Biblia este totuşi adevărată > 2. Mărturia arheologiei > F. Perioada întoarcerii din captivitate


F. PERIOADA ÎNTOARCERII DIN CAPTIVITATE

Timp de 70 de ani poporul evreu şi-a ispăşit vina păcatelor în robia Babilonului, aşa cum le proorocise Ieremia. După împlinirea celor 70 de ani, Dumnezeu a schimbat cursul istoriei, aşa cum nu se aşteptau ei, Babilonul e cucerit de Cir, care proclamă eliberarea prinşilor de război şi întoarcerea lor acasă.

1. Documente despre Cir

În cartea proorocului Isaia cap.45 v.1 citim: "Aşa vorbeşte Domnul către unsul Său, către Cir, pe care-l ţine de mînă, ca să doboare neamurile înaintea lui, şi să dezlege brîul împăraţilor, să-i deschidă porţile, ca să nu se mai închidă..."

În secolul al XIX-lea, arheologul amator Hormuzd Rassam a găsit o parte din analele lui Cir. Ele sînt scrise pe un cilindru cu şase feţe. Cilindrul e din lut şi scrierea datează din anul 536 în.Cr. Aici avem descrisă cucerirea Babilonului, eliberarea capti­vilor spre a se întoarce fiecare în ţara sa, precum şi repatrierea anumitor comori jefuite de babiloneni de la templele altor popoare. Documentul este numit „Cilin­drul lui Cir” şi se află în Muzeul Britanic. Conţinutul acestui document are o deosebită importanţă pentru confirmarea adevărului biblic.

Cir s-a născut în anul 590 în.Cr. El a fost un des­cendent din dinastia Ahemenzilor, iar la domnie a ajuns în anul 558 în.Cr. În timp de 10 ani, el a cucerit Media, a prins pe Astiage şi l-a dus în captivitate, dar nu l-a omorît, ci i-a dat o reşedinţă frumoasă, prin­ciară pentru tot restul zilelor. În 546 a luat cetatea Arbela pe Tigru şi ţara Iş. Apoi a bătut pe Cresus, îm­păratul Lidiei şi a ajuns pînă la Marea Egee.

Omul acesta despre care Dumnezeu, cu două sute de ani înainte de a apare pe scena istoriei, spunea că este unsul Său, avea menirea să cucerească Babi­lonul.

În analele sale, Cir confirmă vocaţia sa. El zice:

"... El (Dumnezeu-Merodac) l-a căutat, El l-a găsit, da, el a căutat un prinţ cinstit, după inima Sa, El l-a luat de mînă pe Cir, împăratul cetăţii Anşan; El l-a chemat pe nume la stăpînirea întregului pă­mînt... Merodac (Dumnezeu) marele domn, păzi­torul poporului Său, a privit cu bucurie faptele lui binecuvîntate şi curăţia lui de inimă. Spre Babilon, propria sa cetate, i-a dat porunci să meargă. El l-a invitat să apuce drumul spre Babilon; ca un prieten şi ajutor, El a mers alăturea. Trupele lui mult răspindite ca apele unui rîu, a căror număr nu poate fi cunoscut, în deplină armură au mărşăluit alăturea de el. Fără împotrivire sau bătălie, El (Me­rodac) l-a făcut să intre în Babilon..." (Cilindrul lui Cir rîndurile 11-29 şi 22-24).

Herodot (I, 189-191) spune că perşii sub comanda lui Gobrias, după ce au abătut apele rîului într-un lac de acumulare, au pătruns în cetate pe albia rîului la 16 oct.539. Şaptesprezece zile mai tîrziu Cir însuşi îşi face apariţia la porţile Babilonului pe care preoţii le deschid, iar poporul îl primeşte cu ovaţii de bucurie. El spune:

"Cînd am intrat paşnic în Babilon şi cu mare bu­curie şi aclamaţii, mi-am instalat reşedinţa domniei în palatul regilor."

Nici numărul mare al armatelor, nici zidurile puter­nice, nici porţile de aramă ale Babilonului, nici iscusin­ţa locuitorilor, nici bogăţiile cetăţii nu L-au Împiedecat pe Domnul să-şi împlinească cuvîntul şi să dea lui Cir falnica cetate, ca un dar. Deci, spusele Bibliei sînt ade­vărate cu privire la Cir.

Altă relatare e cu privire la eliberarea din captivi­tate. Evreii erau în robia Babilonului. Din Daniel 9:2 constatăm că s-au împlinit cei 70 de ani de robie, proorociţi de Ieremia. "Daniel a dus-o bine sub dom­nia lui Cir persanul" (Daniel 6:28). El era în vîrstă de vreo 85-90 de ani. Ca tinerel fusese luat prizonier şi a stat în robie 70 de ani. La împlinirea celor 70 de ani, bătrînul acesta venerabil posteşte şi se roagă pentru eliberarea prinşilor de război. Binele Babilonului n-a putut înăbuşi iubirea de patrie. La fel nici poziţia înaltă, nici lunga perioadă de înstrăinare nu l-au înstrăinat de ţara sa iubită. Ce pildă frumoasă! Înaltul demnitar, al treilea în cîrmuirea împărăţiei îngenunchiat se roagă pentru eliberarea fraţilor săi umiliţi şi asupriţi!

În 2 Cronici 36:22-23 citim: "În cel dintîi an al lui Cir, împăratul perşilor,” referirea e cu privire la domnia asupra Babilonului, „ca să se împlinească cuvîntul Domnului vestit prin gura lui Ieremia, Domnul a trezit duhul lui Cir, împăratul perşilor, care a pus să se facă prin viu grai şi prin scris, această vestire în toată îm­părăţia lui: "Aşa vorbeşte Cir, împăratul perşilor: "Domnul Dumnezeul cerurilor mi-a dat toate împără­ţiile pămîntului şi mi-a poruncit să-I zidesc o casă la Ierusalim. Cine dintre voi este din poporul Lui? Dom­nul Dumnezeul lui să fie cu el şi să plece!" Deci, s-a proclamat eliberarea captivilor. Acelaş decret îl găsiţi şi la Ezra 1:2.

Multă vreme istoricii n-au vrut să creadă afirmatia Bibliei cu privire la acest decret. Unii scriitori au cău­tat să combată această afirmaţie spunînd că Cir a fost un împărat ce s-a închinat zeilor şi n-a avut nimic de-a face cu Iehova, Dumnezeul lui Israel. Dar toate aceste opintiri ale necredinţei de a răsfurna Biblia s-au dove­dit zadarnice. Stînca adevărului nu putea fi clintită. Is­toria trebuia să recunoască că Israel a fost în robia Babilonului şi că Israel s-a reîntors din captivitate. Aceste fapte nu se puteau tăgădui, dar se tăgăduia decretul. Aceasta pînă într-o zi, căci cu ajutorul tîrnă­copului, arheologia a scos de sub dărîmături Cilindrul lui Cir, care vorbeşte despre această eliberare:

"Cît priveşte pe locuitorii Babilonului, care împotri­va voinţei zeilor... Eu am abolit jugul care era împotriva stării lor sociale... De asemenea, am adu­nat pe toţi locuitorii şi i-am reîntors la vechile lor locuinţe... Am înapoiat cetăţilor sacre de partea cealaltă a Tigrului, sanctuarelor care au fost rui­nate de mult timp, zeităţile care au fost acolo, şi le-­am construit sanctuare permanente. De asemenea am adunat locuitorii şi i-am trimis la locuinţele lor de odinioară... Fie ca zeii pe care i-am restabilit în cetăţile lor sfinte să se roage zilnic lui Bel şi Nebo, cerîndu-le viaţă lungă pentru mine."

În Ezra 6:2-5 este scris: "S-a găsit la Ahmeta, capi­tala ţinutului Mediei, un sul pe care era scrisă această aducere aminte: "În anul întîi al domniei împăratului Cir, împăratul Cir a dat această poruncă privitoare la Casa lui Dumnezeu din Ierusalim: "Casa să fie zidită iarăs, ca să fie un loc unde să se aducă jertfe, şi să aibă temelii tari. Să aibă o înălţime de şasezeci de coţi, o lăţime de şasezeci de coţi, trei rînduri de pietre cioplite şi un rînd de lemn nou. Cheltuelile vor fi plă­tite din casa împăratului. Mai mult, uneltele de aur şi de argint ale Casei lui Dumnezeu, pe care le luase împăratul Nebucadneţar din templul de la Ierusalim şi le adusese la Babilon, să fie date înapoi, duse în templul din Ierusalim, la locul unde erau, şi puse în Casa lui Dumnezeu."

Relatarea aceasta este în totul de acord cu afirma­ţia de mai sus a lui Cir că a construit sanctuarele care au fost dărîmate. În relatarea din Cronici se spune că "Domnul a trezit duhul lui Cir." Se spune că atunci cînd Cir a venit în Babilon, un evreu numit Zerubabel i-a arătat proorocia lui Isaia, spusă cu aproape două sute de ani înainte ca să ajungă Cir la porţile Babilo­nului. Cînd Cir a citit textul a fost foarte uimit şi a dat decretul de reîntoarcere la Ierusalim şi de reclădire a templului.

Documentele cu privire la Cir confirmă adevărul Bibliei. Cir, deşi păgîn, a fost omul care a ascultat de Dumnezeu, astfel a putut fi folosit de Dumnezeu şi a fost onorat de Dumnezeu. El însuşi mărturiseşte pe cilindru că Dumnezeu a mers alături de el. Cea mai mare onoare a lui nu e că a fost mare împărat, ci că a fost robul Domnului.

2. Întoarcerea prinşilor de război

Decretul lui Cir, ce proclama eliberarea prizonieri­lor, a determinat pe mulţi să se pregătească pentru reîntoarcerea în Palestina. Un prim lot ce număra vreo 49.897 suflete a plecat la drum sub conducerea lui Seşbaţar (Zorobabel), voevodul lui Iuda (Ezra 1:8; 2:2). Acest lot a fost însărcinat să aducă la Ierusalim toate
vasele sfinte în număr de cinci mii patru sute bucăţi, vase care au fost luate de Nebucadneţar. Întoarcerea s-a făcut în anul 537 în.Cr.

Săpăturile arheologice au scos la lumină inscripţii cu numele lui Seşbaţar şi Zorobabel.

Prin anul 457 în.Cr. deci vreo 80 de ani mai tîrziu de primul lot s-a întors Ezra, cărturarul, iar după el cu vreo 13 ani mai tîrziu s-a întors Neemia, ca guverna­tor, spre a drege zidurile Ierusalimului.

Cei vreo 50.000 de evrei întorşi din robie (Neemia 6:66,67), au avut de înfruntat duşmănia vecinilor şi sterpiciunea pămîntului care n-a fost lucrat cît timp ei au fost în exil. Arheologul W.F.Albright spune în legătură cu aceasta: "Un mare număr de oraşe şi cetăţi din Iuda au fost excavate în întregime sau în parte; multe alte părţi au fost examinate cu grijă spre a se determina data aproximativă a ultimei lor distrugeri. Rezultatele sînt uniforme şi conclusive: cele mai multe au fost distruse la începutul secolului al şaselea în.Cr. şi n-au mai fost ocupate niciodată. Unele au fost distruse pe vremea aceea şi au fost reocupate parţial ceva mai tîrziu, iar altele au fost distruse şi reocupate după o lungă perioadă de abandonare, lucru marcat printr-o izbitoare schimbare în sol... Dar nu este cu­noscut nici un caz unde un oraş din Iuda să fi fost ocupat în continuu în perioada exilului."

În legătură cu rezidirea templului nu avem evidenţe arheologice, deoarece nu se pot face săpături, acolo fiind azi o mare moschee. Ştim că după sosirea la Ierusalim au pus temeliile templului, dar au fost împie­decaţi de vrăjmaşi şi au încetat lucrul pînă după moar­tea lui Cir. După vreo 16 ani (520 în.Cr.), la îndem­nurile proorocilor Hagai şi Zaharia lucrările încep din nou.

3. Evreii sub perşi

Deşi decretul lui Cir a îngăduit evreilor să se în­toarcă în ţara lor, ei au rămas mai departe sub stăpî­nirea persană. O.T. Olmstead îl descrie pe Zorobabel ca fiind guvernator de rangul al treilea, superiorul său imediat fiind Tatnai, dregătorul de dincoace de rîu, iar superiorul acestuia a fost Hystanes, satrapul Babilonului.

Datorită situaţiei bune ce şi-au creat în Babilon, nu toţi evreii au fost gata să se întoarcă în Palestina. Ezra şi alţi preoţi se întorc abia în al şaptelea an al domniei lui Artaxerxe (Ezra 7:1-8). Pe vremea Esterei, deci în timpul domniei lui Xerxe, în Persia se mai aflau mii de evrei care încă nu s-au fost întors în ţara lor.

O altă comunitate mare de evrei se afla la Elefan­tine, o aşezare la prima cataractă a Nilului, în Egipt; alta la Tahpanes, localitate unde a fost dus şi prooro­cul Ieremia. Tahpanes supravieţuieşte şi azi sub numele de Tell Defenneh. Sir Flinders Petrie a făcut aici exca­vaţii între anii 1883-1884 şi a dezgropat temeliile unui mare castel probabil unde Ieremia şi-a ascuns pietrele sale, cînd a proorocit despre venirea lui Nebucadneţar în Egipt.

Despre comunitatea de la Elefantine s-au găsit mai multe documente. În anul 1895, nişte săpători indigeni au dat peste nişte papirusuri pe această insulă. În anul 1904, Serviciul de Antichităţi a Egiptului a făcut excavaţii şi a scos la lumină mai multe papirusuri. Ele sînt scrise în limba aramaică de colonia evreiască în perioada dintre 500 şi 400 în.Cr. Unul din documente este o scrisoare scrisă guvernatorului persian de la Ierusalim în anul 407, cerînd permisiunea să reclă­dească templul lor pe insulă.

Numele lui Sanbalat (Neemia 4:1), dregătorul Sa­mariei, este confirmat în scrisoarea evreilor din Ele­fantine către guvernatorul Iudeii. După ce îşi exprimă dorinţa lor de a-şi reclădi templul lor, în încheiere spun:

"De asemenea, întreaga chestiune am supus-o într-o scrisoare în numele nostru către Delaia şi Selemia, fiii lui Sanbalat, guvernatorul Samariei."

La fel şi numele lui Tobia este confirmat de arheo­logie. În Iordania, la Araq el-Emir, în partea de est a Amanului, se află ruinele castelului lui Tobia. Lîngă castel se află mormîntul familiei Tobia unde este săpat adînc în piatră, într-o veche scriere aramaică, numele Tobia. Albright, după felul scrisului, susţine că e mai vechi de anul 400 în.Cr. Astfel, vechiul înscris ade­vereşte spusele lui Neemia. Aceşti doi guvernatori au căutat să împiedece reclădirea zidurilor Ierusalimului, lucrare începută şi terminată de Neemia.

În Neemia 7:70 citim despre "darici de aur". Aceas­ta a făcut pe mulţi necredincioşi să spună că pe vre­mea lui Neemia nu au existat aşa monede, prin urmare cartea ar fi fost scrisă abia pe la anul 250 în.Cr., adi­că cu vreo 200 de ani mai tîrziu de vremea lui Neemia. Credincioşii nu aveau cu ce răsturna aşa afirmaţii. Dar a venit arheologia şi le-a spulberat. Excavaţiile făcute în anul 1931 la Bet-ţur, cîţiva kilometri la sud de Ierusalim, au scos din subsolul persian (530-330) şase darici, deci monedele acestea circulau în Palestina pe vremea perşilor. Sistemul monedelor se susţine că ar fi fost introdus în Persia de Cresus, împăratul Libiei (560-546). Astfel, tăgăduirile lui Pfeiffer şi C.C.Torrey că n-ar fi existat aşa monede pe vremea lui Neemia au fost înlăturate, spusele Bibliei s-au dovedit adevă­rate.

În Neemia 5:4 citim: "Alţii ziceau: "Am împrumutat argint punînd zălog ogoarele şi viile noastre pentru birul împăratului." Săpăturile arheologice făcute în 1889 de o echipă a Universităţii Pennsylvania la Nippur în partea de sud a vechiului Babilon, au scos la supra­faţă vreo 730 de tăbliţe, datate de pe vremea lui Ar­taxerxe I şi a lui Dariu al II-lea (423-404). Între aceste tăbliţe, unele sînt a familiei Muraşu, care avea un fel de bancă şi acorda împrumuturi cu o dobîndă pînă la 40% pe an. Deci, împrumuturile erau la ordinea zilei. Tăbliţele familiei Muraşu dau la iveală o seamă de nume evreieşti ceea ce ne face să înţelegem că mulţi au rămas în Babilon, după decretul lui Cir.

În cartea lui Ezra capitolele 5 şi 6 se vorbeşte despre împăratul Dariu. El a domnit peste Persia de la anul 522 a 486 în.Cr. El a dat porunca să se ispră­vească reclădirea templului. În timpul lui au trăit proorocii Hagai şi Zaharia. Despre Dariu sînt o seamă de documente arheologice, dar cea mai importantă este inscripţia Behistun, săpată în anul 516 pe o faţă şlefuită a unei stînci în munţii Zagros, la o înălţime de vreo 383 m. Inscripţia a fost descoperită în 1835, de Henry C.Rawlinson, un ofiţer englez de geniu din armata persană. Această inscripţie a devenit cheia descifrării scrierii cuneiforme.

Cartea Esterei, deşi este aşezată după Neemia, evenimentele din ea s-au petrecut cu vreo 30 de ani înainte de reclădirea zidurilor Ierusalimului. Estera face parte din evreii care nu s-au întors din captivi­tate. Ea a devenit soţia împăratului Ahaşveroş, cunos­cut în istorie sub numele de Xerxe, care a domnit în Persia între anii 485-465. Despre ospăţul pomenit în capitolul 1, inscripţiile persane spun că a fost dat în scopul pregătirii faimoasei expediţii împotriva grecilor cu care a luptat la Termopile şi Salamina în anul 480 în.Cr.

Cartea Esterei îl arată ca un împărat despot şi senzual. Înfierbîntat de vin, a poruncit famenilor s-o aducă pe împărăteasa Vasti spre a-i arăta frumuseţea, asta însemna s-o aducă dezbrăcată, doar cu coroana pe cap. Cînd împărăteasa n-a consimţit la aceasta, ea a fost demisă, iar în locul ei a fost aleasă Estera.

Unii critici au căutat să tăgăduiască senzualismul lui Xerxe, că este doar o înfloritură a Bibliei. Caracterizarea lui din cartea Esterei corespunde cu relatările lui Herodot, marele istoric grec. Şi recentele excavaţii făcute la Persepolis arată că el şi-a mărit mult haremul şi că a trăit în desfrîu chiar cu soţia fratelui său.

Nume de seamă din cartea Esterei sînt: Vasti, Ha­man şi Mardoheu. Întrucît în istoria seculară nu sînt cunoscute aceste nume, mulţi au spus că întreaga carte este o legendă. Săpăturile arheologice efectuate între anii 1884-1886 la Susa, sub conducerea ingineru­lui francez Dieulafoy, însărcinatul Muzeului Luvru din Paris, au adus la lumină marele palat al lui Xerxe. Locul a fost identificat încă din 1852, de Loftus, care a găsit o inscripţie a lui Artaxerxe al II-lea cu urmă­torul conţinut:

"Înaintaşul meu, Darius, a clădit acest palat în vre­mile de demult. În timpul domniei bunicului meu (Artaxerxe I) a fost ars. Eu l-am restaurat."

Dezgroparea acestui palat confirmă o mulţime de amănunte din cartea Esterei. Astfel s-a scos la lumină "curtea dinlăuntru", unde, după post, Estera a aşteptat acordarea audienţei; "poarta împăratului" unde stătea Mardoheu şi nu-şi pleca genunchiul înaintea lui Ha­man; "curtea de afară" unde Haman aştepta să poată intra la împărat în acea dimineaţă care i-a adus umi­lire; "grădina casei împărăteşti" unde împăratul mînios a ieşit să se plimbe. Evidenţele arată că palatul avea o bogată ornamentaţie, lucru descris în cap.1. Docu­mentele găsite arată că ei credeau în zile norocoase şi zile fără noroc (3:7) că la palat nu era îngăduită haina de jale (4:2), că pedeapsa capitală era spînzură­toarea (5:14), că binefăcătorilor împăratului li se acor­da haina împăratului (6:8), că trimiterea scrisorilor se făcea prin curieri (3:13; 8:10}, că se folosea zarul spre a-şi afla norocul (3:7; 9:24). Printre alte obiecte găsite a fost şi un zar, în forma lui cubică, cu feţele numero­tate de la 1 la 6. Antichităţile de valoare, în greutate de 46 tone, au fost duse la Muzeul Luvru din Paris. Ele confirmă cele spuse în cartea Esterei. Încă o dată tîrnăcopul şi lopata au confirmat adevărul Bibliei. Pietre­le au căpătat grai după mii de ani şi şi-au spus măr­turia lor.



Persoane interesate