Biblia este totuşi adevărată > 2. Mărturia arheologiei > H. Perioada naşterii Domnului Isus


H. PERIOADA NAŞTERII DOMNULUI ISUS

Credinţa noastră este în Cristos Isus, Domnul nostru. Cele mai înverşunate atacuri au fost îndreptate asupra acelor părţi din Scriptură care vorbesc despre El, îndeosebi în legătură cu naşterea Sa. S-a încercat totul spre a dovedi că El nici n-a existat ca persoană istorică, că totul este mit şi legendă. Şi totuşi oamenii cred în El. Pe ce se bazează crezul lor? Ce dovezi au că El s-a născut? Simplu, experienţa cu El. Cei ce trăiesc cu mine în casă nu au nevoie de certificatul meu de naştere, ca să ştie că exist. Părtăşia cu mine este cea mai puternică dovadă că nu sînt un mit, ci o realitate. Dar în anumite ocazii sînt necesare şi dove­zile scrise, documentele.

În legătură cu naşterea Domnului Cristos, singurele documente ce le avem sînt Evanghelia lui Matei şi Luca. Dar cum pentru un om este suficient să aibe un singur certificat de naştere, tot aşa şi pentru noi ar fi suficien­tă chiar o singură Evanghelie, dar avem două care vorbesc despre naşterea Sa. Despre naşterea lui Avraam nu avem amănunte, cu toate acestea nimeni nu s-a gîndit să-i tăgăduiască existenţa. Mulţimea ur­maşilor lui sînt dovada categorică că a existat. Tot aşa mulţimea urmaşilor lui Isus este o dovadă că El nu este doar un mit, ci o puternică realitate.

Totuşi, pentru limpezirea noastră în legătură cu cele descrise de Matei şi Luca, este bine să analizăm cîteva chestiuni.

1. Sînt vrednici de crezare evangheliştii?

Acceptarea spuselor unui om este în funcţie de creditul ce îl prezintă persoana respectivă. Omul dă valoare cuvintelor sale. Descrierea simplă şi sinceră ne face să spunem că sînt demni de crezare, chiar dacă nu ar mai fi nici o altă dovadă care să confirme cele scrise de ei. Ei descriu viaţa Domnului nostru Isus Cristos cu faptele Lui măreţe, dar descriu şi nereuşitele Lui încercări de a convinge pe cei din Na­zaret, pe cei din Capernaum, pe preoţi, ba nici fraţii Lui nu credeau că El este Mesia. Ei redau părerile altora despre El, că este nebun, că are drac, că duce poporul în rătăcire. Ei descriu sfîrşitul Său tragic. Ei îşi măr­turisesc chiar şi deficienţele lor: de multe ori nu înţe­leg învăţătura Lui, dorm în Ghetsemani, fug toţi la prinderea Lui, se îndoiesc la învierea Lui. Ei nu-L prezintă pe eroul lor ca pe unul aplaudat de toţi, ca pe unul care îi cucereşte pe toţi, ceea ce ar mirosi a ticluire. Din contră, Îl arată părăsit de toţi. Sinceritatea lor e izbitoare. Aceasta îi face demni de crezare.

Pe de altă parte, potrivirea în totul a celor descrise de ei cu evenimentele istorice cunoscute, cu obiceiu­rile vremii, cu denumirile geografice, cu poziţia locu­rilor, cu atmosfera politică a vremii, sînt grăitoare pen­tru orice cercetător.

Sir William M.Ramsay a fost un necredincios. Ideile necredinciosului Bauer şi a Şcolii de Tubingen au pus stăpînire pe gîndirea sa. Dar după minuţioase in­vestigaţii făcute în părţile Asiei Mici şi analiza la faţa locului a celor spuse de Luca, necredinţa i-a fost spul­berată şi a devenit un bun credincios. El îl descrie pe Luca ca pe "unul dintre istoricii de prim rang". El a scris mai multe cărţi în care arată că scriitorii Noului Testament sînt vrednici de toată încrederea. Într-una spune: "Pot să afirm deschis că am pornit la această in­vestigaţie fără vreun prejudiciu în favoarea con­cluziei pe care acum încerc s-o justific cititorului. Din contră, am pornit cu o minte împotrivitoare, căci spiritul ingenios şi aparenţa de ceva deplin a teoriei Tubingen, m-au convins cu totul pe acea vreme... mai recent am fost adus în contact cu cartea Faptele Apostolilor, ca o autoritate din pri­cina topografiei, a antichităţilor şi a societăţii din Asia Mică. Ea s-a născut în mine în mod gradual văzînd că în diferite detalii naraţiunea arată adevăr minunat."

Ceea ce a produs schimbarea radicală a opiniei în Ramsay a fost investigaţia arheologică care i-a de­monstrat prin vestigiile trecutului, precum şi prin geo­grafia şi topografia locurilor, că Luca este vrednic de crezare în tot ce a scris.

2. Oare a existat recensămîntul?

În Luca 2:1-3 citim: "În vremea aceea a ieşit o poruncă de la Cezar August să se înscrie toată lumea. Înscrierea aceasta s-a făcut întîia dată pe cînd era dregător în Siria Quirinius. Toţi se duceau să se în­scrie, fiecare în cetatea lui."

Ca să-l discrediteze pe evanghelistul Luca şi spre a-şi susţine teza că Isus este doar un mit, scepticii au afirmat că n-a existat niciodată un aşa recensămînt al oamenilor în imperiul roman, ci se făcea doar un recensămînt al animalelor, dar pentru acesta nu tre­buia să se deplaseze în alte localităţi.

Acum, pe cine să credem? Cine are dreptate? Cine ştie mai bine cum s-au petrecut lucrurile: cei de astăzi sau Luca care a trăit atunci? Mintea sănătoasă îmi spune că Luca. Totuşi ca să fiu mai sigur mă adresez arheologiei. Are ea ceva ce poate să mă ajute să văd adevărul? Da, slavă Domnului, are. Din nisipurile Egip­tului au fost scoase la lumină mai multe papirusuri, care sînt grăitoare. Iată aici un document, care este formularul unui recensămînt, completat în anul 48 d. Cr.:

"Către Dorion, magistratul şef şi către Didymus, secretarul oraşului, de la Thermoutharion, fiica lui Thoonis, cu protectorul ei Apollonius, fiul lui Sota­des. Locatarii casei ce-mi aparţine în ulicioara de miazăzi, sînt: Thermoutharion, o sclavă liberată a susnumitului Sotades, în vîrstă de 65, de înălţime mijlocie, cu tenul de culoarea mierei de stup, avînd o faţă lungă şi o cicatrice pe genunchiul drept. (Un şir care descrie pe o altă femeie este lipsă)... Eu, susnumita Thermoutharion (documentul con­tinuă cu o declaraţie făcută sub prestare de jură­mînt) cu protectorul meu numitul Apollonius, jurăm pe Tiberius Claudius, Cezarul Împărat, că i-am declarat în mod sigur, onest şi vrednic de încre­dere pe cei ce locuiesc cu mine, nici pe un străin, nici pe un Alexandrian nici pe un liberat, nici ro­man, nici egiptean decît pe cei spuşi mai sus. Dacă jur adevărat, binele să mă însoţească, dacă fals, contrariul."

Iată încă un document. El este cu privire la recen­sămîntul din anul 104 d.Cr. Prefectul Egiptului cere înscrierea fiecăruia în cetatea sa:

"Gaius Vibius, prefectul şef al Egiptului. Din pri­cina apropierii recensămîntului, este necesar ca toţi cei care pentru anumite motive locuiesc în parte decît districtul lor, să se pregătească de în­dată să se reîntoarcă la guvernămîntul lor, spre a putea completa formularele de înregistrare a fami­liei şi ca să-şi poată reţine pămînturile cultivate ce le aparţin..."

Documentul arată clar că fiecare trebuie să se în­scrie în cetatea lui cum scrie Luca, căci şi Palestina aparţinea stăpînirii romane ca şi Egiptul. Mai mult, din document reiese că se făcea periodic, el spune că recensămîntul se apropie. Azi se ştie că romanii fă­ceau recensămîntul la patrusprezece ani. Mai sînt documente cu privire la recensămintele din anii 34, 48, 62, 90, 104, 118, 132 şi 230 d.Cr. Referinţe indirecte sînt şi cu privire la cel din anul 20.

A tăgădui astăzi recensămîntul pomenit de Luca înseamnă să fi rămas în urmă cu cunoştinţele, căci arheologia a limpezit de mult lucrul acesta.

3. A trăit Irod pe vremea naşterii?

Iată o altă problemă ridicată de unii. În Evanghelia după Matei cap.2 v.1 citim: "După ce s-a născut Isus în Betleemul din Iudea, în zilele împăratului Irod..."

Despre Irod se ştie că a domnit între anii 37 - 4 în.Cr. În anul 4 a murit. Cum se poate ca el să fi trăit pe vremea naşterii din moment ce a murit în anul 4 în.Cr.? întreabă unii vrînd să arate că ce a scris Matei nu este adevărat.
Cei ce ridică această problemă ori nu ştiu, ori se fac că nu ştiu un amănunt care astăzi este atît de cunoscut: greşala lui Dionysius Exiguus, cînd a cal­culat datele calendaristice.

Conform relatărilor lui Iosif Flaviu, Irod a murit la Ierihon în valea Iordanului pe data de 13 martie, deci cu ceva înainte de Paştele evreieşti ale anului 750 de la fondarea Romei. Acest istoric mai face specificarea că în acea noapte a fost o eclipsă de lună. Pe baza calculelor matematice a eclipselor lunii, s-a confirmat data morţii lui Irod, relatată de istoricul evreu.

Dr.Edward Robinson precizează: "Prezenta eră creştină, care a fost fixată de călugărul Dionysius Exi­guus în secolul al şaselea, asumă că anul erei creştine ar coincide cu anul 754 de la fondarea Romei. În orice caz, era noastră începe cu mai bine de patru ani mai tîrziu decît ar trebui."

Pînă în secolul al şaselea, anii s-au socotit de la fondarea Romei. În anul 526 d.Cr. împăratul Iustinian a însărcinat pe călugărul Dionysius Exiguus, să în­tocmească un calendar creştin, care să meargă în urmă pînă la naşterea lui Isus. În socotelile sale, călu­gărul a greşit şi în loc să pună naşterea în anul 749, anul Romei, a pus-o în anul 754. Acest calendar a fost folosit în lucrări istorice de Bede, la începutul secolu­lui al VIII-lea şi nu mult după aceea a fost introdus în transcrierile publice de împăraţii francezi Pepin şi Carol cel Mare. Dionysius nu a dat naştere erei creş­tine, ci doar a calculat-o şi cum nu a posedat toate datele pe care le avem noi azi, a greşit cu cinci ani.

Conform datelor stabilite de cercetători, Isus s-a născut în anul 749 de la fondarea Romei, adică anul 5 înaintea erei noastre, iar Irod a murit în primăvara următoare, anul 4, deci a trăit pe vremea naşterii.

4. Încurcătura cu Quirinius

Evanghelistul Luca a avut un stil literar ales. Nu este de mirare că necredinciosul Renan a clasat Evan­ghelia după Luca ca "cea mai frumoasă carte ce s-a scris vreodată”. Pe lîngă frumuseţea descrierii fap­telor, el caută mereu să dea cadrul istoric, spre a şti cînd s-au petrecut. El are multă preciziune. El stabi­leşte cînd s-a întîmplat naşterea; cine a fost împărat la Roma cînd Ioan Botezătorul şi-a început activitatea, cine era dregător în Iudea, în Galilea; cîţi ani a avut Domnul Isus cînd şi-a început misiunea.

Totuşi, precizia lui făcută în cap.2 v.2 cu pri­vire la Quirinius a avut darul să încurce pe mulţi. Do­cumentele istorice romane, arătau un recensămînt fă­cut de Quirinius în anul 7 d.Cr., dată ce nu se potri­vea cu naşterea lui Isus. Această discrepanţă a făcut pe mulţi să-şi bată joc de relatarea lui Luca şi să spună că nu e adevărată. Iar credincioşii se vedeau şi ei în încurcătură, căci din moment ce Irod a murit în anul 4 în.Cr., iar Quirinius a fost guvernator al Siriei în anul 7 d. Cr., cum s-a putut naşte Isus pe vremea lor? Între Irod şi Quirinius era un gol de vreo 11 ani. Dar şi această enigmă a dezlegat-o arheologia.

În anul 1828 s-a găsit la Roma o inscripţie care in­dica că Quirinius a fost guvernator de două ori. Iar după primul război mondial, Sir William Ramsay a descoperit un monument la Antiohia Pisidiei în Asia mică, care la fel arăta că Quirinius a fost de două ori guvernator. Această inscripţie pare a-l prezenta ca guvernator militar cu scopul de a conduce războiul Homanadensian, în timp ce guvernator civil era Sen­tius Saturninus (8-6 în.Cr.). În felul acesta se îm­pacă şi afirmaţia lui Tertulian, care spune că recensă­mîntul a fost făcut pe vremea guvernatorului Satur­ninus. De fapt, doctorul Luca precizează "întîia da­tă" spre a-l deosebi de al doilea recensămînt făcut tot de Quirinius la anul 7 d.Cr., cu ocazia celei de a doua guvernare a sa în Siria. Lucrurile s-au limpezit.

Adevărul a ieşit la suprafaţă. Nu Luca a greşit, ci oamenii, fiindcă n-au cunoscut amănuntul acesta.



Persoane interesate