Biserica sau Adunarea > Trezirea în Franţa


TREZIREA ÎN FRANŢA
Începutul

Trezirea s-a întins în Franţa, unde de la Concordat (1802), tot ce era biserică oficială ajunsese în totală somnolenţă. Potrivit celor spuse de pastorul S. Vincent, predicatorii ţineau cuvântări, poporul asculta, cultul îşi păstra formele. În afară de acestea, nimeni nu se ocupa de nimic... Religia era în afara vieţii, pentru toţi. Dumnezeu însă a pregătit inimi, iar adevărurile esenţiale ale Evangheliei, mântuirea personală prin credinţa în Cristos, autoritatea suverană a Bibliei, lucrarea Duhului Sfânt, erau recunoscute ici şi colo. Erau multe puncte de sprijin pentru Trezire datorită sufletelor evlavioase: câteva cămine de metodişti în Normandia, reînsufleţite la sfârşitul Imperiului, mici grupe de fraţi moravi la Bordeaux şi în Gard, quaqueri în partea de miazăzi, pastori evanghelici care aveau pe inimă mântuirea sufletelor, cum era Lissignol în Montpellier, Gonthier în Nîmes, un Andre Blanc la Mens; alţii erau în nord: la Nomain, la Quievy, unde venerabilul pastor Devisme cunoscuse adevărul datorită unui tractat trimis de la Londra de un prieten, apoi el însuşi îl luminase pa Antoine Colani la Leme.

Extinderea din Trezirea elveţiană

Dar mai ales din Elveţia a venit marea influenţă binefăcătoa­re, adusă de tineri dotaţi, plini de zel. Era vorba mai ales de slujitorii aceştia pe care i-am văzut, îndepărtaţi de la catedră sau chiar izgoniţi de autorităţile civile, cum şi de studenţi necon­sacraţi sau învăţători destituiţi, toţi dornici de a sluji. Domnul nu va uita pe nici unul dintre cei care au plecat necunoscuţi, bazându-se numai pe El. Unele persoane mai înstărite au ajutat pe ceilalţi. Cei mai mulţi au fost trimişi şi susţinuţi de asociaţii în general ale unor anumite biserici. Păstori sau comunităţi „trezite" au resimţit nevoia de ajutor spiritual, li s-au adresat ca să angajeze predicatori, pastori „neconfirmaţi" de stat, învăţă­tori. Societăţile acestea trimiteau şi din iniţiativa lor „misionari" care mergeau dintr-un loc în altul. Predicau unde puteau, cel mai des în afara locaşurilor de cult oficial şi aveau reuniuni prin case pentru a studia Cuvântul. Un comitet vaudez-genevez a luat parte activă la această evanghelizare în Franţa, începând din 1827, înaintea Societăţii evanghelice a Franţei, întemeiată în 1833. Au fost şi iniţiative ale societăţilor britanice. Dar rolul principal în Trezirea franceză a fost ţinut de „Societatea con­tinentală" pusă pe picioare de H. Drummond, la Geneva în 1819 şi al cărei sediu era la Londra. Fraţii Haldane din Scoţia au ajutat la instruirea „pastorilor trezirii" la Paris, într-un institut condus de F. Olivier. H. Jaquet, originar din Vevey, a întemeiat la Glay, aproape de Montbeliard, în 1822, un institut pentru a forma evanghelişti care erau în acelaşi timp învăţători sau meşteşugari. În sfârşit, unii din pastorii veniţi din Elveţia, oameni capabili, au format la faţa locului, în regiunile pe unde treceau, predicatori şi colaboratori. Nu poate fi îndoială că cea mai mare parte dintre aceştia au fost într-adevăr chemaţi de Domnul, pentru a fi, prin harul Său, pionierii modeşti dar rodnici ai lucrării Sale. Ei aduceau în case Biblii şi tractate, mai treceau iar pe acolo pentru a se asigura că ce li s-a dat, Cuvântul lui Dumnezeu, era citit, stăteau de vorbă, aduceau în familii cântările creştine ale lui Malan (care au fost numite în 1836 „Cântările Sionului"), mai târziu pe cele ale lui Lutteroth, şi strângeau pe oameni pentru rugăciune. Tractatele simple de evanghelizare şi de zidire se tipăreau, datorită societăţilor întemeiate din 1815 la Montpellier, în 1820 la Toulouse, la Paris în 1822 (Societatea de tractate religioase, care a publicat între altele, almanahul ei popular cu sfaturi bune, timp de mai mult de un secol).

Printre cei mai activi dintre slujitorii pe care Domnul i-a trimis erau Henri Pyt şi cumnatul lui, Ami Bost, pe care i-am văzut la Geneva şi care din 1820 au început o lucrare de colportaj, una în nord, în legătură cu Colani, alta în Alsacia, cu colaborarea unor creştini devotaţi ca Vienne, evanghelist la Montbeliard. Dar Pyt şi Bost aveau să călătorească mai mult în Franţa şi să fie în multe locuri cei care au aprins flacăra. Mai ales Pyt, trecând din Ariege, în 1818, la Valenciennes şi Nomain (1819-1820), în regiunea Orleans, pentru a sta mai mult timp la Bayonne şi la Orthez, unde a editat unele lucrări (între altele, Noul Testament în dialectul basc) şi revenind în nord, apoi la Boulogne, a trecut în Irlanda, apoi la Paris, unde a murit în 1835. Ami Bost intră în Elveţia în 1822, revine mai târziu în Franţa, unde este pastor al bisericii reformate din Anieresles-Bourges, apoi la Melun şi moare în 1874 la La Force (Dordogne), unde fiul său Ioan a întemeiat azilele renumite. Ca cei doi dinainte, de Societatea continentală au despins cei doi Petitpierre, unul, Eduard, din Neuchateles; celălalt un Vaudez, Gustav, izgonit în 1826 şi care a lucrat la Paris şi la Annonay. Un alt vaudez care avea să aibă o lucrare deosebită, chiar excesivă şi destul de răspândită, este Louis Borbey, născut la Begnins în 1796, mort la Pau în 1855; el s-a dus de mai multe ori la Loire, fiind trimis de Societatea continentală, a trecut prin Ardeche, Gard, Bearn, s-a dus la Londra şi din nou în Bearn, unde a colaborat cu Pyt din nou în Loire (1834-1835), pentru a reveni la Bearn. Nişte francezi de asemenea au început să lucreze, Mejanel, care fusese crescut la Geneva, Andre Moureton, plecat din Annonay ca evanghelist din loc în loc, din Ardeche până în Pirinei; şi apoi Napoleon Rousel (născut în 1805 la Sauvre, Gard), păstor la Saint Etienne, demisionat în 1835 şi puternic evanghelist în Algeria, la Mar­silia, apoi în Occident, dar călătorind peste tot (mort în 1878).

Haldane şi Cook

Dumnezeu a folosit de asemenea instrumente venite direct din Trezirea britanică. Robert Haldane, părăsind Geneva în 1817, a locuit doi ani la Montauban, unde s-a izbit de neîncrede­rea decanului Facultăţii de teologie, Encontre, dar a realizat multe relaţii în partea de sud şi a răspândit cărţi şi broşuri; întors în Scoţia, el n-a încetat să se intereseze de lucrarea din Franţa. Metodistul englez Charles Cook, deosebit de activ, stabilit un timp în Normandia (1818-1820), a venit apoi la Gard (dizidenţii din locurile acestea n-au întârziat să fie numiţi de cei din jur cu numele său, „cookişti" şi în general „metodişti", înainte de a primi insulta de „momâi", venită din Geneva). El s-a dus apoi în vest (Niort, 1828-1829), la Paris şi a ajuns în Languedoc în 1833, lăsând peste tot urme din care multe au fost binecuvântate şi durabile. El se gândea să trezească biserica naţională; de fapt aproape peste tot bisericile dizidente metodiste au fost rezul­tatul trecerii lui pe acolo, la fel cum bisericile independente erau rezultatul lucrării lui Pyt în nord.

Câţiva pionieri

Nu este scopul nostru să facem o istorie închegată şi amănun­ţită a acestei Treziri, care nici n-ar fi posibilă, de altfel, din lipsă de documente. Este de ajuns să dăm o idee despre activitatea felurită care s-a desfăşurat atunci. Dar trebuie să prezentăm câteva figuri în legătură în mod deosebit cu timpul acela.

Genevezul Felix Neff (1797-1829), despre a cărui întoarcere la Dumnezeu şi a primelor lucrări în Elveţia am spus câte ceva, şi-a desfăşurat o activitate neobosită în Franţa din 1820 până la moartea sa în 1829. El a fost susţinut de Societatea continen­tală, dar nu a avut mari resurse. Consacrat la Londra, el n-a fost niciodată „ordinat" şi aşa a făcut o lucrare pastorală la Grenoble, apoi la Mens şi în sfârşit într-un ţinut deosebit de sălbatic, în inima munţilor Alpi. A fost supranumit apostolul Alpilor, datori­tă lucrării admirabile de evanghelizare care i-a fost dată s-o facă aici şi care a fost binecuvântată din plin de Domnul. A îmbinat tot felul de munci, pentru a organiza instituirea şi îmbunătăţirea condiţiilor de existenţă a unei populaţii foarte ignorantă şi săracă. A făcut o vizită în valea vaudezilor din Piemont, în 1825, unde a fost instrumentul unor întoarceri la Dumnezeu. Ac­tivitatea lui peste măsură i-a epuizat repede sănătatea, dar lucrarea lui scurtă a fost rodnică, încât acum, după mai mult de un secol, se vorbeşte despre el cu dragoste şi respect în văile largi din Freissiniere şi din Dormillouse. Un evanghelist meto­dist, J. L. Rostan, a continuat lucrarea lui într-o anumită măsură, înainte de a fi instrumentul unei treziri în Gard, în 1832.

Jean-Frederic Vernier era din Jura franceză. Născut la Pierrefontaine (Doubs) în 1796, întors la Dumnezeu în 1822 la institutul din Glay pe care H. Jaquet îl deschisese, a plecat în 1826, fără vreo consacrare, să vestească Evanghelia şi nu putea avea pentru întreţinere decât o foarte proastă retribuţie ca director de şcoală la protestanţii din Roybon, până ce Societatea continentală l-a luat ca evanghelist (1828). El a trecut mai întâi trei luni prin Jura elveţiană, predicând, vizitând la domiciliu, apoi s-a dus în Franţa. S-a dus ca să lucreze mai întâi la Isere, la Roybon, apoi la Mens, după aceea în Drome, atât în munţii Diois cât şi în ţinutul Valence. El predica Evanghelia simplă şi curată, în acelaşi timp cu toată seriozitatea şi amabilitatea care atingeau inimile. „Sunteţi un dezertor, domnule?" l-a întrebat o femeie, pe câmpiile din Drome. „Călătoresc, răspunse Vernier, ca să-i înştiinţez pe păcătoşi să fugă de mânia care vine.” Într-o seară, la Peyre, aproape de Mens, n-a încetat să vorbească de la ora şapte seara până la două dimineaţa; efectul în inimi era atât de puternic, încât nimeni nu vroia să plece şi evanghelistul obosit a părăsit sala. El a fost sufletul unei frumoase treziri în Drome în 1835-1836 şi 16 ani mai târziu era instrumentul unei a doua (în Montmeyran). După o reuniune în care mal mult de 25 persoane stăteau de vorbă cu el până la o oră foarte înaintată, mulţi strigau plângând: „Ce trebuie să fac ca să fiu mântuit?" El scria: „Mă simt nedemn de a fi lucrător împreună cu Dumnezeu într-o lucrare atât de frumoasă. Ieri, multe rugăciuni s-au înălţat înaintea lui Dumnezeu. Parcă era lupta lui Iacov cu îngerul, pentru a cere salvarea unor suflete împovărate." La capătul unei munci neîntrerupte în lucrarea Domnului, a fost luat la odihna lui în 1872, la 76 de ani.

Jean-Albert Dentan, născut în 1805 la Lutry (Vaud), orfan la doisprezece ani, întors la Dumnezeu când avea 16 ani, a părăsit studiile sale de medicină ca să slujească Domnului; a fost alungat de bunicul lui din cauza hotărârii acesteia, dar el a făcut studii la Paris datorită lui R. Haldane, la institutiul întemeiat de acesta şi a fost consacrat în 1826. Societatea continentală din Edimbourg l-a trimis ca „slujitor al Evangheliei" la Lyon (el avea să treacă în serviciul Societăţii evanghelice a Franţei, în 1833). Acolo el s-a ocupat de un mic număr de dizidenţi, dar, întâlnindu-l pe A. Monod şi, rămânând în umbră, s-a hotărât să se consacre unei regiuni rurale dificile, platoul Loarei-Ardeche, unde Louis Barbey lucrase deja cu râvnă şi cu roade, dar fusese alungat de pastori şi plecase în 1824. A. Dentan s-a stabilit acolo, pentru a rămâne tot restul vieţii (a murit la Saint-Agreve în 1873), în afara câtorva ani petrecuţi la Combovin, în Drome (1845-1851) şi la Vigan (1852-1855). Lucrarea lui a fost pună de devotament. Înalta lui valoare intelectuală, în serviciul unei credinţe simple şi a unei vieţi neîmpărţite, era însoţită de o smerenie rară. El aduna fără încetare persoanele interesate de Evanghelie, în case particulare sau în localurile pe care la putea găsi, pe rând la Riou, Pireyre, mai târziu la Saint-Agreve. El vizita şi avea grijă de cei bolnavi şi de cei izolaţi. A avut de la început aceleaşi răfuieli cu pastorii oficiali, cum avuseseră Barbey şi apoi Vigier, un alt evanghelist, originar de acolo, care constituise deja o biserică independentă, în 1829. Dentan se găsea fără greutăţi despărţit de biserica naţională, dar el a părăsit şi Societatea de evanghelizare, în 1842. Îl vom întâlni mai departe.

Atitudinea bisericilor, împotrivirea

Într-adevăr, fără a vorbi de ostilitatea inevitabilă a bisericii catolice, lucrarea evangheliştilor Trezirii a întâmpinat mereu împotriviri în sânul bisericii protestante oficiale, profund mişca­tă. Lucrarea se făcea în cea mai mare parte în afara ei, dar ea a influenţat-o; roade durabile au fost faptul că unii pastori şi laici au fost atraşi, datorită Duhului Sfânt, de prospeţimea Evan­gheliei. Corpul pastoral a ajuns foarte împărţit. Unii se arătau foarte favorabili, chiar entuziaşti: aşa erau pastorii Bonifas la Grenoble şi Andre Blanc la Mens, faţă de unul ca Neff sau Vernier, în Ardeche; pastorul Chabal îi simpatiza pe evanghelicii din Saint-Agreve şi aprecia mult pe A. Dentan. Dar alţii au luat o atitudine hotărâtă şi chiar violentă şi au căutat să îndrepte şi autorităţile civile contra acestor nechemaţi, fără să reuşească decât în cazuri izolate şi fără mare însemnătate, îndeosebi sub Restaurare.

Pe de o parte, ortodocşii formalişti, puţin grijulii de probleme­le credinţei, erau deranjaţi în liniştea lor şi în privilegiile lor ecleziastice: Vernier a trebuit să dezbată de mai multe ori lucrurile faţă de pastorii înştiinţaţi sau geloşi. Pe de altă parte, erau liberali cu tendinţe raţionaliste şi sentimentale în acelaşi timp, oameni de înaltă valoare, ca Samuel Vincent şi Atanase Coquerel, înţelegători ai duhului Trezirii, dar care îi judecau doctrinele ieşite din comun, metodele sectare, şi care nu erau lăsaţi în pace de dizidenţi.

Nu se putea să nu se întâmple ceva. Conflicte serioase, cu schismă, au avut loc la Lourmarin în 1828, în acelaşi an la Sainte-Foy, unde pastorul vaudez Henriquet, faţă de atitudinea consistoriului, a despărţit o mică biserică independentă. Acelaşi fapt, cum s-a văzut mai înainte, se produsese în Loire: conflictul a izbucnit când L. Barbey refuzase cina celor pe care îi socotea că nu sunt în stare s-o ia, iar pastorii i-au cerut să plece; atunci prietenii lui s-au strâns între ei, nişte pastori din Bourg de Four veniseră să-i încurajeze şi un creştin din ţară, Vigier, luase comanda mişcării, stabilind o biserică independentă. Fapte ase­mănătoare au avut loc la Saint-Quentin cu Guillaume Monod. La Orthez, o dizidenţă pregătită de lucrarea lui Pyt s-a produs după plecarea lui în 1831. Diferite grupuleţe s-au format în Ardeche între 1830 şi 1840. În total erau mai multe zeci de comunităţi în diferitele regiuni ale Franţei, mai ales în câmpiile de la miazăzi şi de la vest, în munţii cevenoli şi vivarezi, la Saone-et-Loire.

În oraşele mari, Trezirea a atins atât mediile populare, cât şi cele ale intelectualilor, a oamenilor de afaceri. Dar greutatea exista, pentru cei cu adevărat credincioşi dintre ei, de a păstra în acelaşi timp viaţa lor în lume. Oricum, la Paris, în afara reuniunilor ţinute în saloanele celor bogaţi, capela de pe strada Taitbout, întemeiată în 1830, aduna pentru un cult nerecunos­cut de stat, un auditoriu ales; cele mai alese persoane erau acolo pentru a auzi pe Grandpierre din Neuchatel, pe Cezar Malan etc. Grupul acesta, cu Agenor de Gasparin, Victor de Pressensi, Madame de Broglie, fiica Doamnei de Stael, amiralul Verhuell, a luat o poziţie independentă şi a rămas dizident, până la constituirea unei biserici libere în 1849.

Adolf Monod. - Cazul cel mai remarcabil a fost cel al lui Adolf Monod (1802-1856). Fiu de pastor, studiind la Geneva în 1819, la început sfidător faţă de Trezirea aceasta de care numele lui avea să fie nedespărţit, a fost atins de scoţianul Thomas Erskine chiar din acel an, fără a se bucura totuşi de mântuire; deşi consacrat în 1824, el a rămas frământat încă trei ani în sufletul său şi a fost eliberat abia la Neapole, unde el avea deja slujba, la 21 iulie 1827. „O viaţă lăuntrică nouă a început pentru mine, spunea el reamintindu-şi acea clipă pe patul morţii sale. O! dacă aceste rânduri ar putea fi pentru dumneavoastră ce a fost pentru mine soarele din 21 iulie 1827!" Numit pastor la Lyon în decembrie din acelaşi an, el a găsit acolo pe A. Dentan deja în fruntea unei comunităţi dizidente; dar acesta a lăsat câmp liber noului venit, cu puţin mai în vârstă ca el, când l-a auzit predicând Evanghelia curată cu o deosebită putere de con­vingere şi cu o credinţă neînfricată, trezind conştiinţa şi mişcând inima. „Prezint, spunea el, nu gândurile mele, ci gândurile lui Dumnezeu, şi le expun nu îmbrăcate cu limbajul meu, ci cu limbajul Bibliei... Îi îndemn pe toţi să se întoarcă la Dumnezeu chiar azi." Mulţi dintre ascultătorii săi au fost aduşi la Domnul, dar el n-a întârziat să întâmpine împotrivirea crescândă a celor pe care îi deranja din liniştea lor şi care cereau să fie învăţată nu pocăinţa care duce la mântuire, ci ceea ce era în ochii lor „cea mai frumoasă, cea mai grea, cea mai sfântă dintre religii, cea a faptelor bune." Cei care tocmai se îmbogăţeau erau mai dispuşi să dea pentru unele lucrări decât „să se dea mai întâi pe ei înşişi Domnului." A. Monod a intrat în conflict cu restul corpului pastoral, care îi reproşa că seamănă tulburare, şi cu liberalismul căruia el nu i se putea potrivi. Pentru că nici el nu voia să consimtă să dea cina şi necredincioşilor, a fost destituit în 1832. El a rămas un timp la Lyon, unde a întemeiat o „biserică evanghelică" independentă. Dar, chemat ca profesor la Facul­tatea de Montauban, în 1836, el a reluat legăturile cu biserica reformată şi unsprezece ani mai târziu s-a dus ca pastor la Paris, unde predica lui înflăcărată a mişcat multe suflete. A murit la 54 de ani, epuizat, după ce a dat o mărturie minunată în timpul lunilor lungi de suferinţă şi lăsând o bună amintire. Domnul în ziua Sa va arăta roadele lucrării lui.



Persoane interesate