PARTEA
A DOUA
BISERICA
ROMANĂ ŞI DOMINAŢIA EI
Ce se
petrecea în Biserica lui Dumnezeu, în timp ce mahomedanismul - religia
preofetului mincinos năpădea în ţinuturi întinse, mai cu seamă în ţinuturile
dinspre Răsărit şi făcea să piară aproape de tot numele de creştin? Lăsând la o
parte ceea ce se numeşte biserica greacă şi feluritele secte creştine din
Răsărit, ne vom ocupa de biserica din Apus.
Biserica
aceasta formează un întins sistem care s-a alcătuit încetul cu încetul pe
dărâmăturile bisericii dintâi, cu care ea pretinde că se leagă, dar nu-i decât corupţia
acesteia, care s-a dezvoltat mai cu seamă în veacurile de necunoştinţă şi de
întuneric ale Evului Mediu. Se împodobeşte cu titlul de catolică sau
universală, însă pe nedrept, pentru că mulţi dintre oamenii creştinătăţii, ca
cei care ţin de bisericile de Răsărit şi de alte denumiri protestante, s-au
despărţit de ea. Îşi ia numele de apostolică, pentru că ea spune că a fost
întemeiată de apostoli, ceea ce nu-i adevărat, şi pentru că pretinde că urmează
învăţăturile lor, de care dimpotrivă s-a depărtat cu totul, aşa cum o dovedesc
istoria şi învăţăturile ei. În sfârşit, îşi mai adaugă la acest titlu şi pe
acela de romană, şi pe drept cuvânt, pentru că papa, care la început nu era
decât episcopul Romei, îi este căpetenia supremă. De aici vine numele de romanism
care se dă întregii ei organizaţii, cultului, precum şi învăţăturilor ei. Mai
este arătată şi cu numele de papalitate şi de papism, cel dintâi dintre- aceste
cuvinte fiind în legătură cu şirul de papi şi cu puterea lor, iar al doilea, cu
sistemul religios al cărui cap este papa.
PAPALITATEA
Biserica
romană spune că ea este singura şi adevărata biserică, şi învăţătorii ei
pretind că în afară de ea nu este mântuire; şi astfel, de frica pieirii, ţin
încătuşate în sânul ei o mulţime de suflete neştiutoare. Este adevărată oare
pretenţia aceasta? Cei care nu au Biblia, Cuvântul lui Dumnezeu, pot să creadă
luându-se după preoţii ei şi după catehismele care-i învaţă; dar ce spune
Sfânta Scriptură? Că adevărata Biserică, Biserica lui Dumnezeu, este alcătuită
din toţi adevăraţii credincioşi în Domnul Isus, care şi-au spălat păcatele în
sângele Mielului şi au fost pecetluiţi cu Duhul Sfânt, fie că fac parte sau nu
din Biserica romană. Ei nu sunt mântuiţi pentru că fac parte dintr-o biserică
sau dintr-o formă religioasă oarecare, ci sunt mântuiţi pentru că cred în
Domnul Isus; pentru acest fapt, fac parte din Biserica sau Adunarea lui
Dumnezeu. Scriptura spune: „Crede în Domnul Isus şi vei fi mântuit tu şi casa
ta" (Faptele Apostolilor 16:31) şi încă: „În nimeni altul nu este mântuire
(decât în Domnul Isus), căci nu este sub cer alt nume dat oamenilor, în care
trebuie să fie mântuiţi" (Faptele Apostolilor 4:12) şi nu spune că în
afară de biserica romană sau alta, nu este mântuire.
Biserica
romană, ca şi cea a Răsăritului şi alte sisteme religioase din creştinătate,
este alcătuită din două categorii de oameni: clerul şi poporul sau laicii,
deosebire pe care n-o găsim în Cuvântul lui Dumnezeu. Domnul spune ucenicilor
Săi: Voi toţi sunteţi fraţi (Matei 23:8). Este adevărat că potrivit harului
Său, El a dat apostoli şi profeţi, evanghelişti, păstori şi învăţători, spre
zidirea şi creşterea Bisericii (Efeseni 4:11), dar aceştia nu formează o castă
aparte; ei sunt slujitori ai lui Cristos şi ai Bisericii (Coloseni 1:23-25) şi
mădulare ale trupului lui Cristos, fără ca să aibă mai multe foloase sau mai
multă autoritate decât cel mai slab credincios (1 Corinteni 12:13-18; 23-28).
Clerul
în biserica romană cuprinde pe toţi preoţii, episcopii, arhiepiscopii,
credincioşii şi în sfârşit în fruntea tuturor, papa, care îşi dă numele de
capul bisericii şi vicarul Domnului Cristos, adică reprezentantul sau
locţiitorul Său pe pământ. Se vede bine cât de abătută de la Cuvântul lui
Dumnezeu este această pretenţie. Acesta spune că Cristos, în cer, este Capul
Bisericii sau Adunării, care este trupul Său (Efeseni 1:22-23; Coloseni 1:18)
şi nicăieri nu ne vorbeşte de vreo căpetenie pe pământ. Pe ce se sprijină papa
de la Roma ca să-şi însuşească un asemenea rang? Papii spun că sunt urmaşi ai
apostolului Petru, care, după ei, era căpetenia apostolilor, şi care a fost cel
dintâi episcop sau papă al Romei, după spusele lor. Ei iau ca dovadă locurile
unde este scris: „Tu eşti Petru* (* Literal, „o piatră") şi pe această
stâncă voi zidi Adunarea Mea şi porţile Locuinţei morţilor (Hadesul)** (**Locul
nevăzut unde se duc sufletele oamenilor după moarte.) nu o vor birui." Şi
încă: „Îţi voi da cheile Împărăţiei cerurilor şi orice vei lega pe pământ va fi
legat în ceruri şi orice vei dezlega pe pământ va fi dezlegat în ceruri."
Dar nici locurile acestea şi nici un altul din Scriptură nu spun că Petru ar fi
avut vreo autoritate oarecare asupra celorlalţi apostoli. Mai întâi, stânca pe
care este zidită Biserica, nu este Petru, ci adevărul cuprins în mărturia pe
care o dăduse Petru, spunând că Isus era „Cristosul, Fiul Dumnezeului celui
viu" (versetul 16). Petru nu era decât o piatră din clădirea Bisericii,
care trebuia zidită după moartea, învierea şi înălţarea Domnului. Este adevărat
că apostolii şi profeţii sunt temelia Bisericii (care trebuia zidită), dar nu
că Petru este mai ceva decât ceilalţi (Efeseni 2:20; Apocalipsa 21:14). Piatra
din capul unghiului nu este Petru, ci Isus Cristos, aşa cum însuşi Petru o
spune (1 Petru 2:4-6). Deci pretenţiile papilor n-au nici un temei de adevăr şi
răpesc Domnului Cristos gloria Sa.
Învăţătorii
bisericii romane mai pretind că aceste cuvinte ale Domnului către Petru: „Paşte
oile Mele" şi „Paşte mieluşeii Mei" (Ioan 21:15-17) sunt o dovadă că
Petru şi urmaşii săi au fost puşi peste preoţii arătaţi în general, prin oi, şi
peste laici, înfăţişaţi ca mieluşei. Dar întreitul îndemn al Domnului ţintea să
ridice pe Petru după cădere şi să-i încredinţeze mieluşeii şi oile tăierii
împrejur, adică pe iudeii care s-ar întoarce la Dumnezeu. Petru era îndeosebi
apostolul tăierii împrejur, adică trimisul Domnului la evrei, după cum Pavel
era apostolul netăierii împrejur, adică trimisul Domnului la neamuri, la păgâni
(Galateni 2:7-10), cu toate că în unele împrejurări Petru avea să predice
Evanghelia neamurilor, iar Pavel iudeilor. Cui se adresează cea dintâi epistolă
a lui Petru? Evreilor credincioşi risipiţi printre neamuri. Şi de unde scria?
Din Babilon, departe de Roma, din mijlocul numeroşilor iudei care se aflau
acolo (1 Petru 1:1-5, 13). Că ar fi fost vreodată la Roma, este lucru
îndoielnic; că ar fi fost cel dintâi papă, nu este nici o dovadă temeinică.
În
sfârşit, în ce priveşte cheile Împărăţiei cerurilor, încredinţate lui Petru,
în orice caz, acestea nu sunt cheile cerului însuşi. El a deschis iudeilor Împărăţia
cerurilor în ziua Cincizecimii, vestindu-le Evanghelia; şi a deschis-o lui
Corneliu şi neamurilor, vestindu-le pe Domnul Cristos (Faptele Apostolilor 2:36;
10:43-48). Iudeii erau primiţi în ea cu toate că lepădaseră pe Domnul Cristos,
dacă se pocăiau şi credeau în El. Iar neamurile, deşi nu aveau nici un drept la
ea, erau totuşi primiţi, tot crezând în Domnul; şi aşa, din două popoare,
Domnul Cristos făcea unul singur (Efeseni 2:13-15). Astfel s-a folosit Petru de
cheile ce i-au fost încredinţate de Domnul. De asemenea lega şi dezlega,
vestind unora şi altora că păcatele le sunt iertate dacă credeau în Domnul
Isus; că vor fi pierduţi dacă rămâneau mai departe necredincioşi. Dar a lega şi
a dezlega nu era un lucru care să rămână numai în seama lui Petru. Domnul spune
că aceasta este o favoare a celor doi sau trei adunaţi pentru Numele Său, adică
a întregii Biserici sau Adunării lui Dumnezeu, oricât de mică ar fi ea; şi dă
aceeaşi favoare de a ierta sau a ţine păcatele, şi fiecărui ucenic în parte
(Matei 18:18-20; Ioan 20-23). Fără îndoială că Domnul i-a dat o deosebită
cinste lui Petru; dar, oare, a avut el urmaşi? În nici o parte din Cuvântul lui
Dumnezeu nu ni se vorbeşte despre succesiune apostolică sau despre vreo
succesiune în ce priveşte sarcinile bisericeşti. Pavel, înainte de apleca din
Efes, spune bătrânilor de acolo: „Vă încredinţez lui Dumnezeu şi Cuvântului
harului Său" (Faptele Apostolilor 20:32), dar nu preoţilor, episcopilor,
nici papei sau bisericii.
La
drept vorbind, clerul cu papa în frunte alcătuiesc biserica romană. Aceştia
formează o castă aparte şi se socotesc mijlocitori între Dumnezeu şi oameni.
Laicii nu sunt nimic şi n-au decât să primească şi să creadă cu ochii închişi
ceea ce spune biserica, pentru că biserica nu s-a rătăcit şi nu poate să se
rătăcească, spun învăţătorii romani. Ea este infailibilă în învăţăturile sale,
iar capul ei, papa, este socotit de asemenea fără greşeli. Partea laicilor este
să asculte, iar aceia care fiind sau nu laici, nu se supun în totul
învăţăturilor bisericii sau se depărtează de la ele, sunt socotiţi eretici, pe
care biserica îi leapădă de la sânul ei şi, când a avut posibilitatea, i-a dat
chiar pe mâna puterii lumeşti ca să-i pedepsească. Aşa se face că în Evul Mediu,
mai cu seamă, s-au stârnit prigoniri groaznice împotriva sfinţilor care se
sprijineau pe Cuvântul lui Dumnezeu şi al căror sânge a fost vărsat de biserica
romană (Apocalipsa 17:6).
Scriptura,
care vorbeşte despre bătrânii şi slujitorii lui Dumnezeu în adunare sau
biserică, nu face din ei o castă aparte. Aceştia sunt chemaţi să fie exemple
turmei şi nu trebuie s-o stăpânească (1 Petru 5:2-4). Ei sunt puşi de Dumnezeu
şi nu de oameni, nici pe temeiul vreunei succesiuni (Faptele Apostolilor 20:28).
În ce priveşte Biserica, ea nu învaţă, ci trebuie să fie stâlpul şi temelia
adevărului (1 Timotei 3:15), iar adevărul este Cuvântul lui Dumnezeu, pe care
slujitorii Săi îl lămuresc şi-l înfăptuiesc, şi pe care Biserica are
răspunderea de a-l păzi. Ori, biserica romană fiind departe de a fi stâlpul
adevărului, învaţă şi apără rătăcirea.
Biserica
romană se mai laudă cu unitatea ei. Ea este în adevăr una, în exterior, în
înţelesul că toţi care fac parte din ea îi poartă jugul. Adevărata Biserică a
lui Cristos, Adunarea care este trupul Lui, este singura cu adevărat Una, după
cum a spus apostolul: Este un singur trup al cărui Cap este Cristos şi ale
cărui mădulare sunt credincioşii adevăraţi (Efeseni 1:25; 1 Corinteni 12:12-13).
Dar Biserica îşi are o existenţă şi în afară şi ar fi trebuit ca şi în aceasta
să-şi arate unitatea. Din nenorocire, Satan a reuşit ca în această privinţă să
strecoare dezbinare. Azi biserica a fost înfrântă şi nu se mai văd în ceea ce
se numeşte creştinătate decât partide şi secte, iar biserica romană este şi ea
una dintre aceste secte.
Ar fi
greu să ne închipuim, dacă istoria nu ne-ar arăta-o, până unde au mers papii de
la Roma cu ambiţia şi îngâmfarea lor. Nemaifiind mulţumiţi cu stăpânirea asupra
clerului întreg, şi prin cler asupra mulţimii, au pretins că sunt stăpâni şi
asupra prinţilor, ai regilor şi ai împăraţilor. Toate străduinţele lor de-a
lungul veacurilor au ţinut să întindă această putere universală şi peste cele
vremelnice ca şi peste cele duhovniceşti. Fără a intra în amănunte şi fără a
mai înfăţişa istoria deselor lupte de răsturnare a papilor, în amândouă din
aceste domenii, iată totuşi câteva exemple.
Papa
Grigore al VII-lea (care a ocupat scaunul pontifical de la 1073 până la 1085), un
om energic care voia să reformeze (să îndrepte) biserica şi s-o curăţească de
stricăciunea adâncă în care căzuse clerul, spunea în mândria lui: „Pontificele
roman este episcopul lumii întregi, numele său nu-şi are seamăn în toată lumea.
Numai el poate să răstoarne pe episcopi, precum şi să-i ridice. Toţi principii
trebuie să-i sărute picioarele. El are dreptul să răstoarne pe împăraţi şi să
dezlege pe supuşi de îndatoririle lor către aceştia. Toate regatele trebuie să
fie socotite ca nişte moşii ale scaunului sfântului Petru. Biserica nu trebuie
să fie sluga prinţilor, ci stăpâna lor. Primind putere de a lega şi dezlega în
cer, cu atât mai mult o are în lucrurile pământeşti." Aceste cuvinte
trufaşe ne amintesc ceea ce ne spune Duhul Sfânt în capitolul 17 din
Apocalipsa, unde biserica mincinoasă numită Babilon este arătată ca o femeie
aşezată pe o fiară, care reprezintă puterea împărătească (versetele 3-6).
Acelaşi
papă cerea ca toate feţele bisericeşti să trăiască în celibat (necăsătoriţi),
pentru ca să aibă ca o armată întreagă de oameni desfăcuţi de legăturile
familiei şi devotaţi bisericii romane, şi care să nu aştepte poruncă decât de
la Roma. Până atunci preoţii erau liberi de a se căsători sau nu, călugării
fiind necăsătoriţi. Grigore voia ca preoţii care erau căsătoriţi să se despartă
de femeile lor şi, fiindcă mare parte erau nemulţumiţi de această măsură, el le
spunea: „Poate să nădăjduiască a avea iertarea păcatelor, acela care
nesocoteşte pe omul care închide şi deschide după placul său poarta (uşa)
cerului? Aceia atrag asupra capului lor mânia dumnezeiască şi blestemul
apostolic." Celibatul acesta silit nu este el abătut de la ceea ce ne
învaţă apostolul Pavel când zice: „Trebuie ca supraveghetorul (sau episcopul)
să fie fără pată, soţul unei singure soţii" (1 Timotei 2:3)? Şi când lui
Tit îi spune că bătrânul „să fie bărbatul unei singure soţii" (Tit 1:6),
nu se vede aici împlinirea cuvintelor profetice ale lui Pavel: „ei opresc
căsătoria" (1 Timotei 4:3)?
Inocenţiu
al III-lea (care a fost papă de la 1198 la 1216), unul dintre urmaşii lui
Grigore şi un mare prigonitor al creştinilor din vremea lui, spunea:
„Slujitorul pe care Domnul l-a pus peste poporul Său este locţiitorul lui Cristos,
urmaşul sfântului Petru. El este unsul Domnului între Dumnezeu şi oameni, sub
Dumnezeu, deasupra oamenilor, mai mic decât Dumnezeu, mai mare decât oamenii.
El judecă totul şi nu este judecat de nimeni." Ce vorbire semeaţă şi
hulitoare, care aminteşte cuvintele apostolului despre omul păcatului (2
Tesaloniceni 2:3-4). Nu înseamnă că papii ar fi „omul păcatului"; acesta
va apare după răpirea sfinţilor la Domnul; dar au aceleaşi trăsături ale îngâmfării.
Câtă deosebire de Petru, ai cărui urmaşi se socotesc! El scrie: „Sfătuiesc pe
bătrânii dintre voi, eu care sunt bătrân ca şi ei" (1 Petru 5:1), nu
deasupra lor.
Ce
timpuri întunecate sunt acelea care se numesc Evul Mediu! Pentru a ţine pe
prinţi şi pe supuşii lor sub stăpânirea lor şi sub aceea a clerului, papii s-au
slujit de o armă de temut mai cu seamă în acele timpuri de neştiinţă şi de
superstiţie, anume interdicţia. Mai târziu au înfiinţat îngrozitorul tribunal
al Inchiziţiei, despre care va veni vorba.
Interdicţia
era o hotărâre prin care erau oprite împărtăşania, participarea!a slujbele
religioase şi la înmormântările bisericeşti. Interdicţia putea fi rostită
împotriva unei persoane. Cineva era astfel excomunicat, lipsit de orice formă
de cult, nemaiputând să intre în vreo biserică şi privit ca un lepros, cu care
nimeni nu trebuia să aibă vreo legătură. Asemenea persoană era despărţită de
comuniunea creştină şi izgonită din Împărăţia cerurilor, spune biserica romană.
Papii, în timpul puterii lor cutezau să ameninţe cu interdicţie pe regi şi
împăraţi, aşa cum ne arată istoria, şi au adus în felul acesta mari tulburări
şi războaie. Uneori interdicţia lovea un oraş întreg, o regiune sau o ţară şi
atunci toţi locuitorii laolaltă erau excomunicaţi. Copiii rămâneau nebotezaţi,
nu se mai trăgeau clopotele pentru a chema pe credincioşi la biserică, nu se
mai făceau nici un fel de slujbe sau ceremonii religioase, clerul nu mai aducea
bolnavilor şi muribunzilor pretinsele mângâieri ale religiei, iar morţii erau
duşi la groapă fără a fi însoţiţi de vreun preot şi aşa intra groaza în bietele
suflete simple şi superstiţioase din timpul acela. Iată o cauză a puterii pe
care papii şi azi o mai au asupra sufletelor, ca să le subjuge. Se înţelege că
prinţii şi poporul duceau cu greu acest jug şi căutau să scape de el.
Din
timpul Reformei, biserica romană a fost silită să renunţe la pretenţiile ei de
stăpânire asupra prinţilor şi supuşilor lor, cât şi a se mai sluji de
interdicţie. Dar în fond ea tot nu s-a schimbat. Nemaiputând să stăpânească pe
faţă, ea caută să-şi supună conştiinţele şi ca să ajungă aici, are încă destule
mijloace, fiind de o deosebită dibăcie în a-şi ajunge ţinta. Vedem cât este de
măiastră în a atrage la ea şi a ademeni sufletele prin ceremoniile şi slujbele
ei strălucite care vorbesc simţurilor, şi cum ştie să îmbrace o frumoasă
înfăţişare de evlavie şi de adevăr, aşa încât să răspundă nevoilor religioase
ale anumitor suflete. Pentru că te poţi lăsa cu uşurinţă înlănţuit de
ademenirile acestei biserici, care spune că e singura adevărată (Apocalipsa 2:20),
este cazul să fie prezentată sub adevăratele ei trăsături, în faţa Cuvântului
lui Dumnezeu.
Dar
înainte de a vorbi despre învăţăturile ei rătăcite, trebuie să ne amintim că ea
mărturiseşte şi păstrează adevărurile mari, fundamentale, despre care ne învaţă
Cuvântul lui Dumnezeu. Astfel, ea învaţă că nu este decât un singur Dumnezeu în
trei feţe: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt (Matei 28:19). Ea învaţă de asemenea că
Isus Cristos, singurul şi veşnicul Fiu al lui Dumnezeu, Persoană dumnezeiască,
S-a făcut om venind pe pământ pentru a împlini pe cruce răscumpărarea
păcătoşilor (Ioan 1:1-18). Ea recunoaşte că este un cer pentru cei mântuiţi şi
un iad pentru cei necredincioşi. Poate deci să aibă în ea, şi a şi avut în
sânul ei adevăraţi copii ai lui Dumnezeu, suflete care, crezând în numele,
dragostea şi jertfa Domnului Isus, sunt mântuiţi, pentru ca „Cine crede în Fiul
are viaţa veşnică" (Ioan 3:36). Dar biserica romană a îngropat aceste
adevăruri sfinte şi altele care se leagă de ele, sub o grămadă de rânduieli, de
ceremonii şi de forme, şi a adăugat la ele o mulţime de rătăciri, în aşa fel că
acestea ocupă locul întâi, pe care ea le prezintă ca trebuincioase pentru
mântuire, în locul credinţei simple în Domnul Isus. În acest fel sufletele sunt
ţinute departe de Dumnezeu şi de Domnul Isus, fiind lipsite de dragoste, de
pace; mai mult: sunt cufundate, după cum vom vedea, într-o idolatrie mai rea
decât cea a păgânismului. Prin ea, creştinismul este cu totul corupt şi o
mulţime de suflete sunt duse la pierzare.
Se va
întreba, poate: „Biserica aceasta nu recunoaşte ea Biblia, Scripturile, drept
Cuvânt al lui Dumnezeu, când se depărtează într-atât de învăţăturile ei?"
Da, fără îndoială că-l recunoaşte ca atare, şi chiar este un fapt vrednic de
observat că ea a păstrat manuscrise ale Scripturii care o condamnă, aşa cum şi evreii
de odinioară păstrau Vechiul Testament (Romani 3:2). Prin mănăstirile bisericii
romane, călugării copiau manuscrisele Bibliei şi le păstrau cu îngrijire. Dar,
ca şi evreii, fără a vorbi de cărţile apocrife* (*Cărţile apocrife (sau
ascunse) sunt lucrări care n-au fost niciodată primite ca insuflate, de către
evrei, cărora le-au fost încredinţate descoperirile lui Dumnezeu (Romani 3:2);
numai sinodul din Trent (secolul 16) le-a declarat dumnezeieşti,), pe care le-a
alăturat cărţii sfinte, ea a mai adăugat Scripturii şi tradiţia, pe care o
numeşte Cuvântul lui Dumnezeu nescris, zicând că pe tradiţie îşi sprijină ea
rătăcirile şi slujbele religioase; şi astfel, după cum Domnul mustră pe iudei,
ea dă la o parte Scriptura de dragul tradiţiilor ei (Matei 15:6).
Dar
ceva mai mult: altceva mai împiedică sufletele subjugate bisericii romane de a
veni să se vadă la lumina curată a Cuvântului lui Dumnezeu. Ea opreşte pe laici
de a citi Cuvântul lui Dumnezeu. Clerul poate să le citească, dar numai
biserica are dreptul să le interpreteze, iar aceia care se abat de la înţelesul
pe care îl dă ea sunt condamnaţi. Mai de mult era oprit chiar a se traduce în
limba poporului, şi dacă totuşi se întâmpla aceasta, cărţile ce se puteau găsi
erau arse. Aşa era legea în Evul Mediu. Avem dovadă în hotărârea sinodului din
Toulouse (Franţa), ţinut în 1229, care interzicea citirea Bibliei. „Se
interzicea poporului de rând de a avea vreuna din cărţile Vechiului şi Noului
Testament, afară de Psaltirea sau Cartea Psalmilor sau ceasurile sfintei
Fecioare, pe care vreunii din evlavie ar dori să le aibă”. Totuşi era strict
oprit de a avea măcar una din aceste cărţi în limba poporului. Deşi se ştie că
ceasurile sfintei Fecioare nu fac parte câtuşi de puţin din Scripturi - ca şi
Breviarul care, pe lângă cuvintele din Biblie, care sunt nişte crâmpee -
cuprinde multe lucruri abătute de la ea. Dar clerul nu vrea ca poporul fără
carte şi orbit să observe această deosebire. Era o vreme de mare neştiinţă,
când foarte puţine persoane ştiau să citească. Clerul profita de faptul acesta
spre a-şi desfăşura o putere cu atât mai despotică asupra mulţimii. Se mai
servea de influenţa ce o avea spre a împinge puterea civilă să oprească citirea
Bibliei. Astfel, în 1394, o ordonanţă a camerii lorzilor oprea citirea Bibliei
în Anglia. Preoţii spuneau în legătură cu traducerea Bibliei în limba
poporului: „Vai! perla Evangheliei e aruncată acum porcilor şi călcată în
picioare de ei. Evanghelia pe care Cristos a încredinţat-o clerului ca s-o
păzească, a ajuns acum pe mâna laicilor!"
S-ar
putea spune: „Numai în Evul Mediu era aşa." Ar fi o greşeală să gândim
astfel. În anul 1526, când Evul Mediu se sfârşise şi când englezul Tindall, un
slujitor al lui Dumnezeu, tradusese şi tipărise în limba strămoşilor Noul Testament,
episcopul Londrei, aflând că aceste cărţi urmau să fie răspândite în Anglia, a
cumpărat întreaga ediţie şi a ars-o în Londra. În anul 1530 s-a petrecut la
fel. Şi nu se mulţumeau numai ca să ardă Sfintele Scripturi. Aceeaşi soartă îi
aştepta şi pe aceia care le aveau şi le citeau. Astfel, în anul 1519 o biată
văduvă, mamă a mai multor copii, a fost arsă de vie, pentru că s-a găsit la ea
Tatăl nostru, cele 10 porunci şi simbolul credinţei în limba engleză.
Iată
ce groază producea în cler Cuvântul lui Dumnezeu. De ce? Pentru că Biblia
condamnă rătăcirile şi faptele bisericii din Roma. Clerul, văzând cum foloseau
pretinşii eretici (rătăciţi) Scripturile ca să dezvăluie şi să lovească în
abaterile şi învăţăturile mincinoase ale acestei biserici, nu găseau altceva
mai bun de făcut decât să oprească citirea lor, de teamă ca nu cumva sufletele
să vină la lumină. El a băgat în capul oamenilor gândul că laicii nu pot
înţelege Biblia şi că prin citirea ei îşi primejduiesc mântuirea sufletelor. Un
episcop englez de pe timpul cu văduva despre care am vorbit, striga de la
amvon: „Afară cu traducerile astea noi ale Bibliei, altfel o întreagă ruină
ameninţă religia lui Isus Cristos." Voia să spună „biserica romană".
Şi ruga pe rege să oprească pătrunderea acestei cărţi în regat.
Astăzi
însă, ar spune cineva, nu mai este aşa. Biserica romana însă nu se schimbă.
Este adevărat că în zilele noastre preoţii catolici au tradus în limba
poporului (din latină) Sfintele Scripturi, dar un laic supus bisericii romane
nu va cuteza să le citească fără aprobarea preotului, şi trebuie ca el să
primească înţelesul pe care i-l dă Biserica. Mai sunt chiar regiuni în care,
dacă preotul află că o persoană sau vreo familie are Biblia, le-o ia s-o ardă.
Mai mult, în 1883 la Barcelona, Spania, din ordinul guvernului, mai multe
Evanghelii au fost arse; iar gazeta nu numai că aproba lucrul acesta, dar îşi
arăta şi dorinţa ca rătăciţii care răspândeau cartea aceasta să fie arşi şi ei.
Interzicerea
de a citi Scripturile este cu totul opusă mărturiei pe care o dau ele. Chiar un
copilaş, vreau să spun Timotei, din copilărie cunoştea Sfintele Scripturi care
dau înţelepciune spre mântuire (2 Timotei 3:5). Pavel cerea stăruitor ca
scrisorile lui să fie citite tuturor sfinţilor şi fraţilor (1 Tesaloniceni 5:27)
şi să treacă de la o adunare la alta (Coloseni 4:16). Duhul Sfânt laudă pe cei
din Bereea pentru că ei verificau cu Scripturile cuvintele unui apostol
(Faptele Apostolilor 17:11). Să ne mai aducem aminte şi de cuvintele
Mântuitorului nostru: „Cercetaţi Scripturile, pentru că socotiţi că în ele
aveţi viaţa veşnică; şi tocmai ele mărturisesc despre Mine" (Ioan 5:39).