Subtila seducere a Bisericii > 1. Pasivitate – binecuvântare sau blestem?


CAPITOLUL 1
PASIVITATE - BINECUVÂNTARE SAU BLESTEM?

"Transă" a devenit în zilele noastre un cuvânt la modă. Astfel s-a văzut la marginea "Sommer-ni" din Berlin săli întregi de dormit cu femei în "transă". Sub starea de hipnoză se vrea ca din adâncul sufletului feminin să se mediteze asupra "catastrofei care ne stă înainte".

"Meditaţia" a devenit de asemenea un cuvânt la modă. Acest lucru este recomandat într-o terapie (metoda de vindecare a unei boli) creştinească de grijă sufletească (pentru suflet) a societăţii "Meditaţia Zen"şi "Experienţă personală meditativă".

"Ocupaţia cu visurile" şi "tălmăcirea visurilor" au devenit tot atât de actuale, ca şi jocurile grupo-dinamice, antrenamentul autogen, exerciţii de respiraţie, etc. Pe un val al acceptării şi cu tot mai mult entuziasm, avându-se în vedere conflictele sufleteşti care cresc mereu, se îmbrăţişează tot mai multe metode care au ca rădăcină în ele caracterul de pasivitate, şi se speră ca prin ele sa se găsească vindecare într-o vreme de nesiguranţă.

Este necesar de amintit acest lucru, deoarece astfel de metode au pătruns foarte puternic în biserici, în bisericile libere, şi pe care mulţi credincioşi le acceptă fără critică. Chiar şi meditaţia Yoga pare unor credincioşi cheia unui echilibru sufletesc. Se aminteşte plângerea lui Dumnezeu în proorocul Ieremia: "Căci poporul Meu a săvârşit un îndoit păcat: M-au părăsit pe Mine, Izvorul apelor vii şi şi-au săpat puţuri, puţuri crăpate, care nu ţin apă" (Ieremia 2:13).

Se poate să rămâi neutru faţă de astfel de metode? Oare nu s-ar părea în primul rând ca ele să fie privite ca pozitive, deoarece unii prin ele au dovedit că au experimentat uşurări subiective? Câte feţe strălucitoare visează marile avantaje ale meditaţiei în transă. Oare nu se pot extrage de aici câteva lucruri de folos pentru creştini, şi cele mai bune sa se recomande credincioşilor într-un cadru creştinesc? Sau poate aici să existe primejdii legate de acest lucru?

Pentru a lămuri mai îndeaproape, trebuie să pătrundem în natura pasivităţii. Păreri în legătură cu acest fenomen ne procură probabil rezultatele cercetărilor oamenilor de ştiinţă erudiţi ai lumii. În legătură cu cercetările asupra creierului, numele lui Wilder Penfield şi Sir John Eccles, au obţinut un renume mondial. Eccles este deţinător al premiului Nobel şi probabil cea mai mare capacitate pe acest tărâm. În prezentarea cărţii sale "Eul creierului" se poate acum recunoaşte cât de falsă este teoria identităţii a materialiştilor.



Persoane interesate