Americanizarea creştinismului > 4. Cea mai întunecată zi din istoria misionarilor creştini


4. Cea mai întunecată zi din istoria misionarilor creştini

Ca american sunt consternat de superficialitatea celor care slujesc ca misionari. Este şi mai dureros să vezi ceea ce se întâmplă în ţările care acum îşi deschid porţile. Sunt consternat de lipsa de respect pe care o avem faţă de voi, faţă de cultura şi obiceiurile voastre. (Cei mai mulţi dintre americani nici nu consideră că aţi avea aşa ceva!) Dar ceea ce eu nu pot înţelege este cum putem face aşa ceva. Oare în America nimeni nu studiază misiologie?

Nimeni nu-şi mai aduce aminte de cărţile lui Roland Allen? El a cerut o schimbare a modului în care americanii şi britanicii practică activitatea misionară şi evanghelizarea. O schimbare a concepţiei Occidentului referitoare la plantarea de biserici, precum şi a tratamentului care este aplicat lucrătorilor şi lucrării din alte părţi ale lumii.

Nu l-am ascultat pe Roland Allen. Am continuat să americanizăm creştinismul.

De aceea eu voi aborda problema diferit de Roland Allen şi nu mă voi adresa americanilor şi britanicilor. Mă adresez vouă... non-americanilor. Chiar în aceste momente voi suntetţi americanizaţi. Este sarcina voastră să respingeţi această abordare total nescripturală a lucrării de evanghelizare şi misionare, şi îndeosebi a celei de plantare de biserici.

Un nou Ev Mediu întunecat

Dacă permiteţi americanizarea bisericilor voastre s-ar putea foarte bine să intrăm într-o nouă eră întunecată în care doar biserica americanizată este considerată ca fiind scripturală.

Celelalte tipuri de biserici vor fi condamnate, atacate şi chiar acuzate ca fiind eretice. Va exista o singură expresie universală a creştinismului... cea americană. Va fi doar o singură mentalitate, cea americană.

Concepţia americană

Ceea ce se întâmplă chiar acum în Estul Europei pune într-o lumină clară completa lipsă de discernământ a creştinismului de tip american. Priveşte de aproape şi atent la creştinismul american! Aceasta este ceea ce vreţi? Aşa doriţi să arate creştinismul de pe întreaga planetă?

Este clar că apariţia în Estul Europei a creştinilor americani, imediat după căderea cortinei de fier, a arătat sărăcia şi goliciunea mentalităţii creştinilor evanghelici americani.

Poţi învăţa foarte multe despre creştinii americani privindu-i la lucru în Europa de Est sau în orice altă ţară care îşi deschide porţile către Evanghelie.

Istoria şi cărţile lui Roland Allen ne arată un fapt evident. Noi nu ne schimbăm chiar şi atunci când ne vedem greşelile şi ne ruşinăm de ele! Daţi-mi voie să vă împărtăşesc un secret.

Noi, americanii, în general nu suntem în stare să ne schimbăm metodele.

De asemenea ar trebui să ştiţi că nu vă vom lăsa să scăpaţi de sub controlul nostru.

(1) Noi vă vom americaniza.
(2) Americanizându-vă, vă vom controla.

Dacă nu vom putea face aceste două lucruri atunci nu vom avea prea multe în comun cu voi.

S-ar putea chiar să vă atacăm. Am făcut aşa ceva în alte ţări.

Cu toate că noi suntem de condamnat pentru tirania pe care o manifestăm faţă de voi şi pentru lipsa de respect faţă de cultura voastră, voi nu sunteţi lipsiţi de responsabilitate. Este sarcina voastră să găsiţi o cale mai bună decât cea americană. Nu puteţi lăsa lucrurile aşa cum sunt, nu trebuie să ne lăsaţi să vă americanizăm!

Trebuie să descoperiţi o nouă expresie a bisericii, o abordare revoluţionară a evanghelismului. În ţara voastră şi pentru ea, voi trebuie să redescoperiţi biserica indigenă şi organică!!!

Noi, americanii, nu ne-am oprit să vedem greşelile pe care le-am făcut în trecut când ne-am îmbarcat cu miile în avioane şi am venit în ţara voastră cu Evanghelia noastră! Erorile sunt teribile. Ei bine, noi tot le facem. Cine dintre noi a protestat cu ceva împotriva exportului metodelor noastre? Cine dintre noi şi-a ridicat glasul pentru... cine dintre noi a cerut „O expresie indigenă a creştinismului” din Europa de Est?

Numeşte un american care s-a ridicat şi a spus: „De data aceasta să procedăm ca Pavel! Să nu mai repetăm greşelile trecutului! Să nu mai facem ce am făcut în Africa, China, India şi America de Sud”.

Noi nu ne-am schimbat pentru că noi nu putem concepe că greşim.

Din contră, ceea ce facem acum este mai rău decât tot ceea ce am făcut în trecut! Aceasta este cea mai întunecată zi din întreaga istorie a lucrării misionare americane şi britanice!!!

De la evanghelizarea Insulelor Hawaii aceasta este cea mai neagră perioadă!!! Da! În Hawaii misionarii au devenit milionari pe spinarea convertiţilor lor!

Superficialitatea noastră este deosebită în Europa de Est. Dar cel mai rău este că noi, americanii, care avem o biserică bolnavă la noi acasă, vă dăm aceeaşi biserică bolnavă vouă!

În tot ceea ce facem, nu încercăm deloc să îmbunătăţim cu ceva felul de a lucra. Există vreo explicaţie pentru această atitudine condamnabilă? Răspunsul este simplu: aşa suntem noi.

Trebuie să vă schimbaţi. Radical. Noi nu ne vom schimba.

O conferinţă misionară desfăşurată în Germania

La scurt timp după deschiderea Europei de Est am participat la o conferinţă a unor lideri americani şi britanici care acum sunt la lucru în această regiune a globului.

În timpul discuţiilor am încercat să mă refer asupra atitudinii noastre lipsite de sensibilitate.

Am atras atenţia asupra comportamentului nostru total neetic, asupra minciunilor sfruntate în legătură cu rezultatele campaniilor de evanghelizare, asupra rezultatelor distorsionate pe care le trimitem înapoi în ţară, imoralitatea fragrantă cu care strângem fonduri pe baza istoriilor supralicitate şi neadevărate. M-am referit de asemenea la atacurile pe care americanii le îndreaptă împotriva slujitorilor creştini nativi ce încearcă eroic să se împotrivească acestui flux de americanism din Estul Europei.

Am adus apoi aminte de ceea ce s-a întâmplat în Nepal, repovestind cum în acea ţară creştinii americani au distrus bisericile indigene.

Bineînţeles au fost câteva reacţii. Câţiva din cei prezenţi au negat că ar fi făcut asemenea greşeli. „Noi nu facem aşa ceva în Europa de Est”. Un frate mi-a răspuns: „Gene, de ce ne spui cea mai rea întâmplare?”

Ei bine, în acel moment s-a întâmplat ceva.

Îndată un român a luat cuvântul. „Ceea ce Gene a spus nu este cazul cel mai rău, ci ceea ce se întâmplă... de regulă, ceea ce voi, americanii, faceţi în întreaga Europă de Est”.

În următoarele câteva minute acel frate ne-a făcut cu ou şi cu oţet cum rar se întâmplă. Ne-a spus istorii teribile ale activităţii americanilor în Estul Europei. Când el a terminat era o linişte deplină.

Conferinţa a contiuat. Nu s-a schimbat nimic.

Dragi Est-europeni, credinţa voastră este şi va continua să fie americanizată. Dolarii împreună cu o mulţime nenumărată de americani plus încă ceva bani vor americaniza biserica din Europa de Est, din ţara voastră, din oraşul vostru. Americanizarea Europei de Est este inevitabilă.

Citiţi capitolul următor dacă ceea ce aţi citit până acum nu vă este de ajuns.

Veţi citi istoria a ceea ce noi, americanii, am făcut bisericii din Nepal.

Daţi-mi voie să vă avertizez că s-ar putea să fiţi prea tânăr ca să citiţi acest capitol.



Persoane interesate