, caldeenii zic că Nebucadneţar, urcîndu-se pe acoperişul palatului său, a fost cuprins de o inspiraţie divină şi a izbucnit în vorbire, după cum urmează:

"Eu, Nebucadneţar, vă prezic vouă, o, Babilonieni, nenorocirea care stă să cadă peste voi, pe care Bel, strămoşul meu şi regina Beltis, amîndoi nu sînt în stare să convingă soarta să se abată. Un catîr persan va veni, ajutat de dumnezeii săi şi va aduce robia peste voi, cu complicele său un Med, mîndria asirienilor. O, de ar veni un vîrtej sau un potop să-l înghită, să-l nimicească cu desăvîrşire, mai înainte de a pune acest jug pe oamenii ţării mele... Şi eu aş fi fost mult mai fericit de mi-aş fi încheiat viaţa mai înainte ca aceste gînduri să-mi fi intrat în cap..." După ce a proorocit astfel, deodată a dis­părut din vedere."

Pasajul e foarte grăitor şi are puncte comune cu Daniel. Locul pe acoperiş, puterea de a profeţi, dis­pariţia sa dinaintea oamenilor coincid în totul. În plus, unii istorici ai Babilonului vorbesc că pe timpul boalei lui, împărăteasa a condus treburile împărăţiei în nu­mele lui.

Palate dezgropate, inscripţii, tăbliţe scoase din cenuşă, bonuri de raţii de ulei pentru prizonieri, cores­pondenţă militară, cărămizi şi cioburi scoase de tîrnă­cop la lumină, au căpătat grai pentru oamenii de ştiinţă şi graiul lor confirmă adevărul Bibliei.

Întrebarea este cum privesc eu această Carte? Care este atitudinea mea faţă de ea? Care este măr­turia mea prin grai şi prin trai despre Biblie? Cînd alţii lovesc cu tîrnăcopul în solul inimii mele găsesc ei mărturii că Biblia este adevărată? O confruntare între spusele Bibliei şi documentul vieţii mele face să strălu­cească mai mult adevărul ei sau îl întunecă?

2. Existenţa lui Belşaţar confirmată de tăbliţe

În cartea lui Daniel cap. 5:1 citim: "Împăratul Belşaţar a făcut un mare ospăţ celor o mie de mai mari ai lui..."

Raţionaliştii şi criticii multă vreme au spus că aceste cuvinte nu corespund adevărului. Ei spuneau că Belşaţar n-a existat, deci e doar un personaj mito­logic. Afirmaţia lor şi-o bazau pe faptul că după moar­tea lui Nebucadneţar a urmat la tron Nabonidus, că în timpul domniei lui Babilonul a fost ocupat de medo­-perşi, că Nabonidus nu a fost omorît cum se relatează despre Belşaţar (Daniel 5:30), ci a fost luat captiv. Prin aceasta căutau să arate că Biblia nu este adevărată.

Cei credincioşi nu aveau cu ce să se apere de aceste atacuri. Chiar dacă nu puteau explica această nepotrivire dintre istorie şi Biblie, totuşi ei credeau că Biblia este adevărată.

Dar a venit o zi cînd savanţii în ale arheologiei au făcut lumină şi în privinţa aceasta. O foarte simplă descoperire făcută în Babilonul de jos a unei inscrip­ţii, cu o rugă a lui Nabonidus, explică în mod satis­făcător aceste contradicţii dintre istorie şi Biblie. Inscripţia spune:

"Şi în inima lui Balşaţar, fiul meu cel mai mare, urmaşul meu, sădeşte teama de marea ta dumne­zeire! Fă-l să nu păcătuiască! Fă-l să fie satisfăcut cu plinătatea vieţii!"

Alte tăbliţe găsite în vechea Babilonie şi depozitate în Muzeul Britanic au fost examinate de Dr. Theophilus G.Pinches, proeminent asiriolog din Londra. Pe una este pomenit numele lui Belşaţar, pe alta este pomenit şi Nabonid şi Belşaţar, alta se referă la Belşaţar ca fiul împăratului, iar alta ce cuprinde un contract, are jurămîntul luat în numele lui Nabonid şi Belşaţar. În Babilon, jurămîntul se lua în numele împăratului. Cum se poate ca Babilonul să fi avut doi împăraţi deo­dată? Da, căci şi Nebucadneţar a fost împărat cu tatăl său.

Cronicile lui Nabonid ne spun că în anul 556 în.Cr. el a încredinţat domnia fiului său, Belşaţar. Următorul text arată explicit că înainte de a face o expediţie mili­tară în părţile apusene spre a potoli o răscoală şi spre a cuceri cetatea Tema, împăratul a făcut lucrul acesta:

"O tabără a încredinţat-o fiului său mai mare, întîiu­lui născut trupele ţării le-a alăturat lui. El i-a dat mînă liberă, i-a încredinţat lui domnia. Apoi el a întreprins o campanie la mare distanţă, puterea ţării Akkad a înaintat cu el spre Tema... a ucis pe prinţul din Tema ... apoi şi-a stabilit domiciliul lui în Tema...”

Raymond P.Dougherty, fost profesor de asiriologie la Universitatea Yale, spune că în partea din urmă a domniei sale, Nabonid a petrecut timpul în Arabia cu scopul de a consolida acea parte a imperiului. De aceea a încredinţat domnia lui Belşaţar. Cronicile lui Nabonid scrise în anul al şaptelea, (col. II ob. 1, 5, 10, 19, 23) deci pe la 549 în.Cr., precizează:

„...Împăratul a fost în cetatea Tema, fiul împăratu­lui, nobilii şi trupele sale erau în ţara Akkad."

Acelaş lucru se spune şi în anul al nouălea, al ze­celea şi al unsprezecelea. Millar Burrows de pe lîngă Şcoala de Cercetări Orientale spune: "Soluţia acestei discrepanţe aparente a fost găsită cînd s-au desco­perit evidenţele că în partea din urmă a domniei sale, Nabonid a trăit în Arabia şi a lăsat administraţia gu­vernării fiului său Belşaţar." Astfel înţelegem de ce spune Biblia că lui Daniel i s-a dat "locul al treilea în cîrmuirea împărăţiei", căci primul era Nabonid, Bel­şaţar al doilea şi Daniel al treilea.

Dar zilele lui Belşaţar au fost numărate, cum îi citise Daniel scrierea de pe perete. În noaptea de ospăţ şi orgii, trupele medo-persane ale lui Cir intră în Babilon şi ocupă cetatea fără vărsare de sînge, căci "poporul Babilonului, ca un singur om, întreagă ţara Sumerului şi Akkadului, nobilii şi cei mari s-au proşternut înaintea lui, i-au sărutat picioarele, s-au bucurat de suveranita­tea lui..." spune cilindrul cu analele lui Cir. Iar Istoria Universală, apărută la Bucureşti, confirmă adevărul spus de Biblie cu privire la sfîrşitul lui Belşaţar:
"Nabonid a fost făcut prizonier şi apoi trimis în exil în Carmania, Balthazar a fost ucis."

Iată cum evidenţele arheologice fac lumină şi spul­beră toată tăgăduirea scepticilor. Încă odată Biblia s-a dovedit că este adevărată.



Persoane interesate