CAPITOLUL
48
BOTEZUL
ÎN APĂ ŞI CINA DOMNULUI
BOTEZUL ÎN APĂ
Când
un credincios se botează, el mărturiseşte lumii că aparţine lui Cristos.
Botezul în apă nu este curăţirea de întinăciunile trupeşti, ci doar mărturia
unui cuget curat, a unui suflet care a murit şi a înviat împreună cu Cristos.
Romani 6:3-5 zice: "Nu ştiţi că toţi câţi am fost botezaţi în Isus Cristos,
am fost botezaţi în moartea Lui? Noi deci, prin botezul în moartea Lui, am fost
îngropaţi împreună cu El, pentru ca, după cum Cristos a înviat din morţi, prin
slava Tatălui, tot aşa şi noi să trăim o viaţă nouă. În adevăr, dacă ne-am
făcut una cu El, printr-o moarte asemănătoare cu a Lui, vom fi una cu El şi
printr-o înviere asemănătoare cu a Lui”. Coloseni 2:12 spune: "Fiind
îngropaţi împreună cu El, prin botez, şi înviaţi în El şi împreună cu El, prin
credinţa în puterea lui Dumnezeu, care L-a înviat din morţi” (Faptele
Apostolilor 2:41; Galateni 3:27).
Cuvântul
lui Dumnezeu ne spune că noi trebuie să ne pocăim de păcatele noastre, să ne
întoarcem de la ele şi să credem în Isus Cristos ca Mântuitor personal, înainte
de-a fi botezaţi. Faptele Apostolilor 2:38 spune: "Pocăiţi-vă, le-a zis
Petru, şi fiecare din voi să fie botezat în Numele lui Isus Cristos, spre
iertarea păcatelor voastre; apoi veţi primi darul Sfântului Duh”. Faptele
Apostolilor 2:41a spune: "Cei ce au primit propovăduirea lui, au fost
botezaţi”. Iar Faptele Apostolilor 8:12b spune: "...au fost botezaţi, atât
bărbaţi cât şi femei”.
Cristos
a poruncit ucenicilor Săi să propovăduiască Evanghelia tuturor neamurilor şi să
boteze. Marcu 16:15 spune: "Apoi le-a zis: "Duceţi-vă în toată lumea,
şi propovăduiţi Evanghelia la orice făptură”. Matei 28:19 zice: "Duceţi-vă
şi faceţi ucenici din toate neamurile, botezându-i în Numele Tatălui, şi al
Fiului şi al Sfântului Duh”.
Cuvântul
botez înseamnă a cufunda, a acoperi, a pune ceva sub. Faptele Apostolilor 8:38-39
spune: "...S-au pogorât amândoi în apă, şi Filip a botezat pe famen. Când
au ieşit afară din apă, Duhul Domnului a răpit pe Filip, şi famenul nu l-a mai
văzut, în timp ce famenul îşi vedea de drum, plin de bucurie" (Matei 3:6;
Marcu 1:9, 10; Ioan 3:23).
Botezul
este o imagine a creştinului care a fost îngropat odată cu Cristos şi a înviat
odată cu Cristos. El simbolizează că cel botezat a murit faţă de viaţa veche,
şi a înviat la o viaţă nouă cu Cristos. Numai o persoană care crede că este
mântuită de păcate şi de păcat prin Domni Isus Cristos, poate să fie botezată.
Botezul
trebuie să se administreze atunci când un om mărturiseşte cu vorba şi cu fapta
că el s-a întors la Dumnezeu şi cere a fi botezat. Prin botez el devine o parte
a Bisericii, în multe ţări un creştin nu este persecutat sau vorbit de rău
decât după ce s-a botezat. Atunci familia lui şi cei din jurul său îi fac
probleme şi necazuri chiar până a-i lua viaţa.
CINA DOMNULUI
Cina
Domnului este adesea numită părtăşie la Masa Domnului, şi este un act de
închinare iniţiată de Domnul Cristos înainte de-a muri pe cruce. Ea a fost
înfăptuită pentru ca ucenicii Lui să-şi amintească ceea ce urma El să facă. Ea
arăta că vechiul fel de închinare înceta şi începea un nou fel de închinare.
Exodul
12 ne spune cum evreilor din robia Egiptului li s-a spus ce trebuiau să facă
pentru a ieşi în grabă din Egipt în noaptea aceea. La cina din seara aceea ei
trebuiau să facă anumită pregătire pentru a fi gata în orice clipă de plecare.
Pentru a-şi salva viaţa întâiului fiu născut din familie, ei trebuiau să
junghie un miel şi să pună sângele lui pe uşiorii şi pragul de sus al uşii,
pentru ca îngerul morţii să nu nimicească pe întâiul născut al casei aceleia.
Evrei 11:28 zice: "Prin credinţă a prăznuit el Pastele şi a făcut
stropirea sângelui, pentru ca Nimicitorul celor întâi născuţi să nu se atingă
de ei”. Mai târziu evreilor li s-a spus să-şi aducă aminte despre felul cum i-a
ajutat Dumnezeu să iasă din Egipt printr-o sărbătoare specială. Ea se numea Paştele,
şi înseamnă că îngerul morţii a trecut pe lângă acea casă fără puterea de a
nimici pe întâii născuţi care se aflau în ea.
Toţi
evreii luau parte la această sărbătoare specială pentru a-şi aminti de ieşirea
din Egipt. Isus a pregătit această cină şi i-a folosit pentru aceasta pe
ucenici (Matei 26:17-30). În versetul 19 se zice: "Ucenicii au făcut cum
le poruncise Isus, şi au pregătit Paştele”. Aceasta a fost ultima lor cină
împreună. Pe măsură ce ei treceau prin fiecare parte a acestei cine, le-a
arătat cum El sfârşeşte vechiul fel de închinare. Evrei 10:10-12, 14, 18 zice:
"Prin această "voie" am fost sfinţiţi noi, şi anume prin
jertfirea trupului lui Isus Cristos, odată pentru totdeauna. Şi, pe când orice
preot face slujba în fiecare zi, şi aduce de multe ori aceleaşi jertfe, cari
niciodată nu pot şterge păcatele, El, dimpotrivă, după ce a adus o singură
jertfă pentru păcate, S-a aşezat pentru totdeauna la dreapta lui Dumnezeu...
Căci printr-o singură jertfă El a făcut desăvârşiţi pentru totdeauna pe cei ce sunt
sfinţiţi... Dar acolo unde este iertare de păcate, nu mai este nevoie de jertfă
pentru păcat” (Evrei 9:14-15).
După
ce Isus S-a ridicat la cer, ucenicii Lui au numit acest act de închinare Cina
Domnului.
1. PĂRŢILE CINEI
DOMNULUI
A.
La început se mănâncă pâinea care aduce aminte cum trupul lui Cristos S-a dat
pentru toţi. Luca 22:19 spune: "Apoi a luat pâine; şi după ce a mulţămit
lui Dumnezeu, a frânt-o, şi le-a dat-o, zicând: ‚Acesta este trupul Meu, care
se dă pentru voi; să faceţi lucrul acesta spre pomenirea Mea’”.
B.
Apoi se ia vinul. Aceasta îl ajută pe creştin să-şi aducă aminte despre sângele
lui Cristos care şterge păcatele. Luca 22:20b spune: "Acest pahar este
legământul cel nou, făcut în sângele Meu, care se varsă pentru voi”.
2. CINE POATE SĂ IA CINA
DOMNULUI
A.
Cina Domnului trebuie luată numai de persoanele care pot mărturisi că au fost
iertate şi au fost mântuite de păcat. (1 Corinteni 11:24-25).
B.
Există un pericol pentru cineva care ia Cina Domnului dacă duhul lui nu este
curat faţă de Domnul. 1 Corinteni 11:29-30 zice: "Căci cine mănâncă şi
bea, îşi mănâncă şi bea osânda lui însuşi, dacă nu deosebeşte trupul Domnul.
Din pricina aceasta sunt între voi mulţi neputincioşi şi bolnavi, şi nu puţini
dorm”. Lucrul important este să pui totul în rânduială faţă de Domnul şi apoi
să te închini Lui.
Nicăieri
nu se spune în Cuvânt că Cina Domnului curăţeşte de păcate pe cei ce participă
la ea.