Boli evitabile < 26. Descătuşat de chinuri


26. Descătuşat de chinuri

"Cine mă va izbăvi de acest trup de moarte?" Cine pe pământ mă va descătuşa din ghiarele propriei mele naturi păcătoase? Această întrebare pusă odinioară de apostolul Pavel şi-o pun şi astăzi milioane deoameni. Această întrebare tulbura şi pe doi psihiatri, soţ şi soţie, la o consultape în cabinetul lor din Chica­go.

Ei discutau calea cea mai bună pentru a elibera un pacient dintr-o situaţie serioasă. Dr. Lena Sadler a rugat pe soţul ei Dr. William S. Sadler să vadă pe una din pacientele ei, "o femeie fi­nă, foarte bine educată". Pacienta nu mai răspundea la între­bări. După consultări şi consfătuiri, Dr. William Sadler a spus soţiei sale că nu trebuie să se aştepte la vreo îmbunătăţire mai însemnată până când viaţa pacientei nu va fi pusă în ordine şi nu vor fi îndepărtate numeroasele cauze psihice. La întrebarea cât timp va dura acest lucru, el răspunse: "Probabil un an sau chiar şi mai mult."

Acum să dăm cuvântul Dr. William Sadler care va spune ce s-a întâmplat. Imaginaţi-vă ce surpriză atunci când această pacientă a intrat în cabinetul meu câteva zile mai târziu şi m-a informat că tulbu­rările sale au dispărut, că lucrurile pe care cu câteva zile mai înainte mă asigura că nu poate să le facă niciodată, le-a făcut deja pe toate; că tot ce i-am cerut să întreprindă pEntru vinde­care a fost pus în aplicare. Ea şi-a reclădit complet viaţa socia­lă, familiară şi personală, a făcut numeroase mărturisiri şi a în­deplinit o mulţime de ture de forţă pentru a-şi pune în ordine toate relaţiile, recunoscându-şi greşeIile. Am întrebat-o uimit cum a putut fac;e toate aceste lucruri extraordinare în mai puţin de o săptămână, cum a reuşit să facă această mare întorsătură în atitudinea faţă de ea însăşi şi faţă de cei din jur. Ea îmi răspun­se zâmbind: "Dr. Lena - soţia dvs. - m-a învăţat să mă rog” (Theory and Practice of Psychaitry, St. Louis, C. V. Mosby Co., 1936, p. 1075).

Fără şedinţe lungi şi costisitoare la un psihiatru, femeia şi-a mărturisit păcatele lui Dumnezeu şi faţă de alţii, ceia ce i-a adus imediat vindecare şi înviorare aşa cum a promis Isus:

"Vă tas pacea, vă dau pacea Mea. Nu v-o dau cum o dă lu­mea. Să nu vi se tulbure inima, nici să nu se înspăimânte" (Ioan 14:27).

Dr. Carl Jung recunoaşte de asemenea importanţa relaţiei personale cu Dumnezeu în vindecarea multor boli ale omenirii: "Mi-ar place să atrag atenţia asupra unor fapte. în ultimii 30 de ani am fost consultat de oameni din toate ţările civilizate ale pământului. Am tratat multe sute de pacienţi. Dintre toţi pa­cienţii mei din a doua jumătate a vieţii, adică de peste 35 ani de practică, nu a fost nici unul care să nu se fi găsit, în ultimă in­stanţă, în faţa unei probleme religioase... Mi se pare că odată cu declinul vieţii religioase, nevrozele cresc în mod vizibil... Pa­cientul este în căutarea a ceva care să-l ia în stăpânire şi care să-i dea sens şi formă, scoţându-I din confuzia sa nevrotică."

Este medicul la înălţimea acestei sarcini? Din capul locului el va trimite pacientul său ori la un preot ori la un filosof, sau în disperarea sa îl va abandona, notă specifică a zilelor noastre. Gândirea omenească nu poate să conceapă un sistem sau un adevăr final care să-i dea pacientului ceea ce are nevoie ca să trăiască, adică credinţă, speranţă, dragoste şi discernământ... Sunt persoane care deşi îşi dau seama de natura lor psihică bol­navă, refuză totuşi să se îndrepte către un duhovnic, deoarece ei nu cred că acesta poate să-i ajute cu adevărat. Astfel de per­soane nu au încredere nici în doctor pentru acelaşi motiv. Ei se justifică zicând că şi doctorul şi preotul stau înaintea lor cu mâi­nile goale, sau ceea ce este şi mai rău, cu vorbe goale... Astfel de suferinzi trebuie să aştepte ajutorul nu de la doctor ci de la preot” (Carl G. Jung "Modern Man în search of a Soul", New-York, Harcourt, Brace and Co., Inc., 1933, pp. 260-262).

Freud, Adler şi Jung sunt cu totul de acord că multe tulburări psihice ale omului sunt datorate conflictului dintre forţele inte­rioare ale binelui şi răul'ui. Freud pune accentul pe înclinările sexuale ca fiind forţa rău1ui, Adler accentuează goane nemi1oa­să a firii omeneşti după putere şi supremaţie, iar Jung aseamănă înclinaţiile rele ale omului cu un lup sălbatic şi nesăţios.

În anul 1930, specialiştii în medicina psihosomatică au înce­put să arate că o sumedenie de boli fizice erau produse de invi­die, gelozie, egocentrism, resentiment, frică, ură emoţii identi­ce celor pe care Biblia le enumeră ca atribute ale naturii noastre fireşti. De aci vedem că majoritatea bolilor fizice şi psihice ale omului sunt cauzate de activitatea unei forţe interioare a răului. Este de la sine înţeleasă ineficacitatea eforturilor umane de a elibera omul de o natură rea, înăscută, care este legată aşa de strâns de el precum era legat în antichitate un cadavru de crimi­nal.

Apostolul Pavel răspunde la întrebările ridicate: "Mulţumiri fie aduse lui Dumnezeu (că există o cale de ieşi­re) prin Isus Cristos Domnul nostru", căci..." Lucru cu neputin­ţă Legii întrucât firea pământească o făcea fără putere, Dumne­zeu a osândit păcatul în firea pământească trimiţând din pricina păcatului pe însuşi Fiul Său într-o fire asemănătoare cu a păca­tului, pentru cî poruncaLegiisă fie împlinită în noi care trăim nu după îndemnurile firii pământeşti ci după îndemnurile Du­hului” (Romani 7:25; 8:3-4).

Acum dar "dacă Cristos este în voi, trupul vostru, da, este supus morţii din pricina păcatului, dar duhul vostru este viu din pricina neprihănirii" (dreptăţii lui Dumnezeu) (Romani 8:10).

Prin moartea şi învierea Sa, Isus nu a eliberat în mod auto­mat pe om din sclavia naturii sale fireşti. El a făcut această eli­berere valabilă numai prin supunerea noastră acestor condiţii divine:

...Dacă prin Duhul faceţi să moară faptele trupului, veţi trăi" (cu adevărat) (Romani 8:13).

Astfel, "... trăim nu după îndemnurile firii pănânteşti, ci du­pă îndemnurile Duhului” (Romani 8:4).

"Cei ce sunt ai lui Cristos Isus şi-au răstignit firea pământească împreună cu patimile şi poftele ei" (Galateni 5:24).

"De aceea omorâţi mădularele voastre care sunt pe pământ: curvia, necurăţia, patima, pofta rea şi lăcomia (de bani) care este o închinâre la idoli" (Coloseni 3:5).

"Dar acum lăsaţi-vă de toate aceste lucruri: de mânie, de vrăjmăşie, de răutate, de clevetire, de vorbele ruşinoase care v-ar putea ieşi din gură. Nu vă minţiţi unii pe alţii, deoarece v­-aţi desbrăcat de omul cel vechi cu faptele lui şi v-aţi îmbrăcat în omul cel nou care se înoieşte spre cunoştinţă dupa chipul Celui ce l-a făcut" (Coloseni 3:8-10).

Billy Graham formulează foarte bine sarcina care ne revine: "Numai dacă apelăm la voinţă, vom înţelege însemnătatea adâncă şi deplină a pocăinţei. Trebuie să fim hotărâţi a renunţa la păcat. Atitudinea noastră faţă de păcat este hotărâtoare. Este necesară schimbarea sentimentelor noastre, a voinţei noastre, a atitudinii noastre şi în sfârşit a sensului (ţelului) vieţii noastre. în Biblie nu există nici un verset care admite că un creştin poate trăi o viaţă după bunul lui place. (Peac;e With God, N.Y. Per­mabooks 1955, pp. 124-125 - Carte tradusă şi în limba română).

Apostolul Pavel ne-a arătat că Avraam şi cei doi fii ai săi erau simbolul omului în care se luptă două forţe opuse (Galateni 4:28-31; 5:17). Pavel conclude pentru noi: Dar ce zice Scrip­tura? Izgoneşte... pe fiul” (Galateni 4:30), După cum Dum­nezeu a cerut lui Avraaam să izgonească pe acel fiu, lucru dure­ros pentru Avraam, tot aşa şi noi să alungăm definitiv firea omului vechi, pe vechiul Adam. Poate să fie dureros pentru noi să obandonăm obiceiurile noastre, practicile noastre, modurile noastre de gândire, chiar prietenii noştri care nu sunt pe placul lui Dumnezeu şi sunt născuţi, ca şi Ismael, în afara voinţei lui Dumnezeu.

Însuşi Isus a zis: "Adevărat vă spun eă nu este nimeni care să fi lăsat casă, sau fraţi, sau surori, sau tată, sau mamă, sau neva­stă, sau copii, sau holde pentru Mine şi pentru Evanghelie şi să nu primească acum, în veacul acesta, de o sută de ori mai mult: case, fraţi, surori, mame, copii şi holde împreună cu prigoniri, iar în veacul viitor, viaţă veşnică” (Marcu 10:29-30).

Nimeni nu ştie mai bine ca El că renunţare înseamnă durere. Dar El promite că vom primi de o sută de ori mai mult, nu în veşnicie, ci chiar acum. Vom înţelege mai bine această promi­siune dacă ne vom gândi la bolile psihice şi trupeşti despre care arn verbit în această carte şi de care vom fi eliberaţi cu ajutorul lui Dumnezeu.

Dincolo de bucuriile şi necazurile acestei vieţi nu stă un semn de întrebare. La stârşitul vieţii noastre stă "EL", căci: "Ân ade­văr dacă ne-am făcut una cu El printr-o moarte asemănătoare cu a Lui, vom fi una cu El şi printr-o înviere asemănătoare cu a Lui, căci ştim bine că omul nostru vechi a fost răstignit împreu­nă cu El pentru ca trupul păcatului să fie dezbrăcat de puterea lui în aşa fel ca să nu mai fim robi ai păcatului” (Romani 6:5-6).

S-ar părea un act negativ renunţând la voinţa noastră şi supu­nându-ne voinţei divine, dar aceasta dă rezultate pozitive. Psi­hologul Wallace Emerson scrie: "Pe măsură ce voinţa noastră este jertfită Domnului, aceasta se va identifica cu voinţa Lui... (Outline of Psychology, Wheaton, III., Van Kampen Press p. 433).

Numai dacă suntem invoiţi la răstignirea a tot ceea ce produce tulburări în înteriorul nostru şi vorn deschide uşa inimii noastre astfel ca Cristos să poată acua locul pe tronul sufletului nostru, vom putea experimenta o trăire adevărată, putere, vi­talitate, o viaţă nouă, o pace interioară şi şi plinătatea promisiu­nilor Lui că... "Nici una din aceste boli..."
  

Persoane interesate