Biblia este totuşi adevărată > 2. Mărturia arheologiei > I. Perioada Bisericii primare


I. PERIOADA BISERICII PRIMARE

Cartea "Faptele Apostolilor" din Noul Testament cuprinde o perioadă de vreo 33 ani. Formarea biseri­cii la Rusalii e în anul 30, iar întemniţarea lui Pavel la Roma e între anii 61-63. Dintre numeroasele docu­mente arheologice privitoare la această perioadă, voi da doar cîteva mai importante.

1. Guvernatorul insulei Cipru

În Faptele Apostolilor 13:7-12 ni se descrie întîlnirea primilor misionari, Barnaba şi Saul, cu dregătorul insulei Ser­gius Paulus şi convertirea acestuia. O inscripţie găsită la Soloi, în partea de nord a insulei, e datată "pe vre­mea guvernării lui Paulus." Unul din ofiţerii lui Clau­dius purta numele de Lucius Sergius Paulus. Bruce susţine că acesta a fost numit mai tîrziu guvernator al Ciprului. De la această întîlnire, Saul îşi ia numele de Pavel, după numele guvernatorului. Inscripţia dove­deşte că a existat un aşa guvernator, deci Luca a scris adevărul.

2. Au existat politarhi la Tesalonic?

În Faptele Apostolilor 17:6, Luca ne spune cum Iason şi alţi cîţiva fraţi au fost tîrîţi înaintea dregătorilor cetăţii (poli­tarchos în original). Cum termenul acesta nu a fost folosit în literatura greacă, mulţi nu au fost gata să creadă că la Tesalonic judecatorii au fost numiti poli­tarhi. Puţinele excavaţii făcute la Salonic au scos la iveală un număr de monumente cu inscripţii unde este folosit termenul "politarhi". Astăzi arheologia cunoaşte 19 inscripţii de acestea. Acesta era un titlu ce se pur­ta de magistraţii cetăţilor de seamă din Macedonia. Din aceste inscripţii ştim că la Tesalonic, în primul se­col.au fost cinci politarhi, iar în secolul al doilea au fost şase politarhi. Titlul aceasta a dovedit încă o dată preciziunea textului scris de doctorul Luca.

3. S-au închinat atenienii "unui Dumnezeu necunoscut"?

Se ştie că atenienii au fost politeişti. Mulţi însă nu au vrut să creadă că ei ar fi avut şi un altar dedicat "Unui Dumnezeu necunoscut", aşa cum scrie în Faptele Apostolilor 17:23.

Arheologia a descoperit aşa inscripţii la Atena, ba chiar şi la Pergam în Asia Mică. Pausanias, care a trăit în secolul al doilea şi a cutreierat Grecia, ne spune că la Atena erau altare închinate unor dumnezei numiţi "necunoscuţi". La fel şi Filostratus, vorbind de Atena, spune: "…unde chiar şi divinităţi necunoscute îşi au ridicate altare." Acestea îndreptăţesc afirmaţia lui Luca.

4. A fost Galion cîrmuitor al Ahaiei?

Descriind prigoana provocată de iudei la Corint, Luca ne spune în cap.18:12-17 că Pavel a fost dus înaintea scaunului de judecată a lui Galion, cîrmuitorul Ahaiei, în greceşte "anthupatos".

O inscripţie găsită la Delfi, în Grecia centrală, ne redă o proclamaţie a împăratului Claudius din anul 52 d.Cr. în care se menţionează că Galion era pro­consul al Ahaiei. Ea arată că el a fost însărcinat mai înainte în această slujbă, probabil în anul 51. Galion a fost fratele filozofului Seneca. Amîndoi, împreună cu familiile lor au pierit din ordinul lui Nerone.

5. Cum arătau cărţile de vrăjitorie de la Efes?

În urma activităţii misionare a lui Pavel la Efes, o mare mulţime s-a convertit şi a crezut în Cristos. Între aceştia au fost unii, care mai înainte au făcut vrăjitorii, iar acum, spune Luca, "şi-au adus cărţile şi le-au ars" (Faptele Apostolilor 19:19). Acestea erau un fel de cărţi cu formule magice, foarte preţioase pentru efeseni. Oricine doreşte să vadă cum arătau aceste cărţi de vrăjitorie, le poate vedea în Muzeul Britanic din Londra sau în Mu­zeul Luvru din Paris, unde sînt o seamă de exem­plare. Azi, aceste cărţi de vrăjitorie mărturisesc că Biblia este adevărată. La fel, ruinele teatrului şi ale templului Dianei din Efes ne spun că Luca a scris ade­vărul.

6. "Intrarea străinilor oprită"

Cînd s-a petrecut arestarea apostolului Pavel la Ierusalim, printre alte acuze a fost şi aceea că "a vîrît şi pe nişte greci în templu şi a spurcat acest locaş sfînt". Iar Luca explică: "În adevăr, văzuseră mai înainte pe Tro­fim efeseanul, împreună cu el în cetate, şi credeau că Pavel îl băgase în templu" (Faptele Apostolilor 21:28.29).

La templu erau tăbliţe care arătau că intrarea străinilor este interzisă în templu. În 1871, Clermont Ganneau a găsit o inscripţie din acestea în greceşte. Ea conţine şapte rînduri scrise cu litere mari şi desigur a fost aşezată la loc vizibil lîngă intrarea în Templu, spre a înştiinţa pe neamuri să nu intre în locul rezervat numai iudeilor. Inscripţia se află în muzeul din Istam­bul. Ea spune:

"Nimeni dintre neamuri nu poate intra în împrejmui­rea templului. Oricine este prins este singur răs­punzător de moartea care va urma."

Altă tăbliţă fragmentată a fost găsită în 1935, în cursul excavaţiilor conduse de Departamentul de Anti­chităţi al Palestinei, în nişte moloz lîngă poarta Sf. Ştefan.

7. Erast, vistiernicul de la Corint

În Romani 16:23 apostolul Pavel scrie salutări fraţilor din Roma din partea lui Erast, vistiernicul cetăţii. Iar în Faptele Apostolilor 19:22, Luca ne spune că Erast a fost unul din ajutoarele lui Pavel în lucrarea misionară.

Unii necredincioşi au spus că nu se poate să fie adevărată afirmaţia lui Pavel cu privire la Erast. Cum un creştin să fi fost vistiernicul cetăţii Corint?

Dar pricina necredinţei a fost înlăturată. În cursul săpăturilor făcute la Corint în anul 1929, de către prof. T.L.Shear s-a descoperit o piatră de marmoră din pavajul în apropiere de teatru cu inscripţia: "ERASTVS PRO: AED: S: P: STRAVIT", ceea ce înseamnă "Erast, procurator şi şef edilitar a aşezat acest pavaj pe spe­sele sale". F. F. Bruce spune: "Evidenţa indică că acest pavaj a existat în sec. I A.D. şi este mai mult decît probabil că donatorul este Erast, prietenul lui Pavel, menţionat în epistola către Romani."

Chestiunea dacă cuvîntul grecesc "oikonomos" folosit de Luca tradus "vistiernicul", corespunde cu latinescul "aedile" din inscripţie, a fost limpezită de funcţia ce o aveau aceste persoane. Cei ce purtau titlul acesta, fie greci, fie romani, aveau sarcina aface­rilor financiare ale cetăţii. Chiar şi din epistola lui Pavel către Corinteni se poate înţelege că Erast era din sînul bisericii. În cap.2:26, el spune: "Printre voi nu sînt mulţi înţelepţi în felul lumii, nici mulţi puternici, nici mulţi de neam ales," nu mulţi, dar totuşi aveau cîţiva şi unul era Erast.

E Biblia adevărată? Arheologia, această ramură a ştiinţei, ne spune că da, e adevărată. Sînt mii de docu­mente care mărturisesc lucrul acesta. Eu am dat doar cîteva din ele în acest studiu. Închei mărturia arheo­logiei cu cuvintele poetului:

"Pentru cine vrea să creadă,
Am o mie de dovezi;
Dar nu mai am nici una,
Cînd tu nu mai vrei să crezi."



Persoane interesate