Americanizarea creştinismului > 1. Americanizarea creştinătăţii


Partea I-a
Recunoaşterea problemei

1. Americanizarea creştinătăţii

Am văzut-o întâmplându-se de două ori în viaţa mea.

Prima dată am fost şocat şi consternat.

Însă nu puteam să fac nimic.

Aveam doar nouăsprezece ani.

O văd întâmplându-se din nou, dar de data aceasta am şaizeci de ani.

Şi pot face ceva.

La fel puteţi face şi voi de data aceasta!

Americanizarea Europei de Vest

Imediat după cel mai dezastruos război din istoria omenirii, Europei de Vest i s-a dat creştinismul american. La acea dată, continentul european era un morman de dărâmături, oamenii ieşind afară din subsoluri şi încăperi subterane.

În timp ce ieşeau de sub ruine, europenii s-au uitat şi au văzut pe creştinii americani sosind la ei cu vapoarele. Noi veneam ca să evanghelizăm Europa vestică. Am rămas ca să o americanizăm.

Noi, creştinii americani, am umplut corturi şi stadioane uriaşe... şi am predicat Evanghelia la milioane de oameni. Şi au fost mântuiţi mii şi mii.

Când vestea acestei minunăţii a ajuns în America, au venit şi mai mulţi americani de-ai noştri! Şi au curs mai mulţi bani americani. Europa vestică a făcut cunoştinţă cu evanghelismul american. Mentalitatea creştină americană a măturat Europa de Vest.

Atunci, în acele zile, creştinii europeni ne-au primit. La urma urmei, noi eram tot timpul zâmbitori, foarte curaţi, fericiţi şi entuziaşti. Noi le-am ridicat şcoli biblice şi i-am învăţat mentalitatea noastră.

Noi am americanizat creştinismul evanghelic al Europei de Vest. De atunci evanghelismul în stil american s-a extins acoperind o mare parte a acestei planete. La fel s-a întâmplat şi cu experienţa americană a „bisericii”. (Să dau câteva exemple: Corea, Africa, America Latină!)

Se puteau întâmpla lucrurile mai bine decât s-au întâmplat?

Creştinii Europei de Vest aveau trei posibilităţi de ales la acea dată. (Din nefericire ei erau conştienţi doar de două!)

Prima posibilitate

Prima posibilitate pe care vest-europenii au avut-o era ca ei să se întoarcă la modul lipsit de viaţă în care făcuseră lucrurile înainte de război. Cei care au ales această variantă şi-au semnat propria condamnare la moarte! Astăzi bisericile mai tradiţionaliste ale Europei sunt destul de lipsite de relevanţă!

A doua posibilitate

A doua posibilitate a fost ca ei să imite versiunea americană a creştinismului. Aceasta a fost uşor de făcut. Noi, americanii, mişunam peste tot începând şcoli biblice, fondând centre de recreere, borduri de misiune, aducând mişcările noastre denominaţionale şi nondenominaţionale.

(Nimeni nu ştia atunci, dar noi inventam şi perfecţionam ceea ce mai târziu aveau să se numească organizaţiile para-biserică.)

Noi, americanii, aveam bani de dat creştinilor vest-europeni! O grămadă de bani. Tot ce aveaţi de făcut ca să primiţi o parte din acei bani era să vă alăturaţi uneia din zecile de misiuni, denominaţii, organizaţii evanghelice sau şcoli biblice americane pe care noi vi le-am trimis cu vaporul.

Dacă făceaţi aceasta atunci voi aţi intrat în graţia noastră şi primeaţi banii noştri. În schimb noi vă americanizam.

Bisericile europene care au ales o abordare americană a credinţei creştine au crescut. Să nu uitaţi asta. Bisericile acelea americanizate au înflorit. Ele s-au făcut mari. Au avut succes.

Repet: bisericile europene americanizate s-au răspândit în întreaga Europă şi au avut succes.

Bisericile europene tradiţionale s-au scufundat.

Bisericile europene cele mai bune şi mai mari - şi cu siguranţă cele mai pline de viaţă - sunt cele în stil american.

Dragi vest-europeni, noi, americanii, v-am americanizat bisericile voastre. Am făcut-o. Să nu credeţi că n-am făcut-o. V-am americanizat.

Am făcut acelaşi lucru în America Latină şi aproape în toată Africa.

Aceasta aduce în discuţie subiectul Europei de Est. Singurul motiv din care cauză bisericile est-europene nu au fost americanizate în acele zile a fost prezenţa comunismului.

Dragi creştini europeni, acum este timpul ca voi să fiţi americanizaţi!

Suntem pe drum. Nu! Am venit. Am sosit deja!!! Chiar în aceste zile noi lucrăm din greu ca să vă americanizăm pe voi, est-europeni! Noi vă dăm versiunea americană a creştinismului şi a bisericii.

UNIVERSALISM CONTRA UNICITATE

A mai fost universalism în creştinism şi înainte. Romano-catolicii au înfiinţat aceast practică şi cu o mână de fier au obligat întreaga creştinătate să aibe aceeaşi expresie a bisericii timp de o mie de ani! Apoi, denominaţiunile care s-au născut au avut „o expresie şi numai una.”

Modul în care fiecare denominaţie a creştinătăţii înţelege că trebuie să fie biserica are câteva trăsături unice. Indiferent de naţiunea sau cultura în care este această mişcare ajunge, modul ei nu se schimbă. Nici o schimbare. Nici una!

Fiecare organizaţie para-bisericească are un manual care vă învaţă „cum să faceţi” şi ei folosesc acest manual în fiecare naţiune şi cultură în care ajung. Fără schimbări. Nici una!

Dar acum noi am depăşit universul mărunt al metodelor unei denominaţiuni. Aceste metode sunt atotprezente doar într-un cerc de influenţă limitat. Avem de-a face cu o sferă de influenţă mult mai mare: cea a mentalităţii americane ce conduce întreaga creştinătate evanghelică!

Singurul tipar cunoscut de către toţi creştinii născuţi din nou este cultura creştină americană, indiferent de locul în care ei trăiesc. O biserică americană mondială, un creştinism american mondial.

Ce zi întunecoasă şi îngrozitoare va fi aceea. Sau ziua aceea a şi sosit deja?

Ce părere aveţi? Aceasta ne aduce pe noi la cea de-a treia posibilitate. Aceasta este alegerea pe care voi, cei din Estul Europei aveţi nevoie să o faceţi chiar acum. Este şansa pe care vest-europenii au scăpat-o! Nu li se va întâmpla nimic rău vest-europenilor dacă încearcă din nou.

Nici celorlaltor triburi, limbi, şi naţiuni ale acestui pământ care au acum credinţa creştină americanizată. Altfel, va învinge din nou universalismul pe această planetă. Nu avem nevoie de o biserică americană universală, după cum nu am avut nevoie nici de o biserică catolică universală. Nu ne putem permite să avem un al doilea Ev Mediu bisericesc.

În următorul capitol voi vorbi pe faţă creştinilor est-europeni. (Cei ce trăiţi în alte părţi ale lumii sunteţi invitaţi să ascultaţi întrucât aceasta îi afectează pe toţi.) Ajungem acum la cea dea treia posibilitate. Este mult mai bună decât prima; şi da, este de asemenea mai bună decât a doua posibilitate.



Persoane interesate