Creştinismul redus la esenţe > IV. 6. Două observaţii


6. Două observaţii

Pentru a evita înţelegerea greşită a celor spuse, adaug aici câteva observaţii cu privire la două aspecte din capitolul anterior.

(1) Un critic perspicace mi-a scris întrebându-mă: Dacă Dumnezeu a vrut fii şi nu „soldaţi de jucărie", de ce nu a născut mulţi fii de la bun început, în loc să facă mai întâi soldaţi de jucărie pe care apoi să-i aducă la viaţă printr-un proces atât de dificil şi de dureros? O parte a răspunsului la această întrebare este destul de simplă; cealaltă parte probabil că depăşeşte cunoaşterea umană. Partea simplă este aceasta: Procesul de transformare din creatură în fiu nu ar fi fost atât de dificil şi de dureros dacă rasa umană nu s-ar fi îndepărtat de Dumnezeu în urmă cu multe veacuri. Oamenii au putut să se îndepărteze de Dumnezeu deoarece El le-a dat voinţă liberă: El le-a dat voinţă liberă pentru că o lume de simpli roboţi nu ar fi putut niciodată să iubească şi nu ar fi putut cunoaşte niciodată fericirea infinită. Partea dificilă este următoarea: Toţi creştinii sunt de acord că există numai un singur „Fiu al lui Dumnezeu", în sensul originar deplin al cuvântului. Dacă insistăm să punem întrebarea: „Ar fi putut exista mai mulţi?", ne trezim în nişte ape foarte adânci. Cuvintele „Ar fi putut exista", au oare vreun sens când îi sunt aplicate lui Dumnezeu? Despre un anumit lucru mărginit poţi spune că „ar fi putut fi" altceva decât este, deoarece ar fi fost diferit dacă altceva ar fi fost diferit, şi acel altceva ar fi fost diferit dacă un al treilea lucru ar fi fost diferit, şi aşa mai departe. (Literele de pe această pagină ar fi fost roşii dacă tipograful ar fi folosit cerneală roşie, şi el ar fi folosit cerneală roşie dacă i s-ar fi cerut s-o facă, şi aşa mai departe.) Dar când vorbim despre Dumnezeu - adică despre Realitatea fundamentală, ireductibilă de care depind toate celelalte realităţi - este absurd să ne întrebăm dacă ar fi putut fi altfel. Dumnezeu este ceea ce este şi discuţia se încheie aici.

Dar în afară de problema aceasta, eu găsesc o altă dificultate în însăşi ideea ca Tatăl să fi născut mulţi fii din veşnicie. Pentru ca să fie mulţi, ei ar fi trebuit să fie oarecum diferiţi unul de altul. Două monede de un leu au aceeaşi formă. De ce sunt totuşi două? Pentru că ocupă locuri diferite în spaţiu şi conţin atomi diferiţi. Cu alte cuvinte, pentru a le concepe ca două lucruri diferite, a trebuit să aducem în discuţie spaţiul şi materia; de fapt, a trebuit să aducem în discuţie „natura" sau universul creat. Eu pot înţelege deosebirea dintre Tatăl şi Fiul, fără să aduc în discuţie spaţiul şi materia, deoarece unul este Cel ce naşte, iar celălalt este născut. Raportul dintre Tatăl şi Fiul nu este acelaşi cu raportul dintre Fiul şi Tatăl. Dar dacă ar exista mai mulţi fii, raportul dintre ei şi raportul lor cu Tatăl ar trebui să fie acelaşi. Prin ce s-ar deosebi unul de altul? Desigur, această dificultate nu este observată de la bun început. Noi putem crede că putem formula ideea mai multor „fii". Dar când mă gândesc mai atent, descopăr că ideea pare plauzibilă numai pentru că eu mi-am imaginat în mod vag aceşti „fii" ca fiinţe umane care stau laolaltă într-un gen oarecare de spaţiu. Cu alte cuvinte, deşi eu am pretins că mă gândesc la ceva ce a existat înainte de a fi fost creat universul, eu am strecurat pe uşa din dos universul şi am pus ceva înăuntrul lui. Când încetez să fac lucrul acesta şi continui să mă gândesc la Tatăl ca născând mulţi fii “înainte de a fi lumea", descopăr că de fapt nu mă gândesc la nimic. Ideea se mistuie în vorbe goale. (Oare a fost creată Natura - spaţiul şi timpul şi materia - tocmai pentru ca să fie posibilă multiplicitatea? Oare nu există nici un alt mod de a obţine mai multe spirite eterne decât dacă sunt făcute mai întâi multe creaturi naturale, într-un univers, care apoi să fie spiritualizate? Desigur, toate acestea sunt presupuneri.)

(2) Ideea că întreaga rasă umană este, într-un sens, un singur lucru - un organism uriaş, ca un pom - nu trebuie confundată cu ideea că diferenţele individuale nu au importanţă sau că oamenii reali, Ion, Maria şi Petru, sunt oarecum mai puţin importanţi decât personajele colective cum sunt clasele sociale, rasele şi aşa mai departe. Cele două idei sunt de fapt în opoziţie. Lucrurile care sunt părţi ale unui organism unitar pot fi foarte diferite unele de altele: lucrurile care nu fac parte din acelaşi organism pot fi foarte asemănătoare. Şase monede de un leu sunt lucruri individuale bine separate şi foarte asemănătoare; nasul meu şi plămânii mei sunt lucruri foarte diferite, dar au viaţă deoarece fac parte din trupul meu şi împărtăşesc aceeaşi viaţă comună. Creştinismul consideră că oamenii nu sunt doar membri ai unui grup sau articole de pe o listă, ci sunt organe ale unui trup - ei sunt diferiţi unul de altul, dar fiecare contribuie cu ceva ce nu ar putea fi adus de nimeni altul. Când descoperi că doreşti să-i transformi pe copiii tăi, pe elevii tăi sau pe aproapele tău în oameni exact ca şi tine, adu-ţi aminte că probabil Dumnezeu nu a intenţionat ca să fie aşa. Tu şi ei sunteţi organe diferite, sunteţi destinaţi să faceţi lucruri diferite. Pe de altă parte, când eşti ispitit să nu-ţi pese de necazurile altcuiva pentru că „nu te privesc", adu-ţi aminte că deşi el este diferit de tine, el face parte din acelaşi organism. Dacă uiţi că el aparţine aceluiaşi organism cu tine, vei deveni un individualist. Dacă uiţi că el este un organ diferit de tine, dacă vrei să suprimi diferenţele şi să-i faci pe toţi oamenii asemănători, vei deveni un totalitarist. Creştinul nu trebuie să fie nici totalitarist şi nici individualist....

Simt o dorinţă puternică să vă spun - şi cred că şi voi simţiţi o dorinţa puternică să-mi spuneţi - care dintre aceste două erori este mai rea. Aşa ne atacă diavolul. El trimite întotdeauna erorile în perechi - perechi de lucruri opuse. Şi el ne îndeamnă întotdeauna să petrecem mult timp gândindu-ne care dintre ele este mai rea. Înţelegeţi de ce, nu-i aşa? El se bazează pe faptul că îţi displace una dintre erori şi astfel te atrage treptat în cea opusă ei. Să nu ne lăsăm înşelaţi. Trebuie să ne ţinem privirile aţintite asupra ţintei şi să mergem drept printre cele două erori. Pe noi nu ne preocupă nici una dintre ele.



Persoane interesate