Boli evitabile > 8. Superlativele în viaţa sexuală


8. Superlativele în viaţa sexuală

"Doctore, nu pot să dorm, nu mai pot să mă bucur de nimic. Ştiu că necazul meu începe atunci când Gil pleacă să joace cărţi cu un grup de prieteni. Ei nu fac jocuri de noroc. Se duc o dată pe săptămână la un hotel foarte scump unde servesc o gustare copioasă şi apoi joacă cărţi până la unu-două noaptea. Lucrurile merg din în ce mai prost, dar...". Simpatica doamnă Gilbert Steiner se sufocă puţin, apoi continuă: "Oh, eu ştiu că sunt ab­surdă. Dar mai este încă un aspect. Cu cei trei copii ai noştri trebuie să ne uităm la fiecare bănuţ ca să o scoatem la capăt. I-am spus lui Gil că m-am săturat să stau acasă lună de lună. L-am rugat să mă ia la un film, sau din când în când la o masă, dar el îmi spune mereu că nu avem bani pentru aceasta şi nici nu avem o femeie care să îngrijească de copii. El însă cheltuie­şte pentru el însuşi puţinii bani ce i-am putea folosi pentru o re­creiere. Rezultatul este că între noi domneşte o mare încordare şi nu ne bucurăm deloc unul de altul."

Aceasta era o căsătorie cu totul nereuşită din cauza că s-a pierdut o legătură strânsă foarte importantă. Lozinca pentru o căsătorie fericită este "âmpreună", să trăieşti împreună, să te distrezi împreună, să munceşti împreună, să gândeşti împreună, să-ţi făureşti planuri împreună. Doi oameni nu pot să se ţină de mână împreună afară de cazul când există o forţă care să-i lege împreună. Şi viaţa sexuală este o legătură de scurtă durată aşa cum au arătat-o de mult căsătoriile sexuale ale Hollywoodului. Deoarece viaţa sexuală este singura legătură cunoscută de multe perechi, nu este de mirare că una din trei căsătorii se destramă.

Există o legătură care nu dă greş niciodată în legătura între doi oameni, este "iubirea" care nu piere niciodată. Această iubire nu se aseamănă cu "dragostea de licean". Ea este în fond elementul atât de esenţial pentru o căsătorie fericită.

Cu toate că mulţi oameni înţeleg se.mnificaţia sexualităţii, to­tuşi puţini au o concepţie clară despre ceea ce este iubirea. Lipsa de claritate în ce priveşte iubirea este evidenţiată prin faptul că şi dicţionarele dau opt definiţii diferite. în acest capi­tol doresc să discut numai semnificaţia iubirii ca o sferă de influenţă exterioară în concepţia de a ajuta şi a face plăcere altora. Iubirea în acest înţeles al cuvântului nu este sexuală şi acest fel de iubire trebuie să existe dacă vrem să obţinem grade superlative în viaţa sexuală. Superlativele în viaţa sexuală - cel mai bine, cel mai mult şi cel mai durabil - sunt numai atunci posibile când există solicitudine, consideraţie şi iubire pentru celălalt.

Domnul Guy Bullom se reţine de la superlative atunci când afirmă în mod ostentativ că a înţeles "să aibă grijă de el însuşi" atât în afacerile sale cât şi în viaţa sexuală. A mustrat întot­deauna pe soţia sa pentru greşelile făcute de dânsa şi nu poate să înţeleagă de ce ea nu manifestă entuziasm pentru el şi pentru cei din jurul său. în ciuda faptului că a avut diferite "aventuri" cu secretarele sale, el nu reuşeşte să înţeleagă de ce nu îl mul­ţumeşte nici una din ele. Varietatea şi frecvenţa este un înlocui­tor batjocoritor al calităţii şi dl. Bullom nu cunoaşte nimic despre acel superlativ "cel mai bun".

Persoana cea mai sexuală, egocentrică, nu primeşte în fond nimic afară de sex pentru simplul motiv că este grozav de lipsită de iubire. Şi ca rezultat ea este întotdeauna dezamăgită şi învinsă în viaţa sexuală. Resentimentele sale faţă de alţii sunt răspunzătoare în mare măsură de ridicarea tensiunii sale arte­riale. Sunt multe nopţi în care bietul individ stă într-un fotoliu răsuflând din greu ore în şir cu astmul său care adesea este declanşat de tulburări emoţionale.

Dr. Carl Jung recunoaşte cauza fundamentală datorită căreia oameni asemenea lui Guy Bullom au astfel de stări proaste şi o existenţă nefericită. "Aceasta provine din cauză că îi lipseşte complet iubirea, trăieşte numai pentru sexualitate... şi nu găseşte nici o înţelegere din cauză că a nesocotit să descifreze sensul propriei sale existenţe" (Carl Jung, "Modern Man în Search of a Soul", New-York, Harcourt, Brace and Co., Inc. 1933, pag. 260). Există căsătorii nefericite fără număr, lipsite de împlinirea sexuală, deoarece perechile nu cunosc diferenţa între iubire şi sexualitate. Singura dragoste pe care o cunosc este asemănătoare cu cea descrisă în romane, reviste senzaţio­nale, cinematografe sau televizor. Deoarece multe perechi cu­nose numai "dragostea de licean", nu este de mirare că duc o "viaţă de câine".

Yvonne a fost o persoană de acest gen. Ea îşi puse capul pe biroul meu şi plânse în hohote. După un timp îşi dădu drumul la gură: "Am spus câte ceva despre mama lui Mike, am luat-o peste picior. El se supără şi spuse ceva îngrozitor despre mama mea. Atunci l-am plesnit bine şi puternic peste faţă. Exact ceea ce a meritat. Dar bestia se ridică şi îmi trase un pumn în faţă. Priveşte la ochiul meu!... M-am mutat din locuinţă. Am luat cei doi copii şi m-am dus înapoi la mama. îl iubesc pe Mike, dar nu pot să admit asta!"

În timp ce Yvonne ţinea un tampon cu gheaţă peste ochiul stâng şi se uita la mine cu celălalt, i-am dat o mică consultaţie, puţin cam târzie, despre căsătorie! Am terminat morala cam aşa: "Yvonne, în fiecare căsătorie sunt situaţii de aşa natură încât unul din parteneri trebuie să acorde faţă de celălalt parte­ner nu numai consideraţie ci şi dragoste. Să nu te necăjeşti pe tine însăţi dacă ai să descoperi că tu eşti aceea care ai de dat cel mai mult. Am veşti neobişnuite dar bune pentru tine:... când tu te supui lui Mike dai ceva din viaţa ta pentru a găsi singura cale spre fericire, dar aceasta merită orice osteneală. Secretul fericirii în viaţa conjugală depinde de felul cum fiecare din par­teneri ştie să facă mici sacrificii cu dragă inimă şi cu bucurie.

"Ştiu că ai dragoste pentru Mike. Este aceasta o dragoste care suferă îndelung şi este îngăduitoare? Adevărata dragoste este aceea care va rezista probei focului în viaţa de toate zilele este aceea pe care o oferă Dumnezeu şi o dă acelora care umblă în lumina poruncilor Sale:

"Dragostea este îndelung răbdătoare, este plină de bunătate; dragostea nu pizmuieşte; dragostea nu se laudă, nu se umflă de mândrie, nu se poartă necuviin­cios, nu caută folosul său, nu se mânie, nu se gândeşte la rău... Acoperă totul, crede totul, nădăjduieşte to­tul, suferă totul. Dragostea nu va pieri niciodată" (1 Corinteni 13:4-5, 7-8).

Dragostea este o necesitate de bază nu numai pentru a obţine superlative în viaţa conjugală ci şi pentru a trăi. Dr. Smiley Blanton în recenta sa carte ,Iubire sau moarte' scrie: "Peste 40 de ani, în biroul meu, am ascultat oameni de toate vârstele şi clasele sociale, povestindu-mi despre speranţele şi temerile lor... Când mă gândesc la anii ce au trecut îmi este clară ne­voia universală de iubire... Ei nu pot să supravieţuiască fără iubire; ei trebuie sau să o posede sau să piară" (New-York, Simon and Schuster, Inc. 1956, pp. 3-15).

Multe perechi nu sunt fericite. Ele caută emoţii sexuale dar nu au împlinirea vieţii sexuale. Dezamăgirile lor cresc. Ei nu îşi dau seama că sentimentele după care râvnesc cu înfocare pot fi obţinute numai dacă există dragoste reciprocă. Nu poate exista nici o emoţie reală decât în cazul când actul sexual exprimă o iubire şi o cunoaştere intensă a nevoilor şi dorinţelor celuilalt. Ciondăneala din timpul zilei va face sexualitatea fără viaţă şi mecanică, dacă nu chiar respingătoare. Perechile dezamăgite gândesc adesea că trebuie să fie ceva defect în sistemul lor sexual şi caută ajutor la un medic psihiatru. Ei au noroc dacă ajung la unul care să le dea un sfat aşa cum ştie să-l ofere psiho­analistul Erich Fromm: "Nu este o probă mai convigătoare decât porunca ,Iubeşte pe aproapele tău ca pe tine însuţi'. Aceasta este norma cea mai importantă în viaţă şi călcarea ei este cauza fundamentală a nefericii şi bolilor mintale, aceasta depăşind orice simptome culese de psihoanalist. Orice boli ar putea să aibă pacientul... orice simptome ar putea să pre­zinte, ele sunt înrădăcinate în incapacitatea sa de a iubi. Prin iubire înţelegemaicicapacitâtea de afecţiune, respectiv de a în­griji de celălalt cu toată răspunderea şi eu tot respeetul, de a-l încuraja în toate domeniile. Căci în final, un tratament psiho­analitic are ca scop să trezească în pacient capacitatea de a iubi. Dacă nu se ajunge la acest rezultat, tratamentul este super­ficial" (Psichoanalysis and Religion, New Haven, Yale Uni­versity Press 1950, pp. 86-87).

Ceea ce este hrana pentru organismul nostru, este dragostea pentru starea noastră sufletească. în mod deosebit bărbatul nu înţelege adeseori că sexualitatea singură nu aduce fericirea în căsnicie. Aceasta provine din faptul că bărbatul trăieşte orgas­mul mult mai mecanic decât femeia. Femeia este mai profundă şi vrea să fie convinsă că soţul se gândeşte la dânsa, că îi este fidel, că o iubeşte şi că îi este mai de preţ desfătarea ei decât a lui proprie.

Psihiatrul Max Levin recunoaşte că dragostea dezinteresată faţă de celălalt este condiţia esenţială pentru toţi aceia care au pretenţie să fie mulţumiţi în căsnicie şi care aşteaptă acea mult citată "superlativitate".

"Maturitatea este condiţia primară pentru o căsnicie fericită. în stadiul nematur al copilului, omul nu este în stare să ofere ceva altuia. Copilul primeşte şi nu poţi să aştepţi de la el nimic altceva. Succesul într-o căsnicie depinde în mare măsură de faptul dacă partenerul a reuşit să se dezbăreze de atitudinea tipic copilărească. Ei trebuie să fie în situaţia de a prelua răs­punderea, de a da în loc de a primi" ("Sex în Modern Life", Current Medical Digest, September 1961, pag. 55).

Cu secole înainte de a se dezvolta psihologia, Biblia a arătat necesitatea de a înlocui nematuritatea copilărească cu dragos­tea şi prin aceasta a dat o reţetă strălucită pentru o căsnicie fericită:

"Cind eram copil, vorbeam ca un copil, simţeam ca un copil, gândeam ca un copil; când m-am făcut om mare, am lepădat ce era copilăresc... Acum dar rămân aceste trei: credinţa, nădejdea şi dragostea; dar cea mai mare dintre ele este dragostea" (1 Corinteni 13:11,13).

Iubirea profundă şi dezinteresată face ca să se realizeze cel mai mare vis în viaţă, pe când sexualitatea fără iubire poate să facă din viaţă un coşmar. Unul dintre mulţi care au descoperit adevărul pe acest drum greu, a fost fiul rătăcit (Luca 15:11-32). Nematuritatea lui rezultă din cererea: "Dă-mi". El, asemenea multora din ziua de azi, s-a grăbit să plece într-o ţară îndepăr­tată, lipsită de învăţăturile tatălui său şi acolo a irosit zestrea sa bănească şi trupească "printr-o viaţă destrăbălată" . Sufletul său a devenit un pustiu bântuit numai de ecouri obsedante. El a ajuns într-o fermă de porci; atât de jos încât tânjea după roşco­vele goale pe care le mâncau porcii. El a descoperit că viaţa se­xuală întx-o ţară departe de voia lui Dumnezeu, este goală, de­zamăgitoare şi hidoasă. Autosatisfacerea este întotdeauna o ca­le la al cărui capăt este sigur un ţarc de porci.

Îndată ce tânărul şi-a amintit că în casa tatălui său este întot­deauna "pâine la discreţie", el descoperi că "grozavele restricţii religioase" nu erau tocmai aşa de rele cum a fost îndemnat să creadă. El începu să simtă că există o relaţie strânsă între restricţiile curate şi binecuvântările abundente.

Atunci când a părăsit căminul, nematuritatea sa a fost evi­denţiată prin atitudinea sa de "Dă-mi". Acum când s-a întors căit, imperativul "Dă-mi" lipsea, era înlocuit cu umilinţa "Fă-­mă un servitor".

Câtă importanţă are problema sexuală în căsnicie? Dr. Emil Novak de la Institutul Medical John Hopkins, declară în mod convingător că "există multe femei normale din punct de vedere fizic şi sentimental, care îşi iubesc soţii cu devotament, care au născut copii şi totuşi nu au gustat niciodată dealungul vieţii lor conjugale vreun mare grad de satisfacţie din actul sexual. Nu s-au simţit nici înşelate şi nici amăgite" (Paul H. Landis, "Don't Expect Too Much of Sex în Marriage", Reader's Digest, Janua­ry 1955, pp. 26-27).

De fapt unele persoane competente declară că mai puţin de jumătate din femeile măritate nu întotdeauna au simţit o plăce­re în actul sexual. Totuşi emoţiile care derivă din acest act sunt adânci şi mulţumitoare fără a fi trezite de o plăcere fizică. Multe femei tinere nu ştiu acest lucru şi au complexe care înrăutăţesc viaţa conjugală. Dacă solicitudinea unuia faţă de celălalt predo­mină, atunci aceste femei vor experimenta o satisfacţie cres­cândă în relaţiile conjugale. Posedarea iubirii dată de Dumne­zeu va preveni înşelăciunile, nefericirile şi divorţurile, cu lungul lor alai de boli fizice şi mintale.

Cineva a spus: "tratamentul pentru toate bolile, relele, griju­rile, necazurile şi crimele umanităţii zace într-un singur cuvânt "iubire". Ea este forţa divină care generează şi restaurează pre­tutindeni viaţa. Fiecăruia dintre noi ne este dată puterea de a face minuni, important este să vrem."

Cum se obţine şi cum se menţine aceasta? Se obţine într-o măsură completă atunci când Dumnezeu, care este IUBIRE, va sălăşlui în bărbatul sau femeia care îi deschide uşa inimii. Nimic altceva, ci numai locuirea divină va fi suficientă când însuşi indi­vidul se găseşte într-un curent puternic de ispite sexuale.

Această iubire este menţinută prin ascultarea cu supunere de călăuzirea Cuvântului şi Duhului. Nu există nici un motiv plau­zibil pentru un creştin ca să sucombe doborât de o armată de boli, dearece promisiunea lui Dumnezeu este sigură: "Nu v-a ajuns nici o ispită care să nu fi fost potrivită cu puterea ome­nească. Şi Dumnezeu, care este credincios, nu va îngădui să fiţi ispitiţi peste puterile voastre, ci împreună cu ispita a pregătit şi, mij locul să icşiţi din ca, ca s-o puteţi răbda (birui)" (1 Corinteni 10:13).



Persoane interesate