Biserica sau Adunarea > Vestirea Evangheliei în Antiohia din Pisidia


VESTIREA EVANGHELIEI ÎN ANTIOHIA DIN PISIDIA

După ce şi-au împlinit lucrarea pe care le-o dăduse Domnul s-o facă în insula Cipru, apostolii împreună cu Marcu au plecat din Pafos, ca să se ducă în Asia. S-au dat jos din corabie în ţinutul Pamfiliei, la miazănoapte-apus de Cipru, şi s-au dus la Perga, oraş însemnat al acestui ţinut. Acest oraş există şi azi şi poartă numele Karahisar sau Castelul Negru.

Acolo Ioan, numit şi Marcu, a părăsit pe Pavel şi Barnaba şi s-a întors la Ierusalim. Cauza nu ne este dată aici, dar putem s-o pricepem din ce ni se spune mai departe: s-a înspăimântat şi s-a descurajat, văzând de aproape greutăţile lucrării. Credinţa şi încrederea lui în Domnul nu erau destul de tari ca să înfrunte greutăţile şi luptele pentru Evanghelie.

Însă e mângâietor când ne gândim că aceasta a fost doar pentru o vreme. Domnul, în harul Său, l-a învăţat şi l-a întărit pentru slujba Sa. După câtva timp îl vedem iarăşi pe lângă Pavel, în închisoare la Cezareea; iar apostolul, în Epistola către Coloseni, spune credincioşilor să-l primească dacă vine la ei (Coloseni 4:10). Era socotit de Pavel în numărul tovarăşilor săi de lucru: scriind lui Timotei, îi spune să i-l aducă, fiindcă îi este de folos pentru slujbă (2 Timotei 4:11). Apostolul Petru, cu care se afla în Babilon, îl numeşte fiul său (1 Petru 5:13). În cele din urmă, Domnul l-a ales ca să scrie Evanghelia ce-i poartă numele, dându-i astfel o slujbă de preţ. Aşa lucrează puterea şi harul Domnului. El nu frânge o trestie ruptă, ci Se slăveşte în slăbi­ciuni (Matei 12:20; Isaia 42:3; 2 Corinteni 12:9).

Aşadar, Pavel şi Barnaba, singuri, s-au dus să vestească Evanghelia într-un ţinut pe care nu-l cunoşteau. Ei întâlneau pretutindeni sinagogi evreieşti, dar peste tot iudeii necredincioşi se arătau vrăjmaşi de moarte ai apostolilor, ai învăţăturii lor şi ai Numelui Domnului Isus.

Nu ştim dacă, în trecere prin Perga, ei au vestit Evanghelia. Au străbătut ţara şi au ajuns într-un oraş cu numele Antiohia, ca şi cel de unde plecaseră, dar aşezat în ţinutul Pisidiei, la miazănoapte de Pamfilia. Acest oraş, din care n-au mai rămas decât nişte măreţe ruine, ce vorbesc de vechea strălucire, era aşezat pe coasta muntelui Taurus, nu departe de un loc frumos. Dar dacă oraşul cu strălucirea lui a pierit de pe faţa pământului, au rămas din el, în cer, urme nepieritoare: suflete mântuite, rod al lucrării celor trimişi de Domnul. Pavel şi Barnaba, potrivit obiceiului lor, s-au dus mai întâi, în ziua Sabatului, în sinagoga în care se adunau iudeii, ca să se roage şi să audă citirea Legii şi a prorocilor. Întrucât erau străini, intrarea lor a fost băgată de seamă numaidecât şi fruntaşii sinagogii care conduceau slujba religioasă, bănuind că sunt nişte iudei învăţaţi, le-a trimis vorbă, dacă vor, să spună un cuvânt de îndemn pentru popor. Într-adevăr, apostolii aveau un cuvânt, un cuvânt de preţ pentru cei care se găseau adunaţi în sinagogă. Care era acest cuvânt? Acela al mântuirii prin Domnul Cristos, cuvântul împăcării.

Duhul Sfânt Şi-a îndreptat cuvântul, prin Pavel, către iudeii din Antiohia, în această zi de Sabat. Era o zi destul de însemnată aceea când, pentru întâia oară, le era vestită Evanghelia. Cei care îl ascultau aveau să creadă şi să fie mântuiţi sau să rămână necredincioşi şi în păcatele lor, şi astfel să fie în primejdia de a pieri pentru totdeauna. Aşadar, Pavel s-a sculat ca să vestească pe Domnul Isus. Cu ce bucurie făcea aceasta! El, care fusese un iudeu prigonitor şi hulitor, dar care căpătase îndurare şi învăţase să cunoască dragostea Domnului Cristos, cât de fierbinte dorea ca cei din neamul său, poporul pe care Dumnezeu îl binecuvân­tase atât şi care avea făgăduinţele (Romani 9:3-5), să creadă în Acela în care se împlineau toate făgăduinţele.

Printre ascultători erau nu numai iudei, ci şi prozeliţi, care se temeau de Dumnezeu. Pavel îşi îndreaptă vorbirea către toţi: le aminteşte îndurarea cu care copleşise Dumnezeu pe poporul lui Israel, alegându-l, scoţându-l din Egipt şi ducându-l în Canaan. Apoi ajunge repede la alegerea pe care o făcuse Dumnezeu punând împărat pe David, despre care a zis: „Am găsit pe David, fiul lui Iese, om după inima Mea, care va împlini toate voile Mele" (Faptele Apostolilor 13:22). Dar dacă Pavel vorbeşte despre David, face aceasta ca să vestească ascultătorilor săi pe Acela pe care Dumnezeu L-a născut din sămânţa lui David ca să fie Mântuitorul lui Israel, adică pe Domnul Isus. El mai zice: „Fraţilor, fii ai neamului lui Avraam şi cei ce vă temeţi de Dumnezeu, vouă v-a fost trimis Cuvântul acestei mântuiţi" (versetul 26). Apoi arată cum locuitorii din Ierusalim, cetatea mult iubită de Dumnezeu, şi mai marii poporului, nerecunoscând pe Domnul Isus ca Cristos şi neînţelegând pe prorocii care vorbesc despre El şi pe care-i citeau totuşi în fiecare zi de Sabat, fără să ştie, împliniseră cuvintele lor, judecând şi condamnând pe Domnul Isus şi cerând lui Pilat să-L omoare, măcar că nu găsiseră în El nici o vină de moarte.

„Şi după ce au împlinit tot ce este scris despre El" - urmează Pavel, lucruri cu privire la suferinţele şi moartea Sa, pe care le putem citi îndeosebi în Psalmul 22 şi în capitolul 53 din prorocul Isaia - când Domnul Isus a fost mort pe cruce, „L-au dat jos de pe lemn şi L-au pus într-un mormânt".

Putea El să rămână însă în mormânt? Nu. „Dumnezeu L-a înviat din morţi", zice Pavel. Timp de mai multe zile, a fost văzut de ucenicii Săi, de aceia „care acum sunt martorii Lui înaintea poporului" în Iudeea. Dumnezeu voia ca Evanghelia să fie vestită şi mai departe, nu numai acolo unde Domnul Isus a trăit, a suferit, a murit şi a înviat. Apostolul zice mai departe: „Şi noi vă aducem vestea aceasta bună, că făgăduinţa făcută părinţilor noştri, Dumnezeu a împlinit-o pentru noi, copiii lor, înviind pe Isus; după cum este scris în psalmul al doilea: „Tu eşti Fiul Meu, astăzi Te-am născut". Acest Isus, dat la moarte pe o cruce blestemată, era Fiul lui Dumnezeu. Şi cum s-a arătat aceasta? Şi Pavel adaugă, aducând ca sprijin Scripturile: „Că L-a înviat din morţi, aşa că nu Se va mai întoarce în putrezire... De aceea mai zice... Nu vei îngădui ca Sfântul Tău să vadă putrezirea." Acestea sunt cuvintele lui David din Psalmul 16. Însă David nu vorbea despre el însuşi, pentru că el a văzut putrezirea, „dar Acela pe care L-a înviat Dumnezeu, n-a văzut putrezirea."

Vorbind astfel despre moartea şi învierea Domnului Isus, Pavel arată ascultătorilor săi urmarea slăvită a lucrării Dom­nului Cristos: „Să ştiţi, dar, fraţilor, că prin El vi se vesteşte iertarea păcatelor; şi oricine crede, este îndreptăţit prin El de toate lucrurile de care n-aţi putut fi îndreptăţiţi prin Legea lui Moise" (Faptele Apostolilor 13:38-39).

Aşa cum Petru spusese lui Corneliu, tot astfel şi Pavel vesteşte iertarea păcatelor prin Domnul Isus, Mântuitorul, pentru oricine crede. Acesta era cuvântul mântuirii, vestea bună a împlinirii făgăduinţelor de îndurare.

Pavel îşi încheie cuvântarea printr-un îndemn stăruitor ca ascultătorii săi să nu dispreţuiască o mântuire aşa de mare.

Care a fost urmarea acestei cuvântări aşa de puternice? De bună seamă că ea a lovit pe toţi ascultătorii, pentru că ei au cerut apostolilor să le vorbească din nou despre aceste adevăruri şi în Sabatul următor. Ba mai mult; mulţi din iudei şi din prozeliţii evlavioşi, care slujeau lui Dumnezeu, au fost mişcaţi prin harul Domnului şi au urmat pe Pavel şi pe Barnaba, care-i îndemnau să stăruiască în cele ce au primit.

A venit Sabatul următor. Vestea despre cuvântarea apostolilor se răspândise şi aproape toată cetatea s-a adunat ca să audă Cuvântul lui Dumnezeu. Aceasta ar fi trebuit să umple de bucurie pe iudei, dacă ar fi avut cu adevărat pe inimă binele sufletelor şi slava lui Dumnezeu; ei însă s-au umplut de invidie. În loc să cerceteze şi să vadă dacă e adevărat, după Scripturi, ceea ce Pavel şi Barnaba vesteau, ei s-au împotrivit şi au batjocorit sfântul Nume al Domnului. Ce stare tristă! Ei şi-au închis pentru ei calea mânturii; şi nu numai atât: voiau să împiedice şi pe neamuri (Faptele Apostolilor 13:4-6).

Însă harul pe care iudeii nu-l primesc se îndreaptă spre neamurile dispreţuite de poporul iudeu. Pavel şi Barnaba amin­tesc iudeilor cuvintele din Isaia: „Te-am pus ca să fii Lumina neamurilor, ca să duci mântuirea până la marginile pământului" (Isaia 49:6).

Harul lepădat de iudei se îndreaptă spre neamuri, care se bucurau când au înţeles că sunt obiectul dragostei lui Dum­nezeu. Au fost mulţi în Antiohia în care sămânţa aruncată a adus rod: au crezut şi au fost mântuiţi. Dar Cuvântul Domnului n-a dus rod numai în Antiohia, ci s-a răspândit şi în ţinuturile din împrejurimi.

Însă Vrăjmaşul nu dormea. El s-a slujit de invidia şi de răutatea iudeilor, care au întărâtat împotriva apostolilor pe femeile cucernice cu renume, care erau prozelite şi a căror stare le făcea să aibă oarecare trecere. Fără îndoială, ei le-au înfăţişat pe Pavel şi pe Barnaba ca pe nişte înşelători religioşi care aduc învăţături primejdioase. S-au îndreptat şi către fruntaşii cetăţii, cărora le vor fi spus, poate, că apostolii sunt nişte tulburători ai ordinei obşteşti. Astfel au stârnit o prigonire împotriva lui Pavel şi Barnaba, care au fost izgoniţi de acolo.

S-a nimicit însă prin aceasta lucrarea săvârşită prin harul lui Dumnezeu? Nicidecum. Au fost smulse suflete de sub stăpânirea Satanei, mântuite pentru veşnicie şi adăugate Adunării. Cu toată prigonirea „ucenicii erau plini de bucurie şi de Duh Sfânt", comoara de preţ, pe care nimeni n-o poate smulge din inima celui ce o are.



Persoane interesate